بازدید 17469
توئیت کردن در ساعت صفر

«توئیتر» ملت ایران را به مردم ترکیه نزدیک تر کرد!

در کودتای اخیر در ترکیه، که تقریبا از نیمه شب به وقت تهران آغاز شد و تا اوایل صبح به صورت نسبی پایان یافت، بیش از پنج ساعت فرصت نبود که مقام های کشور مختلف درباره آن موضع گیری کنند؛ اینکه چه کشورهایی و در چه زمانی موضع گیری کردند، بر نوع روابط آن کشورها با دولت ترکیه تأثیرگذار بود.
کد خبر: ۶۰۸۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳ 23 July 2016
این روزها این پرنده پیام رسان کوچک آبی رنگ، کوتاه ترین پیام را با بلندترین صداها برای جهانیان مخابره می کند؛ شاید بیراه نباشد اگر بگوییم این پرنده کوچک دنیای مجازی، اکنون در دنیای واقعی به صدای اکثریت خاموش بدل گشته است.

به گزارش «تابناک» کافی است اتفاقی در سرتاسر این کره خاکی به وقوع بپیوندد؛ شهروند خبرنگاران گوی سبقت را از رسانه های رسمی و عریض و طویل می ربایند و در کسری از ثانیه، خبر را با کمترین دخل و تصرف و با نزدیک ترین فاصله از واقعیت و حقیقت قابل درک، منتشر و مقامات رسمی را قانع می کنند که آنان نیز در کمترین زمان مواضع و واکنش های خود را نسبت به هر واقعه ای در خلال همین شبکه برای مخاطبان و همتایان و ... مخابره کنند.

سرعت در انتقال خبر یا واکنش به خبر گاهی چنان حیاتی و تعیین کننده است که شاید نوع رابطه دو یا چند کشور را تحت تأثیر خود قرار دهد. در ماجرای کودتای اخیر در ترکیه، که تقریبا از نیمه شب به وقت تهران در این کشور آغاز شد و تا اوایل صبح به صورت نسبی پایان یافت، بیش از پنج ساعت فرصت نبود که مقام های کشور مختلف درباره آن موضع گیری کنند؛ اینکه چه کشورهایی و در چه زمانی موضع گیری کردند، بر نوع روابط آن کشورها با دولت ترکیه تأثیرگذار است. اینکه کشوری در ساعات اولیه کودتا، جانب دولت منتخب مردم ترکیه و رویکردهای دمکراتیک یک کشور را بگیرد، با کشوری که در حین کودتا سکوت کرده و یا مانند کاندیدای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جانب کودتا گران را بگیرد و یا مانند پادشاهی سعودی سکوت کرده، تفاوت بنیادین دارد.

توئیت هایی که وزیر خارجه ایران ساعت یک و نیم نیمه شب و چهار و نیم صبح در مورد کودتا ارسال کرد و از نگرانی برای مردم و دمکراسی در ترکیه نوشت، جایگاه ایران را از حیث جانبداری از حکومت های منتخب مردم و مخالفت با هر نوع تغییر حکومت مبتنی بر زور و اجبار را نه تنها نزد ملت ترکیه که برای جهانیان ارتقا داد؛ چنین حرکت رو به جلویی برای ارتقای جایگاه ایران با ابزاری به عنوان توئیتر و از طریق به کارگیری کلماتی دقیق در خلال یک موضع گیری سریع شکل گرفت.

در روزهای گذشته نیز موضوع سر بریدن یک کودک چهارده ساله فلسطینی به دست تروریست های مخالف دولت بشار اسد ـ که مورد حمایت غرب و برخی دولت های منطقه هستند ـ به سرعت فضای توئیتر را پر کرد؛ شاید آنقدر که تروریست های موجود در ترکیه به نشر و توزیع تهاجمات و تجاوزات خود علاقه مند هستند، شخصیت های تأثیرگذار جهانی و مقامات کشورهای مختلف، کمتر مایل اند در این باره صحبت کنند؛ در این موضوع هم باز این توئیتر مانند یک ابزار نوین دیپلماسی عمل کرد و شخصیت هایی صدای کر کننده سکوت مقامات آمریکایی را به گوش جهانیان رساندند.

این روزها هرچند دیپلماسی رسمی و متعارف کارکردی مهم و انکارناشدنی دارد، این دیپلماسی عمومی با استفاده از ابزارهای نوین است که می تواند تلنگرهایی را در حیطه عمومی به مردم و رسانه ها وارد کند. این روزها باید به شبکه های پیام رسانی هم چون توئیتر، به جای سرگرمی، به عنوان ابزاری نگاه کرد و به جای قصه تعریف کردن، با به کارگیری درست و بموقع کلمات، قدمی برای کشور برداشت.

شاید برای اکثریت خاموشی از اهالی جهان که رسانه بین المللی ندارند و صدای آنان در هیاهوهای شلوغکاران بین المللی گم می شود، این توئیتر و امثال آن بتواند غبار خاموشی را از چهره اکثریت خاموش بزداید!


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳۸
دلیل فیلیتر کردن توییتر چیست؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
سید فخرالدین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
عدم شناخت و ترس از چیزی که نمیشناسم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
برای اینکه مردم ما تابع جو هستند و بدون هر گونه بررسی و تحلیلی، اخبار را به یکدیگر منتقل می کنند و این موضوع می تواند زیانهای جبران ناپذیری را برای کشور به همراه داشته باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
من خودم مخالف سانسور بودم ولی با این طرز استفاده ملت از اینستاگرام همان بهتر همه اینها فیلتر شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
نخود سیاه دیدی ؟
اگه دیدی دلیل فیلتر کردن توییتر رو متوجه می شی.
البته تو ایران توئیتر برای م رم عادی و اکثریت خاموش فیلتر است و طبق قانون استفاده از آن جرم است
امکانات توییتر نسبت به سایر شبکه های اجتماعی خیلی کمه.
چرا فیلترش کردن؟؟؟
پاسخ ها
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
تا فقط مقامات بتونن ازش استفاده کنند
چرا نظرات را پخش نمی کنین....
چرا نظرات درج شده را حذف میکنین...
اصلا مخاطب برای شما اهمیتی داره یا نه؟!
منظورش دکتر ظریف و برخی مقاماته. توییتر برای ما مردم عادی گناهه.
پس رسانه ها را سانسور و فلیتر نکنید و بازی دوگانه در نیارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
کجای دنیا را سراغ دارید که رسانه ها (چه از نوع فیزیکی و چه مجازی) بدون ضابطه و تابع منافع صاحبان خود فعالیت نمایند؟ پس منافع ملی کجا قرار دارد؟ ما کم از این دریچه لطمه خورده ایم؟
با همه این حرفها اصلا روی ترکیه حساب نکنید..

موقتا ممکنه از ما تعریف بکنه ولی اینها هرگز مثل ایران سیاست ثابت در رابطه با اسلام ندارند .

پس از چندی همه این چیزها و حتی برخوردهای قویتر فراموش میشود و رابطه به غرب، عربستان و غیره که نفع مادی برایشان دارد هرگز متوقف نمیشود.

ببینید بخاطر احتیاجات مادی چگونه دوباره با روسیه و اسرائیل رابطه برقرار کرد.

پس گول این چیزهای موقتی را نخوریم و هرگز روی ترکیه حساب نکنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
اسلام اونا خیلی بهتر و رحمانی تر از اسلام شماست!به برقراری رابطه با دیگر کشورها میگن ترجیح منافع ملی بر شخصی وجناحی که بازم شماها ندارین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
سیاست ثابت در رابطه با اسلام؟؟؟ حالت خوبه؟؟
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
من فکر نکنم ظریف برای این که از ترکیه بخواد استفاده کنه اون پیام رافرستاده. تو اون وضعیت احتمال پیروزی کودتا بوده و این جانبداری می تونست ضرر مادی داشته باشه. از حق و دیپلماسی حمایت کرده است.
این انسانها هستند که با نحوه استفاده درست و به موقع به امثال تویتر ارزش می دهند این ارزش سیاستهای امثال آقای ظریف است نه ارزش ذاتی توییتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
البته توییتر برجسته تر میکنه
من گمان میکنم همین تویتر اگر همگانی باشه بجز فرستادن جوک و فحاشی خیلیها باهاش کاری نمتوانند انجام بدن اما آقای دکتر ظریف طبیعیه موضع مملکت مارو انتقال میده که بسیار خوبه
ظریف فیلتر شدن داره !!!
توئیتر برای اکثریت خاموش فیلتر است و برای اقلیت روشن آزاد !
مطمئن نیستم تابناک چرا انقدر سنگ توئیتر را به سینه می زنه...!!
چرا توییتر فیلتره مگه مملکت ما ازادترین مملکتها نیست؟
از روحانی و ظریف گرفته تا حداد عادل و سعید جلیل همگی اکانت توییتر دارن
حالا چرا فیلتره من نمی دونم!
واقعا اگر کشور ما مردم محور است بابا مردم می گن این امکانات اینتر نتی را باز کنید . درست است استفاده های نابجا و نا مشروع ممکن است بشود حتی استفاده های ضد امنیتی ولی به خدا فوائدش بیش از مضرات یا هزینه هایش است. خودتان می گویید اردوغان با فیس بوک از مردم خواست بیان تو خیابونا خوب خدای ناکرده اگر حادثه ای در ایران اتفاق بیافتد شما با چی می خواهین ار مردم درخواست کمک یا اطلاعراسنای به آنها کنید. حالا بگذریم زیر ساختهای ما خودش یک پا مانع برای استفاده از اینتر نت است. بابا این سایتها را رفع فیلتر کنید . به کجا باید بگیم. ؟
دولت رجب طیب اردوغان که قبل از وقوع کودتا حتی از ساعت اجرای آن نیز خبردار شده بود اجازه داد گروهی از نظامیان این کشور کودتا نموده و دولت و سرویس اطلاعاتی ترکیه با برنامه ریزی قبلی کودتا را به شکست کشاندند و از این لحظه کودتای سیاسی رجب طیب اردوغان کلید خورد و به پاکسازی بخش زیادی از فرماندهان عالیرتبه نظامی، قضات و مقامات دولتی و رؤسای دانشگاه های هوادار فتح اله گولن و نیز نیروهای پلیس و حتی کارمندان دولتی پرداخت که رقم این تسویه حساب های سیاسی اردوغان از مرز شصت هزار نفر نیز فراتر رفته است. از طرف دیگر اردوغان اجازه داد تا گروهی از بدنه هوادارانش در سرویس جاسوسی میت و نیز پلیس این کشور به وحشیانه ترین رفتار غیر انسانی با نظامیان کودتاچی مبادرت ورزند و سپس این گونه توجیه نمایند که مردم درس عبرتی به کودتاچی ها دادند و حتی خواستار اعدام آنها شده اند تا بتواند با تغییراتی در قانون اساسی کشور مجوز حکم اعدام را دریافت کند و حمام خونی از مخالفانش در ترکیه به راه اندازد. اکنون نیز با اعلام حالت وضعیت فوق العاده سه ماهه قصد دارد ضمن تحکیم پایه های سلطنت استالین گونه خویش چهره سیاسی کشور ترکیه را دگرگون نماید. تقویت غیر معمول شخص رجب طیب اردوغان بدین صورت قطعا در تضاد با منافع سه کشور همسایه این کشور ایران، عراق و سوریه خواهد گردید و به تقویت گروهک های تروریستی تکفیری افراطی در منطقه بیشتر دامن خواهد زد و این چالش هرگز به سود منافع جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در منطقه خاورمیانه نخواهد بود.
اقا اجازه؟؟
توییتر ما را به جهنم سوق داده و سبب انحطططاططط جامعه میگردد!!!
اقای ظریف با هوش ودرایت خود ارزش ایران وایرانیان رابه جهانیان نشان داد ودر دنیای سیاست که بسیار پیچیده شده است درس بزرگی به دنیا نشان داد که ایرانی همسایه دوست است وبرای مردم کشورها احترام قائل است
با سلام
با توجه به اینکه در حال حاضر علاوه بر جنگ سخت افزاری که در دنیا به راه افتاده به نظر اینجانب تیغ جنگهای نرم افزاری که در محیط مجازی صورت می گیرد برنده تر است. از مسئولین خواهشمندم که این محیط را برای جوانان کشور باز کنند تا در آنجا بتوانیم از حداقل حق خود دفاع کنیم. با تشکر
عملکرد دکتر ظریف رو قیاس کنید با : ... رو لولو برد....حالا كه پشم و پيل همه آنها ريخته است. اگر خيلي عرضه داريد، اوضاع كشورهاي خود را جمع و جور كنيد و به ملت‌هاي خود برسيد؛ شما ‌نمي‌توانيد آب بيني‌ خود را بالا بكشيد...انگلیس جزیره کوچکی است در غرب آفریقا
تابناک چاپ کن که حق گفتم و میدونی که حقه....
به جوانان ایران اعتماد کنید و حصار فیلترها را بردارید تا در دنیای مجازی نیز بتوانیم با صدای بلند و حرفهای منطقی از منافع ایران زمین دفاع کنیم.
البته کودک سوری بود.
من بیش از سی سال است که در اروپا زندگی میکنم از اینکه می شنوم توییتر در ایران ممنوع است شاخ در آوردم. آیا یک دلیل عقلایی برای آن وخود دارد؟ ویا یکی از روی نادانی این کار را کرده ات. من که شرمسار شدم. به هموطنانم حق میدهم که هزار هزار ایران را ترک میکنند
این ترکها نون به نرخ روز خور هستند از طرفی دم از اسلام میزنند از طرفی کشورشان شده محل تفریحات سالم!!!!
اصلا توئیتر رو چطوری به لاتین می نویسن؟ این رو ننه ام پرسید وقتی از جلو تیتر خبرتون رد شد!
نظر اول ایشون که گفته بودن فقط نگرانیم چی؟ بعد اینکه دیدن کودتا شکست خورده محکومش کردن؟
در ضمن تازگیا چرا با اردوغان خوب شدین؟!!!
توییتر با داشتن قابلیت ریتوییت و هشتگ و ترند بهترین شبکه برای دموکراسی و نزدیک کردن افکار به هم دیگس.
که متاسفانه فیلتره.ولی عملا همه هستن!
امیدوارم توییتر رفع فیلتر بشود...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی