بازدید 4647
دیلی صباح گزارش داد

توازن جدید قدرت در منطقه با اتحاد علیه ایران

یک روزنامه ترکیه‌ای، اتحاد کشورش با قطر، عربستان و اسرائیل را آغازی بر توازن جدید قدرت در خاورمیانه توصیف کرد.
کد خبر: ۶۰۱۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰ 29 June 2016

به گزارش فارس، روزنامه «دیلی صباح» وابسته به دولت ترکیه، طی یادداشتی مدعی شد که عادی سازی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی به همراه همکاری نزدیک آنکارا با قطر و عربستان سعودی می‌تواند نشانگر توازن جدید قدرت در منطقه باشد.

در ابتدای این یادداشت با «بی‌ثبات» خواندن یک دهه‌ گذشته خاورمیانه، آمده است: عراق بزرگترین مشکل بود که بعد از آن برنامه هسته‌ای ایران نیز اضافه شد. اکنون جهان به سوریه خیره شده، کشوری آنچنان بی‌ثبات که حتی ناپایداری را به اروپا نیز صادر کرد. انگلیس بخاطر موج مهاجران و پناهندگان به این کشور، از اتحادیه اروپا خارج شد.

این روزنامه با ادعای اینکه خلا قدرت و جنگ بی‌پایان در سوریه، امنیت ملی قدرت‌های منطقه‌ای مانند ترکیه را در خطر قرار می‌دهد، نوشت: دخالت‌های ایران در عراق، سوریه و یمن با حضور کرملین در جنگ سوریه به تنش‌ها افزوده است. ترکیه، عربستان سعودی، قطر و اسرائیل نیز خود را درگیر این مشکلات منطقه‌ای یافته و به آمریکا که متحد سنتی آنهاست، پناه بردند.

دیلی صباح با انتقاد از آمریکا بخاطر توجه نکردن به درخواست کمک رژیم‌های ذکر شده، افزود: بجای تنش‌زدایی کردن از سوریه، کاخ سفید قصد بدست آوردن توافقی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را داشت. تمرکز صرف اوباما روی داعش وزارت خارجه این کشور را خسته و حمایت این کشور از شبه نظامیان پ.ک.ک روابط با آنکارا را تیره کرده بود. در نهایت نیز توافق هسته‌ای با ایران باعث عصبانیت عربستان و اسرائیل شد.

بر این اساس، تحولات اخیر در خاورمیانه باعث شد که کشورهای منطقه برای حل مشکلات، خود امور را در دست گرفته و اقدامات امنیتی مستقل از واشنگتن انجام دهد. ترکیه، قطر، عربستان سعودی و اسرائیل به آهستگی برای ایجاد یک اتحاد پایدار در خاورمیانه بهم نزدیک می‌شوند. ترکیه و قطر برای ده‌های گذشته متحد نزدیکی بودند. روابط ترکیه با عربستان نیز به سرعت بهبود یافت.

این روزنامه تُرک، عادی‌سازی روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی را تغییر دهنده قواعد بازی در خاورمیانه توصیف و در پایان تاکید کرد: توافق ترکیه و اسرائیل دو هدف دارد؛ درحالی که اسرائیل ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه (به غزه) را به ترکیه سپرده است، آنکارا نیز کریدور بشردوستانه‌ای به غزه گشوده و ماموریت تاریخی کاروان آزادی را کامل کرد.

عادی سازی روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی به همراه همکاری نزدیک آنکارا با قطر و عربستان سعودی نشانگر توازن جدید قدرت در خاورمیانه باشد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل