بازدید 4705

اشتباه زمینه‌ساز حمله به عراق از دید روزنامه انگلیسی

یک روزنامه انگلیسی اشتباه استراتژیک دیکتاتور معدوم عراق را که زمینه‌ساز حمله آمریکا به این کشور شد، تشریح کرد.
کد خبر: ۶۰۴۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸ 07 July 2016

به گزارش تسنیم به نقل از العالم، "دیوید بلر" سردبیر بخش بین الملل روزنامه دیلی تلگراف، در مطلبی با عنوان "چگونه اشتباه صدام زمینه‌ساز حمله به عراق شد؟"، نوشت: «تصمیم آمریکایی‌ها برای حمله به عراق در سال 2003، لحظه‌ای و اتفاقی نبود. برای پی بردن به علت این تصمیم‌گیری، باید به بررسی اوضاع عراق در بیش از یک دهه قبل و به‌ویژه پس از شکست عراقی‌ها در جنگ اول خلیج فارس (جنگ کویت) پرداخت».

وی افزود: «حمله عراق به کویت در سال 1991 و خارج شدن عراق از این کشور بعد از عملیات ائتلاف گسترده بین المللی موسوم به "طوفان صحرا" با رهبری واشنگتن و با مشارکت چند کشور از جمله پاکستان، مصر و سوریه صورت گرفت».

سردبیر بخش بین الملل دیلی تلگراف نوشت: «پس از آن شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را درباره عراق تصویب کرد و در آن از صدام خواست که همه سلاح‌های کشتار جمعی خود را نابود کند. بلافاصله پس از این درخواست، تیم بازرسان سازمان ملل برای تحقیق درباره میزان جدیت عراق در اجرای این قطعنامه، عازم عراق شدند».

بلر اظهار داشت: «در صورت تعجیل عراق در اجرای این قطعنامه، سازمان ملل تأیید می‌کرد که این کشور هیچ نوع سلاح کشتارجمعی دراختیار ندارد و درنتیجه، لغو تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور الزامی می‌شد ولی این اتفاق نیفتاد، با وجود اینکه بازرسان سازمان ملل با چشم‌های خود نابودی مقادیر زیادی از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک را دیده بودند».

وی درادامه گفت: «همواره میان آمارهای سلاح‌های کشتارجمعی نابودشده توسط بازرسان سازمان ملل با میزان واقعی سلاح‌های نابودشده از سوی صدام اختلاف وجود داشت، یعنی میزان تسلیحاتی که صدام نابود کرده بود، بسیار بیش از مقداری بود که رسماً به سازمان ملل اعلام می‌شد، درنتیجه سازمان ملل بیانیه‌ای را با این مضمون که عراق تمام تسلیحات کشتار جمعی خود را نابود کرده است، صادر نکرد».

بلر تصریح کرد: «رژیم عراق زمانی که بازرسان سازمان ملل مشغول نابود کردن بخشی از سلاح‌های کشتار جمعی این کشور بودند، مخفیانه و به‌دور از چشمان بازرسان، حجم بسیار بیشتری از این سلاح‌ها را نابود می‌کرد ولی اعلام نکردن آن از سوی صدام، همه چیز را خراب کرد».

در سال 2003، آمریکا و ائتلاف همراه آن به‌بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق به این کشور حمله کردند اما بعدها روشن شد که در زمان حملۀ آمریکا، هیچ سلاح کشتار جمعی در عراق نبوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان