بازدید 68533
«واشنگتن پست» بررسی کرد؛

مقایسه آماری و جغرافیایی کمترین و بیشترین کشته ها و حملات تروریستی در جهان+اینفوگرافی

با وقوع چندین حمله تروریستی در ماه های اخیر در اروپا و آمریکا، رسانه ها و مقامات غربی موج رسانه ای گسترده ای را در محکومیت این حملات راه اندازی کردند؛ در مقابل رسانه های غربی حملات مرگبار تروریستی در خاورمیانه و آفریقا که روزانه ده ها نفر کشته بر جای می گذارد را به عنوان یک اتفاق معمول جلوه می دهند. نکته قابل تامل این است که از مجموع 28031 کشته حملات تروریستی در جهان، 20193 نفر آن در خاورمیانه بوده است و مسلمانان بیشترین قربانیان تروریسم بوده اند.
کد خبر: ۶۰۷۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰ 19 July 2016
با وقوع چندین حمله تروریستی در ماه های اخیر در اروپا و آمریکا، رسانه ها و مقامات غربی موج رسانه ای گسترده ای را در محکومیت این حملات راه اندازی کردند؛ در مقابل رسانه های غربی حملات مرگبار تروریستی در خاورمیانه و آفریقا که روزانه ده ها نفر کشته بر جای می گذارد را به عنوان یک اتفاق معمول جلوه می دهند. نکته قابل تامل این است که از مجموع 28031 کشته حملات تروریستی در جهان، 20193 نفر آن در خاورمیانه بوده است و مسلمانان بیشترین قربانیان تروریسم بوده اند.
 
به گزارش «تابناک»، در همین رابطه، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در مطلبی به مقایسه میزان کشته ها و حملات تروریستی در نقاط جهان پرداخته و با یک بررسی آماری نشان داده بیشترین قربانیان و حملات تروریستی در جهان در خاورمیانه و آفریقا بوده و کمترین آن مربوط به اروپا و آمریکا.
 
 این روزنامه آمریکایی ابتدا به آمار کشته های حملات تروریستی اروپا و آمریکا در 18 ماه اخیر پرداخته است. حمله تروریستی روز پنج شنبه در جشن باستیل(روز ملی فرانسه) تلفات گسترده ای به همراه داشت. این اقدام تروریستی بزرگترین اقدام تروریستی علیه یک دولت غربی از نوامبر سال گذشته تاکنون بوده است. در این حمله که به وسیله یک کامیون انجام شد، 84 نفر کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند. پیش از این در ماه نوامبر سال گذشته، خونبارترین حمله تروریستی تاریخ فرانسه با 130 کشته و 352 نفر زخمی اتفاق افتاد. بیش از یک ماه پیش نیز فرد مسلحی به یک کلوپ شبانه همجنسگراها در اورلاندوی آمریکا حمله کرد و 49 نفر را کشت. این رویداد، هم یک حمله تروریستی بود و هم بزرگترین تیراندازی دسته جمعی در تاریخ آمریکا.
 
با این حال، واشنگتن پست با ارائه آمار نشان می دهد که تعداد کشته ها در حملات تروریستی به کشورهای غربی در مقایسه با حملات روزانه به سایر نقاط جهان بسیار کم رنگ تر است. در چند روز فاجعه بار اواخر ژوئن و اویل جولای، در سه حمله تروریستی داعش بیش از 350 نفر کشته شدند. در 28 ژوئن، سه مهاجم انتحاری جلیقه های انفجاری خود را در فرودگاه آتاتورک ترکیه منفجر کردند و 45 نفر کشته شدند. در 1 جولای، در رستورانی در داکای بنگلادش افراد مسلح 20 نفر را گروگان گرفتند و کشتند که  بدترین حادثه تروریستی تاریخ این کشور بود. در 3 جولای، در یک اقدام تروریستی وحشتناک دیگر، حدود 300 نفر در یک بازار خرید در بغداد کشته شدند.
 
خاورمیانه و شمال آفریقا با حملات تروریستی روزانه، بیش از دو سوم قربانیان حوادث جهان را از ژانویه 2015 تاکنون متحمل شده اند.
 
 
در نیجریه، گروه تروریستی بوکوحرام وابسته به داعش، برخی مناطق این کشور را به زور تصاحب کرده است؛ اما همچنان به بمب گذاری ها و حملات انتحاری خود ادامه می دهد. این گروه مرگبارترین حملات تروریستی خود را در یک سال گذشته انجام داده است.
 
در سوریه و عراق نیز حملات انتحاری و بمب گذاری های داعش و سایر گروه های تروریستی به یک اتفاق معمول تبدیل شده که بر اثر آن افراد زیادی جان خود را از دست می دهند. این گروه تروریستی در ماه های اخیر پس از کاهش و از دست رفتن قلمرو تحت تصرف اش در شمال و غرب عراق، حملات تروریستی اش را شدت بخشیده است.
 
در افغانستان نیز طالبان و داعش حملات و عملیات های تروریستی خود را افزایش داده اند. در 30 ژوئن، دو بمب گذار انتحاری به یک کاروان که قصد ورود به کابل داشت حمله کردند و 30 افسر پلیس کشته شدند. حدود یک هفته پیش نیز یک بمب گذار انتحاری 14 مامور امنیتی نپالی و هندی را کشتند.
 
 
 
 نکات آماری حوادث تروریستی 18 ماه اخیر
 
-بالاترین میزان قربانیان حوادث تروریستی در ماه ژوئن با 2068 نفر کشته بوده است و ماه بعد از آن یعنی جولای نیز با 2013 نفر کشته در رتبه دوم است. نوامبر 2015 نیز با 907 نفر کشته کمترین تعداد کشته های حملات تروریستی را شامل می شود.
 
- اکثریت کشته شدگان غیرنظامی بودند.
 
- خاورمیانه با 20193 نفر کشته با مجموع 1490 حمله تروریستی بالاترین میزان کشته ها و حملات را به خود اختصاص داده است.
 
- اروپا و آمریکا با 658 در 46 حمله کمترین پایین ترین آمار را به خود اختصاص داده است.
 
-بالاترین میزان کشته ها در یک حمله تروریستی فردی یا جمعی در جهان، مربوط به کوبانی و (25 ژوئن 2015) و بغداد(3 جولای 2016) بوده است.
 
- مجموعا 28031 نفر در حملات تروریستی 18 ماه اخیر در جهان کشته شدند.
 
 
 
حملات جالب توجه
 
حملات زیر از جمله مهم ترین و مرگبارترین حملات تروریستی در جهان بوده که در یک سال اخیر اتفاق افتاده است.
 
2 آوریل2015
  گاریسا، کنیا؛ گروه تروریستی الشباب به یک خوابگاه دانشجویی در شرق کنیا حمله کردند و 147 نفر را کشتند. این بدترین حمله تروریستی در کنیا در دو دهه گذشته بوده است.
 
25 ژوئن 2015
کوبانی، سوریه؛ داعش به این شهر کردنشین حمله کرد و بعد از 5 ماه و کشته شدن تعداد زیادی از مردم این منطقه، با کمک حملات هوایی ائتلاف این منطقه از حملات داعش نجات پیدا کرد.
 
26 ژوئن 2015
سوسه، تونس؛ فردی مسلح به یک تفریحگاه ساحلی در شمال شهر سوس تونس که عمدتا گردشگران بریتانیایی بودند حمله ور شد و 3 نفر را کشت. داعش مسئولیت این حمله که یکی از بدترین حملات تروریستی در تونس بود را برعهده گرفت.
 
17 جولای 2015
دیالی، عراق؛ یک بمب گذار انتحاری یک کامیون بمب گذاری شده را در یک بازار در شرق استان دیالی عراق منفجر کرد که حداقل 130 نفر در آنجا کشته شدند. این بدترین حمله داعش تنها با استفاده از یک بمب و بمب گذار در عراق بود.
 
6 اوت 2015
ابها، عربستان سعودی؛ داعش مسئولیت یک حمله انتحاری به مسجدی در شهر جنوبی ابها در عربستان را برعهده گرفت. حمله ای که 15 نفر کشته برجای گذاشت.
 
10 اکتبر 2105
آنکارا، ترکیه؛  ۲ بمب توسط ۲ بمب‌گذار انتحاری در میان انبوه راهپیمایان «صلح برای دموکراسی» در مقابل ایستگاه مرکزی راه‌آهن آنکارا منفجر شدند که بر اثر آن حدود 100 نفر از فعالین ترک و کرد کشته شدند. اگرچه داعش مسئولیت این حمله را برعهده نگرفت اما ترکیه داعش را مسئول این حمله دانست.
 
12 نوامبر 2015
بیروت، لبنان؛ 2 بمبگذار انتحاری داعش، خود را در یک منطقه شلوغ در حومه جنوبی بیروت منفجر کردند و 43 نفر جان خود را از دست دادند. این بدترین حمله تروریستی به لبنان از 15 سال پیش تاکنون(از پایان جنگ داخلی در لبنان) بود.
 
20 نوامبر 2015
باماکو، مالی؛ افراد مسلحی وابسته به القاعده یک هتلی را در باماکو مالی در اختیار گرفتند و بیش از 20 نفر را کشتند.
 
27 مارس 2016
لاهور، پاکستان؛ یک بمب گذار انتحاری بیش از 70 نفر از جمله کودکان را در یک پارک تفریحی در لاهور کشت.
 
11 مه 2016
بغداد، عراق؛ حدود 100 نفر در سه انفجار توسط داعش کشته شدند.
 
28 ژوئن 2016
استانبول، ترکیه؛ سه بمب گذار انتحاری به فرودگاه آتاتورک در استانبول حمله کردند و بیش از 40 نفر را کشتند.
 
1 جولای 2016
داکا، بنگلادش؛ در رستورانی در داکای بنگلادش افراد مسلح 20 نفر را گروگان گرفتند و کشتند که بدترین حادثه تروریستی تاریخ این کشور بود.
 
3 جولای 2016
بغداد، عراق؛ حدود 300 نفر  در یک بمب گذاری انتحاری داعش در بازاری شلوغ در بغداد کشته شدند که یکی از مرگبارترین حملات تروریستی در عراق از سال 2003 تاکنون بوده است.
 
4 جولای 2016
عربستان سعودی؛ بمب گذاران انتحاری سه منطقه عربستان در را مورد حمله قرار دادند. وزارت کشور عربستان اعلام کرد چهار نیروی امنیتی در این حملات کشته شدند.
 
آمارهای منتشر شده توسط واشنگتن پست هم از حیث تعداد قربانیان حوادث تروریستی و هم تعداد و زمانبندی آن ها، نشان می دهد که کشورهای مسلمان قربانیان اصلی ترور و تروریسم در جهان بوده اند. باید توجه داشت که بیش از دوسوم قربانیان تروریسم مردمان مسلمان خاورمیانه و برخی مناطق آفریقا بوده اند. این به خوبی نشان می دهد که تروریست هایی که رسانه ها و مقامات غربی آن ها را اسلام گرا معرفی می کنند، بیش از همه مسلمانان را هدف قرار می دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل