بازدید 13541
آخرین وضعیت میدانی عراق(21 تا 28 ژوئن)؛

از بمب گذاری پست های برق در نزدیکی مرز ایران تا هدف قرار دادن نیروهای بسیج مردمی توسط داعش

موسسه مطالعات جنگ در گزارش جدیدی به وضعیت و تحولات میدانی عراق در فاصله زمانی 21 تا 28 ژوئن پرداخته است. در این گزارش بیش از هر چیزی به بمب گذاری های داعش و ادامه عملیات های پاکسازی نیروهای در فلوجه اشاره شده است.
کد خبر: ۶۰۱۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷ 29 June 2016
موسسه مطالعات جنگ در گزارش جدیدی به وضعیت و تحولات میدانی عراق در فاصله زمانی 21 تا 28 ژوئن پرداخته است. در این گزارش بیش از هر چیزی به بمب گذاری های داعش و ادامه عملیات های پاکسازی نیروهای در فلوجه اشاره شده است.

1-احتمال افزایش نیروهای آمریکایی در عراق؛ در 23 ژوئن سی ان ان گزارش داد که مقامات ایالات متحده در مورد امکان ارسال صدها نیروی اضافی برای مشارکت در عملیات آزادسازی موصل بحث کرده اند. این مقامات که نامشان ذکر نشده اظهار داشته اند که «شان مک فارلند» فرمانده ائتلاف مقابله با داعش به رهبری آمریکا هنوز درخواستی برای افزایش نیروها در عراق نداده است.

2- نیروهای امنیتی عراق از شمال بیجی به سمت شرقات پیشروی کردند. نیروهای امنیتی عراق پیشروی خود از شمال بیجی به سمت شرقات برای بازپسگیری روستاهای شمال بیجی از جمله محمد موسی و شیخ علی در 23 ژوئن،منطقه مخول در 24 ژوئن و همچنین روستاهای البو امیره و عین البیضاء در 25 ژوئن را ادامه دادند.

3- داعش مواضع نیروهای بسیج مردمی را در شرق صلاح الدین مورد هدف قرار داد. داعش در 22 و 23 ژوئن، حملاتی را علیه نیروهای بسیج مردمی و مواضع فرماندهی عملیات دجله راه اندازی کرد. در این حملات حداقل 5 تن از نیروهای بسیج مردمی«کشته» و 19 تن دیگر از جمله اعضای «سریا خراسانی» یک گروه وابسته به ایران زخمی شدند.

4- داعش با یک حمله انتحاری نیروهای بسیج مردمی را در نزدیک تکریت هدف قرار داد. در 21 ژوئن، یک مهاجم داعش با استفاده از یک خودروی بمب گذاری انتحاری مقر لواء کربلا وابسته به نیروی های بسیج مردمی در جنوب شرق تکریت را هدف قرار داد که بر اثر آن 5 تن «کشته» و 35 نفر دیگر زخمی شدند. این خودروی انتحاری از سمت سامرا آمده بود.

5- عملیات های پاکسازی، پناهگاه های داعش را در بحبوحه فعالیت های داعش در دیالی هدف قرار دادند. در 23 ژوئن، مهاجمانی ناشناس سه پست انتقال برق فشار قوی در مسیر مرساد، ایران و دیالی در منطقه کباشی در شمال شرق دیالی را منفجر کردند. این حمله خساراتی را بر زیرساخت های شبکه برق دیالی وارد کرد. لشکر پنجم ارتش عراق، نیروی هوایی ارتش عراق و تیپ 24 بدر در 27 ژوئن، یک عملیات پاکسازی را با هدف بیرون راندن داعش از کوه های حمرین و ناحیه رودخانه نارین الناصریه در شمال شرق بعقوبه راه اندازی کردند.

6- داعش به حملات انفجاری کمربند امنیتی بغداد را هدف قرار داد. یکی از مهاجمان داعش با استفاده از جلیقه انتحاری شش نفر را کشت و 13 نفر دیگر را زخمی کرد. مهاجم دیگر داعش در 28 ژوئن در مسجدی در ابوغریب، در غرب بغداد، 5 نفر را کشت و 13 نفر دیگر را مجروح کرد.

7- دادگاه فدرال عراق، در 28 ژوئن نشست اخیر پارلمان این کشور را باطل اعلام کرد؛ نشستی که در آن با اصلاحات جزئی در برخی وزارتخانه‌های عراق موافقت شده بود. دادگاه فدرال عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم پارلمان در ماه آوریل نقض قانون اساسی تلقی می‌شود و حتی اگر هم شمار نمایندگان به حد نصاب قانونی رسیده باشد، نمی‌توان تصمیم‌های این تعداد از نمایندگان را درست خواند. دادگاه فدرال عراق همچنین بار دیگر جلسه برکناری «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان را باطل اعلام کرد.

8-  هیئت مشترک اتحادیه میهنی کردستان و جنبش تغییر(گوران) به بغداد سفر کردند؛ نمایندگان حزب دمکرات کردستان، اعلام کردند که‌ هدف سفر هیئت مشترک اتحادیه‌ میهنی و جنبش تغییر به‌ بغداد، تضعیف اتحاد میان کردها است. هیئت مشترک حزب اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) به ریاست آلا طالبانی و جنبش تغییر (گوران) به ریاست هوشیار عبدالله در 25 ژوئن در بغداد با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق دیدار کردند و در مورد رابطه بین بغداد و کردستان عراق و همچنین اهمیت فعال سازی مجدد پارلمان عراق بحث و گفتگو کردند. این هیئت به طور جداگانه با  اسامه النجیفی رئیس ائتلاف متحدون، عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه و رئیس ائتلاف ملی دیدار کردند.

9- داعش  به مرزهای کربلا حمله کرد. در 28 ژوئن نیروهای داعش به نیروهای امنیتی که در حال  ساخت خاکریزهای دفاعی در صحرای غربی کربلا بودند یورش بردند. اما نیروهای تیپ 16ام و 4ام پلیس فدرال عراق توانستند سه خودروی انتحاذی آن ها  را قبل از رسیدن به منطقه منفجر و سلاح‌ های آنها را توقیف کنند.
10- حیدرالعبادی پیرزوی در فلوجه را اعلام کرد. نخست وزیر عراق در 26 ژوئن، در مقابل بیمارستان اصلی فلوجه، پیروزی در فلوجه را اعلام کرد و خواستار بازپسگیری موصل به عنوان هدف بعدی شد.عبدالوهاب السعدی فرمانده عملیات فلوجه نیز پایان عملیات آزادسازی این شهر را اعلام کرد. در 27 ژوئن نیز ژنرال برت مک گورک نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف مبارزه با داعش نیز آزادسازی کامل فلوجه را به حیدرالعبادی تبریک گفت.

11- نیروهای امنیتی، تلفاتی را در ادامه عملیات پاکسازی در شمال رمادی اعلام کردند. در 21 ژوئن، چهار نفر از نیروهای گردان تاکتیکی پلیس انبار در خلال بازپسگیری یکی از روستاهای شمال رمادی کشته شدند. داعش با استفاده از خودروهای و عوامل انتحاری و آتش خمپاره، پیشروی بیشتر نیروهای امنیتی را در مناطق الجزیره و خالدیه مسدود کرد.

12- شورای استان انبار فرماندار را عزل کرد. شورای استان انبار در 28 ژوئن رای به عزل صهیب الراوی فرماندار انبار با 18 رای از 30 رای اعضای این شورا به اتهام تخلفات قانونی و اداری داد. دفتر الراوی این تصمیم را نپذیرفت و اعلام کرد الراوی به قوه قضائیه درخواست تجدیدنظر خواهد داد.





تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار