بازدید 41406
در یک مصاحبه تلویزیونی عنوان شد؛

انتقادات کم‌سابقه «بایدن» از عربستان سعودی و ترکیه

یکی از سنت‌های مرسوم در عرصه سیاسی آمریکا، این است که با نزدیک شدن به پایان دوران یک رئیس جمهور در این کشور، مقامات ارشد دولت وی، اظهارات صریح تری را درباره موضوعات مختلف مطرح می‌کنند. در همین راستا، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، در مصاحبه تلویزیونی به موضوعات مربوط به ایران، عراق و سوریه پرداخته است.
کد خبر: ۶۰۱۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۱ 27 June 2016
انتقادات کم‌سابقه «بایدن» از عربستان سعودی و ترکیهیکی از سنت‌های مرسوم در عرصه سیاسی آمریکا، این است که با نزدیک شدن به پایان دوران یک رئیس جمهور در این کشور، مقامات ارشد دولت وی، اظهارات صریح تری را درباره موضوعات مختلف مطرح می‌کنند. در همین راستا، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، در مصاحبه تلویزیونی به موضوعات مربوط به ایران، عراق و سوریه پرداخته است.

به گزارش «تابناک»، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «بلومبرگ» به دسته ای از مسائل مربوط به خاورمیانه، از جمله ایران پرداخته است. در بخشی از این مصاحبه، بایدن در پاسخ به پرسشی درباره مخالفت عربستان سعودی با توافق هسته‌ای ایران و همچنین عدم تمایل این کشور به مبارزه جدی با گروه تروریستی داعش پرداخت و از سعودی‌ها انتقاد کرد.

وی در این زمینه اظهار داشت: «بگذار صریح بگویم. نخست اینکه هرگز نمی‌شد آن‌ها (سعودی‌ها) را جنگجویانی پای کار دانست. دوم اینکه برای من جالب است که همه دنیا آماده است که کناری بنشیند و از آمریکا بخواهد تا کار را به نتیجه برساند؛ خواه جنگ باشد یا مذاکره یا هر چیز دیگر».

وی همچنین درباره محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد سعودی گفت: «تصور می‌کنم محمد بن سلمان به قول مسیحی‌ها دارد به این مکاشفه می‌رسد که چرا به نفع عربستان سعودی نیست که به منطقه به چشم یک بازی حاصل جمع صفر با ایران نگاه کند».

وی با بیان اینکه شاید بتوان نشانه‌های این تغییر را در یمن مشاهده کرد، گفت: اینکه ایران توافق هسته‌ای را پذیرفت و مثلا رآکتور اراک را با سیمان پر کرد و خیلی کارهای دیگر را که پیشتر تصور نمی‌شد، پذیرفت، سعودی‌ها را غافلگیر کرد. به گفته وی، ریاض به این نتیجه رسید که در این زمینه بیش از این فشار نیاورد، اما در عین حال این پرسش را از آمریکا پرسید که «آیا حاضرید، بخش دوم توافق، مبنی بر اینکه «اگر شما (ایران) از تروریسم حمایت کنید، با شما مقابله خواهیم کرد» را اجرا کنید»؟

معاون رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به اینکه آیا واشنگتن حاضر است با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران برخورد کند، گفت: «بله، الان داریم همین کار را می‌کنیم. مدرکش هم تمام کارهایی است که ما داریم برای ردگیری محموله‌های تسلیحاتی انجام می‌دهیم. مدرکش این است، زمانی که ایرانی‌ها خواستند به یمن تجهیزات ارسال کنند، ما آنجا را محاصره دریایی کردیم و مانع این کار شدیم».

وی افزود: «می‌دانید، ما به قیمت احتمال وقوع جنگ، تعهد سازمان ملل مبنی بر اینکه هیچ‌کس نباید (به یمن) سلاح بفرستد را اجرا کردیم. هرجا بتوانیم، واکنش نشان می‌دهیم. این یک روند است؛ روندی که در حال ارتقاست».

وی در بخشی دیگر از این مصاحبه، از ترکیه نیز به واسطه سیاست‌هایش در سوریه انتقاد کرد و گفت: «آن‌ها از من می‌پرسیدند که چرا ما در سوریه منطقه پرواز ممنوع ایجاد نمی‌کنیم...؟ من هم گفتم که شما خودتان عضو ناتو هستید. شما دقیقاً در مرز با سوریه قرار دارید. شما این هواپیماهای لوکس را دارید؛ چرا از آن‌ها استفاده نمی‌کنید؟ آن‌ها سکوت کردند. من گفتم: شما نمی‌خواهید خودتان وارد عمل شوید، نمی‌خواهید خودتان کسی باشید که این کار را انجام می‌دهد».

وی در مورد احتمال مداخله نظامی در سوریه نیز گفت: «برای آنکه با اسد برخورد کنیم، باید با روسیه و ایران هم برخورد کنیم. روسیه توان آتش قدرتمندی آنجا دارد. روسیه سامانه راداری‌ در سوریه مستقر کرده که بخش بزرگی از کشور را تحت پوشش دارد؛ بنابراین، باید برویم و تأسیسات و هواپیماهای روس‌ها را هم هدف قرار دهیم. می‌توانیم این کار را انجام دهیم. موفق هم می‌شویم؛ اما از شما می‌پرسم، آیا ارزشش را دارد»؟

وی در پاسخ به اینکه چرا واشنگتن به بمباران مواضع گروه‌های مورد حمایت آمریکا در سوریه توسط روسیه واکنشی نشان نداده، به همکاری آن‌ها با جبهه النصره اذعان کرد. بایدن گفت: «ببینید، النصره که یک سازمان تروریستی است، دارد با برخی از آن‌هایی که ما آموزش دادیم، همکاری می‌کند، چون همه آن‌ها علیه اسد می‌جنگند. همه آن‌ها مخالف اسد هستند؛ بنابراین، توجیه روس‌ها این است که «ما داریم به النصره حمله می‌کنیم.»؛ بنابراین، خسارت جنبی به نیروهایی که ما داریم از آن‌ها حمایت می‌کنیم، واقعی است».

بایدن درباره درخواست‌های موجود در آمریکا برای مقابله نظامی با دولت اسد، به انتقاد از این درخواست‌ها پرداخت و گفت: «از ما می‌خواهید با اسد چه کنیم؟ کنار بزنیمش؟ چطور باید این کار را کرد؟ می‌گویید از موشک‌های «تاماهوک» استفاده کنید؟ یعنی از ما می‌خواهید که اعلام جنگ کنیم؟ پس عراق را در نظر بگیرید، آیا قرار است باز هم ۱۰۰ هزار نیرو به آنجا (سوریه) اعزام کنیم؟ این چیزی است که از من می‌خواهید»؟

درباره عراق نیز معاون رئیس جمهور آمریکا راجع به اظهارات سابقش مبنی بر ضرورت برقراری یک نظام فدرالی در این کشور، تصریح کرد که هدف وی تجزیه عراق نیست و گفت: «من در مورد تجزیه صحبت نکردم. منظور من یک سیستم فدرال بود و هنوز هم تصور می‌کنم این تنها راه است. اینکه بغداد پایتخت باشد و بر مرز‌ها و سیاست خارجی کنترل داشته باشد و هر یک از مناطق، که عبارتند از منطقه سنی، منطقه کردی و منطقه شیعی که در جنوب بغداد واقع شده، از خودمختاری مشابه برخودار باشند، درست مانند خودمختاری‌ که کالیفرنیا دارد. کالیفرنیا گشت ایالتی خودش را دارد. در کالیفرنیا پلیس فدرال حضور ندارد. دلاور هم پلیس ایالت خودش را دارد. استدلال من این بود که کرد‌ها هرگز به پلیس شیعه اجازه نمی‌دهند، کردستان را اشغال کند. سنی‌ها هم اجازه نخواهند داد».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی