بازدید 16624
تابناک اقتصادی بررسی می کند:

چالشهای اقتصاد ترکیه پس از کودتای نافرجام و تاثیر آن بر اقتصاد ایران

پس از آنکه ارتش ترکیه در نیمه شب گذشته اقدام به کودتا کرد صبح امروز ارزش لیر ترکیه 4.8 درصد سقوط کرد که بیشترین سقوط در هشت سال گذشته است. بازار بورس ترکیه یک ریسک سیتماتیک را تجربه کرد که می بایست منتظر بازگشایی این بورس ماند تا شاهد عکس العمل آن باشیم. افزایش نرخ بلیط پروازهای داخلی شاید از اولین نشانه های اقبال گردشگران به مقاصد داخلی باشد هر چند که هنوز سفر به ترکیه مشتریان خاص خود را دارد.
کد خبر: ۶۰۶۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲ 16 July 2016
پس از آنکه ارتش ترکیه در نیمه شب گذشته اقدام به کودتا کرد صبح امروز ارزش لیر ترکیه 4.8 درصد سقوط کرد که بیشترین سقوط در هشت سال گذشته است. بازار بورس ترکیه یک ریسک سیتماتیک را تجربه کرد که می بایست منتظر بازگشایی این بورس ماند تا شاهد عکس العمل آن باشیم.افزایش نرخ بلیط پروازهای داخلی شاید از اولین نشانه های اقبال گردشگران به مقاصد داخلی باشد هر چند که هنوز سفر به ترکیه مشتریان خاص خود را دارد.

به گزارش تابناک اقتصادی، ارتش ترکیه شب گذشته علیه دولت اردوغان کودتا کرد و مراکز حساس این کشور از قبیل فرودگاه ها، رادیو، تلویزیون و پارلمان را در دست گرفت. رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در واکنش به کودتا از مردم درخواست کرد که برای حمایت دولت به خیابان‌ها بیایند. با حضور مردم چند ساعتی نگذشت که کودتا در نطفه خفه شد و نیروهای ارتشی کودتا کننده تسلیم شدند.

چالشهای اقتصاد ترکیه پس از کودتای نافرجام و تاثیر آن بر اقتصاد ایران

این حادثه اقتصاد ترکیه را تحت تاثیر قرار داد.اولین تاثیر برارزش لیر ترکیه بود که با 4.8 درصد افت ارزش مواجه شد که در 8 سال اخیر بی سابقه بود.در مرحله بعد بازار بورس ترکیه است که افزایش ریسک سیاسی که یک ریسک سیستماتیک در بازار مالی است با کاهش ارزش و کاهش شاخص این بخش از اقتصاد ترکیه مواجه خواهد شد و نکته نهایی اینکه ترکیه قسمت قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی خود را از جذب توریست یا جهانگرد بدست می آورد که با اتفاقات اخیر درگیری با روسیه در حمایت از تروریسته های معارض با سوریه ، حملات تروریستی و نیز کودتای اخیر باعث کاهش مسافرت جهانگردان به این کشور خواهد شد ،که منجر به کاهش تولید ناخالص داخلی و کاهش درآمد صنعت جهانگردی و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی این کشور خواهد شد. بنابر اعلام بانک جهانی رشداقتصادی کشور ترکیه در سه ماهه نخست سال جاری کاهش یافته است به طوری که در این سه ماه رشد 3.3درصدی را داشته که نسبت به سه ماه مشابه در سال گذشته میلادی که 4درصد بوده، 0.7 درصد کاهش یافته است و احتمالا با این کودتا این کاهش رشد در ماه های آتی تشدید یابد.

 به طور کلی در این حادثه هر چند که اطلاعات دریافتی گویای شکست کودتاگران است اما با توجه به حوادث اخیر مثل انفجار فرودگاه استامبول ریسک سیاسی یا همان ریسک کشور ترکیه افزایش یافته که بازار اقتصاد ترکیه رو تحت تاثیر قرار داده و باعث تجدید نظر سرمایه گذارانی که در این کشور سرمایه گذاری کردند می تواند ختم شود. 

در مورد اینکه این اتفاق بر اقتصاد جهان اثرگذار است یا نه، تفاوت دیدگاه وجود دارد برخی قائل بر این هستند که بر اقتصاد جهان اثرگذار نیست اما برخی معتقدند که بر اقتصاد جهان اثرگذار است. از آنجایی که ترکیه در غرب آسیا واقع است افزایش بی ثباتی در این کشور به دلیل وجود خطوط انتقال نفت باعث افزایش قیمت طلای سیاه می گردد. در مورد اونس جهانی طلا که بسته است، احتمالا تحت تاثیر این واقعه قرار گیرد چون معمولا اتفاقات این چنینی در جهان به علت اینکه عدم اطمینان افزایش می یابد ، مردم برای حفظ ارزش ثروت خود به سمت طلا رفته و با افزایش تقاضا در این فلز گرانبها شاهد افزایش قیمت اونس جهانی طلا خواهیم بود. البته باید این هم مدنظر داشت که این کودتا پس از چند ساعت با شکست مواجه شده است و تاثیر اندکی احتمالا بر اونس جهانی خواهد داشت. 

یکی از آثار آن می تواند بواسطه افزایش قیمت جهانی طلا ، افزایش طلا در بازار ایران باشد، که این قضیه هم با اما و اگر همراه است. البته باید این امر هم توجه کرد که شرکت هایی ایرانی که یکی از مناطق صادراتی آن ها ترکیه است هم بابت نرخ برابری ارزها و هم بابت کاهش فروش محصولات به ترکیه از این اتفاق ضربه خواهند خورد.با کاهش اقبال سفر به ترکیه امیدواریم شاهد رونق ایران گردی باشیم که نشانه های آن را در افزایش نرخ بلیط پروازهای داخلی به مقاصد گردشگری ملاحظه نمود.کاهش ارزش پول ملی ترکیه می تواند به افزایش صادرات آنها نیز کمک کند. چرا که ایران از بازارهای جذاب برای تجار ترک است که نفوذ خوبی هم درآن دارند.
 
از سال 1960 تا الان این چهارمین کودتا در ترکیه بشمار می آید و در هر کودتا ارزش لیر و بورس این کشور بشدت کاهش یافت اما در آن زمان اقتصاد ترکیه نسبتا بی ثبات بود اما الان اقتصاد ترکیه رشد یافته و به یک ثبات نسبی دست یافته است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۶
جالب است که ارزش ریال ایران در زمان آقای احمدی‌نژاد تقریبا ۷۲ درصد سقوط کرد (۳ برابر و نیم افت ارزش). یعنی ریاست احمدی‌نژاد بر کشور ما حدودا ۱۵ برابر یک کودتا بود. ناامنی‌ای که توسط ریاست ایشان در ایران به وجود آمد از چندین بمب‌گذاری در استانبول و یک کودتای یک شبه هم بیشتر بود، آن هم ۱۵ برابر!
چرا افزایش نرخ بلیط پرواز داخلی؟پس بنظر میرسد مسؤلان داخلی منتظرند تا با هراتفاقی در داخل یا خارج از مردم پول بیشتری دریافت کنندواین بار به بهانه توسعه گردشگری.
اقتصاد ترکیه را ایرانیانی که پول های باد آورده بدست می آورند با اوردن کالای ترک چه قاچاق و همراه خود وخوش گذرانی در سواحل مخلوط و رستوران های ......تامین میکنند.باعث این امر ندانستن پتانسیل های صنعت گردشگری و مملکت و محیط سالم خود می باشیم.جای جای ایران بهشت است قدرش را نمیدانیم.
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
ولی کالای ترک ارزش خریدن دارد مثل کالاهای ایرانی نیستند.
البته الان خیلی ها در داخل به نام ترکیه لباس می زنند که بحثش جداست ولی اگر مستقیم از ترکیه لباس بخری فرقش را با لباس ایرانی می فهمی.
شما يك متن خبر را چندين بار درون همان خبر مي نويسيد
مگر بر اساس تعداد خط به شما پول مي دهند
اين كار شما مخاطب را كلافه مي كند
به اعتقاد من این نقشه سران ترکیه بود تا هم مخالفان رو از ببین ببرند و هم مردمی بودن خودشان رو اثبات کنند.باید منتظر اتفاقات جالب و بهر برداری سران ترکیه باشیم
پاسخ ها
یک ایرانی 3 دهه مقیم در ترکیه
| Turkey |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
برای اینکه یه همچین تشخیصی بایستی در ارگانهای بالای ترکیه رسوخ کرده باشید یا حداقل در این کشور زندگی فعالی داشته باشید. . این نظر شما رو تمامی کارشناسان سیاسی دنیا رد کرده اند.
"با کاهش اقبال سفر به ترکیه امیدواریم شاهد رونق ایران گردی باشیم که نشانه های آن را در افزایش نرخ بلیط پروازهای داخلی به مقاصد گردشگری ملاحظه نمود." واقعا که!!! افزایش نرخ بلیط پروازهای داخلی افتخار داره؟! دقیقا اکثر کسایی که میرفتن ترکیه به خاطر گرون بودن سفرهای داخلی بوده. اینطوری حد اقل هم خارج از کشور رفته بودن و هم مناسبتر از سفر داخلی درمیومد. ایران هیچ وقت گردشگری داخلیش رونق نخواهد گرفت مادامی که بدترین سیاست رو پیش می‌گیره و فقط در حال سرویس دادن به یه عده محدودیه و نه همه مردم
پاسخ ها
یک مقیم 3 دهه در ترکیه
| Turkey |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
برای افزایش گردشگری عواملی باید باشه که ایران متاسفانه فعلا فاقد اینهاست: مناسب بودن خرج سفر، مسافر، تخصص گردشگری،هتل ها و خدماتشون، احترام به مسافر، آزدای مسافر در سفر، نگهداری از آثار تاریخی و تشویق توریست از بازدیدشان و مناسب بودن کلی قیمتها برای مسافر. نبودن اینها در سیستم گردشکری در ایران باعث میشه که متاسفانه مردم ایران با نرخهای اروپائی ولی با خدمات گردشگری بسیار پائینی از گردشگری در خارج ایران استقبال کنند. مهمترین امر دیگه ای که در ایران در بازار گردشگری حاکم است اینه که مجریان این بازار فاقد تخصص گردشگری هستند. یعنی هنوز فرهنگ گردشگری در ایران بصورت یه فرهنگ جدی شکل نگرفته.
کودتا ،سیل ، زلزله دیگر اثر ندارد. ترکیه هنوز جای بهتر و ارزونتری واسه گردشهههههههه
جالبه ما اقتصاد درهم برهم و مملو از فساد خودمان را نمیتوانیم تحلیل کنیم اونوقت چسبیدم به تحلیل اقتصاد یک کشور قدرتمندی مثل ترکیه
پاسخ ها
ایکس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
همچینم قدرت مند نیستش که میگی
بنظر من امریکا در ترکیه کودتا کرد و اردوغان را ضعیف کرد و از او باج خواهی خواهد کرد
کاش اتفاقات اخیر مردم ما رو به ساحل زیبای سرمایه گذاری در ایران رهنمود کنه...
یکی از بزرگترین چالشهای ترکیه ، تحقیر شدید ارتش این کشور بوده که قطعاً در آینده تبعات زیادی برای این کشور به همراه خواهد شد.
فرزندم (احسان) اروپارا ببین ؛بعد از آن که ایران را خوب دیدی ... /دکتر شریعتی /
قابل توجه جهانگردانی که قرار بود به ترکیه برن حالا که ترکیه نامن شده .....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار