بازدید 2922
۲

مرگ 16 مسافر ‌اتوبوس در جاده چالوس

کد خبر: ۶۰۸۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰ 24 July 2016
ساعت 2 و 50 دقيقه ديروز بود كه خبر رسيد يك دستگاه اتوبوس مسافربري اين بار در جاده چالوس به كرج در محدوده سه راهي ديزين، حوالي تونل كندوان بعد از خارج شدن از جاده و تصادف با يك تير چراغ برق واژگون شده است.

به گزارش جوان، به سياق خبرهايي از اين دست كه به رويه‌اي عادي در جاده‌ها تبديل شده، پليس و امدادگران خود را به محل حادثه رساندند. آنها با ديدن اتوبوس كه حالا به پاره‌اي از آهن تبديل شده بود، عمليات نجات را شروع كردند. خيلي زود مشخص شد كه اين اتوبوس با 28 سرنشين عباس‌آباد را به مقصد تهران ترك كرده بود كه در اين محل دچار حادثه مي‌شود.

 امدادگران 12 نفر را كه دچار جراحت شده بودند به بيمارستان‌هاي شهيد باهنر و مدني كرج منتقل كردند. در بررسي‌هاي بعدي مشخص شد كه 15 مسافر به علت شدت جراحت جان خود را از دست داده‌اند. عمليات امداد هنوز در جريان بود كه خبر رسيد يكي ديگر از مصدومان به علت شدت جراحت روي تخت بيمارستان فوت شده است.

پليس علت اوليه حادثه را نداشتن توانايي در كنترل وسيله نقليه و تخطي از سرعت مطمئنه در پيچ راه از سوي راننده اتوبوس اعلام كرده است.
   
تصادف اتوبوس حامل دانشجويان با كاميون


سه ساعت پس از وقوع اين حادثه خبر رسيد كه اتوبوس مسافربري حامل دانشجويان در محور اصفهان به شيراز در تصادف با يك دستگاه كاميون دچار حادثه شده است. ساعت 5 صبح بود كه پليس و امدادگران در محل حادثه كه 4 كيلومتري شهر امين‌آباد بود، حاضر شدند. بررسي‌ها حكايت از اين داشت كه اتوبوس به علت خستگي و خواب‌‌آلودگي راننده با كاميوني كه جلوي او در حال حركت بود، تصادف كرده است. امدادگران 21 دانشجوي دختر و پسر را كه دچار جراحت شده بودند به بيمارستان‌هاي آباده و شهرضا منتقل كردند.
 
آتش‌سوزي اتوبوس حامل معلولان


در جريان حادثه‌اي ديگر كه عصر روز جمعه اتفاق افتاد، اتوبوس مسافربري حامل 36 دانش‌آموز استثنایی دبیرستان ناحیه 4 کرج،  که راهی اردوی شمال شده بودند در مسیر بازگشت و در آزادراه قزوين به رشت دچار حريق شد. سرهنگ حميدي، رئيس پليس‌راه گفت كه اين حادثه در كيلومتر ۴۷ محور قزوين به رشت به دليل نقص فني موتور ايجاد شده است. وي ادامه داد: خوشبختانه گشت پليس‌راه مسير در پشت اين اتوبوس متوجه حريق شد و اتوبوس را متوقف کرد و تمامي سرنشينان اتوبوس كه از معلولان بودند، از اتوبوس پياده شدند.
    
فرار مرگبار از مسئوليت

اينها سه مورد از سوانح رانندگي براي اتوبوس‌هاي مسافربري است كه در 48 ساعت گذشته خبر آن به رسانه‌ها راه پيدا كرده و بعيد نيست كه اخبار ديگري در همين مدت در سكوت خبري جاي ديگري از جاده‌ها به وقوع پيوسته باشد. در دو مورد از اين سه حادثه‌، عامل انساني، يعني بي‌احتياطي راننده، مرگ و جراحت مسافران را به همراه داشته است. در سومين مورد هم كه نياز به بررسي دقيق‌تر دارد، نقص فني به علت بررسي نكردن راننده منجر به بروز حادثه شده است.  

پرسش اين است كه وظيفه نظارت بر حمل و نقل عمومي به عهده چه كسي است؟ مشكل دقيقاً از زماني شكل جدي به خود مي‌گيرد كه پاي چند دستگاه به ميان مي‌آيد و هر كدام نقش ديگري را در بروز حادثه پررنگ‌تر تلقي مي‌كنند.

تكرار اين سوانح حكايت از اين دارد كه حضور مستمر پليس و دوربين‌هاي كنترل سرعت در جاده‌ها و كشيدن خط و نشان براي متخلفان نتوانسته است مانع جدي براي پيشگيري از بروز سوانح مرگبار باشد. به عبارت ديگر حناي پليس در اين حوزه براي متخلفان رنگ ندارد. تكرار اين سوانح همچنين نشان مي‌دهد بين ادعاي پليس درباره كنترل بر حمل و نقل عمومي و خبرهايي كه از جاده‌ها مي‌رسد، فاصله زيادي وجود دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
دو ساعت از بهترين زمان برنانه تلوزيون را به فردوسي پور ميدهيد كه فقط براي يك بغل پا زدن يك بازيكن بحث كنند كه هيچ گونه توجيحح ندارد اگر همين برنامه و همين ساعت را در اختيار پليس راهبر و نيروي انتظامي داده شود حوادث بسيار كمتر خواهد شد
با اعلام نظري که درباره اطلاع رساني در صدا و سيما شده کاملا موافق هستم. چاره اي نيست جز اين که رسانه ها خصوصا صدا و سيما اطلاع رساني درست انجام دهند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار