بازدید 21010

اردوغان: برخی کشورهای خارجی احتمالاً در کودتای ناکام ترکیه دست داشته‌اند

وی به الجزیره گفته که تاکنون بیش از 9000 تن از کسانی که در این کودتا دست داشتند، دستگیر شدند و تحقیقات درباره ارتباط عاملان کودتا با فتح الله گولن آغاز شده است. «تلاش می کنیم همه اقدامات خود را در چارچوب قانون انجام دهیم».
کد خبر: ۶۰۷۸۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۱ 21 July 2016
رئیس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره مدعی شد: برخی کشورهای خارجی احتمالاً در کودتای ناکام ترکیه دست داشته اند.

به گزارش «تابناک»، رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‎و‎گو با شبکه الجزیره اعلام کرد، نخستین کسی که خبر کودتای ترکیه را برای وی نقل کرد، دامادش بود. وی افزود: تعداد کسانی که در کودتا مشارکت داشته‌اند، دقیق نمی‌داند؛ اما تنها چیزی که از آن مطمئن است، اینکه کودتاچیان وابسته به گروه «تروریستی» فتح الله گولن هستند.

رئیس‌جمهوری ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش در گفت‌وگو با این شبکه تلویزیونی به آمریکا هشدار داد، در صورتی که از استرداد گولن به ترکیه سرباز بزند، «اشتباه بزرگی را مرتکب شده است».

رجب طیب اردوغان گفت: «به محض اینکه خبر کودتا را شنیدم، اولین اقدامی که انجام دادم دعوت مردم به آرامش بود و از آنها درخواست کردم به خیابان ها بیایند که آنها هم فورا برای دفاع از دموکراسی پاسخ دادند».

وی افزود: «با رئیس دستگاه اطلاعات ملی ترکیه برای راه های مقابله با تلاش برای کودتا بحث و گفت و گو کردم و پس از دوازده ساعت امور کشور کامل تحت کنترل دولت قرار گرفت».

اردوغان اعلام کرد: «شاید وجود خلأ در دستگاه اطلاعاتی کشور منجر به نفوذ گروه فتح الله گولن شده است، ولی از تجارب گذشته خود برای مقابله با تلاش برای کودتا استفاده کردیم».

رجب طیب اردوغان تأکید کرد، شاید سناریوهای دیگری برای این گروه تروریستی وجود داشته باشد.

اردوغان: برخی کشورهای خارجی احتمالاً در کودتای ناکام ترکیه، دست داشته‌اند

رئیس جمهور ترکیه گفت: «دستگاه اطلاعاتی و قضایی دلایل و اسناد کافی دارند که از دست داشتن این گروه در کودتا حکایت دارد».

وی به الجزیره گفته که تاکنون بیش از 9000 تن از کسانی که در این کودتا دست داشتند، دستگیر شدند و تحقیقات درباره ارتباط عاملان کودتا با فتح الله گولن آغاز شده است. «تلاش می کنیم همه اقدامات خود را در چارچوب قانون انجام دهیم».

اردوغان تصریح کرد: بیش از 200 تن در جریان تلاش برای انجام کودتای نافرجام کشته شدند که از این میان تعدادی نیز زیر تانک ها جان خود را از دست دادند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه افزود: ترکیه و آمریکا دو هم پیمان استراتژیک هستند.

وی درباره احیای مجازات  اعدام در ترکیه و اعمال آن برای عاملان کودتا ـ که در روزهای گذشته با مخالفت مقامات کشورهای اتحادیه اروپا روبه رو شده ـ گفت: این موضوع، در اختیار مردم است.

اردوغان سپس گفت که مردم مجازات اعدام برای کودتاگران را می خواهند.

رئیس جمهور ترکیه علاوه بر این اعلام کرد، بر خلاف برخی  شایعات در زمان کودتا، کشور را ترک نکرده است.

اردوغان، در ادامه مدعی شد که برخی کشورهای خارجی احتمالاً در کودتای ناکام ترکیه، دست داشته اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل