بازدید 29698
بنا به استدلال مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا در طرح رجیستری؛

گوشی های سونی، اچ تی سی، مایکروسافت و سامسونگ هم از بازار جمع می شود؟

آمار و اسناد نشان می دهد، تنها سه برند فروش گوشی های هوشمند در ایران دارای نمایندگی رسمی مستقیم هستند و با این تفاسیر، مسئولان طرح رجیستری باید به غیر از اپل حداقل سه برند دیگر را نیز از بازار جمع کنند.
کد خبر: ۶۰۷۶۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱ 20 July 2016
ماجرای اجرای طرح رجیستری و به تبع آن جمع آوری گوشی های هوشمند اپل از سطح بازار از اول مرداد ماه، اکنون به یکی از پر سر و صداترین موضوعات طی روزهای اخیر بازار گوشی های هوشمند تبدیل شده است؛ اما بر طبق استدلال مسئولان این تنها گوشی های هوشمند اپل نیست که باید از بازار جمع آوری شود، بلکه چند برند بزرگ دیگر نیز از این پس امکان ارائه گوشی در بازار را نخواهند داشت.

روز گذشته بعد از عباس نخعی، مدیر کل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالای هدف، نوبت به قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد بود تا به صراحت اعلام کند که آیفون مربوط به شرکت اپل نمایندگی رسمی در کشور ندارد و سرویس دهی به این برند حتی اکنون نیز مغایر با قانون است.

این در حالی است که هم اکنون گوشی های هوشمند شرکت اپل، یکی از محبوب ترین و پر متقاضی ترین گوشی های هوشمند بازار هستند که حذف آنها می تواند تبعات زیادی برای مشتریان ایرانی داشته باشد و در عین حال، ارائه امکان نمایندگی رسمی از سوی شرکت اپل در بازار ایران به نظر به این زودی ها امکان پذیر نخواهد بود.

گوشی های سونی، اچ تی سی، مایکروسافت و هم سامسونگ هم از بازار جمع میشود؟

اما واقعیت ماجرا این است که اگر مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و متولیان طرح رجیستری بر طبق استدلال خود عمل کنند و نخواهند در این میان از استانداردهای دوگانه برای طرح خود استفاده کرده و اقدام به تفسیرهای حاشیه ای نمایند، موضوع جمع آوری گوشی های بدون نمایندگی تنها دامان شرکت اپل را نخواهد گرفت، بلکه چند برند بزرگ دیگر فروشنده موبایل در کشور را نیز باید شامل شود.

نکته آنکه مسئولان طرح رجیستری به صراحت اعلام کرده اند، بنا بر قانون امور صنفی و حمایت از مصرف کنندگان هر کالای وارداتی که در کشور توزیع می شود، باید شبکه و زنجیره خدمات پس از فروش داشته باشد. تأکید مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا این است که گوشی های هوشمند ارائه شده در بازار ایران باید حتما از «نمایندگی رسمی» در کشور برخوردار باشند تا مجوز فروش در بازار کشور را به دست آورند و با همین استدلال است که طرح جمع آوری آیفون از بازار موبایل رقم می خورد.

اما به شکلی جالب توجه آن گونه که مشخص است، به جز دو برند چینی و یک برند کره ای هیچ یک از گوشی های هوشمند بازار ایران دارای نمایندگی رسمی مستقیم در کشور نیستند؛ این موضوعی است که امروز خبرگزاری فارس به آن اشاره کرده است.

بر اساس این گزارش «نمایندگی تقریبا تمامی برندهای گوشی موبایل در ایران غیر مستقیم است. تنها سه برند چینی و کره‌ای در ایران نمایندگی مستقیم دارند و دو برند از معروف‌ترین گوشی‌ها در ایران اصلا نمایندگی ندارند».

خبرگزاری فارس مستندات خود را بر اساس «اطلاعات به روز سامانه پنجره واحد اصناف و بازرگانان بخش جستجوی نمایندگی شرکت های خارجی تهیه شده و این سامانه زیرمجموعه دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور است».

بگذارید نگاهی به مستندات این گزارش داشته باشیم تا متوجه شویم بر پایه استدلال مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا، کدام گوشی های هوشمند باید از بازار جمع آوری شوند؛

سونی: باید از بازار جمع شود


بر طبق اسناد این گزارش شرکت سونی هیچ نمایندگی رسمی مستقیم در ایران نداشته و به وسیله نمایندگی غیر مستقیم و از طریق کشور واسطه امارات وارد می شده است. جالب آنکه مجوز واردات این شرکت تا یازدهم بهمن ماه 94 بوده و اکنون منقضی شده است؛ به این معنا که هم‌اکنون واردات کالای سونی به ایران حتی بدون نماینده غیر مستقیم است.

گوشی های سونی، اچ تی سی، مایکروسافت و هم سامسونگ هم از بازار جمع میشود؟


اچ تی سی: باید از بازار جمع شود

این موضوع در مورد برند اچ تی سی نیز صادق است و فاقد نمایندگی رسمی مستقیم در ایران بوده و مجوز واردات آن تا نهم اردیبهشت ماه سال 95 بوده است. هم‌اکنون واردات کالای HTC به ایران حتی بدون نماینده غیر مستقیم است.

گوشی های سونی، اچ تی سی، مایکروسافت و هم سامسونگ هم از بازار جمع میشود؟


سامسونگ: وضعیت نا مشخص 

بنا بر اسناد گزارش فارس، هیچ نمایندگی رسمی و مستقیمی در مورد گوشی های هوشمند سامسونگ از شرکت اصلی سام الکترونیکز وجود ندارد و همه نمایندگی های مستقیم مربوط به لوازم خانگی، صوتی تصویری، دوربین و پرینتر است. اگر ملاک ستاد مبارزه با قاچاق کالا نمایندگی مستقیم در خصوص دستگاه های موبایل باشد گوشی های سامسونگ نیز باید از بازار ایران جمع شوند، ولی چنانچه وجود نمایندگی کلی شرکت در ایران مد نظر باشد، این موضوع شامل حال سامسونگ نخواهد شد.

نکته آنکه مجوز واردات موبایل سامسونگ به کشور تنها تا سال 94 بوده است که اکنون منقضی شده و به واسطه واردات از امارات گوشی های این شرکت وارد ایران می شود.

گوشی های سونی، اچ تی سی، مایکروسافت و هم سامسونگ هم از بازار جمع میشود؟


آلکاتل: همچنان در بازار باقی خواهد ماند

برند آلکاتل در ایران به وسیله نمایندگی غیر مستقیم و از طریق کشور واسطه امارات وارد می شود. مجوز واردات این شرکت تا دوم شهریور ماه 95 معتبر است.

هوآوی: همچنان در بازار باقی خواهند ماند

همچنین برند چینی هوآوی دارای نمایندگی رسمی مستقیم از شرکت مادر است و گوشی های این شرکت نیز بعد از اجرای طرح رجیستری همچنان در بازار باقی خواهند ماند.

گوشی های سونی، اچ تی سی، مایکروسافت و هم سامسونگ هم از بازار جمع میشود؟


ال جی: همچنان در بازار باقی خواهند ماند

برند ال جی نیز دارای نمایندگی رسمی مستقیم از شرکت مادر است و بعد از اجرای رجیستری مشکلی برای گوشی های این شرکت پیش نخواهد آمد.

گوشی های سونی، اچ تی سی، مایکروسافت و هم سامسونگ هم از بازار جمع میشود؟


ZTE: همچنان در بازار باقی خواهند ماند

شرکت چینی ZTE یکی دیگر از برندهایی است که دارای نمایندگی مستقیم از شرکت مادر بوده و گوشی های این شرکت در بازار می ماند. این برند در ایران دارای دو نمایندگی است. شرکت پارس سامتل نیز مشابه این مجوز را برای واردات این کالا دارد.

گوشی های سونی، اچ تی سی، مایکروسافت و هم سامسونگ هم از بازار جمع میشود؟


مایکروسافت (نوکیا): باید از بازار جمع شود

مایکروسافت نیز یکی از آن دسته شرکت های آمریکایی است که نه تنها در ایران نمایندگی رسمی ندارد، بلکه همانند اپل به نظر می رسد به این زودی ها اقدام به راه اندازی نمایندگی مستقیم یا غیر مستقیم نیز در ایران نخواهد کرد و طبق برنامه گوشی های این شرکت (از جمله سری های لومیا تولید شرکت نوکیا که توسط مایکروسافت خریداری شده) باید از بازار جمع آوری شوند.

گوشی های سونی، اچ تی سی، مایکروسافت و هم سامسونگ هم از بازار جمع میشود؟

کاملا مشخص است که اگر قرار باشد بر اساس استدلال مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا رفتار شود، این فقط گوشی های آیفون نیستند که باید از بازار جمع آوری شوند و همه شرکت های دیگر که نمایندگی رسمی در ایران نداشته یا مجوز آنها منقضی شده است، باید اقدام به راه اندازی نمایندگی در ایران کنند تا گوشی های هوشمند آنها در بازار باقی بماند.

حال باید منتظر ماند و دید، آیا مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و متولیان طرح رجیستری مشابه ابلاغیه هایی که برای اپل صادر کرده اند را در مورد سونی، اچ تی سی، مایکروسافت (نوکیا) و احتمالا سامسونگ هم صادر خواهند کرد یا نه؟

با این تفاسیر، پس از اجرای طرح رجیستری هیچ گوشی هوشمندی از شرکت های فاقد نمایندگی مطرح شده در بالا در بازار نباید وجود داشته باشد و به فروش برسد، در غیر این صورت، این امر بیانگر استاندارد دوگانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا در این خصوص است که جای سؤالات بسیاری خواهد داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹۲
... اونروزتاحالا پس کجابودین که حالا بازار ازاین اقلام پرشده میخاین جمعشون کنید تو ایران هیچوقت مدیریت نبوده ونخاهد بود شما که بلدین با یک مجوز و یکم کاغذ بازی حل وفصلش کنید
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
مشکل کشور ما همین افراط و تفریط ها است.
از وقتی مخابرات یا همراه اول اقدام به واردات گوشی های هواوی کرد و این گوشی های چینی را به مصرف کنندگان معرفی کرد این اقدامات انحصارگرایانه شروع شده است. خنده دار است که انحصار چه بر سر این مردم دراورده است و هر لحظه از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد...
پاسخ ها
جواد
| Switzerland |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
تا در یک گوشه کشور میخواهد کار مناسبی انجام شود سریع آنها را متهم می کنید
استانداردهای احساسی!
شب خواب استاندارد میبینن، صبح اجرا میکنن!
تابی اگر همه را جمع کردند که واقعأ راست میگن و مشکل ریجستری است و اگر تنها اپل را جمع کردند یقین بدان یا آقا زاده ای برای منافع خودش دستور داده یا . . .
کار اشتباهي است اين مسئولي که اين پيشنهاد را داده مگر مردم ميدانستند کدامش قاچاق است يا نه الان اينکار را مي کنند کدام رانت و انحصارگر پشت اين قضيه هستش . ديگه خسته شديم خسته.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
نباید زیاده روی کنند.
جمع بشه خیلی طرح خوبیه اگر اجرا بشه بازار گوشی قاچاق جمع میشه حداقل یک کم ارز کمتری خارج میشه.
آقای خورشیدی از نزدیکان آقای احمدی نژاد نیست ؟
چه ایرادی دارد کلیه گوشی های هوشمند که جز بی بند و باری و ولنگاری چیزی نصیب جوانان ما نکرده جمع آوری شده و همون گوشی های ساده نوکیا جایگزین انها شود
من که اعتمادی به این طرح ندارم و فکر میکنم رانت جدیدی در حوزه گوشیهای موبایل در حال شکل گزفتن است....
انحصار طلبی موضوعیست که کیفیت رو نابود میکنه نه قاچاق... و نمونه ان صنعت خودرو سازی معیوب کشور است....
واردکنننده های گوشیهایی که باید جمع شوند حق و حساب آقایان گمرکی را ندادند والا از این حرفا نبود!
اپل حقشه جمع آوری بشه
من هم کااااااااااااااملا با انحصار گرایی مخالفم
حتما جی ال ایکس هوشمند میاد بازار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
جی ال ایکس هوشمند سالهاست که در بازار وجود دارد و نیاز نیست که وارد بازار شود.
همه مون به خوبی می دونیم که اینا فقط یه سری حرف هست که نه می تونن و نه مردم اجازه میدن اجرا بشه....
محاله اجرا بشه چون نون دونی خیلی ها برچیده میشه ! چاپ کن تا سند بشه این حرفم
معلوم نیست کدام آقا زاده میخاد واردات موبایل بگیره تو مشت خودش
میدونم منتشر نمیکنی
حالا اگر یک توریست به ایرون اومد و مثلا گوشی آیفون داشت ..گوشیش نباید کار کنه؟!!!!
اپل برای امثال شما جهت چشم و همچشمی و عکاسی جلوی اینه محبوب است لطفا جمع نبندید و چک بی محل صادر نفرمایید.
کسی که کمی سواد دیجیتال داشتا باشد سراغ این کمپانی جاسوس و کلاهبردار که سابقه بی احترامی به ایرانی رو هنوز در پرونده خود داره نمیرود.
لطفا از این پاسخهای تاریخ گذشته که فلان گوشی هنگ میکنه یا سخت افزار اپل بهتره هم نفرمایید که مضحکه اهل فن خواهید شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
http://itabnak.ir/fa/news/5063

محض اطلاعتون ارتش آمریکا اندروید رو کنار گذاشته و به آیفون روی آورده. . ظاهرا شمایید که چک بی محل صادر میکنید و پاسخ هاتون تاریخ انقضا تموم کرده!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
تکبیر! شما اول اپل و موسس اش را بشناس تا بعد بدونید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
سلام مهندص!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
برووو متحجر یه جای دیگه عقده هاتو خالی کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
دولت آمریکا جنایتکارترین دولت تاریخه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
همه دنیا دشمنن !!
هه هه .... خندم گرفت ....
تنها یک نام میماند!!!
GLX.GLX.GLX.GLX.
ضمنا مدلهای جدید GLX با خشک کن 100% لباس و بی نیاز از نرم کننده میباشد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
ضمنا از جیب هم خیلی راحتتر بیرون میاید!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
ديگه بل نگير
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
. چرا به برند داخلی توهین میکنی
خوب به جای این لوس بازیها و باند بازیها ، حالا که دیگه تحریم ها برداشته شده است بروند با کمپانیهای اصلی قرارداد ببندند و نمایندگی رسمی داشته باشند و مردم هم از خدمات پشتیبانیشون استفاده کنند .
البته اگر انحصار گراییشون اجازه میدهد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
والا هیچ تحریمی برداشته نشده
ناشناس
| France |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
کدوم تحریم برداشته شده؟
آقاجان مگه شما ایرانی نیستید آخه؟
با سلام، خبر بسیار ناقص ارایه شده است.ممکن است خیلی ها از مصرف کننده تا وارد کننده را نگران کند.طرح بسیار جامع و کامل است. چندین وزارتخانه و سازمان درگیر اجرا خواهند بود. همه موارد از ورود توریست خارجی، دانشجوی خارجی ، سفیران و غیره در آن پیش بینی شده است.به امید خدا چنانچه به خوبی اجرا شود از افتخارات کشور محسوب خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
اگه این قدر منظم باشه که خوبه.
خودم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
من یک گوشی برند هیتاچی داداشم از ژاپن برام خریده هفته دیگه میرسه دستم. باید چیکار کنم؟
اینم پیش بینی شده؟
ناشناس
| Germany |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
مجريان طرح اصلا خبر ندارند كه كدام گوشي نمايندگي رسمي داره
یعنی گوشی ویندوزی نوکیا رو از بنده میخرند و به مبدا قاچاق برده و در جلو پای فروشنده پرت مینومایند ؟؟
و به آن قاچاقچی کلی بد و بیراه میگویند که ای نا بکار چرا عاخه ؟
من یک گوشی ایفون6 اس پلاس دارم با گوشیglxقرمز عوض میکنم
بهتره شرکت ها هرچه سریعتر جهت دریافت نمایندگی های رسمی اقدام کنند.
اين طرح از اون طرح هاي جالب هست
جالبه !!!
با سلام بیخود نیست دنیا ایران را به عنوان جهنم سرمایه گذاری میشناسد
حالا با چند درصد مشکل حله؟؟
اقایون در خدمت هواوی
چه سفره ای داره پهن میشه
بازگشت به دوران باجه های تلفن عمومی سطح شهر .
بازگشت به دوران باجه های تلفن عمومی سطح شهر .
معلوم شد پشت پرده چیست !
معلوم شد پشت پرده چیست !
ایول به هو آ وی.
محبوب قلبها
این اقدامات در راستای یک دست کردنه....
احتمالا گوشی هایی که می توانند در بازار بمانند در انحصار آقازادها می باشد.
ای کاش همه مردم ایران آقازاده بودند؟؟؟؟؟؟؟؟
اینجوری که شما گفتی جلوی پرداخت حقوق نجومی و اختلاس را هم میگیره. فشار خونم میاره پایین
بنظرم کار درستیه..
اینجا ایران است
فقط میخندم...
امیدوارم کامل و برای همه برند هایی که گفته شد و گفته نشده این طرح اجرا بشه
مسولین در کشور جز اذیت کردن مردم کار دیگری نمی کننذ
حتما یکی از اقا زاده ها برای دریافت نمایندگی از اپل اعلام امادگی کرده اپل قبول نکرده.
چندی پیش یک مقام چینی در مصاحبه ای گفت ما به زودی ایرانی ها رو به گوشی های چینی عادت میدیم
دیگه برند در پیت نبود که نمایندگی داشته باشه؟
شما که اینقدر کار بلدید تا حالا کجا بودید.
میخوان گوشی مایکروسافت نوکیا رو حذف کنند
خیلی خوب است. باید جلوی قاچاق گرفته شود.
این برای گوشیهایی است که تا کنون در شبکه ایران استفاده نشده باشه
سامسونگ این همه فروش داره تو ایران
ولی وای به اون روز که موبایلتون خراب شه
خدا میدونه برای تعمیرش کجا باید برین
ا میدونید به چه کسانی واگذار شده؟
کار درستی هست.
باید سیاست ها قاطع و بدون تبعیض اجرا بشه.
یک چیزی بگو که بتونی عمل کنی حتما از GLX چراغ سبزی رسیده
واقعا این همه برند معتبر نمایندگی هاشون کشکه؟!!
به گوشی های مایکروسافت چپ نگاه کنن خون به پا میکنماااا !
باز جيب بعضيها )خالي شده يا ...
متاسفم براتون.
ممکن هست که این حرکت به خاطر رانت باشه ولی به نظر من حرکت خوبی هست.
از نظر من یه عده میخوان با اینکار گوشی ها رو گرون کنن که سودش تو جیب همون عده بره بدبختیش بمونه برای مردم
من نمیدونم سایت تابناک چرا اینقدر درباره ی جمع آوری آیفون مقاومت میکنه و حساس شده
تبلیغات نکنید
خداییش اگه این طرح اجرا بشه و گوشی ما مردم بی دفاع از کار بیفته یکماه اپراتورها رو تحریم کنیم حساب کار میاد دست مسئولین مرتبط ...
یه بازی جدیده
خب چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی
اون ناشناسي كه اومده كامنت گذاشته اپل واسه چشم و هم چشمي خريد ميشه بايدبگم بسيار زشت و زننده نوشت خوبست كه أدب را رعايت كنيم
با سامسونگ هم کاسه شدن بر ضد اپل
دوستان برنامه IMEI Changer رو دانلود و بر روی گوشی های اپل تازه خریداری شده نصب نمایید
دوستان گوشیه من سامسونگه الان ریجستری نمیشه من باید چیکار کنم؟
GLXکسی نمیخره بجای GLXهمون نوکیای قدیم بهتر خخخخخخخخخخخخخخ
باسلام.
اقا تکلیف گوشی من که ماکروسافت هست چیه
خیلی بده که گوشی های سونی داره جمع میشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر