بازدید 2282

اعلام آمار تلفات غیرنظامیان در حملات پهپادی آمریکا

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که حدود ۱۱۶ غیرنظامی در حملات پهپادی این کشور علیه شبه نظامیان کشته شده اند
کد خبر: ۶۰۲۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۶ 02 July 2016
رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که حدود ۱۱۶ غیرنظامی در حملات پهپادی این کشور علیه شبه نظامیان کشته شده اند؛‌ رقمی که بسیار کمتر از برآورد سازمانهای غیردولتی است.

به گزارش مهر به نقل از رویترز،‌ در تازه ترین افشاگری دولت آمریکا «باراک اوباما» رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد که آمریکا در جریان حملات هوایی و پهپادی خود در کشورهایی که با آمریکا در جنگ نیستند، به طور ناخواسته! نزدیک به ۱۱۶ غیرنظامی را کشته است.

هدف اوباما از افشای این ارقام که بالاتر از آمار رسمی و پیشین دولت آمریکا و البته بسیار کمتر از برآوردهای سازمانهای خصوصی و غیر دولتی است، تلقین این باور است که در مورد عملیات نظامی آمریکا و سازمان اطلاعات این کشور- سی آی اِی- علیه شبه نظامیانی که در تقابل با منافع آمریکا توطئه چینی می کنند، شفافیت وجود دارد.

این درحالیست که سازمانهای غیر دولتی تخمین می زنند در حملات هوایی به ویژه حملات پهپادی آمریکا در کشورهایی از جمله پاکستان،‌ یمن و سومالی صدها غیر نظامی جان خود را از دست داده اند.

دولت اوباما با اذعان به وجود محدودیتها در جمع آوری اطلاعات در مناطق مورد حمله از آمار اعلامی خود به شدت دفاع کرد و ضمن اشاره به انتشار عامدانه اطلاعات غلط از سوی برخی بازیگران از جمله سازمانهای تروریستی در برخی از رسانه های محلی، مدعی شد که برآوردهای سازمانهای غیر دولتی بر این اطلاعات غلط استوار است.  

این درحالی است که طرفداران حملات پهپادی آمریکا می گویند که حملات هوایی پهپادها در کاهش توان گروههای شبه نظامی برای طرح حملات علیه آمریکا، نقشی کلیدی ایفاء می کند. آنها می گویند دولت آمریکا در صورتی که بخواهد مانع از کشته شدن غیرنظامیان شود،‌ دچار دردسر زیادی خواهد شد.

اما انتقادات پیرامون برنامه کشتار هدفمند این پرسش را مطرح می سازد که آیا این حملات هوایی باعث نمی شوند که بیشتر از شبه نظامیان کشته شده،‌ شبه نظامیان جدیدی پا به عرصه مبارزه علیه آمریکا بگذارند. منتقدان می گویند که گسترش سازمانهای جهادی و افزایش حملات شبه نظامیان در سراسر جهان گواهی است بر اینکه کشتارهای هدفمند به وخیم تر شدن اوضاع می انجامد.  

‍«پل پیلار» متخصص ارشد و پیشین «آژانس اطلاعات مرکزی» آمریکا- سی آی اِی- در امور خاورمیانه و استاد کنونی مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون آمریکا می گوید: «ما همچنان با یک پرسش اساسی روبرو هستیم: اینکه آیا شمار آدمهای بدی که در حملات پهپادها کشته شده اند از شمار افرادی که [در پی این حملات] به انجام عملیات خشونت آمیز ترغیب شده اند بیشتر است یا کمتر؟!»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار