بازدید 34965
تفاوت عجیب طراحی در ایران، انگلیس، روسیه و آمریکا؛

چرا ایران به جای میلیاردها تومان درآمد، میلیاردها تومان هزینه لباس المپیک کرد؟ +ویدیو

از سوی دیگر، در لباس روسیه و آمریکا رنگ پرچم و نشانه‌هایی از این کشورها مشهود است؛ اما آیا در لباس کاروان ایران اساساً رنگ پرچم ایران نمود یافته است؟ مشخصاً چنین نشانه‌هایی در لباس فرم کاروان ایران نیز مشاهده نمی‌شود و حتی کوچک‌ترین تلاشی برای طراحی لباسی که جلوه بیشتری به کاروان ایران در میان بیش از 200 کاروان ورزشی بدهد، هویدا نیست.
کد خبر: ۶۰۸۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶ 25 July 2016
چرا ایران به جای میلیاردها تومان درآمد، میلیاردها تومان هزینه لباس المپیک کرد؟
پس از نقدهای وارد آمده به پوشش کاروان ایران در المپیک ریو و دستور رئیس کمیته ملی المپیک مبنی بر اعمال اصلاحاتی بر این طرح، این پرسش پیش آمده که اساساً چرا این طراحی به یک طراح بی‌تجربه داده شده و در وهله بعد، چرا به جای کسب میلیاردها تومان درآمد از محل واگذاری امتیاز طراحی و تولید لباس کاروان ایران، به دنبال لباس مفت باشیم؟!

به گزارش «تابناک»، «برش‌هایی ناموزون با رنگ‌بندی که هیچ فلسفه‌ای حتی قابل ارتباط با رنگ پرچم ایران در آن نهفته نیست»؛ این تعبیر کوتاهی درباره لباس کاروان تیم ملی ایران در المپیک 2016 ریو است؛ لباسی که طراحش تأکید دارد به واسطه استفاده از مانکن‌های غیراستاندارد در مراسم رونمایی بدجلوه کرده، ولی وقتی برخی ملی‌پوشان این لباس‌ها را بر تن کرده‌اند و تصاویرشان منتشر شد، مشخص گشت ظاهراً ورزشکاران ایرانی نیز برای این لباس‌ها غیراستاندارد هستند.

در ابتدا عنوان شد که یک شرکت چینی تهیه کننده این لباس شرکت چینی لی‌نینگ Li-ning بوده؛ اما اندکی بعد اعلام شد که طراح لباس‌ها یک طراح زن ایرانی به نام مهناز آرمین است. البته این خانم دقیقاً کت و شلوار و مانتوی ملی پوشان را طراحی کرده و لباس‌های شرکت چینی لی‌نینگ مشتمل بر گرمکن و شلوار و سایر لباس‌های ورزشی همان تولیدات معمول این شرکت‌ است که به ملی‌پوشان ایران نیز داده شده است.

هنوز درباره کیفیت گرمکن‌ها و سایر پوشاک ورزشی ارائه شده توسط شرکت چینی لی‌نینگ Li-ning سخنی به میان نیامده اما بحث درباره کت و شلوارهای طراحی شده، داغِ داغ است. مهناز آرمین طراح این لباس‌ها که مطابق با مجموعه تصاویر منتشر شده توسط او، روابط حسنه‌ای با علی کفاشیان نایب رئیس فدراسیون فدراسیون فوتبال و عضو کنونی هیأت اجرایی (هیات رئیسه) کمیته ملی المپیک دارد، ادعا کرده در دانشگاه استانبول در زمینه طراحی تحصیل کرده، ولی بی‌بی‌سی خبر داده که این دانشگاه چنین رشته‌ تحصیلی ندارد.

در مقابل تصاویر منتشره از لباس‌های کاروان‌های سایر کشورها نظیر آمریکا، انگلیس، روسیه، سوئد، کره جنوبی، استرالیا و... نشان می‌دهد، موضوع طراحی آنقدر حل شده است که در حاشیه قرار گرفته و اکنون تمرکز به سمت کاهش وزن لباس‌های ملی‌پوشان این تیم چه در افتتاحیه و چه در زمان مسابقه است. 

به عنوان نمونه لباس‌های کاروان ورزشی بریتانیا که توسط آدیداس طراحی شده، 10 درصد سبک‌تر از المپیک 2012 لندن است و این موضوع در مسابقات ورزشی المپیک که صدم ثانیه‌ها تعیین کننده هستند، معنای جدی دارد. آیا شرکت چینی لی‌نینگ Li-ning چنین ملاحظاتی را لحاظ کرده و لباسی مخصوص کاروان ایران طراحی کرده که آیرودینامیک بودن لباس و سبکی لباس در مقایسه با لباس سایر ورزشکاران مورد توجه قرار گرفته است؟ بعید می‌دانیم!


از سوی دیگر در لباس روسیه و آمریکا، رنگ پرچم و نشانه‌هایی از این کشورها مشهود است؛ اما آیا در لباس کاروان ایران اساساً رنگ پرچم ایران نمود یافته است؟ مشخصاً چنین نشانه‌هایی در لباس فرم کاروان ایران نیز دیده نمی‌شود و حتی کوچک‌ترین تلاشی برای طراحی لباسی که جلوه بیشتری به کاروان ایران در میان بیش از 200 کاروان ورزشی بدهد، پیدا نیست.

همچنین درباره منابع مالی این لباس‌ها باید تأکید کرد که کمیته ملی المپیک به جز اشتباه در انتخاب طراح لباس فرم، در ارائه ندادن طراحی لباس‌ها به برندهای مشهور نیز دچار اشتباه شده است. بدون تردید برندهایی همچون آدیداس، نایکی، پوما و... حاضر بودند بابت نصب برندشان بر روی لباس ایران در المپیک، نه تنها لباس کاروان ایران را تأمین کنند، بلکه به صورت مرسوم مبلغی را نیز پرداخت کنند، کما اینکه این رقم را به سایر کشورها از جمله بریتانیا پرداخت کرده‌اند؛ بنابراین چرا کاروان ایران زیر بار چنین قراردادی رفته است؟

در فاصله کمتر از ده روز تا آغاز بازی های المپیک 2016 ریو، کاروان بزرگ ورزش ایران با بحران مواجه شده و بسیاری از ورزشکاران عضو کاروان ایران، پوشیدن این لباس‌ها در روز افتتاحیه را اسباب شرمندگی خودشان و کشورشان خوانده‌اند؛ موضعی که باعث شده مسئولان کمیته ملی المپیک در وضعیت دشواری قرار گیرند. طراحی صدها دست لباس برای اعضای اصلی و همراهان کاروان ورزشی کشورمان در این زمان کوتاه، بسیار دشوار است و ای کاش این رونمایی زودتر صورت می‌پذیرفت تا بازطراحی دقیق‌تری رخ می‌داد.

در این شرایط احتمالاً ساده‌ترین راه پیش رو، انتخاب یکی از چند رنگ اصلی به عنوان کت و شلوار و مانتوی هیأت ایرانی و سفارش یک سری از این کت و شلوارهای آماده در بازار به عنوان لباس‌های جایگزین است، چرا که بعید به نظر می‌رسید در این فاصله کوتاه شاهد انتخاب یک طراح مناسب، اندازه گیری مجدد ورزشکاران، ارائه الگوی مناسب و تأیید الگوها، دوخت لباس‌ها و تحویل لباس‌ها باشیم؛ مگر اینکه گروهی عظیم از طراحان لباس و خیاطان ایران برای چنین هدفی متحد شوند که امری بعید است.

ماشینی که آدیداس برای طراحی کفش‌های ورزشکاران المپیکی استفاده کرده را ببینید:

تعداد بازدید : 66
دانلود با کیفیت 720
دانلود با کیفیت 160
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱۷۲
انتشار یافته: ۲۶
میگن داعش مسئولیت طراحی لباس کاروان المپیک ایران و بعهده گرفته.
زن ملانصرالدین به شوهرش گفت امروز وقتی نون خشکی نونها را وزن میکرد تا به جاِی آن نمک دهد ، یواشکی گردنبند طلایم را زیر نون خشکها گذاشتم و به جای اون نمک گرفتم!
چه لزومی دارد که لباس یک شکل داشته باشند و این هزینه بیخودی بشود؟ هر کدامشون هر چی داشتن بپوشن اما لباسهاشون مرتب باشه و اتو کرده باشه و نامرتب نرن اونجا.
واقعا چه خبره توو این مملکت
دقت کنید کشور های دیگه حتی برا اینکه 10درصد سبک تر باشه برنامه ریزی کردند ولی ما حتی به خودمون زحمت اینکه فکر لباس بهرت یا در حد المپیک 2012 را بکنیم را هم نکردیم
احتمالا تو لباس های ایرانی که توسط چینی ها تهیه شده بجای آیرودینامیک بودن لباس و سبکی لباس حتما ناآیرودینامیک بودن لباس و ........... لحاظ شده است
انقدر لباسها زشت و غیر متعارف است که در المپیک مشهور می شویم البته از آخر
چرا برای چنین لباسی، فراخوان ملی ندادند؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
خدا می داند که چقدر پول آمده، چقدرش خرج شده و ...
اگر اتفاقي غير از اين مي افتاد جاي تعجب داشت. اين سوء مديريت ها بسيار طبيعي است
خوب اینم مثل ماجرای پوشاک. الکی میکن مارک نخرین. مشت نمونه خرواره. تولید داخلی همینه. !!!!
قابل توجه اسپانسر هم خارجیه و این شده
البته شما خارج گود نشستی و میگی گردش کن. هیچکدام از برند های معتبر حاضر نیستن در بازار ایران فعالیتی داشته باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
کی گفته اینو؟ اساساً بحث بازار ایران نیست. بحث المپیکه. همه برندهای معتبر حاضرند لباس ایران و هر کشور دیکه ای رو تامین کنند تا توی پخش زنده مسابقات المپیک آرمشون دیده شه. این بخش مهمه و برای همین همه برندها حاضرند
طراح های قلابی
فقط پول را می شناسند
حساس نشیدعزیزان دوست وبرادر چینی ماهستنددیگه اخ که ازمابهتران دراین اقتصادمملکت ماچه بهره هائی ازواردات جنسهای بنجول چینی بردندوآب ازآب هم تکون نخورداونوقت تولیدگران داخلی ماهمه خونه نشین شدندوکارگران زحمتکش ما رفتندسرچهارراه شغل شریف سیگارفروشی راآغازکردندبیخیال پول داریم میدیم دیگه کی گفته میخواییم توالمپیک قهرمان بشیم که این لباسهامانع مابشنددرحالی که بانکهااعلام کردنددرقبال دریافت وام ازدواج بایدبرای هردریافت کننده دونفرضامن بیارند حالا هی بگرددنبال ضامن اونوقت وامهای انچنانی به .........
وقتی پای میلیاردها تومان در میان باشد چرا که نه؟!؟!
شما نوع پوشش روزمره مدیران کمیته ملی المپیک رو بررسی کن اونوقت به این نتیجه میرسی که کلی سلیقه هم به خرج دادن!!!
همین مهناز خانم هم احتمالا لباس مدرسه دوز بوده! میگی نه از خودش بپرسین!
طراح لباس!!!!! فاطی خانم خیاط مادر بزرگ من که سالها به صورت تجربی خیاطی کرده میتونه مانتو شلوار بهتر از این براتون بدوزه کار خیاطی مردونه هم علی آقا خیاط که 40 سال کارش اینه بهتر میدوخت
اینم از مدیریت دقیق و بی نقص مدیران ما
ببينيد فاميل و آشناي کدوم مسئول است که اين مدها را به ايشان داده اند من که اصلا وصله دوختن هم بلد نيستم از اين بهتر طراحي مي کردم.
ما رکورد زدیم
جای تاسف داره ...کشوری که خودش را مهدفرهنگ و تمدن می داند و خاستگاه بسیاری از پدیده های فرهنگی بوده امروز ختم شده به اینگونه طراحی های تمسخر آمیز ...
با دیدن لباس ورزشی ایران فشارم افت کرد این چه لباسیه
مگه کدام کارهایمان درست و حسابی و با فکر انجام میشود که این یکی بدون مشگل باشد.واقعا چرا؟ برای اینکه آدمهای کوچک را برای کارهای بزرگ انتخاب میکنیم
تو این مملکت تا دست یکی به یه جایی بند می شه دیگه با دینامیت هم نمی شه از مافیای اون نجات پیدا کرد. اقای کفاشیان و ... چه گلی تو این چند سال به سر ورزش این مملکت زدند که ورزش این مملکت تیول اقایان شده . منافع ملی ، اعتبار و حیثیت ایران اسلامی و ... همش... دستگاه های نظارتی کجا هستند که ...سخنرانی می کنند که ما قبلا" اطلاع داشتیم و ... این داستان و موضوعاتی این چنینی تکراریست بر بی کفایتی مجموعه ای از دستگاه های اجرایی و نظارتی .
يعني كفاشيان رو بايد له كرد
این طراح لباسا المپیک واقعا هیچی بارش نبوده اینا چیه تو رو خدا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل