بازدید 4366

چیلکات: داعش محصول حمله نظامی غرب به عراق است

«جان چیلکات» در گزارش خود درباره نقش و اشتباهات انگلیس در جنگ عراق تأیید می کند که گروه تروریستی داعش محصول حمله نظامی غرب به عراق است.
کد خبر: ۶۰۴۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۴ 08 July 2016

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری راشا تودی، گزارشاتی که روز ششم ژوئیه توسط «جان چیلکات» و پس از انجام تحقیقاتی شش ساله پیرامون نقش و اشتباهات انگلیس در جنگ عراق (۲۰۰۳) منتشر  شد، تأیید می کند که گروه تروریستی داعش محصول حمله نظامی غرب به عراق و اشغال این کشور است؛‌ دیدگاهی که ظاهراً «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه کنونی انگلیس از آن حمایت می کند.

«گزارش چیلکات» داستان نگرانی فزاینده سرویسهای امنیتی را بازگو می کند که جنگ و اشغال عراق را باعث تشدید افراط گرایی در این کشور می دانستند.

شواهد موجود در این گزارشات بطلان ادعای «تونی بلر» نخست وزیر سابق انگلیس مبنی بر اینکه داعش محصول جنگ داخلی سوریه است و نه عراق، را آشکار می کند و نقطه آغازین شکل گیری این گروه درنده خو را در  داخل مرزهای عراق نشان می دهند. 

«فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس از یافته های این گزارش حمایت کرد. وی خطاب به کمیته روابط خارجی انگلیس گفت: «بسیاری از مشکلاتی که ما امروز در عراق شاهد آن هستیم، حاصل تصمیم فاجعه بار برای برچیدن ارتش عراق و آغاز برنامه بعث زدایی است».

هاموند در ادامه افزود که این اشتباه بزرگی بود که در دوران بعد از سقوط صدام اتفاق افتاد و چنانچه این مسیر به گونه دیگری طی می شد،‌ جهان امروز با پیامد دیگری روبرو بود.

وزیر خارجه انگلیس اذعان کرد که بسیاری از اعضای نیروهای مسلح صدام این روزها پستهای کلیدی و مهمی را در درون گروه تروریستی داعش در اختیار دارند. وی گفت: «روشن است که تعداد قابل توجهی از افسران پیشین حزب بعث با تشکیل هسته حرفه ای داعش در سوریه و عراق، به این گروه تروریستی توان و امکانات نظامی لازم برای اجرای عملیات خود را بخشیده اند».

این گزارشات همچنین نشان می دهند که تا سال ۲۰۰۶- سه سال بعد از اشغال عراق- مقامات ارشد اطلاعاتی انگلیس از ظهور یک جبهه مقاومت در میان جهادگرایان سنی علیه دولت تحت حمایت غرب در عراق- به ریاست جمهوری نوری المالکی- به شدت ابراز نگرانی کرده بودند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی