بازدید 5121

صادرکنندگان ایرانی در برابر بازگشت ترکیه به بازار روسیه

صادر کنندگان محصولات کشاورزی، باغی و سبزیجات از ایران به روسیه که از آذر ماه سال 94 با وضع تحریم های سخت مسکو علیه آنکارا، واردات خود را به بازارهای مصرف این کشور افزایش دادند، با احتمال از سرگیری صادرات ترکیه، شاهد رقابت سختی خواهند بود.
کد خبر: ۶۰۱۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳ 29 June 2016
صادر کنندگان محصولات کشاورزی، باغی و سبزیجات از ایران به روسیه که از آذر ماه سال 94 با وضع تحریم های سخت مسکو علیه آنکارا، واردات خود را به بازارهای مصرف این کشور افزایش دادند، با احتمال از سرگیری صادرات ترکیه، شاهد رقابت سختی خواهند بود.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه روز دوشنبه با ارسال نامه معروف به عذرخواهی به ولادیمیر پوتین همتای روسی خود، نخستین گام را برای عادی سازی روابط با هدف پایان دادن به تحریم های گسترده ضد ترکیه ای برداشت و امروز (چهارشنبه) نیز سران دو کشور در این باره گفت وگوی تلفنی کردند.

نخستین اقدام مسکو در واکنش به ساقط کردن بمب افکن روسی بر فراز سوریه توسط یک جنگنده ای ترکیه، قطع بخش اصلی واردات میوه، سبزیجات و مواد غذایی و کشاورزی از این کشور و همچنین بازگرداندن کشتی های باری بود که سبب شد بیشترین فشار اقتصادی به آنکارا وارد شود.

پس از برقراری این تحریم ها علیه ترکیه، مسکو در یک اقدام ضربتی جایگزینی واردات از کشورهای مختلف را برای تامین نیازهای بازار پر مصرف روسیه آغاز کرد که ایران، جمهوری آذربایجان، مغرب، ارمنستان، صربستان، شیلی و پاکستان از اصلی ترین این کشورها هستند.
تهران و مسکو ماه گذشته نیز توافقنامه سبز گمرکی امضا کردند که پس از اجرایی شدن، مزیت اصلی آن برای صادر کنندگان ایرانی است تا بتوانند محصولات غذایی و کشاورزی و سبزیجات تازه را بدون تشریفات وقت گیر گمرکی به بازارهای مناطق مختلف روسیه صادر کنند.

اکنون با تقویت احتمال بازگشت صادرکنندگان ترکیه ای به بازار مصرف روسیه و توجه به سابقه بیشتر آنان، شرکت های ایرانی و دیگر کشورها باید رقابت جدی تر و فشرده تری را برای حفظ جایگاه خود و ارتقای آن تحمل کنند و در پی قراردادهای بلندمدت تجاری و پیدا کردن شریک های مطمئن باشند.

در زمان کنونی، افزایش اصلی صادرات ایران به بازار مصرف روزانه روسیه بیشتر در بخش سبزیجات و محصولات باغی بویژه هندوانه، فلفل دلمه، گل کلم، کیوی و خیار صورت گرفته است که در مراکز توزیع و همچنین در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ نیز با پرچم جمهوری اسلامی به عنوان کشور تولید کننده معرفی و عرضه می شود. 

همچنین با توافق های صورت گرفته بین مسکو و تهران، صادرات انبوه لبنیات، گوشت مرغ، برخی فرآورده های آبزیان، شکلات، خرما و خشکبار هم به روسیه جریان دارد.

اکنون با توجه به اقدام امروز رییس جمهوری روسیه در انجام مذاکره تلفنی با همتای ترکیه ای خود و توافق برای برگزاری یک دیدار، اندک اندک مذاکرات دو کشور برای کاهش یا پایان تحریم های مسکو علیه آنکارا آغاز خواهد شد و دوباره تولید کنندگان ترکیه ای به بازار مصرف روسیه باز می گردند که سبب افزایش قابت ها در این عرصه خواهد شد.

روسیه و ترکیه در سال 2014 حدود 30 میلیار دلار روابط اقتصادی داشتند که تحریم های بخش غذایی، کشاورزی و باغی سبب شد بخش اصلی ارزش آن کاهش یابد که در کنار لغو نظام سفر بدون روادید اتباع دو کشور و همچنین توقف فعالیت های شرکت های ترکیه ای در روسیه، می توانست حتی تا حدود 10 میلیارد دلار سقوط کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار