بازدید 96339

جزئیاتی دقیق از درگیری های امروز شهرستان بروجن و دلایل وقوع آن

از منطقه بلداجی شهرستان بروجن خبر می رسد از بامداد امروز تاکنون شهر بلداجی و مناطق پیرامونی آن شاهد تنش هایی است که نیاز به توجه و رسیدگی دارد. مردم خواهان توقف طرح انتقال آب چغاخور به سفید دشت هستند و مسئولین بر اجرای این طرح اصرار دارند.
کد خبر: ۶۰۷۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵ 19 July 2016

از منطقه بلداجی شهرستان بروجن خبر می رسد از بامداد امروز تاکنون  شهر بلداجی و مناطق پیرامونی آن شاهد تنش هایی است که نیاز به توجه و رسیدگی دارد. مردم خواهان توقف طرح انتقال آب چغاخور به سفید دشت هستند و مسئولین بر اجرای این طرح اصرار دارند.

به گزارش «تابناک» از ساعت 5 صبح امروز تاکنون شهر بلداجی استان چهارمحال و بختیاری صحنه درگیری های جدید و تنش میان مردم و برخی مسئولین است. درگیری هایی که تا کنون بر اساس منابع محلی مصدومانی داشته است و همچنان نیز ادامه دارد.

بررسی ابعاد درگیری، اعتراضات و دلایل آغاز این حادثه حرف های ناگفته بسیاری را بازگو می کند که نیازمند است تا مسئولین دولت یازدهم و دولت های نهم و دهم در برابر مردم استان چهارمحال و بختیاری و سایر مردم ایران پاسخگو باشند.

دلیل اصلی و منشأ بروز درگیری های امروز شهر بلداجی  به سال 1386 و زمانی باز می گردد که مسئولان ارشد دولت نهم ظاهرا بدون انجام کار کارشناسی و مطالعات میدانی تصمیم به احداث یک مجتمع فولاد در شهر سفید دشت از توابع شهرستان بروجن را صادر کردند.

عملیات احداث این مجتمع فولاد در سال 1386 و در زمینی به مساحت 250 هکتار در حالی که برای منابع آب آن فکر اساسی نشده بود آغاز شد. با این وجود عمر دولت نهم و دهم به افتتاح عملیاتی این مجتمع کفاف نداد و در دولت یازدهم نیز مراحل ساخت این پروژه ادامه یافت.

 این مجتمع فولاد در حالی قرار است با مشارکت 65% فولاد مبارکه اصفهان و 35% سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ساخته و راه اندازی شود که در بحث تأمین منابع  با مشکل مواجه است و برای تأمین آب مورد نیازمند آب سایر مناطق استان است.

با توجه به همین مشکل مهم و حیاتی یعنی نبود منابع آب کافی برای آغاز به کار مجتمع فولاد مسئولین  تصمیم گرفتند تا برای رفع این مشکل اساسی اقدام به انتقال آب از منطقه بلداجی (یکی دیگر از شهرهای شهرستان بروجن) به محل مجتمع فولاد سفید دشت را گرفتند.

حالا و با شرایط اشاره شده مردم شهر بلداجی و روستاهای پیرامونی یک انتقاد و دو نگرانی مهم و منطقی دارند که دلیل اعتراض و عدم رضایت آن ها مبنی بر اجرای هر گونه طرح انتقال آب را موجه نشان می دهد.

انتقاد آنها این است که چرا مسئولینی که مدعی هستند در راستای خدمت به مردم فعالیت می کنند و داعیه تلاش برای رشد و توسعه کشور را دارند، با اتخاذ چنین تصمیم هایی با زندگی آنها بازی می کنند؟ به عبارت بهتر سئوال مشخص آنها این است که آیا مسئولین نمی توانستند قبل از اجرای احداث این پروژه با انجام مطالعات دقیق مکان یابی و مشاهده واقعیت های منطقه سفید دشت که با توجه به محدودیت منابع آب زمینه مناسبی برای احداث مجتمع فولاد نداشت، مکان بهتری را برای احداث این مجتمع انتخاب کنند و یا از اجرای این طرح منصرف شوند؟

دو نگرانی مهم و منطقی مردم شهر بلداجی و روستاهای پیرامون این شهر نیز ناظر بر آن است که اولاً با اجرای طرح انتقال آب از تالاب چغاخور و منطقه بلداجی به سفید دشت، تکلیف کار کشاورزی و دامداری این اهالی و نیز محیط زیست تالاب زیبای چغاخور چه می شود؟

نگرانی دوم نیز آن است که با توجه به زمینه های مناسب جغرافیایی منطقه و این واقعیت که 65 درصد از سهام مجتمع فولاد سفید دشت مروبط به مجتمع فولاد مبارکه اصفهان است، چه تضمینی وجود دارد که طرح انتقال آب چغاخور و بلداجی به سفید دشت بهانه ای برای انتقال نهایی آب این منطقه به مجتمع فولاد مبارکه استان اصفهان نباشد؟

جزئیاتی دقیق از حوادث امروز شهرستان بروجن و دلایل وقوع آن 

در نهایت ذکر این نکته ضروری است که درگیری های امروز در شهر بلداجی مساله ای است که ریشه آن را باید در عملکرد مسئولین گذشته بررسی کرد. دولت ها و مسئولانی که بدون کار کارشناسی در زمینه پروژه های انتقال آب چه در سطح درون استانی و چه در سطح کلان و ملی آن، زمینه تنش های انسانی و تهدیدات زیست محیطی را فراهم کردند.

با نگاه به آینده و تنش هایی که هم اکنون در نقاط مختلف کشور بر سر آب و مخالفت و یا موافقت با انتقال آب وجود دارد، درگیری های امروز بلداجی باید جدی گرفته شود و دولتمردان باید بررسی کنند که دلیل اصلی اعتراض مردم چیست و آینده این اعتراضات چه خواهد بود؟ 

در ادامه تصاویری از درگیری های امروز شهر بداجی می آید:


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار