بازدید 2716

پرویزیان:باید هزینه تامین مالی برای تولید کاهش پیدا کند

به گفته پرویزیان، مشکل کاهش نرخ سود، پذیرش یک مبناست که بین نرخ سود سپرده بانکی و نرخ سود تسهیلات، با محاسبات موجود بانک ها و هزینه هایی که بانک ها برای تجمیع پرداخت می کنند، فاصله 7 تا 8 درصدی وجود دارد. او ادامه داد: این فاصله باید 4تا 5 درصد شود، برای این مهم نیاز است اقداماتی در قسمت های دیگر اقتصاد هم رخ دهد که در کل هزینه تامین مالی برای تولید پایین بیاید.
کد خبر: ۶۰۸۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸ 24 July 2016
به گفته پرویزیان، مشکل کاهش نرخ سود، پذیرش یک مبناست که بین نرخ سود سپرده بانکی و نرخ سود تسهیلات، با محاسبات موجود بانک ها و هزینه هایی که بانک ها برای تجمیع پرداخت می کنند، فاصله 7 تا 8 درصدی وجود دارد. او ادامه داد: این فاصله باید 4تا 5 درصد شود، برای این مهم نیاز است اقداماتی در قسمت های دیگر اقتصاد هم رخ دهد که در کل هزینه تامین مالی برای تولید پایین بیاید.

 «هدف نهایی ما کاهش نرخ سود بانکی تا مرز نرخ تورم است.» این جملات، جملات اخیر، ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی است. سیف چند روز پیش گفت: کاهش نرخ سود بانکی تا حد فعلی رها نخواهد شد و هدف بانک مرکزی کاهش و رساندن این نرخ به مرز یک رقمی و همسو با نرخ تورم است.

سیف با تأکید براینکه نرخ سود سپرده‌های بانکی و همچنین نرخ سود تسهیلات هر دو کاهش خواهند یافت،تصریح کرد: در حال حاضر نرخ سود سپرده‌ها 15 درصد و تسهیلات 18 درصد است؛درحالی که گزارش می‌شود برخی بانک‌ها از این نرخ‌ها تخلف یکی دو درصدی دارند که البته بانک مرکزی دراین رابطه سکوت نکرده و با بررسی‌های خود پیگیر موضوع تا حصول نتیجه خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی از تلاش بانک مرکزی برای هدایت نرخ سود بانکی به دامنه قابل قبول خبرداد و گفت: بانک مرکزی با پیگیری‌های خود از طریق نظارت و همچنین ایجاد زمینه تعادل در بازار با ورود خود به بازار بین بانکی زمینه‌های لازم برای هدایت نرخ سود بانکی به دامنه قابل قبول را اعمال می‌کند.

کوروش پرویزیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران درباره کاهش نرخ سود بانک ها اعلام کرد: اگر نرخ تورم به 7 درصد برسد، دلیلی ندارد که نرخ سود بانکی بالا بماند. اگر نرخ تورم 5 درصد باشد، قطع به یقیین نرخ سود بانکی هم پایین می آید.

البته در این میان، به گفته پرویزیان، مشکل پذیرش یک مبناست که بین نرخ سود سپرده بانکی و نرخ سود تسهیلات، با محاسبات موجود بانک ها و هزینه هایی که بانک ها برای تجمیع پرداخت می کنند، فاصله 7 تا 8 درصدی وجود دارد. او ادامه داد: این فاصله باید 4تا 5 درصد شود، برای این مهم نیاز است اقداماتی در قسمت های دیگر اقتصاد هم رخ دهد که در کل هزینه تامین مالی برای تولید پایین بیاید.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اضافه کرد: در این حالت است بانک ها سود بیشتری هم می برند. این طور نیست که بانک ها از افزایش نرخ حتما منتفع شوند، مارجین اینها باید مارجین مناسبی باشد. الان حق الوکاله بانک ها منفی است. اما حالت طبیعی این است که موازنه مثبت بین سپرده داران، تسهیلات گیرندگان و سهامداران ایجاد شود و چارچوب منفی برقرار نشود. الان سود سپرده  18 درصدی که موجود است، بانک ها، نمی توانند پرداخت کنند. با این حال، سپرده های بلندمدت که در 31 خردادماه سال 95 کاهش پیدا کرد، بانک ها را موظف کرده تا پول مردم را بپردازند. به هرحال ما به مردم متعهد هستیم.

پرویزیان پیشنهاد داد: دولت کمک کند و بخشی از هزینه های مربوط به تولید را جبران کند. در قوانین بودجه سنواتی و سازمان برنامه برای این وجوه اداره شده، پیش بینی هایی صورت گرفته بود که محقق نشده است. پیش بینی شده بود برای گردشگری، کشاورزی و صادرات کمک هزینه داده شود تا نرخ تسهیلات کاهش پیدا کند اما این اتفاق به دلیل کمبود منابع نیفتاده است.

مدیرعامل بانک پارسیان همچنین گفت: قرار بود از طریق وزارت دارایی، لایحه کاهش ذخایر قانونی بانک ها انجام شود. در حال حاضر، ذخیره قانونی بانک ها نمی تواند زیر 10 درصد باشد، اما اگر 2 درصد شود، یعنی 8 درصد هزینه ها کاهش پیدا می کند. دولت بایستی کمک کند تا این اتفاق افتاد، باید راهکار ایجاد شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان