بازدید 4318
حاشیه تالار حافظ

تحلیل بازار دوم مرداد ماه بازار سرمایه

امروز شاخص روند مثبت خود را که از اولین روز کاری هفته گذشته آغاز کرده بود را همچنان حفظ کرد و با 420.2 واحد رشد به رقم 74934.2 واحد رسید.شاخص در بالای ارتفاع 74 هزار واحدی در چند روز گذشته، خود را همچنان تثبت کرده است.
کد خبر: ۶۰۸۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵ 23 July 2016
امروز شاخص روند مثبت خود را که از اولین روز کاری هفته گذشته آغاز کرده بود را همچنان حفظ کرد و با 420.2 واحد رشد به رقم 74934.2 واحد رسید.شاخص در بالای ارتفاع 74 هزار واحدی در چند روز گذشته، خود را همچنان تثبت کرده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی، امروز هم مانند آخرین روز هفته گذشته، شاهد افزایش تقاضا و غلیه آن بر عرضه. امروز تایید نهایی اصلاح شاخص صادر شد و با توجه به اخبار مثبت در دو لیدر بزرگ خودرویی ها ، ایران خودرو و سایپا، و به احتمال زیاد بازگشایی مناسب این دو لیدر ، شاهد ادامه رشد شاخص در موج 5 صعودی ( از لحاظ تکنیکالی) خواهیم بود که هدف نهایی این موج همانطور که قبلا گفتیم، سقف قبلی شاخص یعنی 89000 واحد خواهد بود. 

گروه خودرو و قطعات ساخت

در گروه خودرو و قطعات ساخت، 17 شرکت از نوزده نماد قابل معامله در درصدهای مثبت و نماد دو شرکت در درصدهای منفی به کار خود پایان دادند. صف های خرید این گروه متعلق به شرکت های رینگ سازی مشهد، زامیاد، قطعات اتومبیل ایران،سرمایه گذاری رنا، کمک فنر امین، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، تولید محور خودرو، مهرکام پارس، مهندسی صنعتیروان فن آور، نیرو محرکه، بهمن دیزل و چرخشگر و در مقابل تنها صف فروش این گروه متعلق به شرکت سازه پویش بود که این سومین روز کاری است که صف فروش را تا پایان معاملات حفظ می کند. بیشترین حجم معاملات متعلق به شرکت زامیاد بود. در این گروه علت استقبال بازار را می توان اخبار مثبتی که از دو لیدر این گروه یعنی ایران خودرو و سایپا ، در مجامع عادی سالیانه شان به بازار مخابره شد، دانست. در مجمع سایپا بعد از اعلام مدیرعامل شرکت سایپا آقای جمالی، بعد از چند ساعت قرارداد سایپا با سیتروئن رسما امضا شد و پنجاه درصد سایپا کاشان نقدی به سیتروئن فروخته شد و نیز فروش شرکت خکاوه شنبه 02/05/1395 آگهی می شود .در مجمع ایران خودرو مدیر عامل آقای یکه زارع اعلام کرد که 28 زیرمجموعه ایران خودرو در دستور فروش قرارگرفته اند و با رنو همکاری هواهد داشت و سهم بازار را افزایش خواهد داد و نیز مذاکره با سوزوکی ادامه دارد.

از لحاظ تکنیکالی احتمال پایان نزول گروه خودرو با توجه به شاخص این گروه و انتظار ررشد حداقل 20 درصدی قیمت سهام این صنایع خودرو و ساخت قطعات می رود که امروز شاهد آغاز این رشد بودیم. 

گروه فلزات اساسی

در گروه فلزات اساسی، امروز نیز با اقبال سرمایه گذاران مواجه شدند. از 16 سهام فعال گروه، 9نماد مثبت و 7 نماد منفی  به کار خود پایان دادند. در این گروه شرکت های فولاد خراسان، صنایع فولاد آلیاژی یزد،فولاد آلیاژی ایران، فولاد هرمزگان جنوب و فولاد مبارکه اصفهان با صف خرید امروز را به پایان رساند.صف های فروش این گروه در نمادهای فسپا و فپنتا رخ داد. امروز در این گروه شاهد بازگشایی نماد فملی بودیم که با حدود 11 درصد مثبت بازگشایی شد و به کار خود پایان داد. بیشترین حجم معاملات متعلق به نماد فملی با بیش از 75 میلیون سهم بود. این گروه همچنان می تواند مورد استقبال بازار گردد چون روند قیمت های جهانی روی و مس همچنان صعودی پیش بینی می شود.


گروه استخراج کانه های فلزی

در گروه استخراج کانه های فلزی، شاهد معاملات پرحجم  و دارای رشد متعادل مثبت در این گروه بودیم. از 5 شرکت قابل معامله در این گروه، 2 شرکت مثبت و 3 شرکت منفی، امروز را به پایان رساندند. شرکت های صنعتی و معدنی گل گهر، صنعتی و معدنی چادرملو با بیش از 4.5 درصد مثبت و با حجم های زیاد به کار خود خاتمه دادند. تنها صف فروش این گروه را شرکن توسعه معدنی و صنعتی صبانور به خود اختصاص داد. بیشترین حجم معاملات این گروه به ترتیب متعلق به شرکت صنعتی و معدنی چادرملو و شرکت صنعتی و معدنی گل گهر با 24 و 10 میلیون سهام می باشد. این گروه همچنان با توجه به چشم انداز آتی و رشد قیمت جهانی سنگ آهن مورد استقبال بازار قرار دارد و امروز جز گروه هایی بود که تقاضا در آن زیاد به چشم می خورد.

گروه فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای

گروه فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای، در این گروه شاهد معاملات متعادل تری نسبت به آخرین روز کاری بازار در هفته گذشته بودیم به طوریکه از  8 شرکت قابل معامله ، 7 شرکت با افزایش قیمت و تنها یک شرکت با کاهش قیمت مواجه شد. تنها صف خرید متعلق به شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت بود. لیدر این گروه یعنی پالایش نفت بندرعباس در مجمع خود  به ازای هر سهم 200 ریال سود نقدی تقسیم کرد. امروز شاهد بازگشایی پالایش نفت لاوان بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بودیم که با رشد حدود 7 درصدی روبرو شد. در این گروه همچنان خبر تک نرخی شدن قیمت بنزین شنیده می شود که می تواند بر سودآوری شرکت های این گروه موثر باشد. البته قیمت جهانی نفت یک عامل بسیار موثر در این گروه است که همچنان بین 40 تا 50 دلار نوسان می کند.

گروه لاستیک و پلاستیک

گروه لاستیک و پلاستیک، امروز  این گروه جز گروهایی بود که جو خرید در آن به طور محسوس قابل مشاهده بود. از 6 نماد قابل معامله این گروه، 4 شرکت با افزایش قیمت و 2 شرکت با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.شرکت های درخشان تهران و گروه صنعتی بارز با صف خرید بسته شدند. بیشترین حجم  معاملات را شرکت ایران تایر به خود اختصاص داد. دلیل استقبال ار این گروه را می توان وابستگی این گروه به گروه خودرو و ساخت قطعات دانست که به علت استقبال ار گروه خودور ، این گروه هم مورد استقبال قرار گرفتند.

گروه ماشین آلات و تجهیزات

در گروه ماشین آلات و تجهیزات، اکثر شرکت های این گروه با افزایش قیمت نسبت به روز معاملاتی قبل روبرو شدند از 9 شرکت موجود و قابل معامله 2 شرکت منفی معامله شدند و 3 شرکت سرما آفرین، آبسال و پارس خزر صف خرید به کار خود پایان دادند . یکی از دلایل استقبال بازار از این گروه را می توان گزارش های مناسب سه ماهه و اکثرا با تعدیا مثبت در این گروه دانست.

گروه سرمایه گذاری ها

در گروه سرمایه گذاری ها، از 21 شرکت موجود، 16 شرکت با درصد مثبت و 4 شرکت در درصد منفی به کار خود خاتمه دادند. به طور کلی انتظار رشد این گروه با توجه به گزارش های مثبت زیرمجموعه هایشان می رود. دراین گروه شرکت های سرمایه گذاری ملت و سرمایه گذاری سایپا و سرمایه گذاری آتیه دماوند با صف خرید بسته شدند. نکته قابل توجه شاهد صف خرید سرمایه گذاری آتیه دماوند بعد از چند روز متوالی صف فروش بودیم البته در گزارش روز چهارشنبه این نوید را به سهامداران نماد واتی داده بودیم که شنبه شاهدمعاملات متعادل و رو به مثبتی در این نماد خواهیم بود.له شود. بیشترین حجم معاملات به ترتیب متعلق به نمادهای  وساپا و واتی با 34 و 28 میلیون سهم اتفاق افتاد. همانطور که پیش بینی می شد اخبار مثبت مخابره شده از مجمع شرکت سایپا تاثیر مثبتی بر یکی از سهامداران عمده این شرکت یعنی سرمایه گذاری سایپا بودیم که باعث صف خرید این نماد با حجم زیاد بودیم.

در گزارشات کدال یک اتفاق ویژه مربوط به افزایش سرمایه شرکت پلی اکریل اصفهان بود. از آنجایی که شرکت مشمول ماده 141 بود و همه سهامداران و تحلیگران انتظار افزایش سرمایه حدود 1200 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها داشتند اما برخلاف انتظار افزایش سرمایه 290 درصدی از محل مذکور روی سامانه کدال آمد که ناراحتی سهامداران این شرکت را به همراه داشت به طوری که امروز شاهد تجمع سهامداران و کارگران این شرکت  بودیم. امید است صدای اعتراض آنها به گوش مسئولین امر برسد و برخورد مناسبی از مسئولین شاهد باشیم. از خیرهای دیگر می توان به مصاحبه دیروز دکتر سیف، رئیس بانک مرکزی اشاره کرد که وعده تک نرخی شدن ارز و تک نرخی شدن سود بانکی را دادند. زمزمه هایی از بسته شدن قرارداد پالایش نفت اصفهان با یک شرکت کره ای برای افزایش دو برابری تولید بنزین یورو4 می رسد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر