بازدید 45631

ايراني‌ها نژاد‌پرست هستند يا نه؟

اینکه به ملت خودمان بگوییم «بزرگ» و... به نظر من همه اینها از نژادپرستی است. شکل دیگر آن هم این است که وقتی یک پل یا خیابان درست می‌شود گفته می‌شود این پل یا خیابان در خاورمیانه بزرگ‌ترین است یا در جهان اول است
کد خبر: ۶۰۸۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷ 23 July 2016
مؤسسه بهاران روز گذشته نشست «نژادپرستی در فرهنگ ایرانی» را برگزار کرد. در این مراسم که در گرمای شدید تابستانی مرداد، با حضور پرتعداد مخاطبان مواجه شده بود، صادق زیباکلام و محمدجواد حق‌شناس به بیان نظرات خود پرداختند.
 
به گزارش شرق، صادق زیباکلام در ابتدای این نشست با بیان اینکه «ما ایرانی‌ها نژادپرست هستیم یا نه» گفت: «پاسخ من آری است. من چند ویژگی را دیده‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام که نژادپرستیم. اول اینکه ما خود را برتر از دیگران می‌بینیم، ساختاری که نظام رسمی ما پیدا می‌کند و وجهي رسمی که در میان مردم جاری است این را نشان می‌دهد. همچنین تنفر از اقوام و ملیت‌های دیگر که برجسته‌ترین آن نفرتی است که از اعراب و افاغنه داریم. ویژگی دیگر جایگاه مهمی است که در تاریخ برای ایران قائل هستیم و نگاه شک‌برانگیزی که به کشورهای دیگر داریم».
 
او افزود: «برای مثال نگاه شاه به ایران و جهان‌ نشان می‌داد خود را بالاتر از دیگران می‌دید و همیشه از «سیاست مستقل ملی» می‌گفت که این سیاست فقط مختص رژیم شاهنشاهی ایران است. این سیاست بعدها تکامل پیدا کرد و از اواخر دهه ٤٠ اسم آن «ایران به دنبال رسیدن به تمدن بزرگ» شد. ادبیات حکومت هم این بود که ایران دروازه ورود به شرق است. این ادبیات میان سیاست‌مدارانی، مثل هویدا و رئیس مجلس آن دوران وجود داشت و این یک نگاه نژادپرستانه بود».
 
زیباکلام ادامه داد: «شاید این حرف‌ها خنده‌دار باشد، اما در سال‌های آخر حکومت پهلوی هم چه خود شاه و چه نخست‌وزیر و چه سرمقاله روزنامه‌ها این ادعا را داشتند که الگویی را که برای رشد و توسعه ایران به کار برده‌‌اند به دیگر کشورها هم بدهیم و حتی برای آنها انجام بدهیم تا آنها هم مثل ایران بزرگ و صنعتی شوند».
 
او با اشاره به اینکه «با آنکه خطر نظامی ایران را تهدید نمی‌کرد، اما ایران به سمت نظامی‌شدن رفت» گفت: «اعتقاد دارم ناخودآگاهِ شاه این بود که می‌خواست ایران را بزرگ کند و صحبت از جهانی‌بودن ایران می‌کرد. فقط اصرار در نظامی‌گری هم نبود وقتی نطق‌های مسئولان در آن زمان را بخوانید، می‌بینید آن‌قدر خود را توانمند می‌دانستند که مثلا به بهانه مبارزه با مارکسیست به ظفار حمله می‌کردند که بگویند ایران را جدی بگیرید. این درحالی بود که اساسا در دهه ٥٠، مردم به دنبال این حرف‌ها نبودند.حتی در دوران پیروزی انقلاب هم دیدیم که این حرف‌ها به تمسخر گرفته شد و مردم شعار «دروازه تمدن، با قتل‌عام مردم» سر می‌دانند».
 
این استاد دانشگاه افزود: «اینکه به ملت خودمان بگوییم «بزرگ» و... به نظر من همه اینها از نژادپرستی است. شکل دیگر آن هم این است که وقتی یک پل یا خیابان درست می‌شود گفته می‌شود این پل یا خیابان در خاورمیانه بزرگ‌ترین است یا در جهان اول است».
 
صادق زیباکلام گفت: «حتی رئیس دولت اصلاحات هم در سالی که «گفت‌وگوی تمدن‌ها» را اعلام کرد در نطق خود گفت: «بشریت وامدار تمدن ایران اسلامی است»، این را اگر شاه یا صدام و هیتلر بگوید مهم نیست، اما برای من این حرف از ایشان پذیرفتنی نیست و آن را آبشخور همان بزرگ‌بینی می‌دانم یا «الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت» که هیچ کشور دیگری چنین ادعایی ندارد یا «بومی‌سازی علم» یا تعداد مقالاتمان در جهان یا مباهات به پیشرفت‌هایمان در هسته‌ای و نانوفضا که همه اینها از همان خودبزرگ‌بینی است یا ثبت آثار ایران در یونسکو که هفته‌ای یکی، دو بار انجام می‌شود، اما اگر همین بنا از سوی شهرداری خراب شود و به جای آن برج ساخته شود، هیچ‌کس ناراحت نمی‌شود».
 
او افزود: «مشکل اصلی ما نیاز به دیده‌شدن است. اگر مشاور فرماندار فلان کشور از ما تعریف کند، آن را بزرگ می‌کنیم، این به خاطر ارضای امیال بزرگ ماست. یا آن‌قدر خودبزرگ‌پندار می‌شویم که احمدی‌نژاد در سازمان ملل اعلام می‌کند جهان به بن‌بست رسیده است و از مدیریت جهانی حرف می‌زند» یا مثلا وقتی در مسابقات ورزشی برنده می‌شویم، بلند اعلام می‌کنیم جهان در برابر ما زانو زد».
 
او با طرح این پرسش که اساسا چرا آن‌قدر اصرار داریم این ایران و این حس ایرانیان را به رخ بکشیم، گفت: «من این اصرار و پشت پرده آن را از بزرگ‌تربینی خود از دیگران می‌دانم که معنای آن نژادپرستی است».
 
او با اشاره به اینکه «خودبرتربینی نقطه آغاز نژادپرستی است» گفت: «در جمع‌بندی باید بگویم در تمام تاریخ همه نژادپرست‌ها خود را توجیه کرده‌‌اند و آن را قبول نکرده‌اند. اگر بخواهیم به خودبزرگ‌بینی به عنوان یک ویژگی خوب و مثبت نگاه کنیم، همه نژادپرست‌ها تبرئه می‌شوند. این‌گونه دیگر ترامپ و جریانات ضدعرب صهیونیسم و صدام هم نژادپرست نیستند.
 
زیباکلام در پایان گفت: «وقتی یک افغان را که ٢٠ سال در ایران زندگی کرده است، به‌راحتی می‌توان در مرز ایران رها کرد، اما یک ایرانی که به مرز فرانسه می‌رود، شاید در ابتدا لب خود را هم بدوزد ولي بعدا یک شهروند محسوب می‌شود و قانون از او حمایت می‌کند، اما در ایران هیچ کس به فرماندار اصفهان یا مشهد نمی‌گوید چرا افغان‌ها را به کوه یا پارک راه نمی‌دهد».
 
نباید مشکلات بوروکراتیسم اداری را نژادپرستی بدانیم
 
محمدجواد حق‌شناس به عنوان سخنران بعدی این نشست گفت: «چند وقت پیش مطلبی از زیباکلام در روزنامه «شرق» خواندم که درباره نژادپرستی نوشته شده بود. متأسف شدم چرا چنین حرف‌هایی زده شده که ممکن است برای کشور در حوزه بین‌الملل آثار بدی داشته باشد».
او با بیان این پرسش که «این خودزنی با چه اهدافی در دستور کار زیباکلام قرار گرفته است» افزود: «تعریف نژادپرستی در ادبیات ایشان دقیق نیست و برداشتی است که ایشان دارند و آن را مساوی با نژادپرستی می‌دانند؛ مثلا می‌گویند رفتاری که ما با افغان‌ها داریم محکوم است، اما رفتار غربی‌ها با ما از گونه‌ای دیگر است. رفتار غربی‌ها با ایرانی‌ها آن‌قدر هم خوب نیست که باعث شده در کمپ‌ها اعتراض کنند و لب‌های خود را بدوزند. مقایسه ایشان در این زمینه درست و واقعی نیست».
 
حق‌شناس گفت: «یکی از مشکلات ما، مشکلات مدیریتی است که مثلا در اصفهان و مشهد اجازه داده نشده افغان‌ها به مراکز گردشی بروند. این را نمی‌شود به پای همه ایرانی‌ها گذاشت و ایرانی‌ها را نژادپرست دانست؛ مثلا ایشان می‌گویند افغان‌ها نمی‌توانند حساب باز کنند یا حق تدریس ندارند؛ درحالی‌که اصلا این‌گونه نیست. دولت قبل دستور داده بود افغان‌های بدون مجوز حق تحصیل ندارند که این مشکل با دستور رهبری حل شد».
 
او با اشاره به اینکه «حرف‌های ایشان می‌تواند آثار سوء حقوقی و جبران‌ناپذیری برای کشور داشته باشد» گفت: «آقای زیباکلام می‌گویند افغان‌ها بیمه ندارند، خب ١١ میلیون ایرانی هم بیمه ندارند. ما نباید کاسه داغ‌تر از آش شویم و مشکلات بوروکراتیک اداری ایران را نشانه نژادپرستی بدانیم. این فعال سیاسی در پایان گفت: «در دین اسلام ملاک برتری فقط تقوا و علم و سابقه جهاد است. در باورهای دینی ما هم جایی برای نژادپرستی نیست و پیامبر از افرادی مثل بلال یا سلمان فارسی استفاده می‌کند».
 
در این نشست همچنین دکتر زاگرس زند، شاهنامه‌پژوه و دکتر شروین وکیلی، «تبارشناس» به بیان نظرات خود درباره نژادپرستی پرداختند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶۰
انتشار یافته: ۲۳۴
تنها چیزی که در مردم ایران نیست نژادپرستیه اینقدر خودزنی نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
در مردم ایران نیست ولی بعضی اقوام خیلی نژاد پرست هستند تابلو هست همه الان فهمیدند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
خودزني نيست. روبرو شدن با واقعيت هاست
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
هستیم عزیزم خوبش هم هستیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
اشتباها منفي دادم .درود بر شما
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
ما ایرانی ها نژاد پرست نیستیم
نامفهوم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
بهترین تعریف برای نژاد پرست نبودن راهنما قرار دادن منشور هلال احمر (و صلیب سرخ جهانی )است
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
ای بابا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
اتفاقا ما جزو نژاد پرست ترین آدم های دنیا هستیم.
اذربایجان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
از برای همین هست که به هم وطنان خودمون فحش میدهیم و الفاظ زشت و جوک؟
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
اتفاقا خیلی شدید هست.
زهرا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
مطمئنی؟سرتو کردی زیر برف حرف میزنی؟؟؟؟؟
واقعا نژاد پرست هستیم. من خودم بارها دیده ام که با وجود اینکه سالها با افاغنه زندگی می کنیم، هنوز هم با آنها رفتار نژاد پرستانه داریم. حالا اینکه این رفتار علتش چیه رو نمی دونم. ولی مهم اینه که این مساله وجود داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
نوع برخورد ایرانی ها با افغانی ها به نظر من بیشتر نوعی جبران کمبودهایی است احتمالا بنا به دلایل مختلف دارند و در واقع اینگونه آن را تخلیه می
کنند
بعید می دانم از جنس نژادپرستی باشد
ناشناس
| United States |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
شاید مشکل اصلی ، قوانین نژاد پرستانه ما باشه!
ناشناس
| Germany |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
یعنی دلیلش را نمیدونی؟
نگاهی به صفحات حوادث خبرگزاریها بنداز تا بفهمی
پژمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
اصلا طرح موضوع به اين شكل درست نيست بخش عمده مردم افغانستان شامل تاجيكها و پشتونهاو حتي ازبكها از نژاد هند اروپايي (آريايي) و هم نژاد ما ايرانيها هستند بهتر بود به جاي واژه نژاد از قوميت يا مليت استفاده مي شد
pesare afghan
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
تا پنجاه سال پیش نوع زندگی و سطح زندگی افغانها و ایرانیها با هم تقریبا برابر بوده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
بله با سطحی نگری میشه
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
افغانستانی ها ایران را به گند کشیدن
ايرانيان به راحتي در كنار افغاني ها زندگي مي كنند و آن ها با رسوم ما بويژه شيعه و سني در كنار هم زندگي مي كنند با اكثر كشورها همين طور هستند تنها با عربها مشكل دارند آن هم از سوي آنها است كه هميشه ما را دشمن مي دانند در صورتي كه ديدگاه آنها به ايرانيان خيلي توهين آميز است عربها بيشترين نژاد پرستي را در دنيا دارند و اثبات شده است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
من که بر عکسش رو می بینم
آدم ها همه به نوعی نژادپرست هستند ، فقط مقدارش فرق میکنه!
پاسخ ها
سینا
| Turkey |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
همه نژاد پرست هستن
با دکتر زیبا کلام کاملا موافقم....
آقای زیبا کلام !
کم لطفی نکنید. ایرانیها مهمان نوازترین انسانهای روی زمین هستند. اگر میگویید نسبت به افاغنه و اعراب بدبین هستیم اول ببینید و بخوانید که آنها با ایرانی ها چه کرده اند که اکنون ما اینگونه در موردشان فکر میکنیم ؟
اعراب در زمان صدام چه کردند؟
فلسطینی ها و لبنانی ها چرا با وجود حمایتهای ایران از داعش حمایت کردند ؟
افاغنه محترمند اما افاغنه مقیم ایران به سراغ کارهای خلاف قانون ایران دست می زنند و جرمهای اجتماعی زیادی مرتکب شده اند ؟
فقط افاغنه و اعراب !!؟؟؟ پس روس ها و انگلیسی ها را چرا نمیگویید که بیشترین خیانت ها را به ایران کرده اند.
ملت ایران یک تنه و تنهای تنها جلوی داعش در عراق و سوریه و لبنان و فلسطین و یمن و سودان و ...... ایستاده. شما عینک بصیرت را کنارگذاشته اید.
پاسخ ها
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
اين حرفهاي شما فقط توجيه است. زمان شاه که اين بساط نبود باز هم حس نژاد پرستي و خودبرتر بيني در بين ايرانيان موج ميزد.
pesare afghan
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
افغانها به نسبت جمعیتشون هرگز به اندازه خود ایرانیها جرم و جنایت انجام نداده اند وقتی درب مدارس و اموزشگاها به روی افغانها بسته میشود معضلات بسیاری به وجود می اید . .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
این جور که تو میگی باید با کل دنیا قطع رابطه کنیم!!
با سلام. وقتي در كشوري به حقوق ساير قوميت ها توجهي نميشود و انها را با جوك و مسخره كردن زبان و فرهنگشان تحقير ميكنند حتما بايد دنبال ريشه هاي تاريخي و نژادپرستي در آن كشور رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
همین ترک ها
سه قرنه بین ایران و ترکیه جنگ نشده
ولی این همه کینه از ترک ها دارن
ما حتی نژاد دوست هم نیستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
نژاد پرستی مستلزم برقراری ساز وکار تبعیض است
آقای زیبا کلام نوعی سفسطه در کلامشان بود:
1- کشوری که مهاجر پذیر نیست، مسلماً قوانین مناسبی برای حمایت از مهاجران ندارد. به عنوان مثال، امارات، کشوری که بدون مهاجران اموراتش نمی گذرد، ولی در زمره کشوران مهاجر پذیر قرا نمی گیرد، به همین دلیل اگر 50 سال هم در امارات بمانید شهروند اون کشور نیستید و بایستی 3 سال یه بار چکاپ بشید و اگه بیماری صعب العلاجی داشته باشید چه بسا ویزای موقت اقامتتون هم تمدید نشه و از امارات اخراج بشید. ایران هم با توجه به جمعیت و امکاناتش، کشور مهاجر پذیری نیست و این ارتباطی با نژاد پرستی نداره.
2- ایرانیان در طول تاریخ با توجه به برخورداریشان از قدرت، همواره از ننگ نژاد پرستی و نسل کشی نژاد پرستانه به دور بودند. چه بسا پادشاهانی که برای حمایت از اقلیت های مذهبی دست به سرکوب مردم خودشان زدند. داستان استر و مردخای و خشایار را شنیدید. آرامگاه استر ومردخای پس از دیوار ندبه و سایر مکان های موجود در فلسطین، از جمله مقدس ترین اماکن مذهبی یهودیان میباشد. هرگز ارتش ایران نسل کشی نژاد پرستی انجام نداده اند در حالی که مورد خشن ترین حمله ها (اعراب و مغول) قرار گرفتند.
3- ایرانیانی که در اروپا نسل اندر نسل زحمت کشیدند و با زحمت خودشونو در جامعه اروپا و آمریکا بالا کشیدند و باعث شدند تا اون جامعه برایشان احترام قائل بشه رو لطفا با میهمانان ما که جرم جنایات بیشماری در جامعه میزبان انجام دادند مقایسه نفرمایید.
4-بدبینی در جوامع مختلف نسبت به اجانب همواره وجود داشته، اگر اتحادیه اروپا را استثنا بدونیم که بعد از مدت ها توانشتند مقداری احساس برابری بین چند کشور البته برگزیده ایجاد کنند. این یک حس طبیعی و ناشی از وطن دوستی است و در حال حاضر با وجود مرزهای مابین کشورها، ناسیونالیست بودن غیر طبیعی نیست.
4- دشمنی ما با اعراب اگرچه ریشه در قرون تاریخی دارد و ناشی از رفتار آنان هنگام حمله به ایران بوده است، اما اعمال منفی این کشورها علیه ما، این حس طبیعی را در ایرانیان ایجاد نموده است، هنوز نیم قرن از حمله عراق با همدستی سایر کشورهای عربی به ایران نمی گذره و دشمنی آنها با ما مشهود است. هر چند ایرانیان با سعه صدر بی نظیری مردم عراق را بخشیده اند که از دید شما پنهان مانده است. دشمنی آنان، در برگزاری مناسک مذهبی و سایر عرصه های بین المللی برای مردم واضح و مبرهن است.
5- هرگز ندیدم ایرانیان به معنای عام، نسبت به رنگ پوست و فرم چهره و ... نژاد پرست باشند.
6- اگر لفظ نژاد پرستی، به چیزی اطلاق می گردد که در حال حاضر ما شاهد آن در دنیا هستیم (کشتار اقلیت های مذهبی- بدرفتاری با رنگین پوستان-نسل کشی های قومی و مذهبی در بوسنی و صربستان و ارامنه- کشتار آذربایجانی ها توسط ارمنستان- کشتار تبتی ها توسط ارتش سرخ چین-...) اطلاق این لفظ به ناهنجاری های جزیی و زودگذر ایرانیان کمال بی انصافی است. متأسفانه غرور ملی ما ایرانیان در حال اضمحلال است و دیگر چندان چیزی برای افتخار باقی نمانده و همان هم که مانده در حال لکه دار شدن و از بین رفتن است... ما ایرانیان سال هاست که بی افتخار مانده ایم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
مژگان خان!
در همین عبارات که نوشتی چند نمونه علامت نژاد پرستی شمارا نمایان می کند.
آبی
| United States |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
این بنده خدا گهگداری از این شیرین زبونیها می کنه تو خودتو ناراحت نکن خواهر
pesare afghan
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
اگر ایرانیان با تلاش و زحمت خودشون رو در اروپا و امریکا به قول شما بالا کشیدند به این دلیل بوده که درهای مدارس و دانشگاه ها به روی اینها باز بوده اما در ایران بیشتر درها بسته بوده و در مورد دانشگاهها بعضی از این درها هنوز هم بسته هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
خانم ,شما میدانید اگر با یک غیر ایرانی ازدواج کنید ,فرزندانتان هرگز تابعیت ایران را پیدا نمیکنند.
ایرانیان از نژاد پرست ترین مردم دنیا هستند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
از پاسخ شما لذت بردم بسیار زیبا نوشتید
بله؛ ایرانی ها خیلی نژاد پرستن؛ من به عنوان یک ایرانی-عرب همیشه مورد اهانت قرار میگیرم، بعد از کلی حرف شنیدن ، یک جمله میگن که ما منظورمون اعراب ایران نیست، درصورتیکه باید پذیرفت اعراب ایران همشون مهاجر نبودن، یک جمعیتی از قبل در خوزستان ساکن بودن، اگر هم فرض بر مهاجرت بگیریم ایران تشکیل شده از اقوام مختلف که هرکدوم در یک دوره تاریخی وارد شدند و ماندگار شدند، بابد بپذیریم که همه مثل هم هستیم، هیچ قومی نسبت به دیگری برتری نداره؛
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
راست میگه عرب عربه چه تو ایران چه آمریکا
روزگاری که آریایی ها گرمابه و ... داشتند ، اروپاییان بلد نبودند چطور خود را بشویند و کشورهای حاشیه خلیج فارس بادیه نشین هایی بیش نبودند .
تمدن کشور ما فراتر از آن است که انکارش کنیم و نام نژادپرستی بر آن بنهیم.
پاسخ ها
بابک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
شما خودتون نمونه تمام قد نژادپرستی هستین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
چه ربطی داره؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
کشورهای حاشیه خلیج فارس بادیه نشین هایی بیش نبودند درست ميباشد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
این هم نمونه حی و حاضر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
خوب میشی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
حالا چی هستی?lمهم اینه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
درست ميگي نژاد پرست نيستيم متوهم هستيم
سرهنگ
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
داشتم داشتم حساب نیست.دارم دارم حسابه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
چی میگی بابا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
حالا چی هستیم من انم که رستم بود پهلوان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
شاهد از غيب رسيد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
توهم به این میگنا
به هیچ وجه این آقای زیباکلام راقبول ندارم فقط ژورنالسیت است وبس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
تو قبول نداشته باش
موافقيم ،ملت نظر مثبت و خوب به أفغان ها دارد
من شدیدا موافق آقای زیبا کلامم.من افغان هایی میشانسم که متولد ایران ، 31 سال ایران بزرگ شده اما کوچکترین امکانات و .... یک شهروند ایرانی نداره در صورت در سایر نقاط دنیا بعد از 5 سال شهروند اون کشور می شوند.
پاسخ ها
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
شهروند ایرانی چه امکاناتی داره ؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
چه ارتباطی به نژاد پرستی داره.
آقای زیباکلام حرفهای دیگری هم دارن اگر از پشت تریبون دانشگاه یا حتی آزاد بخوان این حرفا رو بزنن واویلا میشه؛ من خودم تو محلمون تا چند سال پیش یه افغانی بود که بچه های محلمون بخود اذیتش می کردن ؛ چرا الکی می گیم نیستیم واقعا هستیم؛ نگو نیستیم که حسابی داغ می کنم راجع به افغانستانی ها غلظتمون بیشتره و راجع به عربها هم همینطوریه. مسائل نژادی رو بذاریم کنار؛ تو کسب قهرمانی ها هم تابلو هستیم تو والیبال و فوتبال و فلان؛ فرانسه با برد آلمان و پرتغال با حذف فرانسه هیچ وقت با در اوردن پرچم و چرخوندن اون تو زمین، احساساتشونو جریحه دار نکردن این کارا مال کشورهای جهان سومیه؛ اگر پرتغال و یا فرانسه این کارو نکردن چون به احساسات و عواطف ملی یه مملکت بعد از شکست دادن اون کشور تو فوتبال احترام می ذارن و ارزش قائل هستن. و هرگز حرکاتی نمی کنن که خودشونو برتر بدونن. فرهنگ و تمدن به اونا می گن که به قول ما اصلا فرهنگ و تمدن نداشتن ولی الان خیلی بهتر از ماها هستن که ادعا می کنیم.
هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
چی میگی؟
بله در ایران نژادپرستی کاملا وجود داره فارس ها فکر میکنند از همه برترند از طرفی ضد عرب ضد افغان وضد ترک هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
شما ظاهرا حقوقت به موقع از باكو و آنكارا ميرسه.
آفرين پسر.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
ناشناس جان
راست میگه دیگه
شما توهم توطئه زدید
* اگر شاه به سمت نظامی شدن رفت علتش این بود که 1- در اواخر حکومت شاه تهدیدهای صدام حسین برای گرفتن خوزستان از ایران وجود داشت، 2- آمریکایی ها می خواستند ایران نقطه اتکایی برای حضورشان در خلیج فارس باشد.

* اگر شاه نژاد پرست و خود بزرگ بین بود، بحرین را مفت از دست نمی داد و انقدر جلوی انگلیس، آمریکا، روسیه ... سر خم نمی کرد.

* اگر ایران به دستاوردهای علمی خود مباهات می ورزد، واقعا جای مباهات دارد! 30 سال تحریم چیز کمی نیست، شما که استاد دانشگاه هستید میدانید که ما حتی به بسیاری نرم افزارها و دستگاه ها و تجهیزات روز هم دسترسی نداریم ، اما با این حال مقاله های به روزی می نویسیم و منتشر می کنیم.

* ایران با وجود مشکلات فراوان اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و ... پس از انقلاب و با وجود تحریم ها، به افغان ها لطف زیادی کرده، مقایسه اقتصادهای اروپایی با ایرانی که بیش از سی سال است با جنگ نرم و تحریم رو به روست اصلا صحیح نیست.
به عنوان یک ایرانی دستای آقای زیبا کلام را می بوسم. به نظرم حرفاشون کاملا حقیقته. اگه ما یازده میلیون نفر داریم که بیمه ندارن افغانستانی ها هم که بیمه ندارن تو این زمینه مساوی هستیم؛ اما یازده میلیون ایرانی می تونن بدون هیچ محدودیتی و پرداخت عوارض به کل کشور ایران سفر کنن؛ می تونن از یه دوچرخه که افغانی به اسمش نمی زنن، تا یه استانو بخرن و به اسم خودشون بزنن ولی افغانستانی به هیچ وجه حق مالکیت قانونی تو ایران نداره؛ افغانستانی تو رشته های دانشگاهی محدود هستن؛ افغانستانی ها سالانه هر شخص پسر بالای هجده سال اگر دانشجو نباشه باید هفتصد هزار تومان به دولت پرداخت کنه؛ افغانستانی حق کار پشت میز نشستن رو ندارن مثل تایپیست شدن و غیره و به عنوان جرم حساب میشه؛ و...
پاسخ ها
در جواب رضا
| United States |
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
از همون " به عنوان يه ايرانى" گفتنت معلومه چقدر ايرانى هستى
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
خخخخ
دکتر زیباکلام حرف حق را زدند ما باید فرهنگ سازی کنیم تا این خودبزرگ بینی را از خود وملتمان دور کنیم.
بله هستیم! انکار چرا؟
آقای زیبا کلام موضع مشخصی ندارند و دایما دچار تناقض گویی میشوند
واژه خود زني به حق درست بود. من مانده ام اگر ما نژاد پرستيم پس چطور 40 سال است پذيراي سيل مهاجران افغان بوده ايم . ما سربازي مي رويم ماليات مي دهيم حق بيمه مي دهيم ولي هنوز آنطور كه شايسته است دولت نمي تواند متناسب به خود مردم ايران با اين همه مشكلات خدمات ارايه دهد. اگر يك افغاني ماليات داد حق بيمه داد براي اين سرزمين جانفشاني كرد بيايد و درخواست حق كند . ديگر اينكه ايشان يك سري به برخي استانهاي كشورمان بزند ببيند برخي افراد فريب خورده عوامل بيگانه چطور به فرهنگ ايراني و در خط مقدم به نام فارس و فارسي توهين مي كنند از همين آب و خاك ارتزاق مي كنيم از امنيت آن بهره مي بريم . بعد به آن مي تازند. در صورتيكه اين رفتار در اين سو اساسا انجام نميشود. ضمنا ايشان كه فقط به بيگانگان ارادت دارند همين ژاپن را در نظر بگيرند كه سرتاي پايشان نژاد پرستي و افتخار نمودن به فرهنگ ملي شان هست . و اين باليدن باعث شده تا امروزه نام سامورايي و فرهنگ ژاپني بعنوان يك فرهنگ غني و نام آور شناخته شود در هر فيلم سينمايي و مستندي نام ژاپن چين و مصر حتي ماياها به گوش مي رسد درحاليكه ما باداشتن تاريخي بمراتب كهنتر و اثرگذار تر اساسا يك كشور ناشناخته هستيم. شما بنگريد اردوغان در تركيه چگونه سخن مي گويد . بر مزار يك سرباز عثماني مي گريد و شكوه عثماني را مي خواهد بازگرداند . خوب اين چيست ؟ اولا بايد زيبا كلام يك تعريف علمي از نژاد پرستي از خود ارايه دهد و سپس در آن چارچوب بحث كند و ضمنا ساير مردمان را ببيند و بعد قضاوت كند . همين داعش ملعون نتيجه چيست ؟ آيا خود را برتر ديدن نيست . طالبان افغانستان چطور؟ اگر مهم اين است كه خود را به هر دليلي برتر نبيني خواه نژاد خواه مذهب ؛ زبان يا هر چيز ديگر آنوقت خواهيم دهيد بي آزار تر از ما ايرانيها هيچ نيست . كدام تروريست ايراني هست . اين فقط ضديت با ايران و فرهنگ ايراني است و قطعا زيبا كلام يك ضد ايراني خائن است
پاسخ ها
pesare afghan
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
چهل سال پذیرای مهاجرین افغان بودین جز بدبختی و بی سوادی و فقر چی داشته برای افغانها ؟
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
آفرین! این زیبا کلام
شاید بهتر باشد به جای نژاد پرستی بگوییم " خود شیفتگی احمقانه " . فکر کنید در چین در عرض 4 سال بر روی آب پلی به طول حدودا" 50 کیلومتر احداث می شود ولی ما نمی توانیم بر روی خشکی در عرض 20 سال بزرگراه تهران شمال را بسازیم و شعار ما میتوانیم ما گوش فلک را کر کرده است !!!
نمیدونم حتما براشون سود داره دیگه که این افغانیا رو میریزن تو این مملکت که خودمون انقدر مشکل داریم اینجا . خب برای همین همه کشورا پناهنده و مهاجر میگیرن !!! دارم به مهاجرت به یه کشور دیگه فکر میکنم که امکاناتش بهتر باشه
!با این شرایط ظاهرا ما باید بریم ....
بارها از رسانه ملی تو اخبارمون دیدم که گوینده خبر از ژاپنی ها و کره ای ها تحت عنوان چشم بادامی ها استفاده کرده این یک توهین نهادینه هست فکر کنید گوینده ژاپن تو کشورش بگه کله سیاه ها یا تازه به دوران رسیده ها واقعا شرم آور هست
پاسخ ها
محمد
| United States |
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
بهت برخورده كاربر افغانى؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
محمد
توهم توطئه زدی
کاملا درسته...هیچی نیستیم...یه کشور جهان سومی که فکککککر می کنیم درحال توسعه هستیم وجالبه قدرت های جهانی را قبول نداریم
کلا توهم داریم
پاسخ ها
در جواب بيابون
| United States |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
باز يه كاربر افغانى خودش رو ايرانى جا زد! تو كه اينقدر ناراحتى برگرد همونجاى كه ازش اومدى و بيجا ميكنى خودت رو ايرانى جا ميزبى!
افاغنه واعراب که تو این کشور زیاد نیستن ولی من ترک زبان هم اغلب قربانی نژاد پرستی همو طنان هستم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
ای بابا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
شما ببین وضعیت کردهای ترکیه و ترک ها ایران رو!
اون حتی تلویزیون سراسری به زبون خودشون دارن
ولی ما چی داریم؟
بهتر است ابتدا تعریف صحیحی از نژادپرستی داشته باشیم، همانگونه که قد و وزن قابل ارزیابی هستند می توان کشورها و ملتها را ارزیابی کرد و اگر ارزیابی معیارهای مناسبی داشته باشد شما خواهید دید ایرانیان باستان در شاخصهایی همچون رعایت حقوق زنان، عدم برده داری، عدم وجود فحشا، راستی و درستی و راستگویی، عدم تهاجم به ملل همسایه و اینکه اغازگر جنگ نبوده اند و سایر خصائل انسانی سرامد ملل جهان هستند و می توانند الگویی برای دیگران باشند کما اینکه یونانیها که دشمنان ایران بودند در اینزمینه ها ایرانیان را ستوده اند. قابل توجه است که کشورهای غربی و پیشرفته در قرن بیستم بفکر حل این مسائل افتاده اند و حقوق زنان یا برده داری در اواخر قرن نوزده و اوائل قرن بیست تا حدی حل شد. بیان اینکه ایرانیان در این زمینه ها سرامد بوده اند نژاد رستی است ایا؟ افرادی که ایرانیان را نژادپرست می خوانند معیارهای درستی ندارند
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
باستان باستان!!!!باستان رو ولش الان چی داری ???
درود بر زيبا كلام باهوش
تنفر از افغانها اصلا صحیح نیست
با سلام و خسته نباشيد هر چنذ نظرم در سايت تابناك منعكس نخواهد شد
اینکه نژاد پرست هستند شکی نیست منتها نژاد پرستی معکوس
خدا همه انسانها را آفریده و به هرکه بخواهد میتواند توانایی خاص بدهد.
و رنگ و نژاد و ملیت و غیره تاثیری در این ندارد پس هیچکس نمیتواند خود را برتر بداند.
حتی کسانی که اختراعات بزرگ داشته اند هیچگاه خود را برتر از دیگران ننامیده اند و خیلی هم فروتن بوده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
استاد خسته نباشید
من یک آریایی هستم
بله هستیم
بنده با انسانهای زیادی از کشورهای مختلف صحبت کرده ام و نتیجه ای که گرفتم ایرانیها نژادپرست ترین انسانهای روی زمینند.
احسنت به دکتر زیباکلام
زیبا کلام همیشه نخود هر آشی میشه-
ما ايرانيها هر يك براي خود شاهي هستيم
فریدون از اراک میگه به امید آنروز که نقشه پایتختهای جهان را به شکل نقشه ایران بسازیم و در گوشه پرچم سازمان ملل پرچم پرعظمت ایران را حک نماییم
ما دچار کمبود هستیم.
هيچي نداريم
واقعا مرکز نشینان ایرانی نژاد پرست هستند
من با زیبا کلام موافقم
با احترام به کلیه عزیزان و نظرات آنها باید بگویم که ما ایرانی ها نژادپرست نیستیم
ریشه ملی گرایی و نژادپرستی از زمان پهلوی اول به طور اشکارا نهادینه شد.
دقیقا
ایرانی ها نژاد پرست نیستند
گرچه به ظاهر نژاد پرستی بنظر می رسد اما اگر به تاریخ ایران نگاه کنید می بینید دفاع از هویت ایرانی به دلیل تاخت و تازهای مکرر در ایرانیان نهادینه شده.
بله
آره هستیم،،زیااد،،اصلا ما نژاده برتر هستیم و از بالا به همه نگاه میکنیم
این آقای به اصطلاح آقای دکتر یا همون آزادیخواه اجاره ای برای چندمین بار داره به هویت ما ایرانی ها توهین میکنه ! متاسفانه امثال این آقا به راحتی هر توهینی به ایران و ایرانی کرده اگه مطمئنی تو از نژاد ما نیستی جل و پلاست رو جمع کن از این کشور گورت رو گم کن حالا چهار تا بچه دهه هفتادی تو این شیر تو شیر که نه اومدن برات هورا کشیدن خیلی دور برندار برای امثال بنده دست شما رو شده!
پاسخ ها
pesare afghan
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
تو هم یکی از همون ادمایی هستی که توهم کاذب داری پاتو از ایران بزار بیرون تا بفهمی درصد توهمت چقدره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
چیه؟به تیریش قبات برخورد؟
کاملاًبانظر آقای زیباکلام موافق هستم
ما ملتی هستیم که در مقابل مردم کشورهای غربی و پیشرفته خاضع و مهمان نوازیم ولی بقیه را آدم حساب نمیکنیم .

برای مثال تفاوت رفتار مردم با یک توریست اروپایی و آمریکایی را و یک آفریقایی تبار ببینیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
معنی نژاد پرستی این نیست
شك نكنيد كه هستيم
من نژاد برست نیستم
من هم موافقم
شاید نشود اسم بعضی رفتارهای ما ایرانی ها با بعضی اقوام رو نژادپرستی نام بگذاریم
سلام
من فکر میکنم ما ایرانیها فقط در کشور خودمان به فرهنگ و زبانمان افتخار میکنیم و به اصطلاح نژاد پرستیم
ها ها ها
نژاد پرستی در ایران به علت و جود اقوام زیاد زیاد است و حتی ان اقوام نیز به دسته های کوچکتر تقسیم میشوند و در بین خودشان نژاد پرستند
یا تابناک سانسور می کند و یا دوستان اهانت به ترک ها را در کنار عرب ها فراموش کرده اند. به ترک ها نیز نگاه نژادپرستانه وجود دارد. کلا می توان گفت ایرانی ها متاسفانه "دیگر ستیز" هستند!
جناب آقای زیبا کلام. شما نژاد پرست ندیدی.
اگر کسی کمی نژاد پرستی و ملیت در خون خودش نداشته باشد به سوی جوامع دیگر سوق پیدا وخائن میشود. از ژاپن و انگلیس و روس و المانی و امریکا کدامشان نژاد پرست نیستند؟ که توقع دارید ایران اریایی نباشد. مگر انکه غرضی داشته باشید!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
نژاد پرستی با وطن پرستی خیلی فرق داره
pesare afghan
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
افغانها هم بیشترشون اریایی هستند
میگویند نژاد پرستیم !!!!!
یک نگاهی به همسایه های تازه به دوران رسیده دور و برمان بندازیم تا سخنان زیبایشان را نسبت به تاریخ و سرزمینمان بهتر بشنویم ، بعد قضاوت کنیم چه کسانی نژاد پرستند ........
زنده باد سرزمین ایران و مردم لایق آن
با سلام از بزرگی ایرانیان همین بس که در روم باستان مهد تمدن اروبای فعلی صد ها سال بعد از کوروش کبیر که در دورانش بردگی وجود نداشت انسانهای برده را بنام گلادیاتور برای کشتن سایر انسانها و حیوانات بکار میبردند . بنابرین وجه تمایز وجود دارد .
پاسخ ها
pesare afghan
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
تا همین چند صد سال پیش در بندر عباس در جنوب ایران خرید و فروش برده های سیاه پوست رواج داشته که اثرات رنگ پوست هنوز هم در شهرهای جنوبی ایران کاملا پیداست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
در زمان کوروش برده داری بوده بسیار هم بوده
اسنادش در لوحه های گلی تخت جمشید به وفور دیده میشود
آقایان ایرانیها ناسیونالیست هستند نه نژاد پرست !
حالا خوبه اين جماعت يه نژاد درست حسابي ندارن و مخلوطي از عرب و مغول و ... هستند اگر مثل آلمان و روس از يك نژاد شسته رفته بودن چكار مي كردن؟
پاسخ ها
pesare afghan
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
و همچنین مخلوطی از روس و پرتغال و غیره
در جواب كاربر افغان
| United States |
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
كاربر بى چشم و روى افغان كه از ايران كامنت گذاشتى و به صاحبخونه خودت دارى توهين ميكنى!
برنلمه ای پخش شد درباره نژادپرستی. ازچند نژادپرست آزمایش دی ان ای گرفتند معلوم شد حتی یک نفراز اونها به نژادی که میپرسته تعلق صددرصد نداره و حتی بعضا بیش ازنیم به نژادهایی تعلق داشتن که ازش متنفر بودن1!!!! روی سخنم با به اصطلاح اریاییهاییه که جوک میسازن وفحاشی میکنن: شک نداشته باشین عرب وترک وفارس همگی درهم تنیده ایم و فوحشها به خودتونم برمیگرده......
makhsusan fars ha
سیاست منزجر کردن ایرانی ها از هویت خود مدت ها است توسط امثال زیبا کلام دنبال می شود.
در جواب ایشان باید بگویم که در هیچ کشوری کسی را که غیرقانونی وارد یک کشور میشود بیمه نمی کنند و به او اجازه ی کار نمی دهند.
نژادپرست که هیچ، قومیتها هم همدیگر را قبول ندارند.چقدر لرها یا آذری ها را مسخره میکنند. اونوقت از افغانها میگویید؟
حرف های اقای زیبا کلام خود مصداقی از نژادپرستی است
با سلام ایران شامل جغرافیایی است که تمام اقوام رادر بر میگیرد در این نظرات خیلی ها ایرانی را نژاد پرست قلمداد کرده اند اقوامی مانند ترک ها کردها عربها بلوچها گیلکها لکها لر بزرگ و کوچک زمانی میتوانند اظهار نظر کنند
در کل همه انگشتها مثل هم نیستن
آقای صادق زیبا کلام یک عرض خواهی بزرگ به مردم ایران دارد
اعراب خلیج فارس را قبول ندارند و از لفظ خلیج استفاده میکنن
دقیقا
صد درصد نژاد پرست هستیم و خواهیم بود چون فکر میکنیم از همه ی دنیا بالاتریم
متأسفانه برخی سیاست های ضد ایرانی و نژاد پرستانه ای که از سوی برخی دولت های عربی، به ویژه عربستان سعودی دنبال می شود، باعث این سوء تفاهم شده
نژاد پرست هستیم
در فلات ایران که ساکنینش اقوام مختلفی بود و مدام در حال نبرد با یکدیگر بودند. شخصی پیدا شد که همه اقوام را با یکدیگر متحد کرد با این شعار که همه در آداب اجتماعی و رسوم دینی و زبان آزادند به شرطی که هر کجا مورد حمله قرار گرفت تمامی اقوام به دفاع برخیزند.
من یک فرد از مادری ایرانی وپدر ی پاکستانی هستم از کودکی مورد تحقیر و تمسخر جامعه قرارگرفتم با این که شناسنامه دارم. و مادرم هم ایرانی هست خودم را نمی توانم ایرانی حساب کنم کسانی که می گوییند ایرانی ها نژاد پرست نیستند ای کاش تجربه های من را داشتند تا طعم تلخ نژاد پرستی را حس کنند
ما حتی ایرانی دوس هم نیستیم افغانیها ؟؟؟؟؟
تورو خدا دیگه وطن دوستی رو از ما نگیرین.
وسعت نژاد پرستی ایرانیان بسیار زیاد و فراگیر هست ولی درجه اون کم هست
علتش متوهم بودن است!
ایرانیها ترکیبی از آریاییها و اقوامی هستند که به این کشور حمله ورشدند
این سمینار و این فرمایشات آقای زیبا کلام الان چه مشکلی از این مملکت حل میکنه؟
ملت تحقیر شده ای هستیم و از تحقیر ضعفا لذت میبریم.
من یک ایرانی نژاد پرستم و افتخار میکنم.
حالا تابناک اگر واقعا تو نظر مارو خواستی پس نظرمو بذار
آره من نژاد پرستم
جناب اقای دکتر شما که میگن افغانها حقی در ایران ندارند کلا این سیاست خوبی است که حق مالکیت زمین و ملک باید در اختیار ایرانیها باشد و گرنه هر بیگانه زمینهایی ایران را بخرد که میشم مثل فلسطین
جناب اقای دکتر شما که میگن افغانها حقی در ایران ندارند کلا این سیاست خوبی است که حق مالکیت زمین و ملک باید در اختیار ایرانیها باشد و گرنه هر بیگانه زمینهایی ایران را بخرد که میشم مثل فلسطین
به نظر من فقط بخاطر شکل و قیافه است نژادپرستی
اگر کمی در وجودمان وسیایتهایمان نژاد پرستی وملی گرای بود شاید وضعمان بهتر ازاین میشد
متاسفم که زیباکلام با این همه ادعا هنوز اونقدر درک نکرده که نژاد پرستی چیه.
بله ایرانیها و بویژه فارس های آریایی نژاد پرستند
مخلص برادران ترک. ولی شما هم با ما فارسها خوب نیستید.
ما میلیون ها افغانی را بیشتر از 36 سال است که در ایران پناه داده ایم
من با دکتر زیبا کلام موافقم
نه ميتونم بگم نژادپرست نيستيم
بی فرهنگترین ملتیم و خودبزرگ بین الکی
با دکتر زیبا کلام موافقم
درايران فارسها نژادپرست هستند
آفرين مسعود
فارس ها و کردها
مردم ایران نه اما قوم فارس نژاد پرسته...
اگر ما ایرانی ها نژاد پرست بودیم اون همه لهستانی تو جنگ جهانی اینجا پناهنده نمیشدن
اقای زیبا کلام بیان تان از اسم تان هم زیباتر است
ایرانیان نژاد پرست هستند .
متاسفانه ایرانیها خصوصا علیه اعراب و ترک ها بسیار نژاد پرست هستند.
هم نژاد پرستیم هم آیینه عبرت برای بشریت
نه ما فقط با اعراب ( نه خوزستانی) مشگل داریم همین
حالا انگار بقیه نیستند؟
اصالت نژادی نداریم ولی نژادپرستیم
برای پاسخ لطفا این بیت:هنر نزد ایرانیانست و بس را تفسیرکنید.
بدون تعارف 100% نژاد پرستیم.
از یک نکته غافل ماندید: نژاد با قومیت فرق می کند
ما الکی نژادپرستیم
آقاي زيباكلام تعريف روشني از "نژادپرستي " ندارند \
با داشتن این جور متفکرین دشمن خارجی‌ روی ستون پنجم خوبی‌ حساب می‌کنه
آقای زیباکلام خودش نژادپرستی اش معلوم است کامل
این زیبا کلام فازش چیه.
با تعصب ترین و بلاشک نژاد پرست و بہ خود می بالند و فخر می کنند ایرانیھا کمک با منت و گزارش و عکس
از خوارج زمان
نژاد پرست بودن رو قبول دارم ..
کیهان: چه شده که کشورهای میکروسکوپی اطرافمان علیه کشورمان به طور بی‌سابقه‌ای در اجلاس‌های منطقه‌ای قمپز در می‌کنند؟!

معنی: هر کشوری کوچکتر از ایران باشد حق "زر زدن" ندارد!!!!
با نظر آقای زیبا کلام موافقم
ایرانی ها رو مغرور،خودبرتربین ،نژادپرست و متوهم هستند
من از خاندان زبیدی های خوزستان هستم با 39 شهید که 11 نفر از آنان در خط مقدم شهید شدند(می توانید از بنیان شهید جویا شوید) می گویم زمانی که این بزرگان از ایران دفاع می کرند والله نگفتند فقط داریم از عرب ها دفاع می کنیم نیت داشتند که از ناموس تک تک ایرانی ها دفاع کنند
چی میگید بابا
خیلی مسخره س
ما ایرانیها به شدت قدرت طلبیم
اكثرايرانى ها اروپايى و امريكايى پرستند! فقط براى عده خاصى نژاد پرست هستند مثل افغان ها عرب ها..
در این که فارس ها نژاد پرستند شکی نیست
آریایی هایی که آریایی نیستند!!!!!
باید عرض کنم که کلا ایرانی ها نژاد پرستند
بايد نژاد پرستي را كناربگذاريم زيرا ما همه بنده هاي خداوند هستيم
باسلام
بنظر من ایرانی ها کاملا نژاد پرست هستند
؟؟؟؟
بله ما ملت عقده ای و کلا ضد بشر هستیم اقاق زیباکلام
تو فقز خوبی
چی؟
نژادهای برتر یا نژادهای خرتر؟؟؟!!!!
خوب چيزي معلوم است كه ايرانيان نژاد پرست هستند.
یک پژوهشگر انسان شناس در آفریقا، به تعدادی از بچه های بومی یک بازی را پیشنهاد کرد

او سبدی از میوه را در نزدیکی یک درخت گذاشت و گفت هر کسی که زودتر به آن برسد آن

میوه های خوشمزه را برنده میشود. هنگامی که فرمان دویدن داده شد، آن بچه ها دستان هم

را گرفتند و با یکدیگر دویده و در کنار درخت، خوشحال به دور آن سبد میوه نشستند.

وقتی پژوهشگر علت این رفتار آنها را پرسید و گفت درحالی که یک نفر از شما میتوانست

به تنهایی همه ی میوه ها را برنده شود چرا از هم جلو نزدید؟ آنها گفتند: "اوبونتو"

به این معنا که "چگونه یکی از ما میتونه خوشحال باشه در حالیکه دیگران ناراحتند؟!"

"اوبونتو" در فرهنگ "ژوسا" یعنی "من هستم، چون ما هستیم"

حال رفتار مردم ایران چقدر به این متن شبیه است.
اگر بدون تعصب عرض کنیم ایرانی ها نیز نژاد پرست هستند
از نظر من نژاد پرستی کار آدم های خنگوله ـ..
آقای زیبا کلام واقعا کلام شما زیباست...واقعیت محضی گفتید که هیچ کس توان شنیدنش رو نداره.
اینهایی که خود را برتر می دانند متکبرند و به قول امام صادق کبر بدترین افت است!
این رو به قاطعیت میگم ایران وایرانی یک توهم خودبزرگ بینی وخودخوب بینی داره
شایدنژادپرست نباشیم اما بشدت خود شیفته ومتوهم هستیم
نگاه ما به نژاد پرستی اشتباهه
ما همینی هستیم که هستیم
کشوری که هم چنان سرگرمی کودکان و حتی افراد بزرگ که بعضا تحصیل کرده و بعضا سیاست مدارن سرگرمی شون جک گفتن درباره ی اقوام دیگه است همینه
اه....بله حرف راستيه دقيقا ايرانيها نژاد پرستند اکثري يتشون خيلي بدند من با چشاي خودم ديدم که چجوري يه افغانيو چجوري اذيت مي کردنو فقط نژاد ايرانيو برتر ميدونستن که دقيقا داره کشور ايران مثل امريکا ميشه ومردم هم نژاد پرست کهچيز بديه
سلام عزیزان تنها اقوام اصیل ایرانی شیرازی های فارس ولرها هستند بقیه اقوام مثل ترکها از شمال وارد ایران شدند کردها هم تلفیق قوم عرب و ترکها هستند. خود عربها هم که اسمشان رو خودشان هست یعنی عربن.
خب به نظر من باید با حقیقت روبه رو شیم
اینهایی که میگن ایرانی ها نژادپرست نیستند کاقیه سری به صفحات مجازی و انیستاگرام بزنن
ایرانیها هم‌نژاد پرستند
کی گفته؟
ایرانیها نژاد پرست نیستم این فارسها هستن که نژاد پرستان
ممکن است در طول تاریخ یا هم اکنون، ایرانی نيادپرست هم پیدا بشود، ولی به هیچ روی نمیتوان این مسئله را به کل مردم ایران تعمیم داد...در مورد جوک های قومتی، تاریخ نشان میدهد که مبدا این جوک های زشت، از طرف حزب توده بوده.که برای گسستن ملی گرایی و اتحاد ایرانیان تلاش میکردند، از سوی دیگر، عرب ستیزی بوده که به دلیل حملات عرب ها به ایران بوده است.نژادپرستی مسئله مردودی است.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی