بازدید 6124
تالار شیشه ای حافظ

تحلیلی از بازار امروز بازار سرمایه

امروز شاخص روند مثبت خود را که از اولین روز کاری هفته جاری آغاز کرده بود را همچنان حفظ کرد و با 200 واحد رشد به رقم 74514 واحد رسید.شاخص در بالای ارتفاع 74 هزار واحدی در چند روز گذشته، خود را تثبت کرده است.
کد خبر: ۶۰۷۷۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴ 20 July 2016
امروز شاخص روند مثبت خود را که از اولین روز کاری هفته جاری آغاز کرده بود را همچنان حفظ کرد و با 200 واحد رشد به رقم 74514 واحد رسید.شاخص در بالای ارتفاع 74 هزار واحدی در چند روز گذشته، خود را تثبت کرده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی، امروز هم مانند دیروز شاهد افزایش تقاضا و غلیه آن بر عرضه بودیم به طوری که امروز بزرگترین رشد هفتگی شاخص کل طی 4 ماه اخیر اتفاق افتاد. به نظر می رسد که روند اصلاحی و ریزش شاخصی بازار  به اتمام رسیده اما یک مشکل ظاهری پایین بودن حجم و ارزش معاملات است که یکی از دلایل آن می تواند به بسته بودن برخی از لیدرهای بازار مخصوصا لیدرهای گروه خودرو و ساخت قطعات،خودرو و سایپا، و نیز لیدر پالایشگاهی ها یعنی پالایش نفت بندرعباس باشد، اما اگر اصلاح شاخص را تمام شده فرض کنیم، شاهد تغییرات روند شاخص هستیم و موج 5 صعودی ( از لحاظ تکنیکالی) شروع شده که می تواند با اخبار مثبت در مجامع خودرویی ها ( سایپا و ایران خودرو) و بازگشایی مثبت آنها در هفته آینده، این موج مذکور شدت یابد، هدف نهایی شاخص درر این موج، طبق امواج الیوت( بعد تکنیکالی) ، سقف قبلی شاخص یعنی 89000 واحد خواهد بود.

گروه استخراج کانه های فلزی

در گروه استخراج کانه های فلزی، شاهد معاملات پرحجم  و دارای رشد متعادل مثبت در این گروه بودیم. از 8 شرکت قابل معامله در این گروه، 4 شرکت مثبت و 4 شرکت منفی امروز را به پایان رساندند. شرکت های صنعتی و معدنی گل گهر، صنعتی و معدنی چادرملو و توسعه معدنی و صنعتی صبانور با صف خرید و در مقابل شرکت معدنی دماوند با صف فروش به کار خود پایان دادند. در این گروه شرکت صنعتی و معدنی گل گهر پس از تعدیل مثبت بیش از 30 درصدی شرکت صنعتی و معدنی چادر ملو، پیش بینی سود هر سهم منتهی به 30/12/1395 خود را براساس دوره 3ماهه منتهی به31/03/1395، با تعدیل مثبت 32% به بازار اعلام کرد که این تعدیل ها، تعدیل های ابتدایی این گروه می تواند باشد چون روند صعودی قیمت فلزات جهانی بویژه قیمت جهانی سنگ آهن همجنان ادامه دارد.

گروه محصولات کاغذی

در گروه محصولات کاغذی، شاهد بهبود حجم و ارزش معاملات نسبت به روز معاملاتی قبل بودیم. سهام هر 3 شرکت موجود در این گروه با افزایش قیمت نسبت به روز کاری معاملاتی قبل روبرو شدند. تنها صف خرید این گروه را شرکت صنایع کاغذسازی کاوه به خود اختصاص داده بود. بیشترین حجم معاملات متعلق به شرکت تازه وارد شده به بورس یعنی شرکت گروه صنایع کاغذ پارس با معامله بیش از 19 میلیون سهم بود.

گروه انبوسازی، املاک و مستغلات

در گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات، هر چه به پایان بازار نزدیک شدیم شاهد بهبود تقاضا بر عرضه سهام در این گروه بودیم که باعث بالا بودن قیمت آخرین معامله نسبت به قیمت های پایانی اکثر قریب به اتفاق این گروه بودیم. 9 شرکت از 14 شرکت موجود با اقزایش قیمت و مابقی با کاهش قیمت مواجه شدند.به طور کلی باعث افزایش رشد این گروه بودیم. صف های خرید این گروه را نمادهای کرمان و ثامان تشکیل دادند. در این گروه طی بازار شاهد مخابره اخبار مثبت بودیم که یکی از آنها، خیر از افتتاح 300 هزار واحد مسکن مهر تا پایان سال جاری و افتتاح 240 هزار واحد مسکن مهر سالانه به طور متوسط در دولت یازدهم که توسط قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، جناب آقای احمداصغر مهرآبادی بودیم. این بخش از اقتصاد کشور ما محرک افزایش رشد و سودآوری شرکت های مکمل این گروه از قبیل شرکت های سیمانی و کاشی و سرامیک و.. و درنتیجه رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال  می گردد. باید دید که در نهایت تیم اقتصادی دولت آیا می تواند باعث افزایش توان خرید متقاضیان مسکن بوسیله دادن وام هایی با مبلغ مناسب با بازپرداخت طولانی و بهره کم، اسن بخش واقعی اقتصاد را از رکود خارج کنند.

گروه سرمایه گذاری ها

در گروه سرمایه گذاری ها، از 21 شرکت موجود، 14 شرکت با درصد مثبت و 7 شرکت در درصد منفی به کار خود خاتمه دادند. به طور کلی نوید رشد این گروه می ررود. دراین گروه شرکت های سرمایه گذاری ملت و سرمایه گذاری نور کوثر ایرانیان با صف خرید بسته شدند و در مقابل برای جند روز متوالی مجددا شاهد صف فروش در نماد واتی بودیم که فرق این صف فروش نسبتبه روز های قبل، حجم بالای معامله این سهم در صف فروش بود که احتمال دارد از شنبه متعادل معامله شود. بیشترین حجم معاملات در نماد وساپا اتفاق افتاد. در این نماد باید دید که در مجمع شرکت سایپا چه خبرهایی منتشر می شود و اثر آن بر روی این شرکت به عنوان یکی از سهامداران عمده شرکت سایپا چه خواهد بود.

گروه خودرو و قطعات ساخت

در گروه خودرو و قطعات ساخت، چهار شرکت از هیجده نماد قابل معامله در درصدهای منفی و بقیه نمادها در درصدهای مثبت به کار خود پایان دادند. صف های خرید این گروه متعلق به شرکت های سرمایه گذاری اعتبار ایران، تولید محور خودرو، گسترش سرماییه گذاری ایران خودرو،مهرکام پارس و در مقابل تنها صف فروش این گروه متعلق به شرکت سازه پویش بود که این دومین روز متوالی است که صف فروش را تا پایان معاملات حفظ می کند. بیشترین حجم معاملات متعلق به شرکت زامیاد بود. شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو با توجه به اعلام افزایش سرمایه بانک پارسیان تحت ناثیر قرار گرفت و با صف خرید به استقبال شنبه هفته آینده رفت البته خگستر بیشتر تحت تاثیر مجمع ایران خودرو قرار دارد. ایران خودرو که برخلاف سال های قبل ساعت و تاریخ مجمع خود را با رقیب سنتی اش، سایپا، همزمان کرده است با توجه به ابهامات موجود، هر دو شرکت در مجمع باید پاسخگوی سهامداران خود باشند مخصوصا ایران خودرو که باید پاسخگوی نوسان گیری سمند و نیز قرارداد فیات نیز باشد.

گروه فلزات اساسی

در گروه فلزات اساسی، امروز نیز با اقبال سرمایه گذاران مواجه شدند. از 16 سهام فعال گروه، 8نماد مثبت و 8 نماد منفی  به کار خود پایان دادند. در این گروه شرکت های آهن و فولاد ارفع، فروسیلیس ایران، فولاد هرمزگان جنوب و سرمایه گذاری توکا فولادع با صف خرید امروز را به پایان رساند. امروز در این گروه شاهد بازگشایی نماد فولاژ بودیم که با حدود 11 درصد مثبت بازگشایی شدو به کار خود پایان داد. بیشترین حجم معاملات متعلق به نماد هرمز بود. این گروه همچنان می تواند مورد استقبال بازار گردد چون روند قیمت های جهانی روی و مس همچنان صعودی پیش بینی می شود.

گروه ماشین آلات و دستگاه های برقی

در گروه ماشین آلات و دستگاه های برقی، اکثر شرکت های این گروه با افزایش قیمت نسبت به روز معاملاتی قبل روبرو شدند از 7 شرکت موجود و قابل معامله 2 شرکت منفی معامله شدند و 2 شرکت نیرو ترانس، کارخانجات تولیدی شهید قندی صف خرید به کار خود پایان دادند و شرکت ایران ترانسفو نیز امروز بعد از ارائه صورتجلسه تصمیمات مجمع بازگشایی شد مورد اقبال سهامداران واقع شد که در نهایت با بیش از 5 درصد مثبت امروز را پایان داد.

پیغام ناظر

امروز براساس پیغام ناظر، شاهد بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکت های ایران ترانسفو و حمل و نقل پتروشیمی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی بودیم.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس