بازدید 25968

پرداخت زیان حمله تروریستی در ترکیه از جیب توریست‌های ایرانی!

با وجود آنکه در پی وقوع حادثه تروریستی در فرودگاه مشهور استانبول، متقاضیان سفر به این شهر مشهور اوراسیایی، از جمله هموطنانمان، از انجام سفر به این خطه به شدت نگران و هراسناک هستند، شرایط در کشورمان به گونه‌ای‌ است که گویی توریست‌های ایرانی، مجبور به پرداخت خسارت وارد آمده از این حملات تروریستی هستند!
کد خبر: ۶۰۲۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲ 30 June 2016
با وجود آنکه در پی وقوع حادثه تروریستی در فرودگاه مشهور استانبول، متقاضیان سفر به این شهر مشهور اوراسیایی، از جمله هموطنانمان، از انجام سفر به این خطه به شدت نگران و هراسناک هستند، شرایط در کشورمان به گونه‌ای‌ است که گویی توریست‌های ایرانی، مجبور به پرداخت خسارت وارد آمده از این حملات تروریستی هستند!

به گزارش «تابناک»، از جمله مقصدهای گردشگری ایرانیان، به ویژه در روزهای گرم سال، ترکیه است؛ همسایه شمال غربی کشورمان که بازی‌های سیاسی فراوانش در منطقه،‌ گاه جایگاه این کشور را در افکار عمومی کشورمان به شدت پایین آورده، اما این وضعیت نیز نتوانسته مانع از شکل‌گیری مسافرت‌های پر شمار ایرانیان به این دیار شود.

اتفاقی که واکاوی دلایل شکل گیری آن، پای ضعف‌های مفرط گردشگری کشورمان را به بحث باز خواهد کرد و به قصور مسئولانی خواهد رسید، هنوز به این باور نرسیده‌اند که فراهم آوردن حداقل امکانات رفاهی و تفریحی در کشورمان می‌تواند از شمار سفر ایرانیان به استانبول، وان، آنتالیا و دیگر نقاط گردشگری ترکیه کاسته و به نفع اقتصاد کشورمان منجر شود.

همه این‌ها در حالی است که می‌بینیم در سایه ناامنی‌های حاکم در منطقه و فراگیر شدن خیزش‌های مردمی در این بخش از کره خاکی در سال های اخیر، ترکیه نیز در چند نوبت دستخوش اتفاقاتی شده و گردشگری این کشور به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است؛ از ماجرای اعتراضات مردمی در ماجرای پارک قزی استانبول گرفته تا انفجارهایی که هر از چندگاهی یکبار در نقطه‌ای از این کشور رخ می‌دهند و نگرانی‌های فراوانی پدید می‌آورند.

از جمله اتفاقی که در روزهای اخیر در فرودگاه آتاتورک در استانبول رخ داد و هنوز آمار دقیق خسارت وارد آمده بر اثر آن مشخص نشده است؛ حادثه‌ای تروریستی که جان عده‌ای را گرفت و به طور ویژه، گردشگری ترک‌ها را تحت تأثیر قرار داد، زیرا در فرودگاه توریستی‌ترین شهر این کشور رخ داد و حتی می‌توان گفت، به نوعی ضربه زدن به گردشگری و اقتصاد این کشور را هدف قرار داده بود.

این در حالی است که واکنش کشورمان به این اتفاق، جز محکوم نمودن این حمله تروریستی و مراتب اظهار همدردی، محل تأمل است. از این روی که می‌بینیم هیچ تدبیری برای مراقبت از شمار زیاد گردشگران ایرانی که در روزهای آتی عازم این کشور هستند، اندیشیده نشده است. آن هم در شرایطی که می‌دانیم در پیش بودن تعطیلات عید سعید فطر به رونق سفر ایرانیان به مقصد ترکیه منجر خواهد شد و از هم اکنون شمار زیادی از هموطنانمان برای انجام این سفر در تورهای مختلف ثبت کرده‌اند.

از انفعال مسئولان در این خصوص دردناک‌تر آنجاست که می‌بینیم حتی آن دسته از متقاضیان که انفجار اخیر نگرانشان کرده و قصد انصراف از این سفر را هم دارند، چاره‌ای جز انجام سفر یا چشم پوشی بر بخشی از پول پرداخت کرده برای این سفر ندارند، چون از زبان مسئولان می‌شنوند انصراف از انجام این سفر، مشمول جریمه است!

این را سخنان امثال رضا اباذری، رئیس انجمن صنفی دفا‌تر خدمات مسافرتی استان تهران نشان می‌دهد که می‌گوید: «مسافرانی که به دنبال حادثه تروریستی فرودگاه آتاتورک استانبول از سفر به ترکیه منصرف شده‌اند، می‌توانند طبق قرارداد خود انصراف دهند و درباره پرداخت‌های مالی و جریمه‌ها طبق‌‌ همان قرارداد عمل کنند»؛ انگار نه انگار که عامل انصراف ایشان از انجام این سفر، نه ایشان، که ناامنی مقصدشان است.

گویی نه در هیچ جای قوانین و مقررات حاکم بر تور‌ها، نگرانی ناشی از وقوع حوادث تروریستی دیده شده و نه مسئولان بالادستی و دولتمردان، راهی برای پیشگیری از جان باختن هموطنانمان در حوادث تروریستی در دیگر کشور‌ها تدارک دیده‌اند تا با تکیه بر آن بتوان از سفر به کشوری که به تازگی در آن رویداد خونین تروریستی رخ داده و فضا در آن ملتهب است، انصراف داد و دست کم مشمول پرداخت جریمه در این خصوص نشد.

آن هم در شرایطی که می‌شود با تدابیری مانند عودت عوارض خروج شهروندان ایران از کشور یا لغو برخی پروازهای مقرر شده به مقصد این کشور در هماهنگی مسئولان ارشد دو کشور، یا حتی رایزنی در سطح مقامات گردشگری برای کاهش خسارات ناشی از لغو تور‌ها و اقداماتی از این دست، هم به نگرانی به حق هموطنانمان پاسخ داد و هم مانع از آن شد که سلسله قوانین ناقص حاکم بر تور‌ها که حوادث تروریستی هم مانع از پرداخت جریمه برای لغوشان نمی‌شود، موجب به خطر افتادن جان هموطنانمان در حوادث احتمالی بعدی نشود.

نگرانی که با توجه به در پیش بودن تعطیلات عید فطر و ازدحام گردشگران در ترکیه ـ که می‌تواند فرصت خوبی در اختیار تروریست‌ها برای تکرار اقداماتشان در این کشور باشد ـ به شدت پر رنگ می‌شود و این پرسش را به وجود می‌آورد که به راستی وظیفه مسئولان کشورمان در این خصوص چیست؟ آیا می‌توان کنار نشست و به گونه‌ای رفتار کرد که خسارت حملات تروریستی رخ داده در کشور دیگر را نه تور‌ها، آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های هواپیمایی و حتی میزبانان این سفر‌ها، که تنها مسافران ایرانی بپردازند؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل