بازدید 20165

7 خوان فارغ‌التحصيلي از دانشگاه آزاد

کد خبر: ۵۹۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۳ 17 August 2009
فارغ‌التحصيلي آن هم پس از امتحانات نفسگير پايان ترم يا شركت در جلسه دفاع در برابر استاداني كه در بسياري موارد به جاي دانشجو به يكديگر نمره مي‌دهند، يك روي سكه است و دوندگي‌هاي پس از آن و چانه‌زني بر سر بدهكار بودن يا نبودن به دانشگاه يك روي ديگر.

به نوشته «جام جم»، روند فارغ‌التحصيلي از دانشگاه آزاد آنقدر دانشجويان را خسته مي‌كند كه برخي از آن به بدترين دوران عمرشان ياد مي‌كنند.

بخشنامه‌هاي نابهنگام

مدتي است افزايش تعداد واحدهاي درسي در برخي رشته‌هاي دانشگاه آزاد، آن هم در نيمسال آخر تحصيلي منجر به سردرگمي دانشجوياني شده كه براي فارغ‌التحصيلي برنامه‌ريزي كرده‌اند، عده‌اي بعد از پايان واحدها قصد دارند به سربازي بروند، بعضي‌ها مي‌خواهند ازدواج كنند، برخي در پي فرصت شغلي مناسب هستند و گروهي هم همه چيز را براي خروج از كشور مهيا كرده‌اند، اما يكباره صدور بخشنامه‌اي جديدكه اعلام مي‌كند دانشجويان مجبورند 20 واحد ديگر را بگذرانند، نه تنها همه برنامه‌هاي آنها را نقش بر آب مي‌كند كه بار مالي 5/1 ميليون توماني هم به خانواده‌هايشان تحميل مي‌كند.

جمعي از دانشجويان كارشناسي ناپيوسته دانشگاه آزاد به تازگي خبر داده‌اند كه با وجود گذراندن تمام واحدهاي تعيين شده كه تعداد آن در ابتداي ورود به دانشگاه 70‌واحد بود، طي بخشنامه جديد دانشگاه آزاد اسلامي مجبور به گذراندن 20 واحد ديگر هستند كه در اين‌صورت تحصيل آنان بيش از يك ترم ديگر ادامه خواهد داشت.

يكي از دانشجويان كارشناسي ناپيوسته كامپيوتر در واحد ايذه دراين‌باره مي‌گويد: ورودي سال85 هستم كه بايد تاكنون فارغ‌التحصيل مي‌شدم، اما به‌دليل بيماري يك ترم از مرخصي تحصيلي استفاده كردم، حالا بخشنامه‌اي صادر شده كه بايد 20 واحد ديگر را بگذرانم. جواب مدير گروه اين است كه اشتباه كرده‌ام و مرا ببخشيد، در حالي كه تاسف او هيچ‌دردي را از من دوا نمي‌كند.

براساس اين خبر، بخشنامه افزايش تعداد واحد‌هاي درسي مربوط به دانشجويان ورودي سال 87 است كه به ازاي آن عنوان كارشناسي كامپيوتر به مهندسي تغيير مي‌كند در حالي كه براي دانشجويان ورودي قبل از 87 به رغم اجبار در گذراندن 20 واحد اضافي اين تغيير در عنوان رشته صورت نمي‌گيرد.

دانشجويان واحد ايذه مي‌گويند، اين بي‌نظمي ناشي از سليقه شخصي مدير گروه است و بسياري از واحد‌هاي ديگر دانشگاه با اين بخشنامه مشكلي ندارند.به نظر مي‌رسد ضعف اهرم‌هاي نظارتي دانشگاه آزاد در برخي شهرستان‌ها در چگونگي اجراي بخشنامه‌هاي ارسال شده دليل سردرگمي دانشجويان است.

ميزان بدهي، يك سكه 25 توماني

تعدد واحدهاي دانشگاه آزاد از يك سو و متفرق‌بودن ساختمان‌ها از سوي ديگر عاملي در تشتت كاري اين دانشگاه و البته فارغ‌التحصيلان است چون روند امضا گرفتن دانشجويان از مراكز و بخش‌هاي مختلف گاهي هفته‌هاي متوالي طول مي‌كشد و آنها ناچارند براي گرفتن يك امضا از اين سو به آن سوي شهر بروند.

يكي از فارغ‌التحصيلان كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد درباره مشكلات خود مي‌گويد: فهرستي از بخش‌هاي مختلف دانشگاه را دستمان مي‌دهند كه بايد تاييد كنند ما به آن بخش‌ها بدهكار نيستيم. در اين فهرست حتي اسامي بخش‌هايي ديده‌مي‌شود كه در دوران تحصيل حق ورود به آنجا را هم نداشتيم، نمونه‌اش سايت دانشگاه است. اين نشان مي‌دهد مسوولان دانشگاه با يكديگر هماهنگ نيستند.

علاوه بر بروكراسي شديد حاكم بر روند فارغ‌التحصيلي دانشجويان، حرف‌هاي ديگري هم دارند.يكي از آنها مي‌گويد: «بعداز آن همه دوندگي، امور مالي مدعي بود 25 تومان بدهكارم و خنده‌دار است كه بايد 25 تومان به حساب بانكي دانشگاه واريز مي‌كردم.»

ديگري اضافه مي‌كند: «البته اين دليل شفافيت مالي دانشگاه نيست، چون در زمان فارغ‌التحصيلي من گفته شد 500 هزار تومان بدهكارم و تا اين مبلغ را نپردازم، نمي‌توانم فارغ‌التحصيل شوم، در حالي كه با ارائه اسناد و مدارك معلوم شد حتي 35 هزار تومان هم از دانشگاه طلبكارم كه براحتي گفتند اشتباه شده، اما هيچ وقت طلبم را ندادند.»

به گفته برخي دانشجويان، ساختار اداري مالي اين دانشگاه آنقدر ضعيف است كه اگر يكي از فيش‌ها گم شود، كارمندان نمي‌توانند به او كمكي كنند.

مدرك شما كپك زده است

يكي از فارغ‌التحصيلان دانشگاه آزاد كه دوره كارشناسي را سال 76 و كارشناسي ارشد را سال 78 به پايان رسانده، چندي پيش براي دريافت ريزنمرات خود به يكي از ساختمان‌هاي اداري اين دانشگاه مراجعه كرد و دريافت كه در بخش بايگاني قسمتي از پرونده‌ها به دليل وجود رطوبت و احتمالا آبگرفتگي كپك زده است، وي مي‌گويد: «بخشي از نمرات پرونده تحصيلي‌ام قابل خواندن نبود. بعد از كلي زحمت در دوباره‌خواني نمرات، مسوول مربوط گفت به جاي گذراندن 137 واحد در دوره كارشناسي يك واحد كم دارم و تعداد واحد‌هاي من 136 واحد است و اگر نتوانم ثابت كنم همه واحد‌ها را پاس كرده‌ام، بايد تابستان يك واحد را بگذرانم! تصور كنيد پس از 12 سال و بعد از فارغ‌التحصيلي در دوره كارشناسي ارشد بايد سر كلاس ليسانس مي‌نشستم! سرانجام ثابت كردم اشتباه از واردكننده تعداد واحدها به كامپيوتر بوده وبه جاي درس 3‌واحدي، 2 واحد ثبت كرده است.»

لطفا زودتر تسويه كنيد

«لطفا زودتر با دانشگاه تسويه كنيد، چون ممكن است تمام مدارك شما به جاي ديگري منتقل شود كه ديگر نتوانيد پيدا كنيد»! اين جمله يكي از كاركنان امور فارغ‌التحصيلان دانشگاه به يك فارغ‌التحصيل است كه نشان مي‌دهد پراكندگي مكاني و نقل و انتقالات مداوم چه دشواري‌هايي مي‌تواند براي دانش‌آموختگان ايجاد كند.

اين شتاب در حالي افراد را به تعيين تكليف سريع فرا مي‌خواند كه براي فارغ‌التحصيلي قوانين دائم در حال تغيير است. يك بار فرمت پايان‌نامه بايد با ورد‌2007 گاهي هم 2003 ارائه شود و تعداد نسخه‌ها يك‌بار 5 و بار ديگر 7 جلد است.

دانشگاه آزاد با بيش از 5/1 ميليون دانشجوي در حال تحصيل، 5/2 ميليون دانش‌آموخته 30 هزار پرسنل و 24 هزار استاد و سرانجام 350 واحد دانشگاهي ناچار به اصلاح ساختار اداري و مالي است. افزايش ظرفيت دانشگاه‌هاي دولتي و كاهش تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه آزاد در سال جاري نشان مي‌دهد كه فضاي رقابت بين دانشگاه آزاد و دولتي جدي‌تر شده و اگر دانشگاه آزاد انجام برخي اصلاحات را مدنظر قرار ندهد، در اين رقابت جا‌خواهد ماند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
من هم به حساب دانشگاه پول ریختم و تسویه حساب کردم ولی الان برای من بدهکاری ثبت شده.
همه اینها برای این است که جاسبی رو بردارید
خب بابا طرفو بردارید دیگه.
نویسنده محترم مقاله توجه داشته باشند که موضوع مدارک فارغ التحصیلی دانشجویان مربوط به معاونت دانشجویی است و ارتباطی به ساختار اداری و مالی دانشگاه آزاد ندارد!
آقای جاسبی گذشته از عملکردشان بعد از انتخابات و در روزهای اخیر دست به پاکسازی مدیران می زند؛ از جمله این تغییرات می توان از دکتر جوانپور رئیس دانشگاه آزاد تبریز و دیگر و روسای دیگر واحدها از جمله واحد کرمان و بم و ایلخچی نام برد
من موقعی که میخواستم از دانشگاه آزاد واحد ساوه فارغ‌التحصيل بشم به من گفتن 2 واحد ریاضی پیش پاس نکردی در صورتی که من ریاضی پیش با نمره 16 پاس کرده بودم و امتحان داده بودم و خودم نمرم پای برد دیده بودم. در دانشگاه شما نمیتوانید پیش نیاز پاس نکرده باشید درس های بعدی بگیرید خود کامپوتر قبول نمیکنه موقع انتخاب واحد. معلوم نبود چه بلایی سر نمره و ورقه اورده بودن که حتی برگم هم در قسمت امتحانات نبود.
خوش به حال آقای مرتضوی که این دردسر ها را برای کسب دکترای خود نداشت
من فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اراک هستم
واقعا همینگونه است پدر در می آرن برا فارغ التحصیلی واقعا بی در و پیکر
حدود 7 الی 8 مرحله
خدا نکنه یه مشکل آموزشی هم داشته باشی که دیگه فبها
ترا به خداوند قسم هر چه زودتر تكليف ما را مشخص كنيد
سلام
من خودم ورودی 87 کارشناسی ناپیوسته کامپیوتر واحد آمل هستم البته مهر ماه 87 ثبت نام کردیم چون ذخیره قبول شدیم البته با عنوان مهندسی تکنولوژی کامپیوتر ولی بخاطر همین ناهماهنگی و عدم اطلاع مدیر گروه جوان این واحد اتفاقاً ما حدود 160 نفر از دانشجویان دچار مشکل شده و حدود 10 واحد درسی اضافه پاس کردیم یعنی تحصیل در یک ترم اضافه و دانشگاه نیز نسبت به این اشتباه پاسخگو نیست. لطفا انعکاس بدهید
الان که با توچه به نظام هماهنگ حقوق من با فوق لیسانس مهندسی با یک لیسانس که سنوات خدمتی برابر داریم با تطبیق برابر شده است واقعا افسوس می خورم که چرا داشگاه ازاد مرا برای گرفتن مدرک و دفاع از پایان نامه به مرز نا امیدی کامل کشاند را تحمل کردم. توصیه می کنم در مورد واحد پایان نامه بازنگری شود. عمر جوانان را هدر ندهید. من که استادم را هرگز نمی بخشم.
قوانيني كه متاسفانه در دانشگاه ازاد حاكم هست همان قوانين جنگل هست
كاملا درست است ما بچهاي دانشگاه ازاد واحد قيامدشت هم 20 واحد را ميخواهند اعمال كنند در حاليكه اين ترم فارغالتحصيل مي شديم
من هم توي دانشگاه آزاد درس خوندم و هم سراسري (در دو مقطع). هر جفتشون مثل هم هستند. در كل ما همه جا اين بروكراسي هاي اداري و دست و پاگير و پر از اشتباه راداريم. اين فقط مخصوص دانشگاه آزاد نيست.
چقدر نمك نشناسيد. اگر اين دانشگاه آزاد نبود خيلي از ماها تحصيلات دانشگاهي نداشتيم. حالا به فرض كه يك يا دو روز يه كم داخل ساختمانها بالا و پايين رفتيم. اينقدر سخت نگيريد. در ضمن بنده از دانشگاه آزاد تهران جنوب فارغ التحصيل شدم و هيچ دردسري هم نداشتم.
شرایط قبول پروپوزال پایان نامه و تکمیل آن چنان در دانشگاه آزاد مشکل شده است که بنده که شاگرد اول در دوره کارشناسی ارشد بودم چندین بار تا مرز جنون رفتم و حتی می خواستم از تحصیل و دفاع دست بکشم. نمی دانم علت این همه سخت گیری هایی که حتی یکی از آنها در دانشگاههای دولتی نیست و باعث دلزدگی دانشجویان می شود چیست؟
می خواهید به جاسبی بند کنید این حرفها را نزنید این آخرین بند دوستان انقلاب نیستند !!!!!!!!!!!!!!
dar iran ajib ast ke baraye gozar az licence be fogh licence daneshjoo bayad dobare konkoor dahad va baraye inkar yek sal ra hadar dahad. khahar zadeye man intor shod. akhar ke chi beshe? hesab konid chand hezar daneshjoo dar sal in vaght ra hadar midan, be jaye inke mostaghim be foghe licenec beran; yani salane sadha hezar sal hadar mire!in hich jaye donya sabeghe nadare. zemnan ina faghat formule yad migiran. dar hali ke az haman sal dovvom bayad varede sherkatha beshan va kar yad begiran. in konkoor o in chizia ham behtar ast hazf shan. koll sistem amoozesh aali bayad yek dast beshe va sathe danesh ra ertegha bedim.aslan ba donyaye modern ghabel moghayese nistim. hamash dad mizanim ke in hame maghaleye elmi montasher kardim.ke chi? elm bayad karbord dashte bashe va az varedat raha shim va sader konim; elm o kala ra!
البته در دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران بیش از 70 امضا باید گرفت که برخی وابسته به یکدیگر بوده و برعکس ترتیب اعلام شده است. ای کاش مساعدتی بشود
من هم نسبت به نظام هماهنگ ضرب العجلي و بدون داشتن برنامه و در نظر گرفتن عدالت اجرا شده اعتراض دارم.من هم با داشتن درك فوق ليسانس و 17 سال سابقه با همكار خودم با همين مدرك وسابقه 19 سال و ليسانس با سابقه 15 سال يكي مي گيريم .فقط جالب است هرچه حقوق تا چند سال ديگر به ما اضافه شود از تفاوت تطبيق ما كم مي شود و رقم حقوق ما سابت خواهد ماند.اين است عدالت!!!!!!!
فارغ التحصیلی توی دانشگاه دولتی هم تقریبا همین مراحل رو دارد. من نمی دونم چرا بعضی ها همش می خوان نق بزنند؟
با سلام
من گله دارم از مسئولين كه در مورد انتقالي يا جابجائي اينهمه دانشجو را اذيت ميكنند بنده كارمند ساري و دانشجو امل هستم از طرفي بنده قراردادي هستم و مدير اداره ميگويد اگر ميزان مرخصي بدون حقوق شما بيشتر شود مجبورم نيروي جديد تقاضا كنيم تازه با ماهي 320 هزار تومان حقوق دارم رفت و امد هم ميكنم ...
حالا به افرادي كه داراي پارتي و... بودند انتقالي مشكلي ندارد و ... ولي تكليف ما چيست؟؟؟؟؟!!!!!
تابناک عزیز خواهش میکنم هرطور که صلاح میدونید این مطلب رو به اطلاع همه برسونید. و از مسولان هم تقاضا دارم جواب قانع کننده ایارایه کنند.
دست رو دلم نزارید که حسابی خونه.
کاردانی کامپیوتر رو دانشگاه دولتی بودم.
کارشناسی رو سال 86 دانشگاه آزاد واحد شیراز قبول شدم. همون روز انتخاب واحد شکه شدم. چندین واحد از درسهایی رو که بهمون ارایه داده بودند رو تو کاردانی پاس کرده بودیم. جالبترین درس تکراری هم ذخیره و بازیابی اطلاعات بود. چون این درس جز درسهای تخصصی بود که توی کنکور کاردانی به کارشناسی اومده بود. و در دوره کارشناسی باز هم ارایه شده بود در ابتدا فکر کردم شاید مثلا ذخیره و بازیابی اطلاعات 2 هست ولی بعد متوجه شدم که دقیقا همون درسه و جالب اینه که حتی به اندازه ای سرفصل هایی که توی کنکور هم اومده بود به ما درس ندادند و حتی بعضی از ما با بچه های سال اول مهندسی کامپیوتر سر یک کلاس مینشستیم. البته استاد محترم بزرگواری کردند و گفتند که ما مبتونیم تو کلاسا شرکت نکنیم ما هم همینکارو کردیم.
درس پایگاه داده ها رو هم مجبور شدیم باز پاس کنیم. همینطور درس سیستم عامل و ذکر این نکته هم مهمه که سرفصل ها همونایی بود که توی کاردانی هم بود. درس زبان ماشین و اسمبلی هم همینطور که بچه های کاردانی پیوسته مجبور بودند پاس کنند با اینکه هم بچه های کاردانی پیوسته و هم کاردانی ناپیوسته تو کاردانی پاس کرده بودند.
یکی از بچه ها بود که خیلی این در و اون در زد که این درسای تکراری رو پاس نکنه. بعد از اینکه توی شیراز که دستش از همه جا کوتاه شد و کسی جوابی بهش نداد رفت تهران اونجا هم بعد از کلی این در و اون در زدن گفتن شما باید این تعداد واحد رو پاس کنید اگه خیلی ناراحتید تا واحدایی بهتون بدیم که جایگزین اونا باشند. خلاصه یعنی اینکه این پولو باید بدید. اون بیچاره هم دید حالا که زوره همون واحدای تکراری رو پاس کنه بهتره حداقل وقت کمتری باید واسش گذاشت.
از سال 87 عنوان مهندسی رو به مهندسی تکنولوژی تغییر دادند که باید هفتاد و چند واحد پاس میکردند. ورودی هی قبلی باید 84 یا 96 واحد پاس میکردند(86 واسه کسایی که کاردانی ناپیوسته بودند و 94 کسایی که کاردانی پیوسته بودند)بعد از این تغییر عنوان و کمتر شدن واحد ها همه فکر کردند دیگه تمومه. ما هم کلی حسرت میخوردیم. ولی بعد از چند هفته که از شروع ترم گذشت دیدیم که توی برد اعلام کردند که خلاصه اونا هم باید یه عالمه واحد دیگه پاس کنند. دوباره وضع شد همون.
دلیل این هزینه و وقتی که از دانشجویان تلف میشه چیه؟
خودم کردم که لعنت بر خودم باد
.
ولی به خاطر مدرک مهندسی باید تحمل کرد
.
من هم تا چند روز دیگر باید این پوتین آهنین را به پا کنم و کمر به جمع آوری امضاها ببندم
به نظر من اون عزیزی که از دانشگاه دولتی فارغ التحصیل شده و اومده دانشگاه آزاد حقش بوده که این همه واحد رو دوباره پاس کنه. چون سوادش و قوانین آموزشی کشور این را می گوید. البته قوانین آموزشی که جای خود داره اما در مورد سوادش باید بگویم که "نزارید" غلط است "نذارید" درست است. پس حالا شما قضاوت کنید!
ای کاش به داد دل دانشجو های ارشد در هنگام انتخاب استاد راهنما برسید. بعضی از واحدها بدون داشتن امکانات حاضر به این نیستند که دانشجو از دو استاد راهنما استفاده کند و در بیرون از دانشگاه با امکانات عالی کارش را تمام کند.(فقط کارشان شده نان به هم قرض دادن)
در دانشگاه ازاد قائمشهر هر کی موقعیتی داره به سادگی مشکلاتش حل میشود.اقتصاد میخونم اما وضع اقتصادی خوبی ند ارم . عقده ایی شدم به دادمان برسید. معاون اموزشی دانشکده علوم انسانی سعید احمد خسروی فقط و دربس در اختیار یک عده هست.اولین مسئله این است چه به درد او میخوری.
بعضی اساتید ها هم همین طور
نمره =کار اموزشی - فقط برای اونا ...
من دانشجوي دکتري دانشگاه ازادم. بيچاره شدم تا تونستم يه پروپوزال رو به تصويب برسونم. کاري که به طور طبيعي يک ماه طول مي کشه يکسال و نيم معطلم کرد. شايد فکر کنيد دانشجويي ضعيفي هستم؛ شايد! ولي بقيه دانشجوها هم همين داستانو داشتن. نمي دونم دانشگاه خودشو با دانشگاه مک گيل اشتباه گرفته يا استادش فکر مي کنند هابرماس يا هانتينگتون هستن!!!
به نظر من اگر دانشگاه آزاد با پرسنل و دانشجویانش زیر نظر وزارت علوم بروند اوضاع خیلی بهتر میشه، چون سیستم آموزشی کشور یکپارچه می شه. در مورد آموزش، خصوصی سازی به آن آسیب می زند چون یک عده دنبال منفعت خود هستند و بقیه رو نمی بینند و این امر باعث متضرر شدن دانشجویان می گردد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل