بازدید 60089

هدایت تحصیلی: با معدل ۱۹ باید به هنرستان بروید!

آیین نامه جدید هدایت تحصیلی آموزش‌وپرورش منجر به اعتراضاتی از سوی دانش‌آموزان پایه نهم در روند انتخاب رشته شده است به گونه‌ای که برخی با معدل بالای ۱۹ برای ورود به رشته ریاضی یا تجربی مجاز شناخته نشده‌اند.
کد خبر: ۶۰۷۵۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱ 20 July 2016
هدایت تحصیلی دانش‌آموزان امسال پس از 23 سال مجدداً در پایه نهم انجام می‌شود و حدود یک میلیون دانش‌آموز این پایه از تاریخ 18 تیر با مراجعه به مدارس نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود اقدام می‌کنند.

طبه گزارش تسنیم، بق اعلام وزارت آموزش‌و‌پرورش کار هدایت تحصیلی دانش‌آموزان براساس چند مؤلفه انجام می‌شود که عبارتند از نظر والدین با 5 امتیاز، نظر مشاوران مدارس با 10 امتیاز، نتایج آزمون‌های استعداد سنجی با 30 امتیاز، نمرات تحصیلی دانش‌آموز با 35 امتیاز و نظر معلمان 10 امتیاز و نظر دانش‌آموز 10 امتیاز.

آموزش و پرورش به خانواده‌ها توصیه می‌کند برای انجام هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دچار چشم و هم چشمی نشده و فریب تب موجود در جامعه را نخورند چرا که بسیاری از رشته‌های تحصیلی پرطرفدار ممکن است در آینده بازار کار مناسبی نداشته باشند.

مطابق با آیین‌نامه جدید هدایت تحصیلی دیگر همانند گذشته نمرات تحصیلی ملاک اصلی انتخاب رشته دانش‌آموزان نیست بلکه آزمون‌های سنجش استعداد و رغبت و نظر مشاوران مدارس نیز سهم به سزایی دارد.

اما روش جدید آموزش‌وپرورش برای انتخاب رشته با انتقادات بسیاری از سوی خانواده‌ها مواجه شده است طبق بررسی‌های خبرنگار تسنیم، برخی دانش‌آموزان با معدل بالای 19 از راه یافتن به رشته تجربی و ریاضی بازمانده اند و به آنها رشته انسانی پیشنهاد شده است و در برخی موارد نیز دانش‌آموز به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هدایت می‌شود.

این رویه منجر به شکل‌گیری اعتراضاتی از سوی دانش‌آموزان و خانواده‌ها در نقاط مختلف کشور شده است و آنگونه که خانواده‌ها به خبرنگار تسنیم گفتند: آموزش و پرورش اعلام کرده است، هدایت تحصیلی و انتخاب رشته براساس سهمیه‌بندی در مناطق انجام می‌شود. یعنی ممکن است منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران 100 سهمیه برای ورود دانش‌آموزانش به رشته ریاضی داشته باشد در حالی که منطقه‌ای دیگر 200 سهمیه دارد و همین موضوع باعث شده دانش‌آموزی با معدل 19 در یک منطقه نتواند به رشته ریاضی برود اما دانش‌آموز دیگری با معدل 17 امکان راهیابی به رشته ریاضی را داشته باشد.

آنگونه که یکی از مشاوران مدارس در شهرستان‌های استان تهران به تسنیم می‌گوید، به آنها اعلام شده است که 60 درصد دانش‌آموزان ساکن این مناطق باید به رشته‌های فنی‌و حرفه‌ای و کاردانش بروند بنابراین در روند هدایت تحصیلی و انتخاب رشته آنها را به سمت هنرستان‌ها هدایت کنید.

وی می‌افزاید: آزمون استعداد و رغبتی که از دانش‌آموزان گرفته شد، سوالات دشواری داشت و برخی از دانش‌آموزان عنوان می‌کردند که با دقت به سوالات پاسخ نداده‌اند بنابراین نمی‌توان با اتکا به این آزمون دانش‌آموزان را به رشته‌‌های تحصیلی هدایت کرد.

مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌ و پرورش درخصوص روند جدید هدایت تحصیلی دانش‌آموزان عنوان می‌کند: برای هدایت تحصیلی در پایه نهم سامانه متمرکز هدایت تحصیلی طراحی شده است؛ همچنین در این روند 35درصد عملکرد تحصیلی و 65درصد بررسی‌های مشاوره‌ای تأثیرگذار است هر دانش‌آموز به طور متوسط 8 تا 10 انتخاب دارد و لازم است برای قطعی کردن انتخاب آخر بررسی عمیق‌تر در محیط مدرسه داشته باشد، والدین توجه داشته باشند با توجه به جو جامعه و تبی که درخصوص برخی از رشته‌ها وجود دارد، فرزندان خود را مجبور نکنند تا به رشته‌ای بروند که آینده آن مورد علاقه دانش‌آموز و نیاز جامعه نیست.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش تصریح کرد:‌ در جامعه ما نیازهای آینده شغلی به طور صددرصد مشخص نیست، لذا بهترین انتخاب، انتخابی است که با استعداد و رغبت هماهنگ باشد.

در حالی که مسئولان آموزش‌وپرورش به مسئله رغبت دانش‌آموز برای تحصیل دریک رشته اشاره دارند اما آنچه در روند هدایت تحصیلی شاهد آن هستیم الزام دانش‌آموزان برای ورود به یک رشته خاص است،رشته‌ای که تمایل یا عدم تمایل دانش‌آموز به آن اهمیتی نداشته و صرفاً امکانات و سیاست‌های آموزش‌وپرورش محور اصلی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۴۴
انتشار یافته: ۲۰
سیستم آموزشی ما متاسفانه آزمون و خطایی بوده ،هست و خواهد بود.
امتحان دعوا
انتخاب رشته دعوا
معلم دعوا
دانش آموز دعوا
پدر و مادر بچه دعوا
هر اتفاقی که باعث بشه بساط کلاس کنکورها برداشته بشه، عالی هست.
نتیجه این هدایت تحصیلی اجباریه؟ یا فقط راهنمایی میکنه که فلان رشته برید بهتره؟
چه اشکالی داره؟؟

شما ظاهراً از فضای کسب و کار خبر ندارید چون اکثر کسانی که به رشته های انسانی، ریاضی و تجربی می روند به دلیل عدم یادگیری و آموزش مناسب بیکار میمانند و باید در جایی که هیچ ربطی با رشته شان ندارد کار کنند از ابتدا فضای بدی در خصوص هنرستان راه انداختند که مثلا جای افراد تنبل هست ولی شما باید این فضا را عوض کنید - جهت اطلاع شما در شرکت های خصوصی مدرک فنی و حرفه ای ارزشش از لیسانس بی تجربه و کار نابلد علوم انسانی و ریاضی بیشتر است.

خواهشا منتشر کنید زیرا اکثر خانواده ها از این موضوع خبر ندارند و فقط دنیال این هستند که بچه هاشون دکتر یا مهندس بشوند ولی الان من با مدرک لیسانس مهندسی صنایع و فوق مدیریت به این نتیجه رسیدم که اگر دنبال یک تخصص فنی و حرفه ای میرفتم موفق تر بودم و مجبور نبودم به کارایی که هیچ ربطی به رشته ام نداره تن بدهم
معدل من 19 نبود اما بالای 17 بود و در انتخاب رشته فنی و حرفه ای را انتخاب و راهی هنرستان رشته کامپیوتر شدم چون زودتر می خواستم به چیزی که می خوام برسم تو 19 سالگی سفارش طراحی نرم افزار حسابداری برای کارخانه های تقریبا بزرگ رو داشتم و الان که 31 سالمه از انتخابم کاملا راضیم،چون رشته مورد علاقه و راه مورد علاقه مو انتخاب کردم با وجودی که خیلی به تحصیلات آکادمیک هم اعتقادی ندارم اما فوق لیسانس هم رو تو همین رشته گرفتم و از خیلی های دیگه که کوکورانه و چشم و هم چشمی رشته های ریاضی و... انتخاب کردن و الان تو همین رشته کامپیوتر و ... هستن موفق ترم.تمام موفقتیم تو همین دوران هنرستان بود.به نظرم من هیچ ایرادی نداره کسی حتی با معدل 20 هم بره هنرستان این فکر و این علامت تعجب خبرتون باید برداشته بشه هم در رسانه و هم ذهن مردم .با تشکر
اصلا طرح خوبي نيست چرا بايد به صورت اجبار برخي به رشته هايي منتقل شوند كه دوست ندارند؟!
حق آزادي انتخاب در صورت بالا بودن معدل را دانش آموزان نگيريد.
با سلام
من خودم با معدل 19.5 سال اول دبیرستان 13 سال پیش رفتم هنرستان و از تصمیمم راضیم .
این همه رفتن هنرستان کو کارش؟کسی که معدل 19 داره باید بره ریاضی نه هنرستان.
قابل توجه کسانی که می خواهند رشته ریاضی یا فنی و حرفه ای را انتخاب کنند
هنرستان هم رشته های خوبی دارد. اینقدر از آن بد نگویید.
بسیاری از هنرستانی ها در صنعت از مهندسان هم موفق تر هستند و به علت تجربه فنی در محیط کار حرفشان پیشتازتر است . یک هنرستانی بعد از دو سال آموزش واردبازار کار می شو و یا برای خود کارآفرینیمی کند.
ولی یک دانشجو ریاضی فیزیک بعد از سه ، چهار سال درس خوندن و یک سال هم پشت کنکور وارد دانشگاه می شود و بعد از شش سال در دانشگاه و دو سال سربازی ، تازه وارد سرکار می شود که هیچی هم از صنعت نمی داند.
یک هنرستانی در 22 سالگی هدفش مشخص می شود.
ولی یک ریاضی فیزیکی تا 30 سالگی هم بدون تکلیف می ماند
یک هنرستانی در 30 سالگی صاحب خانه و ماشین و خانواده می شود و اما یک ریاضی فیزیکی چی ؟!
با تشکر
باید به حال شما هم مانند آموزش و پرورش افسوس خورد که رشته های فنی و هنری و انسانی رو پایین تر از ریاضی و تجربی می دونید. چه فرق داره حال شما با آموزش و پرورش که اونا رشته های مهمتر رو ریاضی و تجربی می دونند و بعضی رو راه نمی دهند و شما اعتراض دارید که چرا راه نمی دهید!!
درامتحانات مدارس نمونه انتخاب رشته به صورت اجباری انجام شده است و دانش اموزی که در درس ریاضی و علوم بالاترین امتیاز را داشته در رشته انسانی جای گرفته است و مشاهده شده که دانش آموزی که در درس ریاضی منفی زده است در رشته ریاضی جا یابی شده و همچنین دانش آموزی که در درس علوم هیچ نمره ای ندارد و صفر درج گردیده و نمره زبان و دینی و عربی بالا بوده در رشته تجربی جایابی شده است و مطمعنا این روند در اولین سال تحصیلی دانش آموز قدرت ادامه تحصیل ندارد و از ادامه ان جا مانده یا به زور آن را تا دیپلم می رساند و بنیه علمی این دانش آموزان ضعیف است
این روند تغییرات اگر با هدف هدایت افراد با استعداد در زمینه های کاربردی باشه و امکانات به روز آموزشی در هنرستانها فراهم باشه در آینده میتونه خیلی هم مثبت باشه. ما تا الان افراد با هوش رو در زمینه های نظری هدایت کردیم و مشاغل رو با افراد کم هوش.
این افراد در صورت داشتن مربی های کاربلد و امکانات آموزشی سبب میشه تا افراد باهوش صاحب مهارت شده و در آینده بتوانند به کشور خدمت بهتری بکنند
البته زمینه آموزشهای استاندارد و به روز بایستی فراهم شود
آقا من به عنوان ولی نمیخواهم به رشته ای برود که شما تعیین می کنید. من خودم 30 سال تخصص تعلیم و تربیت دارم و می دانم که فرزندم در رشته تجربی موفق تر است چرا باید برود ریاضی؟
اگر استعداد ریاضی داشته باشه ... دیگه سهمیه این وسط چه معنی میده؟ طرف استعداد علوم انسانی داره ، سهمیه پر شد بره هنرستان مکانیک بخونه؟
منطق و معنی استعدادیابی با سهمیه اصلا جور در نمیاد ها!
خخخخخ اجب!!!!!
متاسفانه آموزش وپرورش طبق روال قبل با سعي وخطا برآينده اين دانش آموزان كار ميكنند و آينده آنها را به بازي ميگيرن خواهش ميكنيم تصميم عاقلانه ودرستي بگيرند ما كه درشهرستان بدون امكان زندگي ميكنيم وهنرستان فني هم رشتهاي بي ربط داره چطوري فرزند من ميتونه تحصيل كنه ......................
متاسفانه سیستم آموزش و پرورش ما آنقدر تستی و آزمایشی کار میکند

گویا باموش آزمایشی روبروست .

و نه اینکه داریم سرنوشت میلیونها هموطن را رغم میزنیم
هنرستان 2 روز کارگاه داره
اخه منی که مهندسی شیمی (از ریاضی) میخوام برم کارگاه به چه کار من میاد؟؟؟
اموزش پرورش تکلیفش با خودش روشن نیست اون وقت میخواد زندگی منو تعیین کنه؟؟؟
از زمانی که نظام جدید اومد اوضاع کشور بسیار خراب شده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل