بازدید 14927
۴
مروری بر روزنامه های سه شنبه هشتم تیرماه؛

نظر ولایتی درباره ادامه مذاکرات اجرای برجام/ یک پیشنهاد برای مبارزه با فیش های نجومی!

روزنامه‌های امروز پس از یک روز تعطیلی، اظهارات صریح ناطق نوری در حرم امام (ره) و همچنین اظهارات وزیر نفت درباره بابک زنجانی را در کانون توجه قرار داده‌اند. این در حالی است که برخی موضوعات بین المللی از جمله آشتی ترکیه و رژیم صهیونیستی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۶۰۱۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 28 June 2016

روزنامه‌های امروز پس از یک روز تعطیلی، اظهارات صریح ناطق نوری در حرم امام (ره) و همچنین اظهارات وزیر نفت درباره بابک زنجانی را در کانون توجه قرار داده‌اند. این در حالی است که برخی موضوعات بین المللی از جمله آشتی ترکیه و رژیم صهیونیستی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه ها همچنان موضوع فیش های نجومی را در دستور کار خود قرار داده اند.

روزنامه کیهان در مطلبی طنز گونه با عنوان «چالش فیش های حقوقی» به قلم مسعود بهرامی زاده نوشت: «فیش حقوقی و کلا مبحث فیش‌های حقوقی از موضوعاتی است که انسان از همان آغاز خلقت _من الابد beginning - با آن در گیر بوده است‌ و ذهن پر تلاطم و پرسشگر او را با خود درگیر می‌کرده است که آیا و چگونه می‌شود ویا اصلا داریم مردم؟!؟؟!

جای بسی شگفتی است، اینکه یک نوع مهجوری از آدمیزاد باشد که یک ماه فعالیت کند و ماحصل آن یک ماه تلاش و کارگری بشود اندک مایه‌ای وپول سیاهی و دیری نپاید که آن دسترنجش تا به خودش آید بر باد هوا رفته است و انگشت حسرت بر دهان می‌گزد و ندای «واحسرتا» سر می‌دهد و البته در این میان نوع دیگری از آدمی زاد هم باشد که ماحصل هر ماه کارش و زحمت کشیدنش وتعمّقش و عرق ریختنش زیر باد کولر گازی _ یا همان اسپیلیت_ بشود سرمایه یک عمرش_ یعنی آنچه به خواب هم نمی‌دیده است_ و این هدیه الهی بر او هر ماه کراراً ومکرراً تکرار شود و بر ودیعه الهی نزد او روز به روز تصاعدی اضافه شود _که باور کنید ما از زیانکارانیم اگر چشم نداشته باشیم خوشبختی کسی را ببینیم_ و حال این نوع برگزیده از بشری ممکن است وزیر الرعایا باشد یا مشاوری و مجاوری و هم کلامی از وزرا و بزرگان که قرار است دردش درد مردم و رعایای وی باشد . دردش بر سر ما بخورد_.

القصه سخن کوتاه کنیم که ای برادر بزرگ و ای صاحب منصب ریاست که فیش‌های حقوقی یک سال شما می‌شود به اندازه ثروت آبا واجداد ما از بدو خلقت تا هم اکنون وتصور همچنان سرمایه‌ای برای ما در خواب هم ممکن نیست صدالبته که چه کسی لایق تر از شما که از قدیم گفته‌اند و شنیده‌ایم که «هر آنکس که نان بیشتر دهد طبیعتا دهان گشادتر و دندان بیشتر هم خواهد داد» .

لکن حداقل انتظار آن است که در شرایطی که تحریم و سختی و کمبود رزق وروزی در میان قاطبه رعایا موج می‌زند آن هم از نوع مکزیکی‌اش به اندازه نانی که برای خود در نظر می‌گیرید دستی هم بچرخانید و گوشه‌ای از امور را به نحو احسنت به کار بیندازید. البته ما هم مثل شما شدیدا معتقدیم که دنیا «لهو و لعب» است و نباید چشم بر اموال دنیوی و ماشین‌های گران قیمت و ساخت دشمن و خانه‌های هکتار متری بست لکن تا هنگامی که خداوند متعال از ملائک بزرگوار بخواهد تا رخت ما را از این دنیا به جایگاه والاتر و حیات طیبه انتقال دهد ما واهل بیت ما باید امرار معاش کنیم و نانی به کف آریم و به غفلت نخوریم. والعاقبه للمتقین.»

 

روزنامه اعتماد نیز در مطلبی با عنوان «چيزي كه عوض داره، گله نداره» به ارائه پیشنهاد برای برخورد با این پدیده کرده است. اعتماد در بخشی از این گزارش می نویسد: «در واقع اخبار مربوط به فيش‌هاي حقوقي، از اين حيث اهميت داشت كه شنيدن آن حتي براي افراد سياسي و دوستان اين افراد و نيز مقامات سياسي غيرمنتظره بود و آنها را در شوك فرو برد. تاكنون با اتفاقات و اخبار غيرمنتظره زيادي مواجه شده‌ايم، ولي اين مورد از هر جهت اثرات تخريبي داشت زيرا چنين برداشت كرديم كه به اعتمادمان ضربه زده شده است. در واقع اگر اخبار دزدي و غارت مي‌شنيديم، آنقدر تعجب نمي‌كرديم، همچنان كه در دولت پيش نيز از محكوم شدن معاون اول آن دچار تعجب نشديم. از اينكه چنين اقدامي قانوني انجام شده تاسف مي‌خوريم. چون كسي كه از بودجه دولت دزدي كند، برچسب دزد بر او مي‌خورد و همين براي او كافي است، ولي كسي كه از طريق قانوني و براساس ضوابط موجود چنين دريافت‌هايي را داشته باشد، هيچ برچسبي نمي‌خورد و زندان هم نمي‌رود و به ساير مجازات‌ها هم محكوم نمي‌شود، تنها راه و چاره براي جامعه، فشار اخلاقي و هنجاري آوردن بر او مي‌شود. در واقع يكي ديگر از علل ناراحتي از اين پديده، هزينه‌اي است كه ديگران بابت اين دريافت‌ها مي‌پردازند، بدون اينكه خودشان در آن نقشي داشته باشند. پيشنهاد مي‌شود كه به جاي محكوم كردن اين و آن، يك كميته حقيقت‌ياب مستقل تشكيل و گزارشي بي‌طرفانه و معتبر در اين زمينه تهيه كند و در اختيار افكار عمومي قرار دهد. ولي مهم‌تر از تهيه و ارايه چنين گزارشي، تاكيد بر راه‌حل‌هايي اساسي است كه مي‌تواند مانع از تكرار اين موارد شود. در اينجا براي چندمين بار تاكيد مي‌شود كه دولت و مجلس مي‌توانند دريافتي‌هاي مديران بالاتر از رييس اداره را مصداق اطلاعات عمومي در ماده دو قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات بدانند. بر اساس اين قانون «هر شخص ايراني حق دسترسي به اطلاعات عمومي را دارد، مگر آنكه قانون منع كرده باشد». مجلس هم مي‌تواند با تفسير خود، حقوق و دريافتي مديران را جزو اطلاعات عمومي بداند. حتي اگر اين راه هم نشد، يك چيز ديگر قطعا جزو حقوق عمومي است و آن مبلغ پرداختي سالانه به مديران ارشد كه فارغ از نام افراد باشد. اين مورد مطابق قانون مذكور و قطعا داده‌اي عمومي محسوب مي‌شود. اگر اين كار را نكردند، مردم حق دارند نسبت به همه آنها هر برداشتي را كنند و در اين صورت چيزي كه عوض دارد گله ندارد.»

روزنامه های اصلاح طلب امروز اظهارات صریح ناطق نوری در حرم امام(ره) را در کانون توجه قرار داده اند.

 

روزنامه وقایع اتفاقیه در مطلبی با تیتر «ناطق‌ صریح سخن گفت» در این باره نوشت: «رئیس دفتر بازرسی ویژه رهبری گفت: در ٣٧ سال گذشته در بسیاری از مسائل سیر قهقرایی داشته‌ایم و با این وضعیت نمی‌توانیم ادعا کنیم که برای دیگران الگو هستیم».

 

علی اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل در گفت و گو با روزنامه ایران به موضوعات مختلف پرداخته است. ولایتی در این گفت و گو با عنوان « نباید کار دیپلماسی با اظهار نظرهای مغایر متوقف شود » بیان داشته است که یک قوه عاقله و مدبر در ایران حاکم است که در سیاست خارجی بر مبنای چارچوب اصول کلان حرکت می‌کند و هر جا هم که به طور مشخص لازم باشد، تصمیم گرفته می‌شود و البته تصمیمات استراتژیک و مهم هم براساس قانون اساسی برعهده رهبر معظم انقلاب است. ایشان اجازه مذاکره درباره مسأله هسته‌ای با امریکا را صادر کردند. ایران باید برای حل اختلاف هسته‌ای با امریکا مذاکره می‌کرد تا متهم نشود که اهل گفت‌وگو نیست یا دستیابی به سلاح هسته‌ای را دنبال می‌کند. این در حالی است که طرف مقابل هم وعده کرده بود به هر آنچه که به عنوان مبنا مورد قبول طرفین است، پایبند باشد. این توافقات دو نکته اصلی داشت؛ یک آن که طرف مقابل پذیرفت حق استفاده صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌ای را بپذیرد و دوم اینکه تحریم‌ها را بردارد. یعنی بخش عمده‌ای از وقت مذاکرات هسته‌ای، صرف چگونگی به رسمیت شناختن سطح معقول و قابل قبولی از برنامه هسته‌ای ایران و برداشته شدن تحریم‌ها شد و امروز باید طرف مقابل به تعهدات خود به طور دقیق عمل نماید. بیش از پنج ماه از زمان اجرایی شدن برجام گذشته و ایران ظرف مدت سه ماه تعهدات هسته‌ای خود را در فردو، اراک و نطنز انجام داده است اما همچنان در انتقال دلار مشکل دارد. وزارت نفت اعلام می‌کند که از این به بعد نفت را با یورو مبادله می‌کند درحالی که 85 درصد مبادلات دنیا با دلار صورت می‌گیرد. امریکایی‌ها در رابطه با موضوع هسته‌ای امتحان بدی پس دادند.

نظر ولایتی درباره ادامه مذاکرات اجرای برجام/ یک پیشنهاد برای مبارزه با فیش های نجومی!

ایران در مواجهه با عدم پایبندی امریکا به تعهدات هسته‌ای‌اش چه باید بکند؟ برخی می‌گویند باید برجام را کنار گذاشت...

ما به سهم خودمان نقض کننده عهدی که بستیم، نیستیم و مذاکرات در جهت اجرای برجام باید ادامه یابد. رهبر معظم انقلاب در همین راستا از گروه ناظر اجرای برجام خواستند که نحوه اجرایی شدن برجام را با دقت رصد و پیگیری کنند. مگر اینکه طرف مقابل اعلام کند که برجام را کنار می‌گذارد در غیر این صورت باید مذاکرات را برای اجرای برجام با قدرت پیش برد.

 

عادی سازی روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی از دیگر موضوعات مورد توجه روزنامه های امروز قرار داشته است.

روزنامه جوان در گزارشی در همین زمینه با عنوان «توافق روي خون قربانيان مرمره و غزه» نوشت: «مذاكرات پنهاني و آشكار رژيم صهيونيستي و تركيه براي پايان دادن به كشمكش‌هاي شش ساله به نتيجه رسيد و دو طرف روز دوشنبه از سرگيري روابط دو‌جانبه را اعلام كردند. نخست وزير تركيه گفت، با اين توافق محدوديت‌هايي كه بر فلسطيني‌ها و محاصره‌اي كه بر غزه گذاشته شده، تسهيل خواهد شد. نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با راهبردي خواندن عادي‌سازي روابط با تركيه، برخلاف ادعاي آنكارا گفت كه محاصره غزه ادامه پيدا خواهد كرد. كارشناسان تركيه مي‌گويند اين توافق بر سر خون شهداي كشتي مرمره در ازاي منافع مادي انجام شده است.

تركيه از خون شهداي مرمره گذشت

به دنبال عادي‌سازي روابط تركيه و اسرائيل واكنش‌ها نسبت به بي‌اعتنايي اردوغان به خون شهداي كشتي مرمره افزايش يافته است. عاكف كوه، كارشناس تركيه‌اي در اين خصوص گفت: «عادي‌سازي روابط تركيه با اسرائيل معامله و چانه‌زني بر سر خون شهداي كشتي مرمره در ازاي منافع مادي است. متأسفانه سياست‌هاي اشتباه دولت تركيه در منطقه منجر به عقب نشيني و تلاش براي جبران زيان ناشي از سياست‌هاي اشتباه شده است.» تركيه در سال‌هاي گذشته براي عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي سه شرط را مطرح كرده بود؛ عذرخواهي رسمي تل‌آويو از آنكارا، پرداخت غرامت به خانواده كشته‌شدگان و پايان دادن به محاصر غزه. بنيامين نتانياهو، مارس ۲۰۱۳ با فشار باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا حاضر شد به خاطر اين واقعه از مردم تركيه عذرخواهي كند. رجب طيب اردوغان همواره رفع محاصره غزه را به عنوان يكي از پيش‌شرط‌هاي حل مناقشه با اسرائيل اعلام كرده بود اما به دليل مخالفت مقامات صهيونيستي حاضر به مذاكره با رژيم صهيونيستي نشد. »

 

سیامک کاکایی نیز در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «چرايي عادی‌سازی روابط تركيه و اسراييل؟» در تحلیل آشتی ترک ها با صهیونیست ها نوشت: «شش سال از ماجراي كشتي مرمره كه منجر به سرد شدن و شكاف در روابط اسراييل و تركيه شد، مي‌گذرد. در اين سال‌ها، هرگاه حرفي از عادي‌سازي روابط ميان تركيه و تل‌آويو شده است، ترك‌ها شروطي مانند عذرخواهي اسراييل از تركيه، پايان محاصره غزه و پرداخت غرامت به خانواده‌هاي قربانيان كشتي مرمره توسط تل‌آويو را مطرح كرده‌اند. از آن ماجرا و اين مباحث سال‌ها مي‌گذرد و اينك به نظر مي‌رسد كه بخشي از خواسته‌هاي تركيه از اسراييل دچار مرور زمان شده و در رونمايي توافقي كه ميان طرفين صورت گرفته است، تعديل‌هايي جدي از سوي تركيه انجام شده و مقامات اسراييلي هم حاضر نشده‌اند تا به صورت رسمي و جدي از دولت تركيه عذرخواهي كنند. همچنين رفع حصر محاصره غره به عنوان مفري براي خروج از وضعيت كنوني و راهي براي ارسال كمك‌هاي انسان‌دوستانه هنوز به شكل كامل رفع نشده است. با اين وجود، بيش از اين مساله كه تا چه اندازه نظر و خواست تركيه در تحقق شروطش از اسراييل تامين شده و اينكه تل‌آويو تا چه اندازه توانسته است تا نظرات و خواست آنكارا را تامين كند، اكنون اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا تركيه در چنين شرايطي به سمت عادي‌سازي روابط خود با اسراييل حركت كرده است؟ در پاسخ به اين سوال مي‌توان گفت شايد مهم‌ترين دليلي كه موجب رويكرد جديد سياست خارجي تركيه شده، در تغيير ماهيت نگرش ترك‌ها به مسائل خاورميانه نهفته است. به نظر مي‌رسد توازن سياسي در منطقه از نظر تركيه دستخوش تغيير است. آن زمان كه تركيه به سمت تنش مضاعف با همسايگان خود حركت كرد، مشخص بود تغييراتي در اولويت‌هاي سياست خارجي تركيه ايجاد شده است. در اين چارچوب، سه اتفاق قابل تامل و بررسي است؛ نخست، كشمكش تركيه بر مسائل سوريه است، به گونه‌اي كه تمام خواست و نظر رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه درباره سوريه محقق نشده است. دوم، پيدايي تنش و چالش‌هايي جديد با كشورهايي همچون روسيه و همسايگاني مانند عراق و تا حدودي بروز رگه‌هايي از اختلاف در خصوص مسائل منطقه‌اي و استمرار بحران در سوريه با ايران. سوم، پديدار شدن اختلافات داخلي از سويي ميان دولت و كردهاي اين كشور و همچنين افزايش مطالبات كردي در سطح منطقه كه با حساسيت جدي آنكارا روبه‌رو شده است. در چنين شرايطي كه تركيه دچار تنش با همسايگان شده است و از سويي، روابط اين كشور با مصر قطع شده و در محيط پيراموني نيز با روسيه تنش دارد و همچنين از اختلافاتي با امريكا در برخي مسائل منطقه‌اي مانند مسائل كردها رنج مي‌برد، تركيه به سمت تغييرات اساسي در رويكرد منطقه‌اي خود متمايل شده است. »

 

روزنامه شرق نیز امروز گزارشی درباره اظهارات وزیر نفت درباره بابک زنجانی اختصاص داده است. این روزنامه در این گزارش با عنوان« خطر گم‌شدن جعبه سیاه نفتی » نوشت: «وزیر نفت درباره آخرین وضعیت مطالبات وزارت نفت از بابک زنجانی گفت: «این فرد هنوز در زندان است و هیچ‌یک از بدهی‌های خود را تسویه نکرده است؛ البته یکسری از اموال او به وزارت نفت داده شده و ما به‌دنبال فروش این اموال هستیم که این اموال در فروش با مشکلات زیادی مواجهند و در نهایت فکر نمی‌کنم بتوان تمام اموال او را به فروش رساند و رقم بزرگی نیز از این طریق عاید وزارت نفت نخواهد شد». بیژن زنگنه در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اینکه ارزش دارایی‌های زنجانی به دو هزار ‌میلیارد تومان نمی‌رسد، افزود: «بدهی‌های رسمی او نزدیک به ۱۰‌ هزار ‌میلیارد تومان است و هنوز نیز می‌گوید فردا و پس‌فردا بدهی خود را می‌دهم. اما با این اموالی که به دست ما رسیده است رقمی عاید وزارت نفت نمی‌شود».

 نظر ولایتی درباره ادامه مذاکرات اجرای برجام/ یک پیشنهاد برای مبارزه با فیش های نجومی!

زنگنه با اشاره به اینکه بعد از صدور حکم اعدام نیز تغییری در این زمینه به وجود نیامده است، ادامه داد: «در صورت اعدام وی نیز همین دو هزار ‌میلیارد تومان به دست می‌آید؛ البته قوه قضائیه در این زمینه کار خود را می‌کند. اما ما علاقه‌ای نداریم که ایشان اعدام شود، چراکه زنجانی درحال‌حاضر مثل جعبه سیاهی است که با اعدام‌شدن گم می‌شود». وزیر نفت با اشاره به اینکه قوه قضائیه در این زمینه وظیفه خود را به‌خوبی انجام می‌دهد، افزود: «انصاف و عدالت در این زمینه رعایت شده است». شاید بعد از چندماه این صریح‌ترین سخنان زنگنه درباره بابک زنجانی باشد. متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی در جلسه چهارم دادگاه خود حملات تندوتیزی را متوجه وزیر نفت کرد و حتی درباره مصادره اموال خود به‌نفع وزارت نفت گفت: «دوست ندارم زنگنه سوار ماشینم شود». اکنون اما زنگنه گفته موافق اعدام او نیستیم. اما وزیر نفت وقتی می‌گوید بابک زنجانی جعبه سیاه ماجراست از چه چیزی سخن می‌گوید».

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۴
بهترین کار اینه که دیگه فیش صادر نشه و مبلغ مستقیم به حساب بره. چون اگه فیش ها رو کم کنن درامدهای زیر میزی بالا میره.
راه دیگه هم اینه که کارگرا مستقیم از تولید کارخونه برداشت کنن و خودشون بفروشن
بنظر من دکتر نوبخت بعنوان خزانه دار باید استعفا دهد نه فقط با واژه ها بازی کند
جامعه به انسانهاي مومني مثل آقاي ناطق نوري نيازدارد/حرف وزيرنفت كاملابجاست/تركيه به هيج وجه بااسراييل قطع رابطه نداشته است وحاكمان تركيه درحال نقش بازي كردن هستند وفقط دراين بين مردمشان بازيچه ومهره شطرنج آنهاست/تدبيروزيركي دربازيهاي سرنوشت ساز سياسي اصل مهمي است ولازمه پيشبرد اهداف مقدس نظام استفاده وحمايت ازافراد سياسي خبره دردستگاه ديپلماتيك ووزارتخارجه دولت بيش ازپيش ضروري ميباشد /
جعبه سیاه گمشده اموالی ست که در خارج میباشد و افراد پنهانی که در ایران و خارج در پشت صحنه حمایت همه جانبه از او می کنند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل