بازدید 3871
صادرات ۶ میلیارد دلار مواد معدنی در شرایط سخت

"معدن" می‌تواند جای "نفت" را بگیرد

کد خبر: ۶۰۷۶۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴ 20 July 2016
رئیس خانه معدن ایران با بیان اینکه متأسفانه طی ۵۵ سال گذشته فقط ۲۵ میلیارد دلار در بخش معدن سرمایه گذاری انجام شده است، گفت: علی رغم تمام مشکلات، طی سال های اخیر ۶ میلیارد دلار مواد معدنی را صادر کرده ایم.

محمدرضا بهرامن در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه بخش معدن دارای ظرفیت بسیاری برای توسعه و پیشرفت اقتصاد به کشور دارد، اظهار داشت: ساختار زمین شناسی کشور در مقایسه با کشورهای منطقه علی رغم داشتن ذخایر نفت و گاز دارای ذخایر سرشار معدنی است که این موضوع یک امتیاز ویژه برای کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 60 میلیارد تن ذخایر معدنی شناخته شده در کشور وجود دارد، افزود: اما باید این سوال را مطرح کنیم آیا توانسته‌ایم این ذخایر معدنی را بهره برداری کنیم یا خیر.

رئیس خانه معدن ایران با تأکید براینکه می‌توان با جذب سرمایه گذاری خارجی شرایط را برای استخراج بیشتر مواد معدنی فراهم کنیم، تصریح کرد: برای توسعه بخش معدن کشور نیازمند یک استراتژی ویژه هستیم تا از طریق آن طرح‌ها و شرایط امروز بخش معدن مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای مناسب برای توسعه آن به کارگرفته شود.

بهرامن در ادامه صحبت‌های خود به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: می‌خواهیم براساس این سیاست‌ها اقتصاد بدون نفت را پایه ریزی کنیم در این میان بخش معدن می‌تواند یک ابزار مهم و دارای مزیت برای کشور محسوب شود چرا که از طریق فرآوری ذخایر معدنی می‌توانیم منابع مالی مناسبی را برای اقتصاد خود کسب و بازارهای صادراتی را از آن خود کنیم.

*سرمایه گذاری 25 میلیارد دلاری در بخش معدن طی 55 سال

وی اضافه کرد: متأسفانه طی 55 سال گذشته عملاً سرمایه گذاری زیادی در بخش معدن انجام نشده است. به نحوی که در طول این سالها حدود 25 میلیارد دلار در بخش معدن سرمایه گذاری شده است که این رقم به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

رئیس خانه معدن ایران به کاهش قیمت جهانی مواد معدنی طی سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: با وجود نداشتن امکانات لازم و حتی عدم جذب سرمایه گذاری‌ها توانسته‌ایم صادرات 6 میلیارد دلاری مواد معدنی را رقم بزنیم این موضوع نشان می‌دهد اگر مشکلات این حوزه برطرف شود به طور حتم صادرات مواد معدنی ما هرساله افزایش خواهد یافت.

بهرامن با طرح این پرسش که آیا ما تکنولوژی روز را در بخش معدن در اختیار داریم یا خیر، اظهار داشت: قطعا اگر ما تجهیزات به روزی را در بخش معدن در اختیار داشتیم به طور حتم وضعیت امروز این حوزه شکل دیگری بود. امروز در حوزه سنگ‌های ساختمانی 14 تا 15 میلیون تن استخراج در سال انجام می‌شود که از این میان 200 میلیون دلار فقط صادرات سنگ‌های صادرایت صورت می‌گیرد این در حالی است که کشورهای همسایه به ویژه ترکیه با تقویت بخش معدن و حتی سنگ‌های ساختمانی توانسته است در جذب سرمایه گذلاری خارجی و صادرات این محصولات موفق عمل کند.

وی تصریح کرد: باید زیرساخت‌ها برای توسعه بخش معدن فراهم شود. اقتصاد ما در طول این سالها وابسته به درآمد نفتی بوده است و برای جدا شدن از این موضوع باید به تدریج سایر حوزه‌ها از جمله بخش معدن مورد تقویت جدی قرار گیرد.

رئیس خانه معدن ایران با اعلام اینکه اواخر سال 92 تا 93 کاهش قیمت جهانی فلزات و به ویژه مس اتفاق افتاد، گفت: با این وجود بخشی از معادن ما هنوز فعال است و به کار خود ادامه می‌دهد. اما باید این سوال را مطرح کنیم که مشکلات امروز بخش معدن ناشی از عدم توجه به این حوزه در سال‌های گذشته است چرا که در زمان‌هایی که اقتصاد ما با شکوفایی روبرو بود نتوانسته‌ بودیم زیرساخت و سرمایه‌گذاری مناسب را در این حوزه انجام دهیم.

بهرامن با اعلام اینکه عمده معادن در مناطق محروم قرار دارد، تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذاری مناسبی در این معادن انجام شود نه تنها توسعه این مناطق فراهم خواهد شد بلکه جذب نیروی انسانی استانی نیز در معادن اتفاق افتاده و نرخ بیکاری آنها کاهش خواهد یافت.

وی بر لزوم تدوین سیاست‌های بلندمدت و میان مدت برای مناطق معدنی کشور اشاره کرد و گفت: متولی بخش معدن با به کارگیری پنجره واحد باید سیاست مناسبی را برای توسعه این بخش به کار گیرد. چرا که توسعه بخش معدن تاحدودی ایجاد فساد اجتماعی را کاهش خواهد داد که لازمه این موضوع سرمایه گذاری مطالعه بخش معدن در این موضوع است البت درکنار این امر نباید نقش تشکل‌ها نیز نادیده گرفته شود.

رئیس خانه معدن ایران در ادامه صحبت‌های خود به حوزه اکتشاف مواد معدنی اشاره کرد و اظهار داشت: اصولاً اکتشافات اولیه توسط بخش دولت انجام می‌شود به نحوی که دولت از توانمندی بخش خصوصی در این زمینه استفاده کرده و اکتشافات اولیه را انجام می‌دهد در کنار این موضوع بخش خصوصی نیز می‌تواند نقش موثری داشته باشد اما بروز مشکلات وعدم ابزارهای کافی باعث می‌شود تا حضور بخش خصوصی در این حوزه به صورت مستقل کمرنگ باشد.

بهرامن اضافه کرد: سازمان زمین شناسی نیز در کنار سایر بخش‌ها می‌تواند قطعا در اکتشافات اولیه نقش موثری را ایفا کند اما کمبود منابع مالی باعث می‌شود تا اکتشافات اولیه معادن با کندی انجام شود.

وی با اعلام اینکه اصولااکتشافات از چند کانال و در پهنه‌های مختلف انجام می‌شود گفت: بعد از اکتشافات اولیه وشناسایی مناطق معدنی مرحله بعد آغاز شده و دولت در این مرحله با واگذاری‌ معادن فضا را برای اکتشافات بعدی فراهم می‌کند. در این بخش نیز بخش خصوصی می‌تواند ورود پیدا کرده و حضور پررنگی داشته باشد.

* هر اشتغال در معدن برابر با ایجاد 17 شغل در کشور است

رئیس خانه معدن ایران با اعلام اینکه قدرت مانور ما برای حفاری در معادن 500 هزار متر در سال بیشتر نیست، افزود: ما برای اکتشافات عمیق نیازمند تجهیزات به روز هستیم که در این رابطه دولت باید اقدامات لازم را انجام دهد.

بهرامن در ادامه صحبت‌های خود به درآمدزایی بخش معدن اشاره کرد و اظهار داشت: مزیت ما در بخش معدن بسیار زیاد است و در صورت سرمایه گذاری می‌توانیم از این حوزه بهره‌های بسیاری ببریم. البته خوشبختانه در برنامه ششم نیز توجه جدی به بخش معدن شده است که امیدوارم برنامه های موثری برای توسعه آن تدوین و اجرایی شود.

وی به اشتغالزایی بخش معدن اشاره کرد و گفت: اصولاً هر اشتغال در بخش معدن برابر با ایجاد 17 شغل است که این فاکتور می‌تواند یک نکته مهم برای کشور به شمار آید. چینی‌ها اعتقاد دارند هر اشتغال در معدن برابر با ایجاد 21 شغل است اگر ما همین موضوع را مورد توجه قرار دهیم خواهیم دید بخش معدن یک حوزه کلیدی برای کشور محسوب شده و باید توجه جدی به آن داشته باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار