بازدید 10623

چرا متوسلیان زنده است ؟! چرا متوسلیان زنده نیست؟!

کد خبر: ۶۰۴۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳ 09 July 2016
اظهارات وزیر دفاع دولت یازدهم در خصوص 4 دیپلمات ربوده شده و زنده بودن آن ها آغاز موجی از گمانه زنی ها در خصوص 4 دیپلمات ربوده شده است.

به گزارش خانه ملت،روایت از این قرار است که در ۱۴ تیرماه سال ۶۱ هنگامی که احمد متوسلیان وابسته نظامی سفارت ایران در بیروت ، سید محسن موسوی کاردار سفارت ایران، کاظم اخوان عکاس خبرگزاری ایرنا و تقی رستگار مقدم کارمند سفارت ، راهی سفارت ایران در بیروت بودند در یک پست بازرسی توسط یک گروه شبه نظامی مسیحی لبنانی (فالانژها) ربوده شدند.

برخی مقامات ایران و سید حسن نصرالله ادعا کرده‌اند که این افراد در اسرائیل در اسارت هستند. در مقابل سمیر جعجع رهبر سابق فالانژهای لبنان مدعی است که این افراد پس از دستگیری (بدون آنکه تحویل اسراییل شوند) توسط نیروهای او کشته شده اند. یک زندانی یونانی آزاد شده از زندانهای اسرائیل با مراجعه به سفارت ایران در یونان ادعا کرده که هر چهار ایرانی را در زندانهای اسرائیل دیده است.

ادعای دهقان- وزیر دفاع- رسانه ها را به شدت درگیر وضعیت سرنوشت این 4 ایرانی ربوده شده کرد. برخی چهره ها زنده بودن آن ها را حتمی دانستند و در مقابل برخی دیگر شهادت آن را محرز.

در این بین ، دیپلماسی هشتکی فضای رسانه های داخلی و خارجی را تحت تاثیر قرار داد. انتشار تصاویر و عکس های متوسلیان و یا نماهایی از فیلم ایستاده در غبار- برگرفته از زندگی جاویدالاثر متوسلیان- با عنوان  freemotevaselian# از جمله فضای روانی غالب در روزهای گذشته بوده است.

اختصاص یک قسمت از برنامه ماه عسل در روزهای ماه مبارک رمضان و حضور همرزم و خانواده وی گمانه زنی های جدیدی را در این خصوص مطرح کرد. هم رزم متوسلیان در برنامه ماه عسل در مقابل سوال مجری برنامه مبنی بر این که تصور می کنید متوسلیان زنده است یا خیر یک جواب داد: " به تن حاج احمد ردای اسارت ندوخته اند، ردای شهادت دوخته اند"

این در حالی بود که دیگر مهمان های برنامه به خصوص پسر متوسلیان که سال هاست پیگیری این پرونده را به صورت شخصی انجام می دهد، تاکید کرد : مدارک جدی مبنی بر زنده  بودن و اسارت متوسلیان در دست است.

اظهارات سید حسن نصرالله، شهادت زندانیان آزاد شده از بند رژیم صهیونیستی، اظهارات وزیر دفاع ایران و مواردی از این دست شواهدی از زنده بودن متوسلیان و 3 همراه وی دارد،  اما  در مقابل تئوری ایستادگی متوسلیان در غبار چه تصوری دیگری رخ نمایی می کند.

چرا متوسلیان زنده نیست ؟

واقعیت این است  که در نگاه سیاسی ادله ای مبنی بر عدم امکان زنده بودن متوسلیان و همراهان آن ها وجود دارد. نخست اینکه ربایش این چهره ها با هدف معاوضه و تخلیه اطلاعاتی صورت می گیرد و بر اساس منطق ، گزینه های ربوده شده بعد از چند ماه دیگر ارزش اطلاعاتی ندارند چرا که از محیط مورد نظر گروه رباینده دور هستند و دیگر اطلاعات به روز در اختیار ندارند. بنابراین سوژه ربوده شده بعد از 3 الی 4 ماه فاقد ارزش اطلاعاتی برای ربایندگان می شود. گزینه دیگر بحث معاوضه است که باید در طی بیش از سه دهه مطرح می شده است . علاوه بر این ، اگر مقرر باشد رژیم صهیونیستی امروز بعد از گذشت بیش از سه دهه اذعان به ربایش این افراد و نگهداری آن ها در زندان در طی تمامی این سالها کند به معنای واقعی کلمه مویدی مجدد بر ماهیت تروریستی این رژیم کرده است.

فلاحت پیشه: متوسلیان زنده است

در این خصوص اما حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم نظر دیگری دارد . وی مدعی است که نمی توان با این ادله بر زنده نبودن و شهارت متوسلیان و همراهان وی حکم داد.

این نماینده مجلس در این خصوص می گوید: این جزء حقوق خانواده های آنان است که سرنوشت آن ها روشن و به کشور خود باز گردند. وی ضمنا تاکید می کند ادله جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده زنده بودن این افراد است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو با رد ادله کسانی که معتقد به غیرممکن بودن زنده بودن متوسلیان بر اساس موضوع فاقد ارزش اطلاعاتی بودن این افراد و یا نگرانی اسرائیل از اثبات  مجدد تروریست بودن رژیم صهیونیستی ، تاکید کرد: واقعیت این است که در عرصه بین المللی هیچ کشوری به اندازه رژیم صهیونیستی روی استفاده اطلاعاتی از نیروهای دیگر کشورها حساب باز نکرده است.

این نماینده مجلس با اشاره به موضوع مبادله افراد گفت: بخشی از رفتار معمول آن ها این است که افراد بازداشت شده را مورد استفاده مبادله ای قرار می دهند

وی ادامه داد: این رژیم می داند ایران برای شهروندانش ارزش قائل است و حتی اگر با ادعاهایی از این قبیل که متوسلیان دیگر برای آن ها ارزش اطلاعاتی ندارد رو به رو باشیم، ارزش مبادله ای متوسلیان چیزی نیست که از آن چشم پوشی کند.

فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که بعد از سه دهه هنوز رژیم صهیونیستی این افراد ربوده شده برای مبادله زنده نگه داشته باشد، گفت: برخی از فلسطینی هایی که امروز آزاد می شوند چند ده سال در چنگ رژیم صهیونیستی بودند و لذا معتقد هستم احتمال زنده بودن متوسلیان بسیار قوی تر از شهادت وی است.

وی با بیان اینکه فرضیه اصلی ایران زنده بودن متوسلیان و همراهان وی است، گفت: رژیم صهیونیستی بارها به خصوص در جنوب لبنان تن به مبادله افراد داده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته نباید از نظر دور داشت که اگر مبادله به یک اصل در ابزارهای سیاست خارجی ایران تبدیل شود، جان دیپلمات ها و چهره های ایرانی در خارج از کشور بیش از پیش به خطر می افتد و از این منظر ایران باید اقدامات صیانتی لازم را در مورد شهروندان و دیپلمات های خود به عمل بیاورد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها