بازدید 8164
فوری؛

عادی‌سازی روابط ترکیه و رژیم اسرائیل رسماً اعلام شد

روند آشتی میان ترکیه و رژیم اسرائیل که از چند ماه پیش آغاز شده و در روزهای اخیر به مرحله نهایی خود رسیده بود، امروز با اعلام رسمی نخست زویر ترکیه، مبنی بر عادی سازی روابط، جنبه کاملاً علنی پیدا کرد. بیانیه نخست وزیر ترکیه در پی توافق اخیر طرفین اعلام می‌شود که بحث‌های زیادی را نیز در محافل مختلف برانگیخته است.
کد خبر: ۶۰۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱ 27 June 2016
عادی‌سازی روابط ترکیه و رژیم اسرائیل رسماً اعلام شدروند آشتی میان ترکیه و رژیم اسرائیل که از چند ماه پیش آغاز شده و در روزهای اخیر به مرحله نهایی خود رسیده بود، امروز با اعلام رسمی نخست زویر ترکیه، مبنی بر عادی سازی روابط، جنبه کاملاً علنی پیدا کرد. بیانیه نخست وزیر ترکیه در پی توافق اخیر طرفین اعلام می‌شود که بحث‌های زیادی را نیز در محافل مختلف برانگیخته است.

به گزارش «تابناک»، بینالی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه رسماً توافق عادی‌سازی و ازسرگیری روابط دیپلماتیک با رژیم اسرائیل را اعلام کرد. به گفته ییلدریم، توافقنامه رسمی مربوط به این موضوع، فردا امضا می‌شود.

وی افزود: بازگشت سفرا به عنوان بخشی از توافق عادی سازی روابط صورت خواهد گرفت. ییلدریم تأکید کرد که امضای توافقنامه عادی سازی روابط با اسرائیل فردا انجام می‌شود و این توافقنامه شامل لغو محاصره نوار غزه خواهد بود.

نخست وزیر ترکیه همچنین گفت: بنا بر این توافق، قرار شد که اسرائیل ۲۰ میلیون دلار به قربانیان حمله به کشتی مرمره پرداخت کند.

پس از اظهارات ییلدریم، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل نیز عادی سازی روابط با ترکیه را رسماً اعلام کرد و این موضوع را دارای اهمیت استراتژیک خواند. وی ترکیه و رژیم اسرائیل را «دو قدرت بزرگ» منطقه دانست و گفت که قطع روابط به نفع آن‌ها نبود، زیرا از همکاری دوجانبه جلوگیری می‌کرد.

وی افزود: «بر اساس توافق، سربازان ما دیگر تحت پیگرد ترکیه نخواهند بود و پارلمان ترکیه همه ادعا‌ها علیه تل آویو را ملغی اعلام می‌کند».

همچنین بر خلاف ییلدیریم، وی تأکید کرد که توافق با ترکیه، سبب حفظ محاصره غزه می‌شود، تا از تقویت حماس جلوگیری شود. وی افزود: «ما در این مورد امتیازی نداده‌ایم و محموله‌ها باید از مسیر بندر اشدود منتقل شوند».

نتانیاهو همچنین گفت: «این توافق از اقدامات تروریستی علیه اسرائیل از اراضی ترکیه و همچنین جمع آوری منابع مالی برای چنین اقداماتی جلوگیری می‌کند».

گفتنی است، روابط آنکارا و تل‌آویو در سال ۲۰۱۰ میلادی پس از حمله نظامیان رژیم اسرائیل به کشتی حامل کمک‌های انسان دوستانه برای نوار غزه ـ که منجر به کشته شدن ده تن از شهروندان ترکیه شد ـ به شدت متشنج شده بود.

ترکیه برای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل سه شرط را مطرح کرده بود؛ عذرخواهی رسمی تل‌آویو از آنکارا، پرداخت غرامت به خانواده کشته شدگان و پایان دادن به محاصر غزه. اسراییل با پادرمیانی آمریکا شرط نسخت را به طور جزئی به ‌جا آورد و بخشی از غرامت‌ها را نیز پرداخت، ولی درخصوص شرط سوم، هنوز اقدامی نکرده است.

گفته می‌شود، بنا بر توافقنامه جدید، شرط سوم ترکیه ـ که لغو کامل محاصره غزه بود ـ به شکل تسهیل در ارسال کمک‌های انسانی برای مردم غزه قید شده است، بدین شکل که کمک‌های انسان‌دوستانه ابتدا به بندر اسرائیلی «اشدود» رفته و پس از بازرسی به غزه انتقال داده خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۰
اترکیه و اسراییل در عرض 2 سال جنگ کردند و کلی دعوا کردند و برای همدیگر خط و نشان کشیدند و حالا هم اشتی کردند
چه خوب می نویسی تو
حتی اگه فوری باشه
ترکیه کشور خیانت کار و دغل باز و کثیف......
روابط از اول هم عادی بود گمراه کردن افکار عمومی مردم ترکیه برای گرفتن رای به حزب اردغان موجب تنش ظاهری شده بود.
عذر خواهی زسمی اسرائیل از ترکیه به خاطر حادثه کشتی مرمره هم جزو توا فق است.
کسانی که ادعای مسلمانی شان گوش فلک را کر کرده با دشمن مسلمانان چون یرادر رفتار می کنند. ننگ بر آنها
ترکیه در نوار غزه دستگاههای آب شیرین کن نصب خواهد کرد. یک کشتی شامل دو هزار تن مواد غذایی به سمت نوار غزه حرکت کرده و ساخت یک بیمارستان دویست تخت خوابی در غزه هم در دستور کار دولت ترکیه است. خبرها را کامل بنویسید لطفا .
روابط با ترکیه باید در تمام سطوح به طور کامل قطع شود اگر نمی خواهیم بیش از این در سوریه و دیگر جبه ها شهید دهیم.
چرا تركيب سايت عِوَض كردين قبلي خيلي بهتر بود اخبار كوتاه داشت برأي iOS همش قفل مي كنه
ایول ترکیه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل