بازدید 5114
۱

واکنش وزیر کار احمدی‌نژاد به ماجرای حقوق‌های نامتعارف

اسدالله عباسی می‌گوید در دوره وزارت او چنین حقوق‌هایی وجود نداشته؛ اما اسناد تحقیق‌وتفحص از تأمین اجتماعی گویای مسائل دیگری است.
کد خبر: ۶۰۲۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴ 30 June 2016
اسدالله عباسی می‌گوید در دوره وزارت او چنین حقوق‌هایی وجود نداشته؛ اما اسناد تحقیق‌وتفحص از تأمین اجتماعی گویای مسائل دیگری است.

مهدی قدیمی در روزنامه شرق؛ درباره واکنش وزیر کار احمدی‌نژاد به ماجرای حقوق‌های نامتعارف چنین می‌نویسد:

اسدالله عباسی می‌گوید در دوره وزارت او چنین حقوق‌هایی وجود نداشته؛ اما اسناد تحقیق‌وتفحص از تأمین اجتماعی گویای مسائل دیگری است. عباسی که از معاونان شیخ‌الاسلام در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود، بعد از استیضاح پرحاشیه شیخ‌الاسلام و برکناری او به دلیل انتصاب غیرقانونی سعید مرتضوی، از سوی احمدی‌نژاد به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شد و رأی اعتماد گرفت. در روزی که عباسی برای گرفتن رأی‌اعتماد به مجلس آمده بود، علی مطهری به عنوان مخالف وزارت او نطق کرد و گفت: «آقای عباسی در مجلس هشتم یک حامی بی‌منطق دولت بود». همچنین عوض حیدرپور، نماینده شهرضا، نیز گفت: آقای عباسی در هشت‌سالی که نماینده مجلس بود، با حلقه انحرافی دولت همکاری و همیاری داشت و با آن‌ها صمیمی بود». اما عباسی روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به آنچه «ضرورت عذرخواهی دولت در قضیه تخلفات برخی مدیرانش به واسطه دریافت حقوق‌های نجومی» می‌نامید، از لزوم عزل مدیران متخلف در موضوع حقوق‌های نجومی و اعتراف دولت به اشتباهات خود سخن گفته است. این البته تنها اظهار‌نظر وزیر سابق احمدی‌نژاد و نماینده فعلی مجلس، درباره فیش‌های نامتعارف حقوقی نبود. او چند روز قبل هم در گفت‌وگو با افکار، با بیان اینکه حقوق‌های نجومی در دوره وزارت این‌جانب وجود نداشت، گفته بود: «طبق قانون حقوق هیأت‌مدیره و مدیرعامل تأمین اجتماعی باید افزایش می‌یافت؛ اما وقتی در سال ۹۲ در دوره تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این‌جانب، افزایش حقوق را نزد من آوردند، امضا نکردم؛ چرا‌که پایه حقوق آن‌ها حتی با حقوق وزرا تفاوت داشت». وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت احمدی‌نژاد، همچنین با بیان اینکه در آن زمان گفتم که باید در این رقم حقوق‌ها تجدیدنظر شود، گفته بود که حقوقش حدود چهار میلیون تومان است و غیر ‌از‌ این حقوق، حقوق دیگری ندارد و هنوز از مجلس حقوقی دریافت نکرده است.»

استخدام‌های فله‌ای

اما نکته تأمل‌برانگیز درباره سخنان عباسی و ادعای او مبنی بر پرداخت‌نشدن حقوق‌های غیرقانونی در دوره وزارتش، این است که در گزارش هیأت تحقیق‌وتفحص مجلس نهم از تأمین اجتماعی، موارد متعددی از دریافت پول‌های خاص و همچنین استخدام‌های شائبه‌دار از سوی او ثبت شده است. بر‌اساس گزارش تحقیق‌وتفحص از تأمین اجتماعی «تعداد ۵٠٠ نفر حسب مصوبه هیأت امنا (مصوبه‌ای از هیأت مدیره مشاهده نشد) به دلیل آنچه «اعلام نیاز» سازمان عنوان شد، در ایام پایانی دولت دهم فرایند استخدام را تحت نظارت «وزیر وقت تعاون، کار و امور اجتماعی (عباسی)» آغاز کردند. آنچه در فهرست اولیه استخدام‌شدگان جالب توجه است به‌کارگیری ٩۴ نفر در استان گیلان (زادگاه عباسی وزیر وقت) ٧۶ نفر در استان یزد (زادگاه مرتضوی مدیرعامل سازمان) و ٢۶ نفر در استان مازندران (زادگاه شیخ‌الاسلام وزیر برکنار‌شده) است»؛ اما استخدام‌هایی که گفته می‌شد نام برخی از بستگان درجه‌یک عباسی نیز در دوران سرپرستی او در وزارتخانه، در میان آن‌ها وجود داشته است، تنها موارد تخلفات سازمانی که زیر نظر عباسی قرار داشت، نبود. در آخرین روزهای وزارت عباسی، هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی در جلسه چهل‌و‌پنجم مورخ ١٢/۵/١٣٩٢ حسب پیشنهاد هیأت‌مدیره با پرداخت پاداش به اعضای هیأت‌مدیره، مدیران عامل، معاونین و دست‌اندرکاران سازمان (با‌وجود رد حساب‌های سازمان از سوی هیأت نظارت بر سازمان) را از سال ١٣٨۶ تا ١٣٩٢ مصوب می‌کند. در گزارش تحقیق‌وتفحص مجلس از تأمین اجتماعی در‌این‌باره آمده است: «اینکه مدیران سازمان در روزهای پایانی دولت دهم به فکر پرداخت پاداش بیش از ۶٠ میلیارد ریال به کلیه مدیران دولت نهم و دهم افتاده‌اند، جای بسی تأمل جدی دارد.»

مبالغ پرداخت‌شده در سال ٩١ و شش‌ماهه اول ٩٢

یکی از پرسروصدا‌ترین بخش‌های گزارش تحقیق‌وتفحص از تأمین اجتماعی، مربوط به هدایا و پول‌ها و کارت‌های هدیه‌ای بود که در ماه‌های پایانی عمر دولت احمدی‌نژاد و درست در دوران سرپرستی و وزارت عباسی، پرداخت شده بود. بر‌اساس این گزارش، مهم‌ترین بخش این هدایا که خود عباسی نیز سهم درخور‌توجهی از آن‌ها داشته، به شرح زیر بودند:

۵٠٠ میلیون ریال کارت هدیه اختصاصی به آقای رحیمی، معاون اول وقت رئیس‌جمهوری

 یک میلیارد ریال به آقای عباسی، سرپرست وقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

 یک میلیارد ریال به آقای شیخ‌الاسلامی، معاون وقت اجتماعی رئیس‌جمهوری (بعد از عزل از وزارت)

 ۵٠٠ میلیون ریال کارت هدیه به آقای عباسی، سرپرست وقت وزارتخانه

 اعطای یک میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به آقای شیخ‌الاسلامی، معاون اجتماعی وقت رئیس‌جمهوری (بعد از عزل از وزارت)

حسب مصوبه هیأت‌مدیره سازمان (واریزی ١٢/۵/٩٢ چک شماره ۶٢٣۶۵٠ بانک رفاه کارگران)

 ۴٢۶ میلیون ریال در قالب بن رفاه و ۶١٨ میلیون‌و ۵٠٠ هزار ریال وجه نقد به کانون نخبگان عدل تهران (ایتام) حسب درخواست رئیس هیأت‌مدیره کانون یادشده و ٧٠٠ میلیون ریال به کانون نخبگان عدل تهران (ایتام) که بخشی از آن هزینه خرید ساختمان شده است و اختصاص دو‌میلیارد‌و ۵٠٠ میلیون ریال (کمک‌هزینه ساخت سالن آموزشی) به کانون نخبگان عدل تهران حسب مصوبه هیأت‌مدیره سازمان برای آموزش ایتام معرفی شده از سوی روابط‌عمومی سازمان در سالن مذکور پس از احداث. قابل‌توجه اینکه حسب آگهی تأسیس این کانون در ١۶/٢/١٣٨٨ و تحت شماره ٢۴٠۵٢ و شناسه ملی ١٠١٠٣٩۴٧۶٩٩ آقای سعید مرتضوی به سمت نایب‌رئیس هیأت‌مدیره این کانون معرفی و ثبت شده است.

اعطای دو فقره وام قرض‌الحسنه به آقایان پارسا و رضوانی، اعضای هیأت‌امنای صندوق هر یک به مبلغ ۵٢٧٫ ۵٠٠٫ ٠٠٠ ریال و یک فقره وام مسکن به آقای روحبخش به مبلغ ۵٠٠ میلیون ریال.

 پرداخت ۴٨٠ میلیون ریال به چهار عضو هیأت‌امنای سازمان (علی یوسف‌پور- غلامحسین رضوانی- سیدمحمد یاراحمدیان و محمد پارسا) حسب نظر «وزیر وقت».

 پرداخت مبلغ ٣٠٠ میلیون ریال وجه نقد و ١۵٠ میلیون ریال کارت هدیه جهت توزیع به هر یک از اعضای هیأت‌مدیره سازمان در مرداد و شهریور‌‌ همان سال.

در گزارش تحقیق‌وتفحص مجلس درباره این هدایا تصریح شده بود: «موارد فوق بخشی از مبالغ پرداخت‌شده در قالب وجه نقد یا کارت‌ها و اوراق بهادار به کسانی است که از هر حیث مجوز قانونی درخصوص آن‌ها وجود ندارد».

سکه‌ها و کارت‌های ماه‌های آخر

در بخش دیگری از این گزارش آمده بود: «فقط در پنج‌ماهه اول سال ٩٢ تعداد ۴٣۵ سکه تمام‌بهار آزادی و ۴۵ نیم‌سکه اختصاص و اعطاشده که در میان دریافت‌کنندگان سکه، نام تمامی مدیران عالی سازمان، دبیر وقت هیأت دولت، آقای صدوقی، تیم حفاظت مدیرعامل، آقای محمد پاریاب و دو عضو هیأت‌امنای سازمان وجود دارد. تعداد ۶٠ سکه تمام‌بهار نیز بابت جشن شصتمین سالگرد سازمان به برخی افراد اعطا شده است». همچنین در این گزارش آمده که «در سال ٩١ مدیرعامل و تمامی اعضای هیأت‌مدیره شامل آقایان سعید مرتضوی، صمداله فیروزی، بهنام پرهیزگار، علیرضا عسگریان، سیدنورالدین شهنازی‌زاده، علیرضا صابرکوچک‌سرایی و عزیز دولتخواه هر یک ۵٠٠ میلیون ریال وام قرض‌الحسنه دریافت کردند. در سال ٩٢ نیز آقایان عبداله عمادی و حسین حسنی‌بافرانی هر یک مبلغ ۵٠٠ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کرده‌اند که در این موضوع طی سال‌های قبل به‌جز سه فقره وام ضروری و ودیعه مسکن سابقه‌ای مشاهده نشد». در ادامه این گزارش نیز درباره کارت هدیه‌هایی که در دوران وزارت عباسی در سازمان تأمین اجتماعی توزیع شده، آمده است: «در کل سال ٩١ مبلغ ٠٠٠، ٨۶۶، ٩١٢، ٢٠ ریال کارت هدیه خریداری و تحت عناوین مختلف توزیع شده است و این در حالی است که در پنج‌ماهه اول سال ٩٢ مبلغ ١٧٫ ٧٠٢٫ ٠٠٠٫ ٠٠٠ریال کارت هدیه، خرید و اعطا شده است. مبلغ سه میلیارد ریال کارت هدیه و بن‌کارت نیز از محل مازاد کارانه بابت گرامیداشت شصتمین سالگرد تأمین اجتماعی اختصاص و اعطا شده است. جالب است که همه موارد فوق در بازه زمانی «پنجم لغایت چهاردهم مردادماه سال ١٣٩٢» سند خورده است».

هزینه‌های انتخاباتی از بودجه بیت‌المال

 یکی از نکات مهم این گزارش، بودجه‌هایی است که از دارایی‌های سازمان تأمین اجتماعی و در دوره وزارت عباسی، برای تبلیغات انتخاباتی شیخ‌الاسلام و دوستانش هزینه شده است. دراین‌باره در گزارش تحقیق‌وتفحص آمده است:

 مبلغ ۵٠٠ میلیون ریال بن رفاه در قالب پاکت‌های دومیلیون‌ریالی به شرکت‌کنندگان در جشن مبعث (سالن نگین غرب سازمان) از سوی آقای علی روح‌بخش، مشاور اجرائی وقت سازمان، اعطا شده است. حسب گزارش اداره کل روابط‌عمومی سازمان، این جشن به‌مناسبت آیین افتتاح جبهه متحد کارگران ایران اسلامی در روز جمعه ١٧/٣/٩٢ برگزار شده و در این مراسم آقایان شیخ‌الاسلامی و خانم هما فلاح‌تفتی (نامزدهای انتخابات شورای شهر در حوزه انتخابیه تهران) حاضر بوده‌اند.

مبلغ ۴۵٠ میلیون ریال وجه نقد به آقای ناصر برهانی، دبیرکل جبهه متحد کارگران ایران اسلامی، بابت فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی و آموزشی پرداخت شده است. جبهه مذکور فاقد ثبت، دفتر رسمی و حداقل‌های قانونی بوده و در ایام انتخابات تأسیس شده است. این جبهه در انتخابات اخیر شورای شهر تهران با سرلیستی آقای شیخ‌الاسلامی در صحنه سیاسی کشور حاضر شده بود و پس از آن عملا تعطیل شده است. همچنین آگهی تبلیغاتی این جبهه شامل لیست نامزدهای مورد حمایت در کل صفحه سوم روزنامه خورشید، در تاریخ‌های ١٨لغایت ٢٠خرداد ٩٢ منتشر شده است. حسب بررسی اسناد دریافتی از روزنامه خورشید وجه آگهی به مبلغ ٧٢٠میلیون ریال در اسناد مالی روزنامه مذکور مشاهده نشد ضمنا روزنامه خورشید در روزهای ٢١ و ٢٢ خرداد نیز دو فقره آگهی تمام‌صفحه (صفحه سوم به‌صورت کامل رنگی) با عنوان کاندیدا‌های منتخب ستاد مهرپویان چاپ کرده که در این خصوص نیز هیچ سند دریافتی‌ای مشاهده نشد.

کارانه‌ها و پاداش‌های روزهای آخر

بنابرگزارش تحقیق‌وتفحص مجلس از تأمین اجتماعی در روزهای پایانی دولت دهم و نزدیک‌شدن به اتمام دوره مدیریت آقای مرتضوی، پرداخت‌هایی در قالب‌های مختلف و با عناوینی که هریک محل تأمل جدی است به عده‌ای از مدیران پرداخت شده که برخی از مهم‌ترین آن‌ها به این شرح است:

در تاریخ ۶/۵/٩٢ به درخواست آقای روح‌بخش، معاون اداری- مالی سازمان، از مدیرعامل سازمان، مجوز پرداخت پاداش به دست‌اندرکاران تدوین بودجه سال ٩٢ از محل کارانه صادر می‌شود که در آن به ۶٢ نفر از کارکنان سازمان در مجموع هزارو ٣٨٣ میلیون ریال پرداخت می‌شود که معاون اداری- مالی وقت و سابق سازمان هرکدام ٧٠ میلیون ریال، معاونانِ درآمد و درمان هرکدام ۶٠ میلیون ریال، مدیران کل آموزش، مالی، درآمد و درمان غیرمستقیم هریک ۴٠ میلیون ریال دریافت کرده‌اند.

در تاریخ ۶/۵/٩٢ براساس گزارش آقای رخشنده‌رو، معاون سابق اداری- مالی و درخواست آقای روح‌بخش، معاون وقت اداری- مالی و تأیید مدیرعامل، از محل کارانه در اختیار، موافقت می‌شود هفت‌هزارو ٣٣٠ میلیون ریال برای تقدیر از مدیران سازمان به مناسبت جشن شصتمین سالگرد و هفته تأمین اجتماعی پرداخت شود که سهم هریک از معاونان ٨٠ میلیون ریال، مدیران کل دفتر مدیرعامل، مالی، امور مجلس و اداری هریک ۶٠ میلیون ریال، مدیران کل ستادی و استانی و مشاوران تمام‌وقت هریک ٣٠ میلیون ریال و معاونان مدیران هریک ٢٠ میلیون ریال بوده است.

در تاریخ ١٢/۵/٩٢ مدیرعامل سازمان با پرداخت هزارو ٢٠٠ میلیون ریال از محل کارانه برای تقدیر از اعضای ستاد بزرگداشت شصتمین سالگرد تأمین سازمان موافقت می‌کند که به این ترتیب آقای علی روح‌بخش با ۶٠ میلیون ریال، آقای بختیار ملکی مدیر کل دفتر مدیرعامل ۶٠ میلیون ریال، آقای رضایی مدیر کل امور اداری و آقای ضابطی مدیرکل روابط عمومی ۴٠ میلیون ریال، آقای دکتر عیسی حسینی معاون امور مجلس و آقای پیرداده‌خانی مدیرکل امور مالی هرکدام با ۵٠ میلیون ریال بیشترین دریافت را داشته‌اند.

در تاریخ ١٣/۵/٩٢ مطابق درخواست آقای روح‌بخش و موافقت مدیرعامل، مجوز تسویه ٢۴١ میلیون ریال کارت هدیه اعطایی به ١٠ نفر از محل غیر شمول یا کارانه صادر می‌شود که در میان گیرندگان نام معاون اداری مالی ۶٠ میلیون ریال (بابت مراسم کلنگ‌زنی بیمارستان لنگرود) معاون امور مجلس ۴٠ میلیون ریال و معاون درمان ٢٠ میلیون ریال وجود دارد.

 در تاریخ ١۵/۵/٩٢ مطابق درخواست آقای روح‌بخش و موافقت مدیرعامل، مجوز تسویه کارت‌های هدیه به ٢۵ نفر از مدیران و کارکنان (هر‌کدام ٢٠ میلیون ریال) از محل کارانه صادر می‌شود. در میان گیرندگان، نام معاون

اداری مالی، معاون امور مجلس، مدیران کل دفتر مدیرعامل، امور مالی، امور اداری خدمات و رفاه و... وجود دارد.

در تاریخ ١۴/۵/٩٢ مجوز تسویه ۴٢ سکه اعطایی به برخی مدیران و... صادر می‌شود که هفت سکه به آقای روح‌بخش، سه سکه به آقای ملکی، مدیر کل دفتر مدیرعامل و ١٨ سکه به نام اعضای هیأت امنای سازمان سند خورده است.

 در تاریخ ١۴/۵/٩٢ مجوز تقدیر از برخی مدیران به مناسبت عید سعید فطر!! از سوی مدیرعامل صادر می‌شود که به هریک از معاونان سازمان و مدیر کل دفتر مدیرعامل، هرکدام دو سکه و به مدیران ستادی هرکدام، یک سکه تمام‌بهار آزادی داده می‌شود.

در تاریخ ٢٣/۵/٩٢ براساس درخواست آقای دکتر ادیب‌نیا، معاون وقت درمان سازمان و موافقت آقای روح‌بخش از محل یک درصد پرکیس سهم معاونت درمان، ٢۵٠ میلیون ریال در اختیار آقای روح‌بخش قرار می‌گیرد. در رسید گیرندگان دو فقره دریافت ۵٠ و ٣٠ میلیون ریال از سوی آقای روح‌بخش و ۵٠ میلیون ریال به آقای پورحسینی‌تفت، مدیرکل دفتر راهبری سیستم‌ها و مدیر کل امور مجلس وجود دارد.

طلبکارشدن آقای وزیر

حالا و با گذشت کمتر از سه سال از قرائت گزارش تحقیق‌وتفحص در صحن مجلس و درحالی‌که هنوز مبالغ هدیه‌ها و سکه‌های دریافتی عباسی و دوستانش از تأمین اجتماعی در ماه‌های آخر دولت احمدی‌نژاد، روی خروجی همه خبرگزاری‌ها قرار گرفته است، اسدالله عباسی از جایگاه نماینده مجلس دهم، خواستار برخورد با مدیرانی شده که در دولت روحانی، دریافتی‌های خارج از عرف و قاعده داشته‌اند، درخواستی که فی‌نفسه درست است، اما محدودکردن آن به دولت روحانی، آن‌هم از سوی وزیر احمدی‌نژاد با چنین کارنامه‌ای، معنادار به نظر می‌رسد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
خب تحقیق وتفحص که به تنهایی نمیتواند مبنای قضاوت باشد . باید دید حسب قانون کدام اقدام وی خلاف قانون بوده - حال که برخوردی نشده قطعاً کارای وی را میتوان حمل بر روند قانونی کرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل