بازدید 4329

جزئیات جدید از میادین "آذر و چنگوله"/ نام "چنگوله" در فهرست مناقصات IPC قرار گرفت

تفسیر داده‌های لرزه‌ای مدیریت اکتشاف از ارتباط ساختمانی بین میدان‌های آذر و چنگوله خبر می‌دهد اما اثبات وجود ارتباط دینامیکی میان این دو میدان منوط به پایش اطلاعات تولیدی از چاه‌های واقع در دو طرف ناحیه قراردادی این میدان‌ها است.
کد خبر: ۶۰۵۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰ 13 July 2016
تفسیر داده‌های لرزه‌ای مدیریت اکتشاف از ارتباط ساختمانی بین میدان‌های آذر و چنگوله خبر می‌دهد اما اثبات وجود ارتباط دینامیکی میان این دو میدان منوط به پایش اطلاعات تولیدی از چاه‌های واقع در دو طرف ناحیه قراردادی این میدان‌ها است.

به گزارش تسنیم: در امتداد مرز ایران و عراق و در قسمت جنوب غربی استان ایلام بین دو شهر مهران و دهلران، میدان نفتی بزرگی واقع شده که مخزن آن بین ایران و عراق مشترک است. این میدان نفتی در سمت ایران با نام "بلوک اناران" و در سمت عراق با نام "میدان البدره" شناخته می‌شود.

خبرگزاری تسنیم با انتشار گزارشی با عنوان "برداشت صـــــــفـــــر ایران از یک مخزن مشترک 3میلیارد بشکه‌ای نفت/ تولید روزانه عراق 65هزار بشکه شد + منابع و مستندات" در روز چهارشنبه مورخ 2 تیرماه، از توسعه بخش عراقی این مخزن مشترک و تعلل در توسعه بخش ایرانی خبر داده بود.

شرکت ملی نفت ایران پیرو انتشار این گزارش، با ارسال گزارشی از روند توسعه میادین "آذر و چنگوله" جزئیات جدیدی را در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داد که در ادامه آمده است.

1 ــ میدان نفتی چنگوله در استان ایلام در 50 کیلومتری جنوب ‌شرق شهر مهران و در فاصله 10 تا 15 کیلومتری خط مرزی ایران و عراق (از طرف غرب و شمال غرب) قرار گرفته و در حاشیه شمالی فروافتادگی دزفول و مابین میادین نفتی دهلران و آذر قرار دارد.

مخازن مورد نظر به‌منظور توسعه این میدان، افق‌های سروک بالایی و پایینی بوده و ناحیه قراردادی مساحتی افزون بر 11.5 در 23.5 کیلومتر مربع را شامل می‌شود. ساختمان میدان چنگوله تحت تأثیر زون‌های چین‌خورده و تراستی زاگرس بوده و به‌دلیل واقع شدن در مرز جنوبی گسل بالارود، دارای سیستم شکستگی، گسل و پیچیدگی‌های ساختمانی مختص به خود است.

نخستین چاه میدان چنگوله با عمق 2900 متر در سال 1974 با هدف بررسی گروه بنگستان، نزدیک به رأس ساختمان حفاری شده و به‌دلیل جریانات فشار بالای آب نمک در بخش قاعده‌ای سازند آسماری و پابده، در سازند پابده متروکه شده است. چاه دوم در سال 1997 در ستیغ ساختمان تا عمق 4940 متری (450 متر در سازند فهلیان) حفاری شد و چاه بعدی در سال 2006 تا سروک پایینی تا عمق 4516 متری حفاری شده است که به‌دلیل به جای گذاشتن مانده، تنها از سروک بالایی و ایلام دارای اطلاعات نمودارگیری است.

2 ــ به‌دلیل مشخصات ساختمانی میدان‌های چنگوله، آذر و بدرا، اشتراک منابع هیدروکربوری میدان چنگوله با کشور عراق، از طریق میدان آذر امکان پذیر است و کمترین فاصله ناحیه قراردادی میدان چنگوله از مرز عراق در این مسیر در حدود 10 کیلومتر است.

*ارتباط ساختمانی چنگوله و آذر محرز شد/ ارتباط دینامیکی در دست بررسی است

3 ــ ارتباط ساختمانی میدان چنگوله و آذر پس از گزارش اخیر تعبیر و تفسیر داده‌های لرزه‌ای از سوی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران محرز شد. پس از این گزارش توسعه میدان چنگوله در اولویت توسعه شرکت ملی نفت نفت ایران قرار گرفته و در چارچوب واگذاری عملیات توسعه از طریق قراردادهای جدید (IPC) مدنظر است.

4 ــ با توجه به اطلاعات موجود، ارتباط بین میدان‌های چنگوله و آذر ساختمانی بوده و با توجه به برخی شواهد از جمله اختلاف وزن و ترکیبات هیدروکربور دو میدان، اطمینان از ارتباط دینامیکی ساختارهای موجود، صرفاً در صورت پایش اطلاعات تولیدی از چاه‌های واقع در دو طرف ناحیه قراردادی میدان‌های یادشده، محرز می‌شود.

5 ــ طرح توسعه میدان آذر (حفاری 18 حلقه چاه و رسیدن به سقف تولید 65 هزار بشکه در روز) از اسفند 1390 به پیمانکار بیع متقابل (شرکت سروک آذر) واگذار شده است. لازم به ذکر است عملیات حفاری در میدان آذر به‌دلیل وجود مشکلات متعدد ناشی از پیچیدگی‌های زمین شناسی، عاری از مشکل نبوده و با وجود موانع حاصل از کمبود ابزار و ادوات حفاری و عدم امکان دسترسی به تکنولوژی روز دنیا (که متوجه شرکت‌های معتبر بین المللی فعال در بخش عراقی نیست)، تاکنون 8 حلقه چاه در این میدان حفاری شده و حفاری 7 حلقه چاه دیگر نیز در دست اقدام است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی میدان‌های چنگوله، آذر و بدرا، بدیهی است با پیگیری فعالیت‌های توسعه‌ای میدان آذر و محقق شدن تولید از آن میدان، نگرانی در خصوص متأثر شدن میزان برداشت از میدان چنگوله ناشی از تولید میدان بدرا (در کشور عراق) وجود نخواهد داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل