بازدید 7521

هند در زمین عربستان و رژیم صهیونیستی بازی نکند

اختلافات مذهبی و برخورد امنیتی با مسلمانان در هند که منجر به کشته شدگان ده‌ها تن و زخمی شدن هزاران تن دیگر شده، این نگرانی را پیش آورده که بار دیگر در چنین فضای ملتهبی، بستر لازم برای بسط افراط‌گرایی مذهبی توسط عربستان در دستور کار قرار گیرد؛ افراط‌گرایی که وهابیت بر آن استوار است.
کد خبر: ۶۰۷۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۲ 19 July 2016
اختلافات مذهبی و برخورد امنیتی با مسلمانان در هند که منجر به کشته شدگان ده‌ها تن و زخمی شدن هزاران تن دیگر شده، این نگرانی را پیش آورده که بار دیگر در چنین فضای ملتهبی، بستر لازم برای بسط افراط‌گرایی مذهبی توسط عربستان در دستور کار قرار گیرد؛ افراط‌گرایی که وهابیت بر آن استوار است، ولی سرانجام به عنوان بهترین دستاورد تبلیغاتی صهیونیست‌ها برای تخریب چهره اسلام و سرکوب مسلمانان کارکرد می‌یابد.

به گزارش «تابناک»، درگیری‌های در منطقه کشمیر هند در حالی وارد دهمین روز خود شده که آغاز این چالش با قتل «برهان مظفر وانی»، سرکرده حزب المجاهدین بود و پس از تشییع جنازه این شخص، اعتراضات خیابانی آغاز شد و با ورود نیروهای امنیتی و پلیس، زدوخورد بالا گرفت. بر اثر درگیری های یک هفته گذشته بین معترضان و پلیس در کشمیر 42 تن کشته و 3100 تن نیز مجروح شده‌اند که 1500 نفر از مجروحان این درگیری ها از نیروهای امنیتی و پلیس هستند.
 
پلیس برای دستگیری این رهبر جوان حزب المجاهدین که محبوبیت زیادی در بین جوانان کشمیر داشت، پانزده هزار دلار جایزه تعیین کرده بود و در نهایت نیروهای امنیتی هند روز جمعه هفته گذشته با دریافت اطلاعاتی درخصوص حضور «وانی» در نماز جمعه منطقه انانتاگ در ایالت جامو و کشمیر با محاصره منطقه، او و دو همراهش را به قتل رساندند.

به محض انتشار این عملیات ناآرامی‌ها آغاز شد و به سرعت اوج گرفت، به گونه‌‎ای که پلیس کشمیر برای کنترل اوضاع از روز شنبه ممنوعیت رفت و آمد و تجمع در شهرهای سرینگر، پولواما، انانتیگ، شوپیان، کوپوارا و کولگام به مرحله اجرا گذاشت و هم اکنون فعالیت بسیاری از مراکز خرید، مدارس، دانشگاههای و جایگاه‌های عرضه سوخت همچنان تعطیل است.
 
دانشگاه مرکزی جامو و کشمیر، دانشگاه اسلامی علم و تکنولوژی و سازمان آموزش و پرورش جامو و کشمیر امتحانات پایان سال خود را به تعویق انداخته اند. «میرواعظ فاروق»، «سید علی شاه گیلانی» و «یاسین ملک» از رهبران جدایی طلب کشمیر، روز چهارشنبه در راهپیمایی به سوی شهر قدیمی به منظور ادای احترام به شهدای سال 1931 بازداشت شدند.

رهبران جدایی طلب با صدور بیانیه مشترکی، اعتصاب عمومی در کشمیر را دو روز دیگر تمدید کردند و از مردم کشمیر تحت اداره پاکستان خواستند، به معترضان ملحق شوند. این رهبران همچنین از بیانیه بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در خصوص اقدام قاطع برای حل موضوع کشمیر استقبال کردند.

سروزیر ایالت جامو و کشمیر در شمال هند با فرا خواندن مردم به آرامش، نسبت به افزایش خشونت پلیس و نیروهای امنیتی به افراد عادی هشدار داد. محبوبه مفتی روز پنجشنبه در ششمین روز از آغاز اعتراض به قتل برهان وانی سرکرده حزب المجاهدین کشمیر اظهار کرد، با نیروهای امنیتی و پلیس که به افراد بیگناه تعرض کنند، برخورد می شود.
 
نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز روز سه شنبه در نشست اضطراری بررسی مسائل کشمیر که باحضور مقامات عالیرتبه دفاعی، امنیتی و سیاسی برگزار شد، تأکید کرد، نباید افراد بیگناه قربانی خشونت نیروهای امنیتی شوند.
 
پس از این اتفاقات بود که «نواز شریف» در نشست «کابینه ویژه» در لاهور گفت: اسلام‌آباد تا زمانی که مردم کشمیر به حق خودمختاری‌ خود برسند، از آنها حمایت معنوی، سیاسی و دیپلماتیکی می‌کند. حرکت مردم کشمیر برای آزادی است و خشونت‌های نظامیان هندی به آنها انگیزه بیشتری برای آزادی خواهد داد و اعزام صدها هزار سرباز هندی به کشمیر نیز نمی‌تواند حرکت مردم این منطقه را متوقف کند.
 
هند و پاکستان از زمان استقلال در سال 1947 تاکنون بر سر حاکمیت بر این منطقه با یکدیگر مناقشه دارند. بخشی از کشمیر که تنها ایالت هند با اکثریت مسلمان است، در خاک هند و بخش دیگر در پاکستان قرار دارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر کل این منطقه را دارند و از زمان استقلال پاکستان تاکنون دو بار برسر این منطقه با هم وارد جنگ شده‌اند و همچنان بخش زیادی از مشکلات دو کشور مربوط به این منطقه است.

درگیری شبه نظامیان کشمیری و نیروهای امنیتی هند از سال 1989 تاکنون 68 هزار کشته بر جای گذاشته و درگیری‌های اخیر، یکی از گسترده‌ترین درگیری‌های کشمیر در سال‌های اخیر بوده‌ است. به نظر می‌رسد، پاکستان باید به آرامش به این منطقه مسلمان‌نشین کمک کند و دولت نیز بیش از آنکه از قوای نظامی و امنیتی بهره ببرد، در صدد برقراری آرامش از طریق گفت و گو و تعامل با معترضان باشد.

در شرایط کنونی، اعتراضات در کشمیر به سمت و سویی می‌رود که این منطقه نیز شاهد گسترش تفکر افراطی برای مقابله با دولت هند باشد و بعید نیست وهابیت متمرکز در عربستان با تقویت افراطی‌گری در این مناطق، سرنوشتی مشابه افغانستان برای کشمیر رقم بزند و جهان اسلام بیش از پیش صحنه کشت و کشتار باشد؛ شرایطی که در دهه‌های اخیر به شدت از سوی جریان‌های ضداسلامی و در رأس‌ آنها صهیونیست‌ها مورد بهره برداری قرار گرفته است؛ بنابراین، باید دولت هند مراقب باشد تا ناخواسته در زمین عربستان و رژیم صهیونیستی بازی نکند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها