بازدید 3455

سایه کودتا بالای سر بورس ترکیه

در اولین روزکاری پس از کودتای ترکیه، شاخص اصلی بورس استانبول با افت بیش از ۷ درصدی همراه بود که البته این افت در روزهای پس از کودتا نیز ادامه داشت.
کد خبر: ۶۰۸۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲ 23 July 2016
در اولین روزکاری پس از کودتای ترکیه، شاخص اصلی بورس استانبول با افت بیش از ۷ درصدی همراه بود که البته این افت در روزهای پس از کودتا نیز ادامه داشت.
 به گزارش تسنیم؛ گزارش هفتگی بررسی بازارها که هر هفته توسط مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران تهیه و منتشر می شود حکایت از این دارد که در میان بازارهای اوراق بهادار معتبر، بورس استانبول همچون کشور ترکیه هفته‌ای پرهیجان را پشت سرگذاشت و کودتای نافرجام ترکیه که با حضور مردمی و مقاومت نیروهای مسلح انتظامی ترکیه به شکست انجامید، شوک بزرگی به بازار سرمایه این کشور وارد کرد؛ به گونه‌ای که در اولین روزکاری پس از کودتا، شاخص اصلی بورس استانبول با افت بیش از 7 درصدی همراه بود. البته این افت در روزهای پس از کودتا نیز ادامه داشت و شاخص بازار اوراق بهادار این کشور در چند روز گذشته را با کاهشی بیش از 13 درصد همراه کرده است.
این گزارش همچنین می افزاید: در آخرین هفته تیرماه امسال شاخص کل(ارزش وزنی) بورس اوراق بهادار تهران یک درصد، شاخص کل(هم وزن) 1.4 درصد و شاخص قیمت (ارزش وزنی) 0.3 درصد و شاخص قیمت(هم وزن) 0.8 درصد افزایش داشته اند و این موضوع در حالیست که از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، شاخص کل (ارزش وزنی) افت 7.1 درصدی را تجربه و شاخص کل ­هم وزن نیز رشد 3.6 درصدی را از آن خود کرده است.
همچنین اختلاف بازدهی بین شاخص ارزش وزنی و شاخص هم وزن حاکی از عملکرد بهتر شرکت های متوسط و کوچکتر در مقایسه با شرکت­ های بزرگ بورس اوراق بهادار تهران است.
از سوی دیگر در هفته گذشته هم شاخص فرابورس ایران 2.7 درصد و قیمت دلار مبادله ای 0.1 درصد رشد و قیمت سکه بهار آزادی 1.3 درصد و قیمت یورو مبادله ای 0.3 درصد افت داشته است.
همچنین بر اساس این گزارش که به بررسی عملکرد بورس تهران، فرابورس ایران، 17 شاخص معتبر بورس های خارجی، قیمت ارز و سکه، قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت پرداخته، در هفته ای که گذشت، حجم و ارزش معاملات به ترتیب 9 و 33 درصد کاهش پیدا کرده است و سه صنعت "خودرو و ساخت قطعات"، "بانکها و موسسات اعتباری" و "سرمایه‌گذاری‌ها" به ترتیب با 28.3، 22.6 و 9.9 درصد از حجم معاملات و در مجموع بیش از 60 درصد حجم معاملات کل را از آن خود کرده‌اند.
افزون براین در این مدت صنعت " انتشار، چاپ و تکثیر " با بازدهی 15.8درصد مثبت در صدر صنایع بورسی قرار گرفت و در مدت مشابه صنعت " خدمات فنی و مهندسی " با افت 2.9 درصدی بیشترین افت را تجربه کرد. در میان شرکتها هم در هفته گذشته، "توسعه معدنی و صنعتی صبانور " با 16 درصد مثبت و " سرمایه گذاری‌ صنعت‌ و معدن‌" با 7.8 درصد منفی به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را داشته اند.
همچنین در این مدت در میان صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران، قیمت صندوق سپهر اندیشه نوین با 0.3 درصدی بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داد و در میان این نهادهای مالی نیز از نظر تغییرات ارزش خالص دارایی(NAV)، صندوق تجارت شاخص کاردان با 0.8درصد افزایش بیشترین افزایش ارزش خالص دارایی های را از آن خود کرده است.
در میان شاخص بورس های معتبر جهانی نیز در هفته گذشته شاخص بورس توکیو (NIKKEI225) با رشد 2.8 درصدی، بیشترین بازدهی و شاخص بورس استانبول (BIST100) با افت 7.9 درصدی، کمترین بازدهی را به خود اختصاص داده اند.
از سوی دیگر در 30 روز منتهی به پایان تیرماه در بازارهای جهانی، قیمت فلزات اساسی با نوسان همراه بود و در این میان آلومینیوم با 0.1 درصد کاهش، تنها فلز با کاهش قیمت و نیکل با 14.2 درصد افزایش، بیشترین افزایش قیمت را داشته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار