بازدید 17284

انتشار جزئیاتی جدید از عوامل دخیل در کودتای ترکیه

با گذشت چهار روز از تلاش گروهی از نظامیان در ترکیه برای کودتا در این کشور و با وجود شکست این تلاش، همچنان اخبار و گزارش های مختلفی درباره این موضوع و حواشی و پیامدهای آن منتشر می شود. در تازه ترین مورد، یک پایگاه خبری فهرستی را منتشر کرده که مشتمل بر نام کودتاچیان و سمت هایی است که قرار بوده پس از کودتا، در اختیار آن ها گذاشته شود.
کد خبر: ۶۰۷۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳ 19 July 2016
انتشار جزئیاتی جدید از عوامل دخیل در کودتای ترکیهبا گذشت چهار روز از تلاش گروهی از نظامیان در ترکیه برای کودتا در این کشور و با وجود شکست این تلاش، همچنان اخبار و گزارش های مختلفی درباره این موضوع و حواشی و پیامدهای آن منتشر می شود. در تازه ترین مورد، یک پایگاه خبری فهرستی را منتشر کرده که مشتمل بر نام کودتاچیان و سمت هایی است که قرار بوده پس از کودتا، در اختیار آن ها گذاشته شود.

به گزارش «تابناک»، پایگاه خبری «میدل ایست آی» مدعی است به سندی دست یافته که نشان می دهد کدام افسران و مقامات نظامی دخیل در کودتای ترکیه، قرار بوده در صورت موفقیت کودتا به سمت های کلیدی در این کشور منصوب شوند. این فهرست که گفته می شود از یک ژنرال بازداشت شده به دست آمده، حاکی از آن است که کودتاچیان برنامه ریزی دقیقی برای پیشبرد طرح خود داشته اند.

انتشار جزئیاتی جدید از عوامل دخیل در کودتای ترکیه

از جمله سمت هایی که در این سند ذکر شده، می توان به معاونت وزارت خزانه داری، مدیرکل خطوط هوایی ترکیه، مدیران دو فرودگاه استانبول، مدیران شبکه خبری «تی آر تی» و خبرگزاری رسمی «آناتولی»، شهردار آنکارا، فرمانده پلیس و وزیر کشور اشاره کرد. 

اکثر افرادی که برای انتصاب در این سمت ها در نظر گرفته شده اند، از اعضای نیروی هوایی و ژاندارمری ترکیه بوده اند. گروه هایی از این دو نهاد، مهمترین نقش را در کودتای نافرجام اخیر داشتند. این فهرست همچنین دربردارنده تغییراتی در سمت های ارشد نظامی ترکیه است. 

یکی از افرادی که در این فهرست به نام آن ها اشاره شده، میکائیل گولو، وابسته نظامی سفارت ترکیه در کویت است که به درخواست آنکارا، روز یکشنبه در فرودگاه «دمام» عربستان بازداشت شد. از جمله دیگر افراد سرشناس این فهرست، می توان به سرجان گورجان، فرمانده ژاندارمری استانبول اشاره کرد. 

مورات یشیلتاش، مدیر بخش مطالعات امنیتی در اندیشکده ترکیه ای «سِتا» می گوید فهرست به دست آمده، واقعی است و برخی تناقض های موجود در آن، بدان سبب است که گروه های مختلف و متفاوتی در کودتا دخیل بودند. با این وجود، منتقدان با توجه به اینکه چنین فهرستی به این سرعت منتشر شده و بیش از 6 هزار نفر نیز از روز جمعه تاکنون بازداشت شده اند، در صحت این ماجرا ابراز تردید می کنند. 

یک مقام دولتی مدعی است بازداشت این تعداد از افراد، چیز عجیبی نیست، زیرا دولت و دستگاه های امنیتی از مدت ها پیش، افراد وابسته به جنبش گولن – که از سوی دولت به عنوان عامل کودتا معرفی می شود – را زیر نظر داشته اند. این در حالی است که هنوز مدرک قابل اثباتی درباره ارتباط فتح الله گولن و جنبش وی به این کودتا نیز منتشر نشده است. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار