بازدید 9174
۵

بهانه جدید جمهوری‌خواهان برای ضربه زدن به «برجام»

گردهمایی حزبی جمهوری خواهان، در حالی هفته گذشته در کلیولند برگزار شد که جنجالی شدن معرفی دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری، بقیه مسائل را تحت الشعاع خود قرار داد. با وجود این، یکی از مباحثی که به ویژه برای ایران اهمیت دارد، نوع رویکرد این حزب به توافق هسته ای و طرح های جدید آن برای ضربه زدن به این توافق است.
کد خبر: ۶۰۸۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱ 24 July 2016
بهانه جدید جمهوری‌خواهان برای ضربه زدن به «برجام»گردهمایی حزبی جمهوری خواهان، در حالی هفته گذشته در کلیولند برگزار شد که جنجالی شدن معرفی دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری، بقیه مسائل را تحت الشعاع خود قرار داد. با وجود این، یکی از مباحثی که به ویژه برای ایران اهمیت دارد، نوع رویکرد این حزب به توافق هسته ای و طرح های جدید آن برای ضربه زدن به این توافق است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «هافینگتون پست» در مطلبی به کنوانسیون حزبی اخیر جمهوری خواهان در کلیولند پرداخته و اشاره می کند که این حزب، برنامه ای مدون برای شماری از مسائل طراحی کرده که نقض توافق هسته ای ایران، بخشی از آن است.

در موضوع توافق هسته ای، این حزب تلاش دارد اقدامات خود را بر اساس قانون اساسی توجیه کرده و استدلال کند که چرا رئیس جمهور بعدی آمریکا باید تعهدات این کشور بر اساس توافق مذکور را ملغی کند. به این ترتیب، جمهوری خواهان تلاش دارند چنین وانمود کنند که لغو توافق، امری اصولی و قانونی است، نه یک بازی سیاسی علیه باراک اوباما و یا تلاشی در راستای رویای همیشگی این حزب برای تغییر نظام در ایران.

در بخشی از برنامه حزبی جمهوری خواهان که در کلیولند اعلام شد، آمده است: «ما توافق دولت با ایران برای برداشتن تحریم های بین المللی و قرار دادن صدها میلیارد دلار در اختیار حکومت ایران را یک توافق شخصی میان رئیس جمهور و شرکای مذاکره کننده وی می دانیم که برای رئیس جمهور بعدی، الزام آور نیست. بدون تصویب اکثریت دو سوم سنا، این توافق، وضعیت یک معاهده را دارا نیست. یک رئیس جمهور جمهوری خواه، به این توافق ملزم نخواهد بود».

افزون بر این، در برنامه مذکور تلاش شده توافق هسته ای ایران در ارتباط با همه توافقنامه های دیگر بین المللی آمریکا در نظر گرفته شده و از این جهت نیز امکان عدم پایبندی به آن فراهم شود:

«ستایشگران رسانه ای اوباما، تعهدات شخصی وی ـ از توافق مربوط به تغییرات آب و هوایی و تسلیحات ایران گرفته تا دیگر موضوعات ـ را وافقاتی قطعی جلوه دهند. اما این گونه نیست و یک دولت جدید جمهوری خواه، با همکاری کنگره در راستای احیای نظم مبتنی بر قانون اساسی در روابط خارجی آمریکا اقدام خواهد کرد. تمامی موافقتنامه های اجرایی بین المللی و ترتیبات سیاسی که دولت کنونی وارد آن ها شده، باید ملغی و باطل تلقی شده و صرفاً به عنوان ترجیحات رئیس جمهور فعلی در نظر گرفته شود».

به یاد بیاوریم که کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان، اغلب در به تصویب رساندن بودجه هم ناموفق بوده، چه برسد به معاهداتی مثل کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت. از سوی دیگر، با توجه به اینکه دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان مکرراً اعلام کرده که خود را به تعهدات آمریکا در «ناتو» هم متعهد نمی داند (تعهداتی که در زمان خود، توسط سنا نیز به تصویب رسیده) باید گفت که این تأکید جمهوری خواهان بر نگرش اصولی به توافقات و معاهدات، به هیچ وجه از روی صداقت نیست.

با این حال، نکته ای که جمهوری خواهان به آن توجه ندارند، این است که در صورت نقض توافق از سوی آمریکا، نه تنها ایران به طور کامل از محدودیت هایی که بر برنامه هسته ایش اعمال شده رها می شود، بلکه متحدان آمریکا نیز از این کشور فاصله خواهند گرفت. نکته دیگر آن که کنگره در عمل این توافق را به تصویب رسانده است. در حقیقت، مخالفان توافق در کنگره نتوانستند در مهلت 120 روزه تعیین شده پس از توافق، از اجرایی شدن آن جلوگیری کنند.

به هر ترتیب، وجود این ادبیات در برنامه حزبی جمهوری خواهان، حاکی از آن است که تلاش این حزب برای ضربه زدن به توافق هسته ای ایران و ملغی کردن آن، جدی است و انتظار می رود در صورت ریاست جمهوری ترامپ، دولت بعدی آمریکا در این مسیر حرکت کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵
مرگ بر آمریکا... هیچ فرقی ندارن دموکرات و جمهوری خواه... مرگ بر آمریکا
نه اینکه الان خیلی باهامون خوب و روراستن ! سگ زرد برادر شغاله
چه بهتر بگذارید خودشون نابود کنند برجام را و ما راحت شویم
هزینه اش هم بیفتد گردن امریکا
رییس جمهوری آینده ی آمریکا هیلاری کلینتونه
چطور دولت امریکا با یک کشوری تروریست پرور و دیکتاتور و زن ستیز مثل عربستان رابطه نزدیک دارد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار