بازدید 20399
۵
مروری بر روزنامه های چهارشنبه سی ام تیرماه؛

رونمایی از دو فساد و دست یک نفر در جیب 240 هزار بازنشسته!/ واکنش مردم به حضور روحانیون در سواحل

افشای دو فساد مالی دیگر و حیف و میل شدن هزاران میلیارد در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که ادامه بررسی پرونده حمله کنندگان به سفارت عربستان و اعترافات آنها و همچنین حضور روحانیون در کنار سواحل، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۶۰۷۵۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 20 July 2016

افشای دو فساد مالی دیگر و حیف و میل شدن هزاران میلیارد در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که ادامه بررسی پرونده حمله کنندگان به سفارت عربستان و اعترافات آنها و همچنین حضور روحانیون در کنار سواحل، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه جوان امروز در گزارشی با تیتر «دست يك نفر در جيب 240 هزار بازنشسته!» با اشاره به اینکه بزرگترین بدهکار صندوق بازنشستگی کشوری 120 میلیون دلار در بخش پتروشیمی بدهی دارد می نویسد: «فارغ از جنبه اقتصادي خبري كه روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شد مبني بر بدهي 120 ميليون دلاري يك فرد به صندوق بازنشستگي، برابري اين رقم با حقوق ماهانه 240 هزار بازنشسته ابعادي فراتر به آن داده است. اين در حالي است كه جامعه در 10 روز گذشته در التهاب گزارش‌هاي رسيده از دريافتي‌هاي خارج از چارچوب قانون و ويژه‌خواري برخي افراد و مديران جامعه است. گفتني است طبق اظهارات ديروز معاون سرمايه‌گذاري و اقتصادي صندوق بازنشستگي كشوري، اين صندوق تنها در يك مورد از يك شخص مبلغ 120 ميليون دلار طلب دارد. اين ميزان بدهي فرد مذكور به صندوق بازنشستگي كشوري در بخش پتروشيمي است.

روزي كه اخبار تخلفات مالي كرباسچي و شهرام جزايري و پرونده اختلاس 3 هزار ميلياردي رسانه‌اي شد و افكار عمومي در جريان آنها قرار گرفتند، كسي نمي‌دانست اين موارد قرار است نقش ويروس‌هاي ضعيف شده يا همان واكسن را براي جامعه ايفا كنند تا جامعه را به تخلف مالي عادت دهند و بي‌تفاوت كنند، به طوري كه مردم نسبت به ارقام ميلياردي حساسيتي از خود نشان ندهند. همچنين كسي نمي‌دانست اين تخلفات پيشقراول تخلفات بزرگ‌تر و دامنه‌تري هستند.

اما نكته مهم اين است كه اين مسأله آن هم در جامعه‌اي كه بسياري از مردم آن به سختي و با درآمد پايين امرار معاش مي‌كنند ارقام ميلياردي هرگز عادي نمي‌شوند، به طوري كه ارقام ميلياردي در تخلفات مالي كه در عناوين اخبار اعلام مي‌شود همچنان توجه جامعه را به خود جلب مي‌كند.

روز گذشته و در شرايطي كه هنوز برخورد قاطع دولت و دستگاه قضا با خائنين بيت‌المال در صدر مطالبه‌هاي مردمي گزارش مي‌شود، محمود شهشهاني‌پور، معاون سرمايه‌گذاري و امور اقتصادي صندوق بازنشستگي كشوري در نشست خبري اعلام كرد: طبيعتاً در مراودات خارجي با توجه به محدوديت‌هاي موجود مطالباتي ايجاد شده است كه بزرگ‌ترين آن 120 ميليون دلار بدهي يك شخص به اين صندوق در بخش پتروشيمي است.

بنابراين گزارش چنانچه رقم اعلام شده را با قيمت هر دلار 3 هزار تومان محاسبه كنيم و ميانگين حقوق بازنشستگان كشوري را يك ميليون و 500 هزار تومان در نظر بگيريم، بدهي شخصي يك نفر به صندوق بازنشستگي كشوري معادل حقوق يك ماه 240 هزار بازنشسته مي‌شود».

 رونمایی از دو فساد و دست یک نفر در جیب 240 هزار بازنشسته!/ واکنش مردم به حضور روحانیون در سواحل

روزنامه اعتماد نیز در همین زمینه در گزارشی با عنوان « افشاي‌ دو فساد مالي » نوشت: «تخلف‌هاي دولت‌هاي نهم و دهم موضوعي است كه در همان سال‌هايي هم كه احمدي‌نژاد سكان اداره كشور را در دست داشت از آنها صحبت مي‌شد اما صداي منتقدان در هياهوي اصولگرايان كه در آن روزها سرسخت‌ترين حاميان احمدي‌نژاد را در دل خود جاي داده بودند، به كسي نمي‌رسيد. حتي اصولگراياني كه در مجلس بودند و متوجه تخلف‌ها شده بودند صداي انتقاد خود را بلند نمي‌كردند تا مبادا دولت اصولگراي احمدي‌نژاد تحت فشار قرار گيرد. حالا اما ورق برگشته است. با روي كار آمدن روحاني، دولت براي اينكه نشان دهد با چه بحران‌هايي كشور را تحويل گرفته است گاه گاه از تخلفات و فسادهايي كه رخ داده سخن مي‌گفت كه انتقاد هواداران دولت قبل را در بر داشت، حالا اما هيات تحقيق و تفحص مجلس گزارشي از تخلفات و فسادهاي دولت سابق از شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي (شستا) ارايه داده است كه نشان مي‌دهد در سال‌هاي پاياني فعاليت دولت دهم، سوءاستفاده‌ها، سوء مديريت‌ها و اختلاس‌هاي بزرگ، صدمات شديدي به كارگران وارد كرده است. در اين ميان معاون سرمايه‌گذاري و امور اقتصادي صندوق بازنشستگي كشوري هم خبرهاي تكان‌دهنده‌اي از آنچه در دولت قبل بر سر اين صندوق آمده، مي‌دهد. محمود شهشهاني مي‌گويد: فقط ١٢٠ميليون دلار بدهي اين صندوق در بخش پتروشيمي به يك شخص بوده كه در دولت قبل ايجاد شده است. اگرچه رسانه‌هاي اصولگرا بر سر فيش‌هاي حقوقي هياهوي زيادي به راه انداختند...».

همچنین این روزنامه گزارشی از جلسه دیروز فراکسیون امید منتشر کرده است. در این گزارش با تیتر «دفاع و هشدار عارف » می خوانیم:« خط خبري كه تفرقه‌افكنان و مخالفان دولت در يكي، دو هفته اخير دنبال كرده بودند اين‌بار هم به بن بست خورد. رييس فراكسيون اميد كه حالا در انتخابات هيات رييسه دايم هم به عنوان رييس فراكسيون اصلي مجلس انتخاب شده است از اهميت انتخاباتي گفت كه كمتر از ١٠ ماه تا برگزاري آن باقي مانده است. نه تنها دلخوري نداشت بلكه به خوبي از اهميت شرايط آگاه بود. در اين ميان اما علاوه بر هشدار دادن از اهميت اين انتخابات از انسجام فراكسيون اميد هم گفت. انسجامي كه از نگاه او اگر حفظ شود مي‌تواند در همان انتخابات هم تاثيرگذار باشد. محمدرضا عارف ديروز در مجمع عمومي فراكسيون اميد حرف‌هاي مهمي براي گفتن داشت. پاسخ انتقادهاي چند وقت اخير به عملكرد فراكسيون متبوعش را داد. رييس فراكسيون اميد خوب مي‌دانست كه منشأ انتقادها به فراكسيون كجاست.

 رونمایی از دو فساد و دست یک نفر در جیب 240 هزار بازنشسته!/ واکنش مردم به حضور روحانیون در سواحل

محمدرضا عارف تأكيد كرد، نقدهايي كه از سوي «جوانان» و در «فضاي مجازي» مطرح مي‌شود، نشانه يك دغدغه ارزشمند است؛ دغدغه‌اي كه محمدرضا عارف آن را ارزشمند مي‌داند از نگاه خيلي‌ها در چند وقت اخير مي‌توانست از نقاط ضعف فراكسيون اميد باشد. عارف اما مي‌گويد كه فراكسيون اميد بايد اين سرمايه اجتماعي يعني حساسيت جوانان نسبت به عملكرد يك فراكسيون در مجلس را ارج بنهند. با وجود همه انتقادها اما مرد اول پايتخت معتقد است كه در چند وقت اخير اصلاح‌طلبان توانسته‌اند به انسجام خوبي برسند اما آسيب‌شناسي هم بايد صورت بگيرد. ديروز اعضاي مجمع عمومي فراكسيون اميد كه تعدادشان به ٨٠ نفر مي‌رسيد در مجلس گرد هم آمدند تا هم از عملكرد چند ماه اخيرشان ارزيابي داشته باشند و هم آنكه اعضاي دايمي تصميم‌گير در فراكسيون را انتخاب كنند. گزارشي كه از عملكرد هيات رييسه موقت اين فراكسيون داده شد برگزاري ١٥ جلسه از سوي اين هيات موقت بود. پس از اظهارات محمدرضا عارف نيز عده‌اي از اعضاي مجمع عمومي سوالاتي را در مورد عملكرد فراكسيون مطرح كردند. حالا فراكسيون اميد وارد مرحله جدي‌تري از عملكرد خود شده است و به نظر مي‌رسد كه كار جدي حالا در ميان آنها آغاز شده است. جديت كار از هشدار محمدرضا عارف در مورد انتخابات پيش رو به خوبي مشخص است. رييس فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي در نشست مجمع عمومي اين فراكسيون اظهار كرد: نقدهاي جوانان نشانه دغدغه ارزشمند آنها نسبت به فراكسيون اميد است. به گزارش ايسنا، محمدرضا عارف طي سخناني در نشست مجمع عمومي فراكسيون اميد گفت: نقدهاي جوانان در فضاي مجازي به فراكسيون اميد نشانه دغدغه ارزشمند آنها نسبت به اين فراكسيون است و بايد اين سرمايه اجتماعي را حفظ كرد. وي در بخش ديگري از سخنانش بيان كرد: با همه فراز و نشيب‌ها طي اين دو ماه توانستيم به انسجام خوبي دست يابيم اما بايد برخي نارسايي‌ها مورد آسيب شناسي قرار گيرد. عارف همچنين گفت: انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ انتخاباتي بسيار مهم است و فراكسيون اميد مي‌تواند با حفظ انسجام خود در اين انتخابات تاثيرگذار باشد.»

 

روزنامه شزق در ادامه بررسی اعترافات متهمان حمله به سفارت عربستان در گزارشی با تیتر «ما قربانی هستیم » نوشت: « روز هشت تیر بود که رئیس‌جمهوری در مراسم بزرگداشت قوه قضائیه گفت: «مردم می‌خواهند بدانند قوه قضائیه چگونه با کسانی که خودسر و برخلاف قانون و امنیت ملی کشور به سفارتی حمله کردند، برخورد می‌کند». حسن روحانی در همان روز با اشاره به اینکه عاملان و آمران حمله به سفارت یک کشور مشخص هستند، افزوده بود: «مردم منتظرند ببیند چگونه اجرای حکم این افراد خودسر به سمع و نظر آنها می‌رسد». اکنون قوه قضائیه به نوعی موفق شد درخواست رئیس‌جمهوری را اجرا کند.

رونمایی از دو فساد و دست یک نفر در جیب 240 هزار بازنشسته!/ واکنش مردم به حضور روحانیون در سواحل.

برگزاری دادگاه علنی حمله به سفارت عربستان در تهران را می‌توان نقطه ‌عطفی در روند رسیدگی قضائی به چنین پرونده‌هایی دانست. دادگاهی که در دو جلسه برگزار شد و در آن به موارد اتهامی ٢١ نفر رسیدگی شد. جلسه روز گذشته، اما حواشی جالبی هم داشت. اعتراض یکی از متهمان به خبرنگاران به دلیل انعکاس جزئیات دادگاه - که با اعتمادبه‌نفس خاصی هم صحبت می‌کرد - جالب توجه بود. متهم دیگری می‌گفت درست است که دادگاه علنی است، اما من راضی نیستم سخنانم منعکس شود و از رسانه‌هایی که اظهارات مرا منتشر کنند، شکایت خواهم کرد. در چهره‌ متهمان استرس و اضطرابی مشاهده نمی‌شد، اما یکی، دو نفر از آنان هنگام ارائه دفاعیات با عصبانیت صحبت می‌کردند. بیشتر متهمان در دادگاه لبخند به لب داشتند و ضمن صحبت با یکدیگر خنده از لبانشان محو نمی‌شد؛ حتی جوان ١٩‌ساله‌ای که می‌گفت بی‌کار است و اگر این پرونده تشکیل نمی‌شد، به استخدام یک نهاد خاص درمی‌آمد. متهم دیگری بدون اجازه از دادگاه، پس از اتمام دفاعیاتش جلسه را ترک کرد و رفت یا متهم دیگری حدود ساعت ١٢ ظهر تازه به دادگاه آمد. قاضی جلسه توضیح داد این پرونده ٢٣ یا ٢٤ متهم دارد که چون روحانی هستند در دادگاه ویژه روحانیت محاکمه می‌شوند».

 

روزنامه شهروند نیز به خبر سود واقعی تسهیلات در برخی بانک ها 80 درصد است با کاریکاتور زیر واکنش نشان داده است.

 رونمایی از دو فساد و دست یک نفر در جیب 240 هزار بازنشسته!/ واکنش مردم به حضور روحانیون در سواحل

 

روزنامه ایران نیز در گفت گو با روحانیونی که برای ارشاد به ساحل های شمال میروند، گفت و گویی انجام داده است. این روزنامه در این گفت و گو با عنوان « مردم میگویند؛ حاج آقا، شما و دریا!» نوشت: «عکس روحانیان جوانی که در ساحل «بابلسر» با کودکان بازی می‌کنند با نوجوانان فوتبال و با جوانان سلفی می‌گیرند خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و واکنش‌های مختلفی در پی داشت. سیدمرتضی پورعلی،مسئول گروه ترویجی با عنوان جهادی بقیةالله در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران می‌گوید: بسیاری از حضور ما متعجب بودند و حتی به شوخی می‌گفتند:«حاج آقا شما کجا، اینجا کجا. مگه داریم. مگه میشه.» آنها یک گروه 25 نفره از 10 گروهی هستند که در بابل و بابلسر به فعالیت ترویجی می‌پردازند. محدوده فعالیت آنها هم مدارس، پارک، ساحل بابلسر و جنگل است. سوای گروه جهادی بقیة الله، حسین حسین‌زاده برسمنانی، رئیس شورای هماهنگی گروه‌های تبلیغی مازندران هم از حضور 150 روحانی خواهر و‌برادر در هفت بخش شهر بابل خبر می‌دهد که از سال 88 فعالیت تبلیغی خود را شروع کرده‌اند.

ساحل بابلسر

گروهی که خبرساز شده‌اند گروه بقیةالله هستند. سید مرتضی پورعلی،مسئول گروه تبلیغی جهادی بقیةالله می‌گوید: «ما 10 گروه هستیم که در آمل و بابلسر از سال 94 در دفتر تبلیغات حوزه علمیه ثبت شدیم.» فعالیت آنها به گستردگی گروه حامیان ولایت بابل نیست. آنها در مراسم‌ خاص مثل محرم و فاطمیه در مدارس حضور پیدا می‌کنند. به پارک‌ها، بیمارستان و جنگل و سواحل می‌روند.

اما آغاز حضور آنها در سواحل از یک برنامه کلید خورد که «سپاه» آن را انجام می‌داد. او می‌گوید: «سال قبل سپاه شهرستان بابلسر طرح «ساحل سالم» را در شهرهای ساحلی اجرا کرد که یک جنگ شاد بود.» آنها می‌روند و برای همکاری اعلام آمادگی می‌کنند. پورعلی می‌گوید: «تابستان قبل 15 شب همکاری داشتیم و یک برنامه مذهبی اجرا کردیم.» امابه گفته او آنچه باعث خبرسازی و بازتاب رسانه‌ای فعالیت‌های آنها شد حضور چهره به چهره و فیزیکی آنها در ساحل بود. دوهفته است به ساحل می‌روند. اعتقاد داردآن برنامه مشترک فاصله آنها و مردم را کم نکرد: «مردم به سمت ما نمی‌آمدند. فقط نگاه می‌کردند.» اما تصمیم می‌گیرند که بروند و حرف بزنند. روز اول رفتیم به بچه‌ها شکلات و بادکنک دادیم. می‌گوید: «روایت اهل بیت (ع)است که اگر می‌خواهید دل پدر و مادر را به دست بیاورید از طریق بچه‌ها ورود کنید.» از بچه‌ها می‌پرسند که بلدی قرآن بخوانی؟ به گفته پورعلی این آغاز همکلامی با مردم است. به کودکان بادکنک می‌دهند ووقتی بچه‌ها می‌دیدند خوشحال می شدند و ارتباط برقرار می‌کردند.» از استقبال مردم راضی است. می‌گوید: «حضور ما در ساحل برای خیلی از کسانی که آنجا بودند، تعجب برانگیز بود.» اعتقاد دارد که با حضور آنها در سواحل نگاه‌ها عوض می‌شود.» واکنش‌های مختلفی در ساحل دیده‌اند،مثلاً می‌گفتند:« حاج آقا شما و دریا. مگه میشه. مگه داریم. بالاخره می‌دانید که در سواحل یک کم فضا از دست می‌رود. بی‌حجابی دیده می‌شود. ما حس می‌کردیم که باید بچه‌ها ی مذهبی هم اینجا ورود کنند.» برخی از مردم هم به آنها گفته‌اند چرا زودتر نیامدید؟ چرا طلبه‌ها از فضای دریا دور هستند؟ پورعلی می‌گوید:«کسانی هم بودند که تیکه بیندازند اما ما توجه نمی‌کنیم. تیری در تاریکی است این تیکه ها.» به گفته او گاهی یک خانواده 20 تا 30 دقیقه می‌نشیند و با آنها گفت‌و‌گو می‌کند. در نهایت هم می‌گویند: «حاج آقا با شما صحبت کردیم، سبک شدیم.» او می‌گوید: «توجه کنید کسانی اینجا می‌آیند که ممکن است حتی یک بار هم مسجد نیامده باشند.» او به یکی از عکس‌های منتشر شده از گروه خود اشاره می‌کند که در آن یکی از جوانان که با آنها سلفی گرفته لباسی با آرم شیطان پرستی داشته است. می‌گوید:«ما مستقیم تذکر نمی‌دهیم.نمی خواهیم بگویند این آخوندها اینجا هم دست از سر ما برنمی دارند.» او اعتقاد دارد حضور آنهاو گفت‌و‌گوهای غیرمستقیم باعث شده تا آدم‌هایی که در ساحل هستند پوشش بهتری پیدا کنند. یک خاطره هم تعریف می‌کند: «بچه‌ها داشتند قرآن می‌خواندند و جایزه می‌گرفتند. یک دختر 8 ساله روسری نداشت. رفت یک حوله گذاشت روی سرش و آمد. این یعنی هم اصل حجاب را می‌داند و هم می داند وقتی با یک آدم دینی برخورد می‌کند باید حجاب داشته باشد.» گروه آنها 25 نفر هستند. البته همه ساحل نمی‌آیند. می‌گوید: «به روحیه برخی از اعضای گروه نمی‌خورد. دوست ندارند که ساحل بیایند.» گاهی اوقات هم عصر سرزده به پارک‌ها می‌روند، فوتبال بازی می کنند،با مردم حرف می‌زنند، به سؤالات پاسخ می‌دهندودر نهایت هم همانجا نماز جماعت به جا می‌آورند».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۷۳
انتشار یافته: ۵
اون بنده ی خدایی که مبلغ بسیار ناچیز و ناقابلی رو بدهکاره که یه وقت خدای نکرده خدای نکرده لزومی نداره اسمی ازش برده بشه، چون واقعا خجالت آوره برای این رقم ناچیز با آبروی کلاهبردارها و دزدها بازی بشه. آبرو، آبرو که ببخشید تو دنیای ما ایرانیا دیگه معنی و مفهوم خاصی نداره، یه وقت خدای نکرده ناراحتش نکنید
مبادا اسم این یک نفر را افشا کنید . بالاخره دزد هم آبرو دارد . مخصوصا"اگر دزد بیت المال باشد آبرویش بیشتر است .
آقا یکی توضیح بده ! بالاخره صندوق بدهکاره یا شخصی به صندوق بدهکاره ؟!!! فکر کنم مطلب درست نوشته نشده شاید هم ای کیوی من پایینه
درودبه این طلبه های جوان.اینومیگن کارفرهنگی سازنده
خدا به ایشان خیر بدهد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل