بازدید 28727

توصیه‌هایی برای سحری و افطار

کد خبر: ۶۰۵۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۱ 21 August 2009
يك متخصص تغذيه گفت: مصرف نكردن وعده سحري باعث از بين رفتن اثرات مفيد روزه مي‌شود.

علي شمس نورايي در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: حذف وعده سحري براي سلامت افراد ضرر دارد و با توجه به طولاني بودن زمان روزه‌داري در فصل تابستان، به همه روزه‌داران توصيه مي‌شود كه حتماً سحري را در برنامه غذايي خود داشته باشند.

وي گفت: با توجه به طولاني بودن زمان روزه‌داري در فصل تابستان كه حدود 14 تا 15 ساعت مصرف غذاي مقوي و نوشيدن مايعات در وعده غذايي سحري مي‌تواند انرژي مورد نياز براي فعاليت روزانه روزه‌داران را تأمين كرده و عوارض ناشي از كمبود مواد غذايي و مايعات را در بدن كاهش دهد.

اين متخصص تغذيه افزود: توصيه مي‌شود در برنامه سحري روزه‌داران از يك برنامه غذايي كامل و مناسب كه حاوي پروتئين كافي، كربوهيدرات و چربي متناسب باشد استفاده كند؛ يعني برنامه غذايي سحر بهتر است شبيه يك وعده غذايي ناهار باشد.

شمس نورايي اضافه كرد: بهتر است در وعده غذايي سحر از خوردن غذاها چرب و خشك مانند كوكوسبزي و كوكو سيب‌زميني، كتلت، گوشت‌هاي سرخ شده، ماهي سرخ شده، فست فودها، كالباس، سوسيس، غذاهاي ادويه‌دار و انواع سس‌ها پرهيز شود كه اين غذاها باعث عطش زياد، احساس ترش كردن و سوزش معده در طول روز مي‌شوند.

وي گفت: بهترين برنامه غذايي در وعده سحر غذاهاي آب پز و بخارپز، برنج و خورشت‌هاي كم چرب است كه روزه داران لازم است در سحر مايعات مثل آب، چاي و آب ميوه مصرف كنند.

اين متخصص تغذيه اضافه كرد: نخوردن سحري ممكن است اثرات مفيد روزه را از بين ببرد چون باعث تأمين نشدن نيازهاي تغذيه‌اي ضروري روزه‌دار مي‌شود و در نتيجه بدن او به سوخت ناقص چربي‌ها متوسل مي‌شود و سوخت ناقص چربي‌ها در بدن تركيبات كتوني را به وجود مي آورد كه نتيجه آن بوي بد دهان روزه‌دار است.

شمس نورايي افزود: عوارض ديگر مصرف نكردن سحري سردردها و دردهاي عضلاني و بي حالي مفرط است كه حذف برنامه سحري باعث افت قند خون و كاهش يادگيري بي حوصلگي و خستگي مي‌شود حتماً توصيه مي‌شود براي خوردن سحري بيدار شوند.

*پر خوري در زمان افطار باعث بي‌حالي مي‌شود

وي گفت: پرخوري در زمان افطار سيستم پاراسمپاتيك تحريك كرده و منجر به بي حالي شديد و حتي غش مي‌شود و فاصله افطار تا سحر بهترين زمان براي مصرف مايعات مثل آب، چاي، آب ميوه‌هاي طبيعي، ميوه و تنقلات سالم مثل بادام، پسته و گردو است.

اين متخصص تغذيه افزود: خوردن زولبيا، باميه و ساير شيريني‌ها فايده‌اي جز چاقي، اضافه وزن و ابتلا به افزايش بي‌رويه قند و چربي‌هاي خون ندارد و توصيه مي‌شود از مصرف بي رويه اين شيريني‌ها در برنامه افطاري و پس از افطار پرهيز شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۰
با این افزایش قیمت ها در مواد خوراکی شاید حذف سحری از برنامه روزه اجنتاب ناپذیر باشد.
این اطلاعات خوب است لطفا ادامه دهید
ممنون
این متخصص زیادی متخصص شده، تخصص بدون توجه به فرهنگ یا عرف و حذف و نادیده گرفتن عادتهای مردمی به چه دردی میخوره؟
همه میدونن زولبیا بامیا هیچ خاصیتی نداره، اما همه میخورن چون با ماه مبارک رمضان عجین شده و به نوعی در فرهنگ غذایی و عرف جامعه ما نهادینه شده.
بهتره متخصصین ما بجای ترجمه، به تحقیق و بازتاب تحقیقاتشون با توجه به فرهنگ جوامع خودشون بپردازند!
زارع از مالزی
"مصرف مايعات مثل آب، چاي، آب ميوه‌هاي طبيعي، ميوه و تنقلات سالم مثل بادام، پسته و گردو "
ببخشید ولی من رو گنج نشستم که اینجوری خرج کنم. همون آب و چایی کفایت میکنه
اینا رو به مردم توصیه میکنن مردمی که زیر خط فقر هستن چطور میتونن پر خوری کنن
از توجه شما به تغذیه در ماه مبارک متشکرم
سلام علیکم،خواهشمندم با توجه به گرمای هوا و طولانی بودن روز ازموارد موثر در بالابردن قوای بدن بفرمایید
توصیه بسیار عالی و بجای بود و از حسن انتخاب این خبر توسط تابناک متشکریم التماس دعا
با سلام
اينجانب يك متخصص تغذيه ميباشم .لازم است پيرو فرمايشات آقاي شمس اضافه نمايم اين سحري كه ايشان توصيه نموده اند لازمه اش اين است كه پس از آن فرد تا دو ساعت حتي براي دراز كشيدن هم به رختخواب نرود در غير اين صورت اگر فرد بعد از سحر الزاما" بخواهد بخوابد ويا حتي دراز بكشد نبايستي بجز ميوه -َشير- و كمي خرما براي سحر چيز ديگري بخورد. التماس دعا و قبولي طاعات
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها