بازدید 3861

دو سناريوي بازارارز و طلا ؛رشد نجومي‌يا بحران تاريخي

پس از اعلام نتايج همه پرسي روز پنج شنبه انگليس که حمايت مردم اين کشور براي خروج از اتحاديه اروپا (برکسيت) را نشان داد، بازار‌هاي مالي شاهد بزرگترين نوسان از زمان بحران مالي جهاني در سال ۲۰۰۸ بود.
کد خبر: ۶۰۰۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۸ 25 June 2016
پس از اعلام نتايج همه پرسي روز پنج شنبه انگليس که حمايت مردم اين کشور براي خروج از اتحاديه اروپا (برکسيت) را نشان داد، بازار‌هاي مالي شاهد بزرگترين نوسان از زمان بحران مالي جهاني در سال ۲۰۰۸ بود.
به گزارش تجارت اين روند نوساني به بازار طلا وارز ايران هم رسيد در اين رابطه محمد کشتي‌آراي رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر در گفتگو با تجارت در خصوص روند قيمت جهاني طلا گفت: قيمت جهاني طلا به 1316 دلار افزايش پيدا کرده و موجب شده طلا و سکه در بازار داخلي نيز باتوجه به افزايش قيمت جهاني که ناشي از خروج انگلستان از اتحاديه اروپا هست روند صعودي داشته باشد.وي در ادامه افزود: قيمت سکه تمام با افزايش 30 هزار توماني به يک ميليون و 57هزار تومان رسيده است.رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر اعلام کرد هيچگونه پيش بيني در خصوص روند قيمت طلا و سکه نمي‌توان داشت.
رييس اتحاديه طلا وجواهر از افزايش قيمت طلا و سکه در پي تاثير بازار جهاني که ناشي از خروج انگليس از اتحاديه اروپاست، خبر داد ودر گفتگويي با ساير رسانه‌ها گفت: قيمت فعلي سکه، بالاترين نرخ در دو سال اخير است و طلاي ۱۸ عيار نيز براي اولين بار در سال جاري به بيش از ۱۰۷ هزار تومان رسيده است.
محمد کشتي آراي با اشاره به موضوع همه‌پرسي برگزار شده در انگليس که منجر به خروج اين کشور از اتحاديه اروپا شد، در رابطه با تاثيرات اين اتفاق بر بازار جهاني طلا اظهار کرد: پس از اعلام نتيجه همه‌پرسي، به بازار طلاي جهاني شوک وارد و با افزايش هشت درصدي قيمت مواجه شد.وي ادامه داد: بسياري از بازارها بلافاصله دچار نوسان شدند و در ابتداي کار شرايط هيجاني داشته‌اند، اما به مرور به ثبات نسبي رسيدند. چهارشنبه هفته گذشته قيمت هر اونس طلاي جهاني 1265 دلار بود که پس از رفراندوم به 1354 دلار رسيد و در نهايت به 1316 دلار کاهش يافت تا بازارهاي جهاني تعديل شود.
طلاي 18 عيار رکورد 107 هزار تومان
رييس اتحاديه طلا وجواهر با اشاره به قيمت سکه در بازار ايران گفت: قيمت نيم سکه در حال حاضر 528 هزار تومان و قيمت ربع سکه 278 هزار تومان است.  نرخ هر گرم طلاي 18 عيار نيز با افزايش 3000 توماني، به رقم 107 هزار و 690 تومان رسيد.به گفته وي، قيمت فعلي سکه بالاترين نرخ در دو سال اخير است و طلاي 18 عيار نيز براي اولين بار در سال جاري به بيش از 107 هزار تومان رسيده است. کشتي آراي در مورد پيش‌بيني‌ها از بازار طلا و سکه در هفته جاري عنوان کرد: هنوز اثرات خروج انگليس از اتحاديه اروپا بر بازار طلا مشخص نيست و علاوه بر اين، هنوز تحليل‌هاي اين اتفاق روي بورس و شاخص‌هاي اقتصادي مشخص نشده است.وي در خصوص ميزان دادوستدها پس از خروج انگليس از اتحاديه اروپا افزود: در حال حاضر تمامي‌دادوستدها با احتياط انجام مي‌شود و تمامي‌معامله‌گران کار خود را با احتياط پيش مي‌برند، چرا که تا روز دوشنبه تبعات اين اتفاق مشخص نيست و از روز سه‌شنبه مي‌توان پيش‌بيني‌هاي لازم را در خصوص بازارهاي جهاني طلا و مسير حرکت آن اعلام کرد.
بازارهاي مالي به زودي متعادل مي‌شود
درهمين حال دبيرکل اتاق بازرگاني ايران و انگلستان از پايان يافتن تزلزل ناشي از جدايي انگلستان از اتحاديه اروپا، در بازارهاي مالي و کالايي در آينده نزديک خبر داد.
اميرهوشنگ اميني، دبيرکل اتاق بازرگاني مشترک ايران و انگلستان در گفت و گو با «عصربازار» در خصوص روند تاثيرات کوتاه مدت و ميان مدت خروج انگلستان از اتحاديه اروپا گفت: همانطور که در دو روز گذشته مشاهده شد، اولين نشانه‌هاي خروج انگلستان از اتحاديه اروپا، کاهش ارزش پوند و تاثيرات منفي در بازارهاي سرمايه بين المللي است. البته اين تاثيرات در کوتاه مدت رفع مي‌شود. احتمال مي‌رود که روند زماني بازگشت قيمت پوند به قيمت قبلي تا دو هفته آينده باشد، همچنين در روزهاي آتي وضعيت بازارهاي سهام بين المللي نيز متعادل مي‌شود.
او افزود: نتيجه اين رفراندوم که جدايي انگلستان از اتحاديه اروپا را رقم زد، حاصل احساسات مردم بود و البته اکنون صحبت از تجديد نظر در اين راي گيري مي‌شود. هرچند به دليل اين که بخش عمده اي از نظام اقتصادي اين کشور در دست بخش خصوصي است، وضعيت بازارها به زودي متعادل مي‌شود و پيمانهاي مالي و تجاري را تحت تاثير قرار نمي‌دهد.
به گفته دبيرکل اتاق بازرگاني ايران و انگلستان، اين اتفاق مي‌تواند به رشد تجارت ايران و انگلستان نيز منجر شود. زيرا انگلستان براي ورود به بازار ايران، در رقابت با ساير کشورهاي اروپايي قرار مي‌گيرد. همچنين اگر مشکلات مربوط به مراودات بانکي بين المللي زودتر حل شود، ميتوانيم اميدوار باشيم که جذب سرمايه خارجي از اين کشور نيز به زودي انجام شود.
حركت طلا مطابق انتظار
همچنين مهدي پناه دوست تحليل گر بازار مالي در گفتگو با تجارت گفت :همانطور كه از حدود دو ماه پيش انتظار داشتيم روند نزولي طلا در گذشته ، تغيير يافته است وبا كمي‌خوشبيني مي‌تونيم بگيم كه موج ٥ نزولي طلا به اتمام رسيده و در نقطه اغازين موج صعودي طلا هستيم و حركت‌هاي نزولي اينده رو مي‌توان فازهاي اصلاحي اين روند در نظر گرفت.
سجاد آشتياني در خصوص ارزنده بودن خريد طلا براي سرمايه گذاري کوتاه مدت در گفت و گو با تجارت گفت :به نظر ميرسد با اتفاقاتي که افتاده و براساس جو رواني موجود خريد طلا به عنوان يک کالاي سرمايه اي منطقي بوده وتوصيه مي‌شود که سرمايه گذاران با رصد دقيق اخبار دست به خريد بزنند.
وي در خصوص تاثير خروج انگليس بر ساير بازارهاي ايران کفت :بازار‌هاي ديگر ما از قبيل بورس هيچ تاثيري از اتفاقات بين المللي نمي‌پذيرند و به عنوان نمونه بورس بر خلاف روند جهاني صعودي بود.
آينده اقتصادي انگليس در‌هاله‌اي از ابهام
به گفته رونن پالان، استاد دانشگاه لندن سيتي، روز گذشته بازارهاي مالي بين المللي با آشفتگي به کار خود پايان دادند و روز دوشنبه نيز شاهد نوسان در اين بازارها خواهيم بود اما اگر اين نوسان‌ها در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه نيز ادامه يابد بايد منتظر فاجعه اي شبيه به تأثير بحران‌هاي اقتصادي سال 2008 بر بازارهاي مالي اروپايي باشيم.
شاخص سهام بانک‌ها نيز در اروپا به شدت تحت تأثير همه پرسي انگليس قرار گرفت به گونه اي که شاخص سهام بانک لويدز انگليس نيز سقوط آزاد 20 درصدي ارزش را تجربه کرد.
چيزي که بيش از همه کارشناسان اقتصادي را نگران کرده است قرار گرفتن آينده اقتصاد انگليس،‌ به عنوان يکي از بزرگ‌ترين اقتصادهاي اروپا، در‌هاله‌اي از ابهام است.
واکنش شرکت‌هاي خارجي، نحوه جدا شدن اين کشور از اتحاديه اروپا، نحوه شکل گيري قوانين جديد و برگزاري مذاکرات جديد براي پايه‌ريزي مباني روابط جديد با اتحاديه اروپا از جمله مهمترين نگراني‌هايي است که کارشناسان اقتصادي با آن روبرو هستند.
خروج انگليس از اتحاديه اروپا، کارشناسان اقتصادي را در برابر سوال‌هايي نظير آينده شاخص‌هايي مانند نرخ بيکاري، و تورم و ... در اين کشور قرار داده است.
به گفته يکي از کارشناسان اقتصادي موسسه ورد فرست، ابهامات زيادي نسبت به آينده اقتصاد انگليس بوجود آمده است و اين احتمال وجود دارد که با کاهش حجم سرمايه گذاري شرکت‌ها در اين کشور نرخ اشتغال در انگليس نيز کاهش يابد.مردم اين کشور اروپايي در حالي رأي به خروج از اتحاديه اروپا دادند که پس از مدت‌ها، انگليس روند بهبود برخي شاخص‌هاي اقتصادي خود را تجربه مي‌کرد.کارشناس ورد فرست تأکيد کرد اين احتمال وجود دارد که در آينده نزديک با کاهش اعتماد شرکت‌ها و مصرف کنندگان نسبت به شرايط اقتصادي انگليس‌ طي چند فصل آينده شاهد رکور در اين کشور باشيم.
صندوق بين المللي پول نيز در ارزيابي خود نسبت به نتايج خروج انگليس از اتحاديه اروپا، اعلام کرد اين کشور در سال 2017 دچار رکود خواهد شد.يک کارشناس و پژوهشگر طرحهاي مديريتي منابع طبيعي اعلام کرد: با خروج انگليس از اتحاديه اروپا، شوک بزرگي به بازار سهام و بورس در نقاط مختلف جهان وارد شد.
بانک مرکزي انگليس با مشخص شدن نتيجه همه پرسي اعلام کرد، اقدامات لازم براي حفظ ثبات در سيستم پولي و اقتصادي کشور را انجام خواهد داد.درهمين رابطه موسسه‌هاي اعتبار سنجي با اعلام نتايج همه پرسي که راي به خروج انگليس از اتحاديه اروپا داد، اقدام به کاهش رتبه اعتباري انگليس کردند.
هشدار موسسه موريز
موسسه اعتبار سنجي موديز پس از اعلام نتايج همه پرسي رتبه اعتباري «اوراق قرضه دولتي» انگليس را از وضعيت «ثبات» به «منفي» تغيير داد. اين موسسه اعتبارسنجي هشدار داد رشد اقتصادي انگليس پس از اين ضعيف تر خواهد شد و سياست‌هاي اقتصادي اين کشور ممکن است با شکست مواجه شود و قدرت مالي دولت انگليس در همين راستا کاهش خواهد يافت.  
موسسه اعتبار سنجي موديز در بيانيه خود آورده است، تبعات منفي اين شوک بر اقتصاد انگليس تا زمانيکه دولت اين کشور موفق به سياست‌هاي اقتصادي جايگزين سياست فعلي بشود در اقتصاد اين کشور ادامه خواهد داشت.موديز رتبه اعتباري انگليس را همچنان AA+ دانست. اين رتبه سه سال پيش از AAA به رتبه کنوني تنزل يافته بود.
موسسه اعتباري سنجي استاندارد اند پورز که با نام اس اند پي نيز شناخته شده است، ديروز(جمعه) هشدار داد، رتبه اعتباري انگليس با برگزاري اين همه پرسي ممکن است از رتبه اعتباري AAA تنزل يابد.
کارشناسان بازار و سرمايه گذاران خرد در نظرسنجي طلاي هفتگي کيتکونيوز همچنان نسبت به افزايش قيمت اين فلز ارزشمند در هفته جاري خوش بين ماندند و انتظار دارند طلا به رشد چشمگيري که روز جمعه بدنبال ريسک گريزي سرمايه گذاران و معامله گران در واکنش به تصميم انگليس براي خروج از اتحاديه اروپا پيدا کرد، ادامه دهد.
در نظرسنجي هفته جاري از کارشناسان بازار، ۲۲ تحليلگر و معامله گر شرکت کردند که ۱۶ نفر يا ۷۳ درصد آنها نسبت به افزايش قيمت طلا ابراز خوش بيني کردند در حاليکه سه نفر يا ۱۴ درصد کاهش قيمت را پيش بيني کردند و به همين تعداد هم نظري نداشتند.
نظر كارشناسان؛ رشد!
در اين بين در نظرسنجي آنلاين کيتکو براي هفته جاري ۴۷۰ نفر راي دادند که از ميان آنها ۲۹۰ نفر يا ۶۲ درصد افزايش و ۱۲۶ نفر يا ۲۷ درصد کاهش قيمت طلا در هفته جاري را پيش بيني کردند در حاليکه ۵۴ نفر يا ۱۱ درصد نظري نداشتند.
در نظرسنجي هفته قبل ۶۵ درصد از کارشناسان بازار و ۸۰ درصد از سرمايه گذاران خرد به افزايش قيمت طلا خوش بين بودند. به اين ترتيب براي سومين هفته متوالي هر دو گروه صعود طلا به قيمت بالاتر را پيش بيني کردند و براي سومين هفته متوالي پيش بيني درستي داشتند.طلا روز جمعه پس از اعلام نتايج همه پرسي روز پنج شنبه انگليس که حمايت مردم اين کشور براي خروج از اتحاديه اروپا (برکسيت) را نشان داد، شاهد بزرگترين افزايش يک روزه از زمان بحران مالي جهاني در سال ۲۰۰۸ بود.
اين تصميم شوکه کننده در سطح جهاني انعکاس يافت و سرمايه گذاران را که از پيامدهاي مالي و اقتصادي اين رويداد به وحشت افتاده بودند متقاضي دارايي‌هاي امن از جمله طلا کرد. شاخص دلار آمريکا در اين روز در برابر سبدي از ارزهاي بزرگ به بالاترين سطح در شش سال گذشته صعود کرد اما حتي افزايش ارزش دلار که معمولا جهت حرکت معکوس با طلا دارد مانع افزايش قيمت اين فلز ارزشمند نشد.
مسير بازار آتي سكه بعد از همه پرسي بريتانيا
پس از اينکه نتيجه همه پرسي مشخص شد، اونس حرکت قدرتمندي به سمت بالا انجام داد و تا ۱۳۵۸ دلار نيز صعود کرد. البته در اينجا محدوده مقاومتي محکمي‌وجود داشت که باعث نزول اونس تا محدوده ۱۳۲۰ دلاري شده است. توجه داشته باشيد که در زمان بسته شدن بازار آتي در روز پنجشنبه، قيمت اونس ۱۲۶۱ دلار بوده است. بنابراين انتظار نوسانات صعودي پرقدرتي در زمان بازگشايي بازار آتي براي روز شنبه را داريم.و توصيه مي‌شود در شروع بازار پوزيشن گيري نفرماييد تا بازار به تعادل برسد.
اما حال به سراغ سناريوهاي پيش روي سررسيد اسفند خواهيم رفت.
سناريو صعودي:سطح حمايتي ۱۰۷۷۰۰۰ در سکه اسفند که در گذشته مقاومت بسيار قوي بوده، اکنون تبديل به حمايت خواهد شد. البته‌امکان پوزيشن گيري به دليل ريسک ناشي از همه پرسي بريتانيا وجود نداشت و توصيه به آفست بودن داشتيم. اما افزايش قيمت از اين سطح نشان دهنده نظم نهفته در بازار است.
با توجه حرکت پرقدرت اونس و افزايش بيش از ۵۰ دلاري نسبت به پنجشنبه، احتمال نوسانات صعودي شديد را ميدهيم. اولين هدف براي خريداران ميتونيد ۱۱۱۳۰۰۰ و دومين هدف نيز ۱۱۲۱۰۰۰ باشد. ۱۱۲۱۰۰۰ بالاترين قيمت (Highest Price) سررسيد اسفند بوده و بايد کاملا در مورد اين سطح هوشيارانه عمل کنيم.شايان ذکر است که شکست ۱۱۲۱۰۰۰ ميتواند موجب رشد چشم گير قيمت شود و به علت مقاومت بدون تثبيت و ماندگاري مي‌تواند مجدد به زير مقاومت برگردد.
سناريو کاهشي:سطوح مستحکم مقاومتي بين ۱۱۱۳۰۰۰ تا ۱۱۲۱۰۰۰ وجود دارد، در صورتي که قيمت در بين اين سطوح بازگشايي شود، بايد منتظر شکست ۱۱۱۳۰۰۰ باشيم که بعد شکست با تاييده حمايت ۱۱۱۰۰۰۰ احتمال کاهش پيش بيني مي‌شود. که اين کاهش تا جايي ادامه خواهد داشت که سطوح‌هاي حمايتي خود را بشکند و با شکست هر يک از حمايت‌ها به حمايت بعدي خواهد رسيد.حمايت‌هاي پيش رو پس از شکست ۱۱۱۳۰۰۰ مي‌تواند :۱۱۱۰۰۰۰ - ۱۱۰۵۰۰۰ - ۱۱۰۲۰۰۰ - ۱۰۹۹۰۰۰ - ۱۰۹۴۵۰۰ - ۱۰۸۷۰۰۰ - ۱۰۷۷۰۰۰۰ پيش برود که بستگي به اونس طلا دارد. و احتمال اينکه به دليل هم جهت شدن با اونس طلا، بعد کاهش بر روي هر کدام از سطوح روند خود را از کاهش به افزايش تغيير دهد.شايان ذکر است که سطح ۱۰۷۷۰۰۰ بسيار مستحکم ديده مي‌شود که در صورت شکست مي‌تواند کاهش بيشتري به دنبال داشته باشد.

طلا و ارز    قيمت (تومان)    ميزان تغيير قيمت
سکه طرح جديد    1057000    29000+
سکه طرح قديم    1055000     28000+
نيم سکه    528000     12000+
ربع سکه    278000     9000+
سکه گرمي    182000     2000+
هر گرم طلاي 18 عيار    107690     2840+
اونس    1316.60 دلار    1.90- دلار
دلار    3459     10-
يورو    3898     54-
درهم    945     1-
پوند    4940     203-
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار