بازدید 5374

سایه سنگین افزایش قیمت نقره بر طلا

شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا نوشت، در حالی که قیمت طلا از ابتدای سال 2016 تا کنون بالا رفته، اما افزایش قیمت نقره شدیدتر بوده است.
کد خبر: ۶۰۵۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷ 12 July 2016
شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا نوشت، در حالی که قیمت طلا از ابتدای سال 2016 تا کنون بالا رفته، اما افزایش قیمت نقره شدیدتر بوده است.

به گزارش ایرنا و به نقل از شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا، میزان متفاوت افزایش قیمت طلا و نقره سبب کاهش چشمگیر معیار مهم نسبت قیمت طلا به نقره یا شاخص قدرت نسبی طلا در برابر نقره که توسط بازرگانان استفاده می شود، شده است.

در آغاز سال 2016، ارزش هر اونس طلا معادل 77 اونس نقره بود. در پایان فوریه (اواسط اسفند 1394) این برابری به بیش از 83 افزایش یافت. با این حال دیروز (دوشنبه) با توجه به قیمت یک هزار و 357 دلاری هر اونس طلا و بهای 20 دلار و 40 سنت نقره، نرخ برابری قیمت طلا در برابر قیمت نقره به 66.5 کاهش یافت. 

در حالی که این کمترین مقدار شاخص برابری قیمت طلا در مقابل قیمت نقره از سپتامبر 2014 (شهریور 1393) است، اما باز هم اندازه اش بیش از میانگین تاریخی این نرخ است. 

در حالی که شاخص برابری قیمت طلا در مقابل قیمت نقره در 20 سال گذشته معادل 61 بوده ، اندازه پنج سال گذشته آن حدود 63 است. تغییر مذکور ممکن است نشاندهنده این باشد که بخشی از اختلاف قیمت طلا و نقره، با توجه به افزایش سریع تر قیمت نقره از بین رفته است. 

نسبت قیمت طلا به نقره یکی از شاخص های بازار وال استریت برای مشخص کردن تعیین جهت بازار سرمایه است و افزایشی بودن یا کاهشی بودن بازار را نشان می دهد.

«لری مکدونالد»* که هم اکنون و اغلب بازار سرمایه را کاهشی می داند، گفت: نسبت قیمت طلا به نقره در سال 2011 پیش از سقوط اواخر تابستان بازار سرمایه نیز کاهش پیدا کرده بود. بنابراین این پدیده علامت ریسک سیستماتیک و هشدار برای بازار سرمایه است.

از سوی دیگر «اری والد»** تحلیلگر فنی بانک سرمایه گذاری «اوپنهایمر»*** آمریکا آن را چراغ سبزی برای بازار می داند. 

وی می گوید، ما می توانیم افزایش قیمت نقره را نشانه روی آوری دوباره سرمایه گذاران به ریسک پذیری بدانیم.

والد افزود: این نگرش، با پیش بینی ما در مورد اینکه شاخص اس اند پی 500 در آستانه یک رکوردزنی ظرف ماه های آینده است، مطابقت دارد. 

شاخص اس اند پی 500 تغییرات ارزش سهام 500 شرکت برتر آمریکا را ثبت می کند. 

در حقیقت، کاربردهای صنعتی نقره به معنی این است که حرکت قیمت این فلز در مقایسه با طلا رابطه نزدیک تری با رشد اقتصادی جهان دارد و بنابراین همبستگی آن با شاخص بازار سرمایه شدیدتر از همبستگی قیمت طلا با شاخص این بازار است. 

به گزارش ایرنا، در هفته گذشته میلادی قیمت هر اونس طلا در بازار لندن 0.9 درصد و در بازار کامکس نیویورک 1.3درصد در مقایسه با هفته پیش از آن افزایش یافت و برای ششمین هفته متوالی روند صعودی را ثبت کرد.

در پایان معاملات جمعه گذشته، قیمت تحویل فوری طلا در بازار لندن به یک هزار و 359 دلار و 58 سنت در هر اونس رسید، در حالی که هر اونس طلا در بازار کامکس نیویورک به بهای یک هزار و 335 دلار و 30 سنت معامله شد. 

هر اونس نقره نیز در پایان معاملات جمعه گذشته بازار کامکس نیویورک به قیمت 20 دلار و 25 سنت معامله شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار