بازدید 61565

ویدیو: از لحظه انفجار تا اطفای حریق بلندترین برج پتروشیمی ایران

آتش سوزی در مخزن ۸۰۰۱ پتروشیمی بوعلی سینا که بنا بر اظهارات مسئولان محلی بر اثر نشتی گاز اتفاق افتاده، هرچند با وسعت قابل توجهی همراه بوده، تا این لحظه مجروح یا کشته‌ای بر جای نگذاشته است. به گفته مسئولان استانی، برای کنترل آتش سوزی در یکی از واحدهای مجتمع پتروشیمی بوعلی منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر به هواپیمای آتش نشان نیاز است.
کد خبر: ۶۰۳۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹ 06 July 2016
آتش‌سوزی در مخزن ۸۰۰۱ پتروشیمی بوعلی سینا که بنابر اظهارات مسئولان محلی بر اثر نشتی گاز اتفاق افتاده، با وسعت قابل توجهی همراه بوده است؛ حادثه‌ای که منجر به بسیج نیروهای آتش نشانی خوزستان برای کنترل سریع آتش‌سوزی و در ‌‌نهایت آتش به همت آتش نشانان خاموش و خطر رفع شد.

به گزارش «تابناک»، این آتش سوزی عصر چهارشنبه در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) در استان خوزستان روی داده است و پرسنل واحدهای ایمنی برای کنترل حادثه در تلاش اند؛ اما ویدیوهای منتشره، حکایت از وسعت این آتش سوزی دارد که کنترل حریق را بسیار دشوار‌تر ساخت و منطقه وقوع آتش سوزی که مستعد ایجاد یک انفجار عظیم است، شرایط را پیچیده‌تر ساخت.

منصور قمر فرماندار ماهشهر، این آتش سوزی را وسیع خواند و گفت: انفجار در پتروشیمی بوعلی سینا و در مخزن ۸۰۰۱ بر اثر نشتی گاز اتفاق افتاده و این انفجار و آتش سوزی متعاقب آن، هیچ مجروح و کشته‌ای نداشته است. واحد px۸۰۰۳ مجتمع پتروشیمی بوعلی، که یکی از شرکتهای پتروشیمی بزرگ منطقه است، دچار آتش سوزی شد و برجی که در این حادثه دچار آتش سوزی شده، بلند‌ترین برج پتروشیمی ایران بوده است.

جزئیات آتش سوزی عظیم در پتروشیمی بوعلی سینا بر اثر نشت گاز

فرمانده ماهشهر افزود: متأسفانه هوای ماهشهر به شدت گرم است و برای عدم توسعه آتش‌سوزی در سایر قسمت‌های مجتمع از تمامی نیروهای آتش‌نشانی استان خوزستان درخواست کمک کردیم. اگر این آتش مهار نشود، امکان سرایت آن به سایر واحد‌ها وجود دارد. نخستین کاری که پس از آتش سوزی انجام شد، تخلیه کارکنان بوده و به همین دلیل، تلفات جانی گزارش نشده است. خودروهای امداد و آتش نشانی در حال عزیمت به سمت منطقه هستند و یک فروند بالگرد آتش نشان نیز از استان بوشهر در حال رسیدن به ماهشهر و مهار آتش سوزی است.

سیاوش فرجی، مسئول روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ماهشهر نیز اظهار کرد: به دلیل نشتی یکی از ولوهای واحد پارازایلین بوعلی سینا «آروماتیک سوم» این واحد دچار آتش‌سوزی شد که به دنبال این سانحه کمیته بحران شهرستان تشکیل و از تمام امکانات مناطق نفت‌خیز استان برای مهار آتش استفاده شده است. این حادثه تاکنون هیچ تلفات جانی نداشته و تلاش‌گران آتش‌نشانی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و مناطق نفت‌خیز در حال کنترل و مهار آتش‌سوزی هستند.

همچنین هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: پس از بروز آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی، ستاد مدیریت بحران در شهرستان بندر ماهشهر تشکیل و با همکاری بین بخشی از گسترش آتش به دیگر واحد‌ها جلوگیری شد. در سایت منطقه ویژه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) مخازن زیادی وجود دارد که اگر آتش به آن مخازن برسد، امکان به خطر افتادن سلامتی شهروندان نیز وجود دارد. برای مهار آتش و اطفای حریق، به بالگرد یا هواپیمای آتش نشان نیاز است که قرار است ستاد بحران کشور تا ساعتی دیگر این هواپیما را به بندر امام خمینی (ره) اعزام کند.

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در زمینی به مساحت ۳۶ هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان، در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) به عنوان شرکت وابسته به شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ۱۳۷۷ تأسیس شد. خوراک مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، نفتای سبک و سنگین و بنزین پیرولیز است که از کارخانجات NGL ۱۰۰۰/۹۰۰ پازنان و پتروشیمی امیرکبیر تأمین می‌شود و طی فرآیندهای موجود در واحدهای عملیاتی مختلف به محصولات با ارزش و سود آور آروماتیکی نظیر پارازایلین و ارتوزایلین و بنزن تبدیل می‌شود.
 

جزئیات آتش سوزی عظیم در پتروشیمی بوعلی سینا بر اثر نشت گاز +ویدیو

۲:۱۰ بامداد پنجشنبه ۱۶ تیر ـ ابراهیم غلامشاهی مسؤول روابط عمومی شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا شامگاه چهارشنبه در خصوص آخبر خبر آتش سوزی در واحد پارازیلین این مجتمع پتروشیمی، گفت: برج ۸۰۰۱ با ۱۲۱ متر ارتفاع از بلند‌ترین برج‌های پتروشیمی کشور است. با همکاری واحد‌های عملیاتی، آتش سوزی در این برج، کامل خاموش شده است و تلاش برای خاموش شدن آتش در این واحد ادامه دارد.

برجی که در محل آتش سوزی در این پتروشیمی واقع شده، بلند‌ترین برج پتروشیمی ایران بوده که سال ۱۳۷۸ از سوی شرکت توسعه شبکه‌های صنعتی ایران و با استفاده از جرثقیل ۱۲۰۰ تنی نصب شده است.

۱۰:۰۰ پنجشنبه ۱۶ تیر ـ
منصور قمر امروز در گفت‌وگو با فارس در ماهشهر اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش بی‌وقفه نیروهای آتش‌نشانی حاضر در محل سانحه و اعزام شده از دیگر مناطق، آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی‌سینا ساعتی پیش کامل مهار شد. جای نگرانی نیست و شرایط به حالت کاملاً عادی بازگشته و آتش‌سوزی مهار شده است. این سانحه هیچ تلفات جانی در پی نداشته است.

تعداد بازدید : 791
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار