بازدید 3540

چرا «النصره» در سوریه قصد اعلام جدایی از القاعده دارد؟

گفته می‌شود، جبهه النصره قصد دارد از القاعده اعلام جدایی کند؛ گویی در زمانی که گروههای تروریستی در حال شکست هستند، بهترین راه برای برداشتن صفت تروریسم و حمایت آشکار از آن است.
کد خبر: ۶۰۸۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸ 25 July 2016

به گزارش فارس، تروریستهای حاضر در سوریه می‌گویند که جبهة النصره قصد دارد از القاعده جدا شود.

سرکرده‌های القاعده نیز ادعا کردند که این مسئله برآیند نشستهای چند ماهه در سطوح بالاست و تصمیم جدایی در مجلس شورای این گروه اتخاذ شده است. هر چند تروریستها می‌گویند که اعلام جدایی به منزله «نقض بیعت نیست، بلکه این مسئله با تراضی امارت و به سود جهاد در شام است».

روزنامه «الاخبار» لبنان به بررسی ابعاد این مسئله پرداخت و نوشت، از زمانی که پروژه جبهه النصره در سوریه آغاز شد، سرکرده‌های این گروه تمایل نداشتند که ارتباط آنان با القاعده مشخص شود. اما بعد از اینکه «ابوبکر البغدادی» که در آن زمان امیر خود خوانده «دولة العراق الاسلامیة» بود «الجولانی» را ملزم کرد که با با دولة العراق اعلام اتحاد کند تا بدین ترتیب گروه موسوم به «الدوله الاسلامیه فی العرق و الشام» ایجاد شود، جولانی که در وضعیت دشواری قرار گرفته بود، با «ایمن الظواهری» سرکرده القاعده در سال 2013 اعلام بیعت کرد و بدین ترتیب برای نخستین بار ارتباط النصره با القاعده مشخص شد.

طی 3 سال گذشته نیز النصره نشان داده که در میان گروههای معارض تروریستی، قویترین گروه است و اگر در میادین نبرد، داعش کنار بکشد، النصره نوک پیکان جنگ با ارتش سوریه است.

به هر حال النصره، شاخه سوری القاعده به شمار می‌رود و نمی‌توان بر آن نام «میانه رو» نهاد. در نتیجه از نطر بین المللی یک گروه تروریستی است که باید با آن مبارزه کرد و نمی‌توان به صورت آشکار با پول و سلاح از آن حمایت کرد. از این روی کشورهای غربی و اعراب خلیج (فارس) طی مدت اخیر تمرکز خود را بر جدایی النصره از القاعده گذاشته‌اند.

در آغاز این سوال مطرح می شود که چرا النصره قصد جدایی از القاعده را دارد؟ قطع ارتباط به چه معناست؟ آیا النصره، القاعده را رها می‌کند؟ آیا این رهایی فعلی و صوری است و چه تأثیری بر عرصه میدانی سوریه دارد؟

پاسخ به این سوالات بسیار گوناگون است. ولی آنچه مسلم است اینکه درخواست النصره برای جدایی از القاعده فقط تلاش برای مشروع ساختن خود و برداشتن صفت تروریسم است و در مقابل کشورهای حامی تروریستها نیز خواهند توانست به النصره کمک کنند؛ چرا که ارتش آزاد عملا نابود شده است و سایر گروههای تروریستی نیز متحد نیستند. از این روی به جز النصره هیچ گروهی وجود ندارد که برای مقابله با ارتش سوریه بتوان بر آن حساب کرد.

مسئله دیگری که باید ذکر کرد این است که اگر النصره از القاعده جدا شود، این مسئله بازتاب بسیاری بر سرکرده‌ها و عناصر این گروه خواهد داشت. زیرا ممکن است که این افراد این مسئله را نپذیرند و بدین ترتیب این گروه دچار شکاف شود. به هر حال، اوضاع کنونی ما را در برابر دو طرف قرار می‌دهد: طرف عربی منطقه‌ای که نیازمند القاعده است و طرف موسوم به جهادی که نیازمند حمایت بین المللی در سوریه است.

گذشته از این مسائل، در برهه اخیر برخی اطلاعات درز کرده از اختلاف میان سرکرده‌های النصره خبر می‌دهد. طی دو روز گذشته نیز در شبکه‌های اجتماعی گروههایی که تحت لوای القاعده هستند، درباره این مسئله نظر داده‌اند. برخی از آنها مخالف و برخی دیگر موافق این قضیه هستند.

به هر حال، مسئول کلی النصره از میان مسئولان این گروه امضا جمع کرده تا تصمیم جدایی از القاعده طی روزهای آتی قطعی شود و بالاخره تصمیم بر جدایی این گروه گرفته شد. ولی برخی از عناصر این گروه همچنان مخالف این مسئله هستند. یکی از این عناصر میگوید که «درخواست کشوهای غربی برای جدایی از القاعده تله و دام است تا خون سربازان ما هدر رود و چهره آن نزد سایر مجاهدان مخدوش شود».

الاخبار در پایان نوشت که اگر النصره از القاعده جدا شود، باید عبارت گروه القاعده را از روی پرچم خود بردارد و پس از اتحاد با سایر گروههای تروریستی دفتر سیاسی ایجاد کند. برخی از گروههای تروریستی نیز علام کردند که قرار است اسم النصره به «جبهه فتح الشام» تغییر کند، ولی تا کنون هیچ چیزی به صورت رسمی مطرح نشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار