بازدید 9462

مقامات ترکیه چگونه از وقوع کودتا اطلاع داشتند

منابع دیپلماتیک می‌گویند دستگاه اطلاعات ترکیه چند روز قبل از وقوع کودتا "هشدارها و اطلاعات مفیدی" را از فرانسه در این باره دریافت کرده بود و همین مسئله به ناکام گذاشتن کودتا کمک کرد.
کد خبر: ۶۰۷۶۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲ 20 July 2016
منابع دیپلماتیک می‌گویند دستگاه اطلاعات ترکیه چند روز قبل از وقوع کودتا "هشدارها و اطلاعات مفیدی" را از فرانسه در این باره دریافت کرده بود و همین مسئله به ناکام گذاشتن کودتا کمک کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آکی ایتالیا، این منابع اعلام کردند: فرانسه اطلاعاتی را به دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه درباره مقدمه‌چینی گروهی از نظامیان برای کودتا علیه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور داده بود؛ همین مسئله باعث شد تا نیروهای امنیتی اقدامات پیش‌دستانه‌ای را اتخاذ کرده و در نتیجه کودتا را به شکست بکشانند.

به گفته این منابع این اطلاعات دستکم دو روز قبل از ساعت صفر کودتا به دست ترکیه‌ای‌ها رسیده بود. این اطلاعات ساعت وقوع کودتا را مشخص نکرده بود اما چارچوب کلی آن را مشخص کرده بود، در نتیجه مقامات ترکیه اقداماتی را به صورت محرمانه اتخاذ کرده و کودتا را ناکام گذاشتند.

این منابع تأکید کردند: هرچند که اطلاعات فرانسه برای مقامات ترکیه غافلگیرکننده بود اما آغاز کودتا برای آن‌ها غافلگیرکننده نبود.

پاریس سیزدهم ماه جاری میلادی به دلیل "تهدیدات جدی" سفارت خود در آنکارا و کنسولگری‌اش در استانبول و ازمیر را بست.

کنسول فرانسه در ترکیه در پیامی به فرانسوی‌های مقیم در ترکیه درباره تهدید تروریستی جدی علیه جشن ملی فرانسه در ترکیه هشدار داده بود.

مقامات فرانسه درباره منبع تهدید و طرفی که برای حمله به هیئت‌های این کشور در ترکیه نقشه کشیده بود، گزارشی ندادند. ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه نیز تنها گفت که اطلاعاتی را از دستگاه‌های ترکیه درباره تهدیدات جدی علیه جشن‌هایی که در سه شهر مذکور برگزار می‌شد، دریافت کرده بود.

این در حالی است که معاون نخست وزیر ترکیه گفته بود که وی نمی‌داند فرانسه بر چه اساسی چنین تصمیمی گرفته است. این نشان می‌داد که دستگاه‌های ترکیه منبع این اطلاعات نبوده‌اند اما وقوع کودتا در ترکیه پرده از ابهامات درباره بسته شدن سفارت و کنسولگری فرانسه برداشت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر