بازدید 6540
به بهانه سالروز شهادت آیت‌الله صدوقی؛

شهیدی که رمز عملیات‌آزادسازی‌خرمشهر را اعلام‌کرد

آیت‌الله صدوقی چهارمین شهید محراب در روز یازدهم تیر سال 61 به دست منافقین ترور شد.
کد خبر: ۶۰۲۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲ 01 July 2016
آیت‌الله صدوقی چهارمین شهید محراب در روز یازدهم تیر سال 61 به دست منافقین ترور شد.
 
شهید محرابی که رمز عملیات آزادسازی خرمشهر را اعلام کردبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت‌الله محمد صدوقی، روحانی شیعه ایرانی در روز ۸ صفر ۱۳۲۷ در یزد به دنیا آمد. وی از نسل شیخ صدوق و اصالتاً کرمانشاهی است. پدرش ملا ابوطالب و جد دوم او علامه ملا محمدمهدی کرمانشاهی بود که بر اثر درگیری با فتحعلی شاه قاجار به یزد تبعید شد. محمد صدوقی در ۷ سالگی، پدر و در ۹ سالگی مادرش را از دست داد و پسرعمویش ـ ملا محمد کرمانشاهی ـ سرپرستی او را برعهده گرفت که بعدها داماد وی شد.

آیت‌الله صدوقی تحصیلات حوزوی خود را در شهرهای قم، اصفهان و یزد گذراند. وی در سال ۱۳۴۲ از حامیان امام خمینی(ره) بود و پس از پیروزی انقلاب، نماینده مردم یزد در مجلس خبرگان قانون اساسی و امام جمعه این شهر شد.
آیت‌الله صدوقی در یازدهم تیر سال 61 مصادف با دهم رمضان به دست منافقین در محراب ترور شد، به همین مناسبت خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان با نوه دختری ایشان حجت‌الاسلام والمسلمین معزالدینی گفتگویی داشته است که مشروح آن در ادامه می‌خوانید:

از شخصیت آیت‌الله صدوقی برایمان بگویید؟
مرحوم آیت‌الله صدوقی یکی از شخصیت‌های برجسته روحانیت و همچنین از چهره‌های تاثیرگذار در حوزه علمیه قم و سراسر کشور بودند. از ابتدا که طلبه شدند بخشی از تحصیلات خود را در یزد، اصفهان و بعد در قم انجام داده‌اند. مرحوم آیت‌الله صدر و آیت الله بروجردی اعتماد بسیاری به ایشان داشتند. پدربزرگم ذهنیت مدیریتی فوق العاده قوی داشتند و در سال 1330 به توصیه برخی از علما به یزد آمدند.

ورود ایشان به یزد با چه تغییراتی همراه بود؟
با توجه به اینکه شهر یزد آب و هوای خشک دارد، کار کردن در آن بسیار سخت است. زمانی که آیت الله صدوقی به یزد آمدند، تصمیم گرفتند مانع مهاجرت از یزد به سایر شهرها باشند.

فعالیت‌هایی که انجام دادند را بفرمایید؟
تعمیر مدارس علمیه از جمله اقدامات ایشان بود که همین مسئله باعث شد بسیاری از علما از رفتن به قم منصرف شوند، حتی در مناطق خوش آب و هوای قم مدارسی را احداث کردند که علما در تابستان هم تدریس کنند. همچنین تعمیر مسجد حظیره که در حال حاضر مدفن ایشان است، از دیگر اقدامات ایشان بود. ایشان بیمارستان سید‌الشهدا(ع) که یکی از مهمترین بیمارستان‌های شهر یزد است احداث کردند و سازمان خیریه سید‌الشهدا(ع) را نیز پشتوانه بیمارستان قرار دادند. امکانات رفاهی دیگر مثل مغازه، بهداری، پاسگاه پلیس را احداث کردند. ایشان کلاس‌های حوزوی قبل از انقلاب داشتندو بهترین مدرس در حوزه علمیه قم بودند، اینطور بگویم که خیلی از علمای فعلی شاگردان آیت‌الله صدوقی بودند چرا که زمانی درس می‌خواندند که آیت‌الله صدوقی در قم مدرس بودند به خصوص در تدریس فقه و کتاب شرح لعمه تبحر داشتند.
برای همین است که زمانی که آیت الله امامی کاشانی در مراسم هفتم یا چهلم آیت‌الله کاشانی آمده بودند، اعلام کردند 90 درصد روحانیت با واسطه‌یابی شاگرد آیت‌الله صدوقی بودند چرا که بیان فوق‌العاده‌ای داشتند. زمانی که برای تدریس به یزد آمدند نیز همان شیوه را ادامه دادند.
شهید محرابی که رمز عملیات آزادسازی خرمشهر را اعلام کرد

در زمان شهادت آیت‌الله صدوقی شما چند سال داشتید؟
حدود 20 سال داشتم.

در جلسات ایشان حضور داشتید؟
شاگرد ایشان نبودم اما در کلاس‌ها حضور داشتم.

دلیل انتخاب طلبگی؟
سبک و روش زندگی آیت‌الله صدوقی مشوقی شد که بتوانم این مسیر را انتخاب کنم.

آیا شما روز شهادت حضور داشتید و از نحوه شهادت برایمان بگویید؟
به دلیل اینکه روز دهم ماه رمضان شهید شدند، من در استان گیلان برای تبلیغ رفته بودم. بعد از نماز جمعه جوان منافق که لباس سربازی به تن کرده بود و نارنجکی بر شکم بسته بود، آیت‌الله صدوقی را از پشت به زمین می‌خواباند و نارنجک را کشیده است.

دیدار با رهبر انقلاب داشتید؟
بله اولین بار رهبری در سال 55 در منزل آیت‌الله صدوقی دیدم. از آنجایی که آیت‌الله خامنه‌ای در ایرانشهر تبعید بودند، ارتباطات آیت‌الله صدوقی و خامنه‌ای با هم خوب بود. آخرین دیدار هم در سال 86 بود که مقام معظم رهبری به یزد آمدند.

خودتان چه فعالیت‌هایی دارید؟
من به عنوان مدرس در حوزه علمیه تدریس می‌کنم. امام جمعه موقت تولیت قسمتی که مربوط به اسناد خانوادگی‌مان است و عضویت در شورای فرهنگی عمومی استان‌ها را نیز به عهده دارم.

آیت‌الله صدوقی چند فرزند داشتند؟
آیت‌الله صدوقی 6 دختر داشتند که مادر من بزرگترین دختر ایشان بودند و دو پسر داشتند که یکی از آنها در سن کودکی در قم به رحمت خدا رفتند و دیگری نیز که بعد از شهادت آیت‌الله صدوقی امام جمعه یزد بودند، در سال 90 فوت کردند.

از حضور ایشان در مناطق عملیاتی برایمان بگویید؟
برای عملیات آزادسازی خرمشهر به جبهه می‌رفتند و در کنار آیت‌الله مشکینی و شهید صیاد شیرازی در قرارگاه رمز عملیات آزادسازی خرمشهر به وسیله ایشان اعلام شد.

صحبت‌ پایانی؟
ان‌شا‌ءالله ماه رمضان برای همه ما اثر مثبت بگذارد و تحول معنوی ایجاد کنیم.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل