بازدید 4364

ناگفته های محاصره "كفريا" و "الفوعه"

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۶۰۲۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶ 05 July 2016
از حدود یک سال و نیم پیش تاکنون که ادلب  شهر مرزی سوریه و ترکیه به دست گروه های تکفیری جبهه النصره قرار گرفت، دو روستای شیعه نشین "كفريا" و "الفوعه"  در محاصره کامل اين گروه قرار گرفته است. برای کمک رساني به این دو روستا هیچ راهي وجود ندارد جز تعداد اندکي بالگرد کمک رسان که مايحتاج اوليه را به ساکنان اين مناطق منتقل مي کند. البته ناگفته نماند و بسي جاي اندوه و تأسف است که بخش عمده مواد غذايي ارسالي، مواد مصنوعي تقلبي و تاريخ مصرف گذشته اند! نمي دانيم کمک هاي واقعي که براي ما اختصاص داده شده است، از کجا سر در مي آورند!

 يک سال و اندي است  هر روز وعده آزادسازي به ما مي دهند و ما نيز دردها و زخم هاي تنمان را با اين وعده هاي آرامش بخش التيام مي بخشيم! ليکن ديگر "کفريا" و "الفوعه" در آستانه يک بحران انساني عظيم تمام عيار قرار گرفته است؛ گرسنگي، تشنگي، بيماري، فقدان دارو، و ... که اين مشکلات به نوبه خود، آسيب هاي اجتماعي بسياري را به دنبال داشته و خود مزيد بر علت شده است. البته جاي شگفتي نيست؛ "الجوع کافر" شکم گرسنه دين و ايمان ندارد. در شهرما هر چيزي به سرقت مي رود؛  روغن ، آرد ، رب گوجه فرنگي و ...؛ چرا که اين مواد اوليه بين مردمان قحطي زده از هر دارايي، باارزش تر است. جاي تعجب نيست اگر جواني را فقط براي يک سطل شير به قتل مي رسانند، و هزاران مصائب ناگفته ديگر ... علاوه بر مشکلات داخلي ، روزانه تعدادي از اهالي اين دو روستا از زن و کودک و افراد سالخورده مورد هدف خمپاره ها و حملات  تروريستي قرار مي گيرند و زخمي و شهيد مي شوند.
اما با اين حال، جوانان این دو روستا با شکم گرسنه در خط مقدم از شهرشان دفاع می کنند ، اگرچه آنچه که اين مدافعان غيور را از پا درمي آورد گلوله هاي تکفيريان نيست؛ بلکه شرمي است که در برابر چشمان  کودکان و همسران گرسنه خود تحمل مي کنند ؛ به ويژه در ماه رمضان و در آستانه افطار!!!  رمضان فرا رسيد و دريافتند مرگ گاهي يک باره اتفاق نمي افتد!
دريافتند مرگ گاهی در نگاه معصوم کودکي نهفته است که وي را به روزه داري واداشته اند!
دانستند مرگ در بدن شيرخواري لانه کرده است که از سرما به خود مي لرزد و از گرما احساس خفگي مي کند.  با تمام وجود حس کردند مرگ در چشمان پدران و مادراني نهفته است که توان تأمين ساده ترين نيازهاي کودکان خود را ندارند.

دولت سوریه و رزمندگان مدافع حرم به ما قول آزاد سازي، آن هم از سمت شهر "خان طومان" دادند لکن آتش بسي که از طرف آمریکا شیطان بزرگ و روسیه اعلام شد نه تنها مانع آزادي این دو روستا شد، بلکه با نقض آتش بس توسط گروهای تکفیری  به رزمندگان مدافع حرم حمله کردند که در نتيجه آن تعدادی زیادی شهید و زخمي و اسیر شدند و در اين ميان از سوي روسیه جز محکوميت نقض آتش بس هيچ واکنشي صورت نگرفت.  این قضیه به کرات در جاهای مختلف سوریه اتفاق افتاده، ما نمی دانيم روسیه و آمریکا چه بر سر دارند و آیا روسیه تحت تأثير آمریکا قرار دارد يا هر گمانه ديگري، آن چه براي ما و هر انسان آزاده اي حائز اهميت است  خون پاک مدافعان حرم و نیروهای مردمی سوریه است که به خاطر بازی کثیف آمریکا به ناحق به زمين ریخته می شود و نيز مردم این دو روستا که  در نتيجه بازي کثيف سياست به مرگ تدريجي محکوم هستند. تا کنون در تمامي آتش بس هایي که از طرف آمریکا و روسیه اعلام شده است،  موشکها و راکت های گروههای تکفیری این دو روستا رو مورد بمباران قرار داده اند و دردناک تر آن است که وقتی روسیه لیست نقض آتش بس را اعلام می کند، اين دوروستا از قلم افتاده اند!

اگر حوادث سوريه را به دقت مورد رصد و بازنگري قرار دهيم، مي بينيم که در حملات اخير ارتش سوریه و نيروهاي مدافع حرم به کمک نیروی هوایی روسیه مبنا بر اين بود که از خان طومان  حمله به سمت شهر ادلب را آغاز نمايند اما اين نقشه بنا به دلايلي نامعلوم تغيير کرد و از سمت شمال به شهر الرقه حمله شد و گويا  چندين هزار مردم بي پناه  این دو روستا مجددا به فراموشي سپرده شدند. به راستي چه کسي پاسخگو است؟!

ما مردم کفريا و الفوعه مظلومانه فرياد استغاثة سر مي دهيم که به کمک کودکان معصوم ما بشتابيد، کفريا و الفوعه در آستانه بحراني هولناک و يک نسل کشي گسترده است. "علاج واقعه قبل از وقوع بايد کرد" که پس از ندامت، هيچ سود ندارد.


دکتر عبداللطیف غزال

فلوشیپ قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

متولد شهر الفوعه
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها