بازدید 5372
۱

ماجرای تنفس پی‌درپی در مجامع عمومی بانک‌ها

در فصل برگزاری مجامع عمومی مشاهده می‌شود مجمع عمومی بانک‌ها به تنفس می‌رود. توقفی که گفته می‌شود الزام بانک مرکزی برای تطبیق صورت‌های مالی بانک‌ها با استانداردهای(IFRS) در آن دخیل است.
کد خبر: ۶۰۷۸۳۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۷ 21 July 2016
در فصل برگزاری مجامع عمومی مشاهده می‌شود مجمع عمومی بانک‌ها به تنفس می‌رود. توقفی که گفته می‌شود الزام بانک مرکزی برای تطبیق صورت‌های مالی بانک‌ها با استانداردهای(IFRS) در آن دخیل است.

به گزارش ایسنا، معمولا در تیرماه بانک‌ها نیز به همراه سایر سازمان‌ها و نهادها مجمع عمومی عادی سالانه خود را بر گزار کرده و ضمن بررسی و تصویب صورت‌های مالی، تقسیم سود سهامدارن را نیز انجام می‌دهند. این در حالی است که در ماه جاری با وجود اینکه برخی بانک‌ها از جمله کارآفرین مجمع عمومی خود را برگزار و سود تقسیم کرده اند، مجامع برخی از بانک‌ها به تنفس خورده و به چند روز یا هفته بعد موکول شده است.

این در حالی است که اخیرا مجمع عمومی بانک سامان با وجود حضور 74 درصدی سهامداران، با اعلام تنفس به چند روز بعد موکول شد. دلیل این موضوع نیز نهایی‌سازی پاره‌ای از اقدامات اداری اعلام شده بود. در عین حال که امروز هم مجمع عمومی بانک ملت به دلیل نیاز به زمان بیشتر برای بررسی و تایید صورت های مالی حسابرسی شده از سوی مقام ناظر به روزهای بعد منتقل شده است. در عین حال که خبرهای دریافتی حاکی از آن است که مجمع عمومی بانک صادرات نیز فردا پنج‌شنبه نهایی نشده و به روزهای بعد موکول خواهد شد.

برخی مسئولان بانکی دلیل تنفس‌های ایجاد شده در مجامع عمومی بانکها را نبود فرصت کافی برای انطباق صورت‌های مالی بانک با استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی(IFRS)عنوان می‌کنند و تاکید دارند که با توجه به اینکه زمان کافی برای این تغییر وجود نداشته و باید مجامع با تاخیر همراه باشد، اما بانک مرکزی معتقد است که باید مجمع عمومی بانک‌ها به موقع و همراه با صورت های مالی منطبق با استاندارد مد نظر برگزار شود.

توضیح بانک مرکزی درباره دلایل تنفس مجامع عمومی بانک‌ها

اما  پیگیری موضوع از بانک مرکزی با این توضیحات همراه بود که با توجه به لغو تحریم ها و حضور گسترده‌تر بانک ‌ها در مجامع بین المللی، تطبیق صورت‌های مالی در شبکه بانکی با استاندارد های بین‌المللی جزو الزامات اولیه بانک ها به شمار رفته و برای شفاف سازی صورت های مالی آنها و همچنین تسهیل امور برای برقراری ارتباط با بانک‌های خارجی و همچنین ایجاد روابط کارگزاری گسترده  ضروری است. این موضوعی است که البته خود بانک‌ها نیز از آن استقبال کرده و قرار است با انطباق صورت‌های مالی خود با استاندارد بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) در این زمینه اقدام کنند.

طبق اطلاعات رسیده تا کنون 15 بانک خصوصی بورسی صورت‌های مالی خود را بر مبنای درخواست بانک مرکزی با( IFRS ) منطبق کرده و به بانک مرکزی ارائه کرده‌اند که همگی مورد بررسی قرار گرفته و مجوز لازم برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه از سوی این بانک صادر شده است.

اما توضیحات بیشتر حاکی از آن است در رابطه با بانک‌های دولتی و نیمه دولتی که موسسه حسابرسی آنها، سازمان حسابرسی محسوب می‌شود نیز برخی نظر های متفاوت وجود داشته که اکنون بانک مرکزی و سازمان حسابرسی در حال رایزنی  برای رسیدن به یک نظر جامع و مشترک هستند و ظاهرا به زودی توافقاتی در این زمینه ایجاد خواهد شد و مجوز برگزاری مجامع این بانک ها هم از سوی بانک مرکزی صادر می‌شود.

 این در حالی است که الزام بانک‌ها به شفاف سازی صورت‌های مالی و افشای جزئیات تازه در این صورت‌ها از بهمن ماه سال گذشته به بانک‌ها تکلیف شده و مربوط به مدت اخیر نیست که بانکها فرصت کافی برای انطباق نداشته باشند. موضوعی که البته اخیرا سیف-رئیس کل بانک مرکزی- به آن اشاره داشت و عنوان کرده بود که در رابطه با فیش های حقوقی و افشا در صورت‌های مالی الزاماتی برای بانک‌ها داشته‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بانک مرکزی توی این زمینه و کوتاه نیومدن در مقابل زیاده خواهی های بانک ها واقعا عالی کار کرده.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل