بازدید 20038
بهره کشی کاسب کارانه از فارغ التحصیلان دانشگاهی در دانشگاه علمی کاربردی دماوند؛

آگهی جذب هیأت علمی در دانشگاهی که هیأت علمی ندارد!

رئیس معزول دانشگاه علمی کاربردی گفت: «در دانشگاه جامع علمی کاربردی اصلاً موضوعی به نام استخدام هیأت علمی وجود ندارد. وضعیت تدریس در واحدهای این دانشگاه حق التدریسی است و دانشگاه یک استاد ثابت هم ندارد. مواردی که شما می‌گویید، تخلف بود و من تمام تلاشم را کردم که جلوی این تخلفات بایستم».
کد خبر: ۶۰۶۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹ 17 July 2016
جمعیت میلیونی نیروی متخصص و فارغ التحصیل دانشگاهی کشور که در جست‌و‌جوی کار متناسب با رشته و تخصص خود هستند، به جای اینکه توسط مسئولین به عنوان یک فرصت بالقوه برای رشد و توسعه تلقی و مورد استفاده قرار گیرد، در میان غفلت آن‌ها به ابزاری برای سودجویی و کاسبی‌های گسترده توسط برخی نهادهای دولتی و خصوصی تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک»، پس از انتشار اخباری در مورد استخدام‌های سودجویانه و نافرجام در نهادهایی نظیر وزارت آموزش و پرورش و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، این بار گزارش هایی به دست آمده که نشان می‌دهد، وضعیت استخدام و جذب هیأت علمی در دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در شرایط نا‌بسامانی قرار دارد و مسئولین این سازمان بزرگ دولتی نیز رفتار مناسبی با فارغ التحصیلان و متخصصان دانشگاهی ندارند.

توضیح بیشتر آنکه در روزهای گذشته، تعدادی از اعضای هیأت علمی و اساتید حق التدریس دانشگاه جامع علمی کاربردی، با ارسال گزارش هایی نسبت به وجود تخلفات عدیده در وضعیت جذب و استخدام مدرس در این دانشگاه شکایت دارند.

در این میان، یکی از دانشگاه‌های مطرح، که در محوریت اعتراضات قرار دارد، «دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد دماوند» است که جمع زیادی از مدرسان آن به عدم عمل به تعهدات مالی و حقوقی توسط مسئولین این دانشگاه اعتراض دارند.

در همین رابطه، یکی از اعضای حق التدریسی این دانشگاه که هویتش نزد «تابناک» محفوظ است گفت: «در سال ۱۳۹۳ این دانشگاه از طریق سایت استخدام، آگهی جذب هیأت علمی به صورت تمام وقت زد و حدود ۵۰۰ نفر ثبت نام کردند. بعد از چهار ماه رفت و آمد، مصاحبه تخصصی، عدم اعتیاد، سوءپیشینه و... تعدادی از داوطلبان از جمله بنده جذب این دانشگاه شدیم.

در زمان آغاز به کار، آن‌ها از اجرای مفاد تعهدات خود طفره رفتند و گفتند، شما باید سه سال آزمایشی تدریس کنید. وقتی هم بحث قرارداد شد، مسئولین باز هم طفره رفتند و اواخر ترم یک قرارداد سفید که هیچ چیز آن معلوم نبود، به ما دادند تا امضا کنیم.»

این استاد حق التدریسی دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد: «ما بعد‌ها متوجه شدیم که رئیس دانشگاه از طریق همین فراخوان جذب هیأت علمی دارد، کاسبی می‌کند و پول‌هایی به جیب می‌زند. به عبارتی انجام فراخوان استخدام کار هر سال و هر ترم مسئولین دانشگاه است و آن‌ها با این کار به دنبال افزایش درآمدهای شخصی خود هستند. ضمناً به هرجا هم اعتراض می‌کنیم، به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم».

یکی دیگر از مدرسان دانشگاه علمی کابردی دماوند، که با فراخوان استخدامی سال ۱۳۹۳ در این دانشگاه مشغول به کار شده است نیز به «تابناک» گفت: «من در این دانشگاه سه ترم است که تدریس می‌کنم، ولی با وجود پیگیری‌های متعدد و شکایت آن‌ها حاضر نیستند حتی حق الزحمه تدریس یک ترم را نیز به بنده پرداخت کنند».

توضیح بیشتر اینکه اساتید دانشگاه جامع علمی کاربردی دماوند مدعی هستند، از ترم تابستان سال گذشته تاکنون، دانشگاه هیچ گونه پرداختی به آن‌ها نداشته و از ارتقای رتبه علمی و یا بیمه آن‌ها نیز طفره می‌رود.

اظهارات و شکایات‌ رسیده در حالی مطرح می‌شود که یک جست‌و‌جوی ساده در فضای مجازی، نشان می‌دهد، دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد دماوند، هر از چند گاهی بدون توجه به وضعیت نیروهای جذب شده در سال‌های گذشته و نیز عدم امکان برگزاری آزمون استخدامی، اقدام به جذب اعضای هیأت علمی جدید می‌کند.


در همین رابطه، «تابناک» تلاش کرد تا موضوع تخلفات برخی واحدهای دانشگاه علمی کاربردی از جمله واحد دماوند را از طریق دکتر محمد اخباری، رئیس معزول این دانشگاه جویا شود.
اخباری درباره ماجرای آگهی‌های استخدامی واحد دماوند در روزنامه‌ها که مستقل اقدام به برگزاری آزمون استخدام هیأت علمی در سال‌های گذشته کرده بود، گفت: «ببینید در دانشگاه جامع علمی کاربردی اصلاً موضوعی به نام استخدام هیأت علمی وجود ندارد. وضعیت تدریس در این دانشگاه به صورت حق التدریسی است و دانشگاه یک نفر استاد ثابت هم ندارد. مواردی که شما می‌گویید، تخلف بود و من تمام تلاشم را کردم که جلوی این تخلفات بایستم».

رئیس معزول دانشگاه علمی کاربردی ـ که با حکم دیوان عدالت اداری به سمت خود بازگشته است ـ ادامه داد: «در دانشگاه جامع علمی کاربردی حدود ۲۰۰ واحد متخلف وجود دارد که من در رابطه با واحدهای متخلف تمام تلاشم را برای مقابله انجام دادم. برای مثال به برخی واحد‌ها دستور توقف دوره دادم و نظارت قوی را نیز برای برخی واحد‌ها عملیاتی و تأکید کردم، اگر تخلفات تکرار شود آن واحد‌ها را منحل می‌کنم. لذا باید به شما بگویم که من خودم نسبت به این تخلفات شاکی بوده و هستم».

این رویکرد مسئولین دانشگاه به خوبی آشکار می‌کند که آن‌ها با علم به وجود آمار بالای فارغ التحصیلان و متخصصان دانشگاهی جویای کار، هیچ دغدغه‌ای نسبت به جذب نیروی تازه نفس ندارند. با این تفاسیر مسئولین دانشگاه با انتشار آگهی‌های جذاب استخدامی متعدد و مداوم به جذب مدرس اقدام می‌کنند و پس از بهره کشی کافی از آن‌ها، هنگامی که زمان عمل به تعهدات دانشگاه در قبال این اساتید فرا می‌رسد، آن‌ها بدون پرداخت حق الزحمه و عمل به تعهدات خود، نسبت به جایگزینی نیرو‌ها اقدام می‌کنند.
 
«تابناک» منتظر است تا پس از دریافت توضیحات کامل و شفاف مسئولین دانشگاه علمی کاربردی واحد دماوند، نسبت به انتشار این توضیحات اقدام کند.

گفتنی است، روز گذشته و در گفت‌و‌گوی انجام شده با محمد اخباری رئیس معزول دانشگاه علمی کاربردی، وی نسبت به وقوع تخلف در این دانشگاه صریحاً اشاره کرد و مدعی شد، در دوران ریاست خود بر دانشگاه برای مقابله با چنین تخلف‌هایی، ‌‌نهایت تلاش خود را انجام داده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل