بازدید 3194

حرکات مردمی در حمایت از محیط‌بانان

کد خبر: ۶۰۲۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷ 01 July 2016
هفته گذشته در فاصله کمتر از دو روز خبر شهادت سه محیط‌بان در استان هرمزگان فارس، قلب همه مردم ایران به ویژه دوستداران محیط زیست کشور را سخت به درد آورد.

به گزارش ایسنا، به دنبال آن، مقامات مختلف کشور اعم از رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و ... با این حادثه همدردی کرده و همزمان با آن نیز جمعی از هنرمندان دوستدار محیط زیست کشور از جمله کیانیان، رادان و... نیز نسبت به این حادثه ابراز تاسف کرده و همدردی خویش را با خانواده این شهدا و جامعه محیط زیستی کشور اعلام کردند.

از سوی دیگر مردم نیز به شکل‌های مختلف درصدد همدردی خود با خانواده این شهدا برآمدند و با قرار دادن طرح‌های گرافیت و کاریکاتورهای مربوط به محیط‌بانان بر روی پروفایل خود و گذاشتن پست‌های متعدد در صفحه‌های شخصی خود تاثر خود را از این حادثه نشان دادند و خواستار توجه مسئولین کشور به وضعیت و مشکلات محیط‌بانان شدند.

از جمله حرکات خودجوش مردمی به منظور حمایت از محیط‌بانان تشکیل "کمپین اصلاح قوانین در حمایت از محیط‌بانان" است که طی هفته اخیر در قالب یک گروه تلگرامی به ابتکار یکی از شهروندان ایجاد شد و به سرعت مورد استقبال مردم قرار گرفت.

عبدالحمید شبیری، مؤسس "کمپین اصلاح قوانین در حمایت از محیط‌بانان" با اشاره به اینکه این کمپین یک کار دلی است و بخاطر کشته شدن محیط‌بانان مظلوم به طور خودجوش شکل‌گرفت، به ایسنا می‌گوید: هدف ما از ایجاد این کمپین تلگرامی حذف خلاءهای قانونی در زمینه حمایت از محیط‌بانان است، آنها وضعیت معیشتی نامناسب و حقوق حداقلی دارند و عدم استخدام رسمی رنج می‌برند و ما در این کمپین بدنبال تغییر این وضعیت هستیم.

این فعال حوزه محیط زیست اظهار می‌کند: قطعا محیط‌بانی که 10، 12 ساعت از شبانه‌روز را در محیط‌های صعب‌العبوری مثل کوه و دشت و بیابان به سر می‌برد شایسته حقوق بیش‌تراز این است چه برسد به اینکه با این وضعیت معیشتی و سختی کار و ساعت‌های طولانی خدمت، مورد هجوم شکارچیان غیرمجاز نیز قرار می‌گیرند. هدف ما از راه‌اندازی "کمپین اصلاح قوانین در حمایت از محیط‌بانان" این است که صدای مردم را به گوش مسئولین برسانیم و اعلام کنیم که جامعه ما تنها نسبت به فیش‌های حقوقی حساس نیستند بلکه به امور مهمی چون محیط زیست و محیط‌بان نیز حساسیت ویژه دارند.

وی تاکید می‌کند: این کمپین به هیچ وجه سیاسی نیست بلکه از سر دلسوزی برای محیط زیست کشور است. دنبال آن هستیم که وضعیت قانونی و معیشتی محیط‌بانان بهبود یابد و به منظور حمایت از جان محیط‌بانان تجهیزاتی مثل جلیقه ضدگلوله در اختیار آنها قرار گیرد.محیط‌بانان نباید به جرم دفاع از محیط زیست جان خود را از دست بدهند و یا در زندان باشند.

مؤسس "کمپین اصلاح قوانین در حمایت از محیط‌بانان" با اشاره به اینکه اقشار و گروه‌های سنی مختلف در این کمپین به منظور حمایت از محیط‌بانان اعلام آمادگی کرده‌اند، می‌گوید: از بازنشسته محیط زیست و محیط‌بانی تا نوجوان مقطع پنجم ابتدایی اعضای این کمپین هستند. همچنین هنرمندانی مثل کیومرث پوراحمد کارگردان سینما، رضا کیانیان و رضا ایران‌منش هنرپیشه‌های سینما و تلویزیون، مسعود اعرابی نویسنده و محقق،  مهران ملکوتی صدابردار سینما، حمیدرضا تفرشی تهیه کننده، محمد فرشته نژاد آهنگساز و جمعی دیگر به این کمپین پیوستند.


علاوه بر این کمپین "#من_محیطبانم" نیز به محل تجمع و اعتراض گروهی از شهروندان تبدیل شده که به دنبال تغییر وضعیت محیط‌بانان کشور هستند شهروندانی که سعی دارند ضمن همدردی با حادثه اخیر به شهادت رسیدن محیط‌بانان درخواست‌های خود را مبنی بر ضرورت وضعیت این گروه اعلام کنند.  ‌

روشن است که حساسیت و پیگیری موضوعات کلان و کشور از سوی مردم، باعث می‌شود موضوعات محیط زیستی از جمله "حمایت از محیط‌بانان" به یک مطالبه ملی تبدیل شود، موضوعی که در نشست اخیر سمن‌های محیط زیستی کشور با معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مورد تاکید او نیز قرار گرفت.

ابتکار در جریان این نشست درخواست کرد که سمن‌ها و رسانه‌ها مانع خاموش شدن "جریان اجتماعی توجه به محیط‌بانان" شوند و اجازه ندهند وعده‌ها در حد حرف باقی بماند بلکه همگان با بهره از تمام ظرفیت فکری و جسمی و با ارائه بهترین توانمندی‌ها به مسئولیت خطیر خود در این حوزه عمل کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر