بازدید 50319
۵

قدرتمندترین آلیاژ فلزی دنیا ساخته شد

دانشمندان دانشگاه رایس در آمریکا با ترکیب طلا و تیتانیوم از آلیاژ فلزی منحصربفردی رونمایی کرده اند که مهمترین ویژگی آن استحکام خیره کننده اش است.
کد خبر: ۶۰۸۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲ 23 July 2016
دانشمندان با ترکیب تیتانیوم و طلا به نسبتهای مشخص، آلیاژی ساخته اند که می توان آن را قدرتمندترین آلیاژ فلزی دنیا دانست.

به گزارش مهر، تیتانیوم فلزی برتر در صنایع پیشرفته محسوب می شود که از آن به طرز فزاینده ای در تولید پروتزها و مفاصل مصنوعی استفاده می شود. این فلز بسیار مستحکم، مقاوم و غیرسمی است. اما حالا دانشمندان دانشگاه رایس در آمریکا با ترکیب طلا و تیتانیوم از آلیاژ فلزی منحصربفردی رونمایی کرده اند که مهمترین ویژگی آن استحکام خیره کننده اش است.

 
 
امیلیا موروسن که هدایت دانشمندان در این پروژه را بر عهده دارد می گوید: آنچه که ما تولید کرده ایم بین ۳ تا ۴ بار سخت تر از فولاد است.
 
استفاده از ترکیب مشخصی از تیتانیوم و طلا در این آلیاژ اوج هنرنمایی به کار رفته در تولید آن به حساب می آید. آنها در این ترکیب به ازای هر ۳ واحد تیتانیوم، یک واحد طلا به کار گرفته اند.

این آلیاژ تا چهار برابر تیتانیوم خالص استحکام دارد. از تیتانیوم خالص در ایمپلنتهای دندانی و ساخت مفاصل مصنوعی استفاده می شود.

آنها برای دستیابی به این نسبت طلایی آزمایشات مختلفی را انجام داده بودند.

اکنون پیش بینی می شود از این نوآوری در بسیاری از صنایع مرتبط با فلزات پرکاربردی نظیر تیتانیوم استفاده شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۵
بهتر است بنویسید قدرتمندترین رسانای فلزی دنیا ، نه قدرتمندترین آلیاژ
آلیاژهایی تا صدها برابر استحکام فولاد در دنیا وجود دارد
قدرتمندترین نه، مقاومترین
صرفا برای مقابله با پوپولیسم علمی (عنوان مقاله High hardness in the biocompatible intermetallic compound β-Ti3Au)
1- هدف اصلی از مقاله سختی و سایش است و نه استحکام
2- در چکیده مقاله گفته شده که تنها فاز بین فلزی β-Ti3Au دارای سختی 3-4 برابر فولادهای " معمول " است و نه فولادهای ویژه، سرامیک ها ، کاربیدها و غیره ؛ در نتیجه جمله ی "قدرتمندترین آلیاژ فلزی دنیا ساخته شد" از دو منظر دارای غلط است.
الف- آلیاژ از فاز زمینه و فازهای استحکام دهنده مانند β-Ti3Au ساخته می شود و در نتیجه استحکتم و سختی نهایی آلیاژ از β-Ti3Au ( حتی با فرض اشتباه اینکه β-Ti3Au سخت ترین ماده باشد) همواره کمتر خواهد بود
ب- سخت ترین طبیعی المای و مصنوعی آن نیترید کرین است که حدالق 10 برابر سخت تر از فولادهای معمول هستند و مستکم ترین ماده جهان یک نوع فولاد به نام SAM2X5-630 با اسحکام تسلیم 12 گیگاپاسکال است
به طور خلاصه خبر، خبر به شدت نا صحیح و غیر مسوولانه است
مرگ بر آمریکا مرگ بر استکبار
اگر استحکام به معنای چقرمگی باشد محکم ترین آلیاژ دنیا همان فولاد با اورانیوم ضعیف است که استحکامی بیش از ده برابر فلاد دارد ولی مشکل تشعشع آنرا در صنایع غیر نظامی غیر قابل استفاده کرده .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار