بازدید 5684
۱

نقاب افراد در شبکه های اجتماعی

اسماعیل قدیمی
کد خبر: ۶۰۵۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹ 13 July 2016
به طور کلی خط مشی و گرایش افراد به برقراری ارتباط با دیگران بر اساس شخصیت، شان و طبقه اجتماعی، درآمد و تحصیلات است که نوع تربیت خانوادگی آنان هم در این ارتباطات نقش بسزایی دارد.
 
در جامعه سالم، تمام تلاش نظام ها و نهادهای ارتباطی بر این است که شهروندان را به گونه‌ای آموزش دهند و تربیت کنند تا در ارتباط میان فردی، گروهی، جمعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رفتارشان به صورتی باشد که دیگران از شفافیت ها، مواضع، گرایش و اندیشه های آنها مطمئن شوند. بنابراین نظام های ارتباطی در کنار نظام تربیتی تعیین می کنند که در یک جامعه بیشتر افراد کدام گرایش را داشته و کدام گرایش را نداشته باشند. با وجود این، هر چه جوامع به سمت مدرنیته پیش بروند، نهادهای ارتباطی، اطلاع رسانی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نیز به سمتی می روند که مردم را به بروز گرایش‌شان سوق دهند، اما در جوامعی که به آن حد از توسعه و پیشرفت نرسیده اند معمولا مردم تحت تاثیر نهادهای سنتی، ارتباطی و فرهنگی سعی می کنند خود را پشت افکار و اندیشه های جامعه مخفی نگه دارند.
 
در نتیجه نوعی پنهان‌کاری، ریاکاری و نفاق در جامعه بروز پیدا می کند. این در حالی است که در کشور ما هم چون متاسفانه هنوز تحول نهادهای اطلاعاتی و ارتباطی رخ نداده است و پیشرفت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی صورت نگرفته، نهادها توسعه پیدا نکرده اند. بنابراین مردم به برقراری ارتباطات روشن، شفاف، منصفانه و عادلانه تشویق نمی‌شوند، به شکلی که سعی می کنند سنتی رفتار کنند و همچنان پشت نقاب های تبلیغی جامعه پنهان بمانند که این معضل بسیار خطرناکی است.

مخفی کاری؛ نشانه ضعف نهادهای اجتماعی

در بستر مخفی کاری ارتباطی در دنیای مجازی، آلودگی، فساد، رابطه نامشروع و ناهنجاری زیاد می شود و مردم در یک فضا با بی اعتمادی با هم زندگی می کنند که آثار و تبعات بسیار مخربی دارد. اگر مردم در شبکه های اجتماعی و در مناسبات روزمره و ارتباطاتی، خودشان را پنهان می کنند و آن طور که هستند خود را بروز نمی‌دهند، نشانه ضعف توسعه نهادهای اجتماعی است، چراکه تا قبل از انقلاب اسلامی این ضعف ها بسیار عمیق بود و استبداد و سانسور مطلق وجود داشت، اما ما پس از انقلاب اسلامی همزمان با توسعه انقلاب و وسایل ارتباط جمعی در دنیا دچار بحران هایی در این زمینه شدیم که نیازمند رفتارهای مدرن است، چون مردم در ارتباطات خود از ابزار های نوین تعاملی استفاده می کنند، در حالی که برای حضور در شبکه های اجتماعی آموزش و تربیت لازم را ندیده اند. با وجود این، آنها به هم اعتماد نکرده و شفاف سازی و سیاستگذاری در این زمینه وجود ندارد.
 
در نتیجه خودشان را نسبت به نهادهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظارتی مخفی می کنند. به نظر من برای اینکه از بحران مخفی کاری در شبکه های اجتماعی و عدم افشای اطلاعات خارج شویم، باید قانونگذاری و نظام حقوقی را به سمتی سوق دهیم که مردم آزادانه دیدگاه خودشان را بیان کنند و به روابط سالم تشویق شوند. همچنین باید حقوق شهروندی را که در قوانین بین‌الملل به رسمیت شناخته شده به مردم نشان دهیم و آنها را تشویق کنیم که خودشان را آن‌طور که هستند، به نمایش بگذارند و در روابطشان از پنهان کاری دوری کنند.
 
از طرف دیگر، اگر قوانین و مقررات حقوقی رسانه ها را به سمت حقوق پیشرفته ببریم و چهره های برجسته از جمله سیاستمدارن و مقامات هم از پنهان کاری و کارهای غیرقانونی پرهیز کنند و پشت نقاب های مختلف پنهان نشوند، شک نکنید که مردم هم به مرور زمان یاد می‌گیرند که خودشان باشند. بنابراین تحول جامعه و اصلاح شیوه‌های کنونی که مردم پشت نقاب های مختلف مخفی هستند، مستلزم اصلاح نهادهای ارتباطی است.

بی‌اعتمادی مردم به ضرر جامعه است


هر چه پنهان کاری در شبکه های اجتماعی بیشتر باشد فساد، ناهنجاری، تشکیل باندهای غیر قانونی و منفعت‌طلبی شخصی رواج پیدا می کند و هر چه مردم به هم بی اعتمادتر باشند، روابط خصومت آمیز بیشتر شکل می‌گیرد که این رویه به زیان جامعه است و مردم به دنبال دور زدن قانون و تشکیل باند می روند. آن‌چنان که از وظایف و مسئولیت های خود فرار کرده و تلاش می کنند که سهمی از جامعه ببرند، بدون آنکه به وظایف و تعهدات خود عمل کنند. با وجود این، کسانی که هویت خود را در فضاهای مجازی پنهان می کنند، کم سواد هستند، تعهد اجتماعی ندارند، از نظر تربیتی و شخصیتی دچار مشکلاتی هستند، در فضاهای ناسالم تربیت شده اند، حرفی برای گفتن ندارند و از طریق هک کردن، تهمت و توهین از اطلاعات دیگران سوءاستفاده می کنند. حتی ممکن است این افراد پر از عقده های روانی هم باشند، چون اگر فردی به خودش اعتماد داشته باشد و با مهارت و تخصص صاحب حرفی باشد و در نظام شخصیتی و تربیتی مناسبی رشد یافته باشد، از گفتن شخصیت اصلی خودش ترسی ندارد. با وجود این، کسانی که در مناسبات اجتماعی از موضع قانونی برخوردارند، در شبکه های اجتماعی خود را مخفی نمی کنند. گرچه باید برخی اطلاعات در این فضاها محرمانه بمانند، اما بیان هویت و موقعیت واقعی در فضای مجازی برای همه افراد الزامی است.

ضرورت رفتار آشکار افراد

جوامع مدرن دارای نظام حقوقی و وظایف شهروندی هستند و از طرفی سیستم حکومتی این جوامع، مردم را تشویق می کنند که شما در قبال آزادی این وظایف و حقوق را دارید. در این زمینه ما هم نیازمند اصلاح قوانین و نظارت قوی در کشور هستیم، چون افرادی که به دنبال پنهان کاری و عدم شفافیت هستند، از خلأهای قانونی استفاده می کنند و اگر بدانند که جاهایی وجود دارد که بر رفتار آنها نظارت کرده و هر حرکت غیرقانونی را افشا می کنند، از ترس بی آبرویی تلاش می کنند که رفتار آشکار داشته باشند. حتی نقش نظارت رسانه ها هم در افشای حرکات غیر قانونی خیلی اهمیت دارد و سبب کاهش این حرکات می شود.
 
این در حالی است که پدیده پنهان کاری در شبکه های اجتماعی و عدم افشای اطلاعات شخصی، خانوادگی و نهادی، اجتماعی است. یعنی هنوز نظام اجتماعی به آن پختگی و مهارت نرسیده که مردم را تشویق کند تا خود اصلی شان را بروز دهند. برای حل معضل پنهان‌کاری در شبکه های مجازی باید در دو جهت حرکت کنیم. یعنی جنبه آموزشی، تربیتی و سواد رسانه ای را در خانواده ها تقویت کنیم و همچنین نهاد اجتماعی را به سمت مدرن شدن، شفافیت و حمایت از رفتارهای درست حرکت دهیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
وقتی صدا و سیما حتی در اسم اوردن از شبکه های اجتماعی مخفی کاری میکنه انتظار دارید که مردم نکنند...
وقتی جای هر کاری مشخص نباشه و عده ای کم سواد به عنوان سانسورچی فعالیت میکنند چه انتظاری از مردم میره...
وقتی به اعتقادات و علاقه مندی های مردم توجه نمیشه کجا باید عقده های خودشون رو فریاد بزنند....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل