بازدید 39105

مراقب این ویروس مرگبار جنسی باشید

ویروس پاپیلومای انسانی عامل زگیل تناسلی است. (HPV) گونه‌هایی از این ویروس‌ها به عنوان عامل ویروسی از نوع بدخیم یا سرطان زا هستند و حضور دراز مدت تعدادی از این ویروس ها در مخاطهای دستگاه تناسلی و سر دهانه رحم و مقعد و مجاری ادراری موجب سرطان دهانه رحم و حتی سرطان دستگاه تنفسی می شود.
کد خبر: ۵۹۹۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲ 22 June 2016
یک متخصص و جراح عمومی در شیراز ضمن هشدار به ابتلای برخی جوانان به یک نوع ویروس کشنده سرطان زا گفت: واکسینه کردن از 9 سالگی تا 29 سالگی می تواند نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری مرگبار داشته باشد.

به گزارش خبر جنوب، دكتر مریم یداللهی با بیان این كه ویروس پاپیلومای انسانی عامل زگیل تناسلی است، گفت: (HPV) گونه‌هایی از این ویروس‌ها به عنوان عامل ویروسی از نوع بدخیم یا سرطان زا هستند و حضور دراز مدت تعدادی از این ویروس ها در مخاطهای دستگاه تناسلی و سر دهانه رحم و مقعد و مجاری ادراری موجب سرطان دهانه رحم و حتی سرطان دستگاه تنفسی می شود.

وی با اشاره به این كه این بیماری دومین سرطان مرگ زای بانوان بعد از سرطان سینه است، گفت: متاسفانه آمار درگیری با این ویروس در حال پیشرفت است به گونه ای كه در بین سال های 2000 تا 2006 میلادی میزان مبتلا شدگان دو برابر شده و متاسفانه در كشور ما نیز این بیماری شایع است.

این پزشك متخصص ادامه داد: دوره نهفتگی پس از ورود ویروس به داخل سلول از زمان تماس جنسی با فرد آلوده تا زمان پیدایش نشانه های بالینی زگیل ها و یاكوندیلوما حدود 12-8 هفته است كه البته گاهی به 6 هفته تا 2 سال هم می رسد. بیماران امكان دارد كه هیچ نشانه بالینی نداشته باشند یا این كه بیماری آن ها با سوزش، خارش و احساس ناراحتی، درد و حتی خون ریزی تظاهر كند.

دكتر یداللهی در این بیماری احتمال آلودگی از مرد به زن را 5 درصد و از زن به مردم 17 درصد ذكر كرد و ادامه داد: امروزه با مشاهده و معاینه بیمار و تهیه نمونه گیری رحم و نمونه برداری از مقعد ضایعات این بیماری قابل تشخیص و درمان و حتی جلوگیری از پیشروی آن به سمت سرطان است.

وی ادامه داد: ویروس با برخورد به سلول های بدن باعث تكثیر سلول ها به صورت غیر عادی شده و این همان سلول هایی هستند كه نشانه های اولیه سلولهای سرطانی را دارند.

به گفته دكتر یداللهی، برگشت دوباره و چند باره این بیماری پیامدهای عصبی- روانی بسیار ناراحت كننده ای خواهد داشت. افزون بر آن خطر پیدایش ضایعات بدخیمی را بیشتر خواهد کرد در مواردی پیشرفت ضایعات ظاهری تا آن اندازه است كه بیمار ممكن است از ابراز ناراحتی و بیماری خود با مراجعه به پزشك نیز ناراحت باشد و حتی از مراجعه برای درمان خودداری کند.

این جراح متخصص در تشریح اشكال ابتلا به این بیماری مرگبار گفت: در مبتلایان به بیماری زگیل های ناحیه مقعد و ناحیه جنسی، ضایعه ای به رنگ گوشت تا رنگ خاكستری است و برجستگی هایی با پوسته ضخیم كه به بافت اصلی چسیبده گاهی به صورت منفرد یا خوشه ای است. زگیل در ناحیه تناسلی به رنگ گوشتی- خاكستری است که به صورت پایه دار به روی پوست یا مخاط می چسبد. شكل ضایعات به صورت صاف و یا مروارید است مانند ضایعاتی كمتر از یك میلی متر مربع تا چند سانتی متر مربع كه در مردان ضایعات حتی تا چند میلی متر پایین تر از مجرا ادامه یابد. گاهی ضایعات در پشت - كشاله ران- زنان نیز دیده می شود. در مواقعی نیز این ضایعات با اختلال تنفسی شدید و نشانه های خناق خودنمایی می كند كه با التهاب و تورم تارهای صوتی و تراشه و برونش همراه است كه با نشانه های انسداد دستگاه تنفسی نزد بیمار، نارسایی حاد تنفسی ایجاد خواهد كرد. در كودكان و نوزادانی نیز كه دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند این ویروس باعث تغییر وضعیت و سرطان بدخیم خواهد شد.

وی ادامه داد: روش تشخیص با معاینه و دیدن ضایعات و گاهی با استفاده از كولپوسكوپ و بزرگنمایی ضایعات سر دهانه رحم و مقعد و همچنین نمونه برداری قابل مشاهده است. استفاده از اسید اسیتیك به عنوان درمان موضعی زگیل (صورت سفید روشن) مصرف می شود اما عفونت این ویروس شایع ترین دلیل غیر طبیعی بودن نمونه گیری سر دهانه رحم یا پاپ اسمیر است.

به گفته دكتر یداللهی، در مواردی كه مادر درگیر این بیماری باشد در زایمان احتمال درگیری دستگاه تنفسی نوزاد وجود دارد و بنابراین نیاز به انجام سزارین جهت از بین رفتن این خطر لازم است.

وی احتمال آلودگی به این ویروس در جهان را بین 9 تا 13 درصد اعلام كرد و گفت: 70 درصد بیماران به صورت سرپایی در مطب درمان میشوند اما به طور حتم اختلال ایمنی و سیگار كشیدن در سر سختی این بیماری نقش مهمی دارد.

این پزشك متخصص ضمن هشدار نسبت به این كه افراد دارای روابط لجام گسیخته به شدت در معرض این بیماری قرار دارند و با ابتلا به ایدز احتمال درگیر شدن با آن دو برابر می شود گفت: دیدگاه اجتماعی نگهداری عفت و حرمت خانوادگی كه گویای شرافت و اصالت است، برای پیشگیری از این قبیل بیماری ها نقش مهمی دارد. این كه هر دو طرف زندگی فقط با همان طرف خودشان ارتباط داشته باشند چرا كه ارتباطات افسار گسیخته به شیوع این بیماری دامن می زند. اعتقاد به دین اسلام و تماس جنسی غیر از همسر شرعی و قانونی را پیوسته یادآور می شویم. این بیماری به سرعت با انتقال از طریق ارتباط جنسی منتشر می شود.

دكتر یداللهی یكی دیگر از روش های ابتلا به این بیماری را مراجعه به استخرها، حمام های عمومی و آرایشگاه های آلوده دانست و گفت: استفاده صحیح از وسایل شخصی و حوله باید همواره مدنظر قرار گیرد.

وی تزریق واكسن گاردازیل GARDAZIL از سن 9 تا 29 سالگی را راهكاری برای جلوگیری از شیوع این بیماری در جامعه دانست و گفت: واكسن چهار گانه گاردازیل از بیش از 70 درصد سرطان های مربوط به این ویروسها و 90-80 درصد زگیل های تناسلی جلوگیری می كند. این واكسن در مدت 6 ماه سه نوبت، نوبت اول نیم سی سی نوبت دوم دو ماه بعد و نوبت سوم شش ماه پس از نخستین نوبت تزریق می شود و واكسن در برابر ویروس هایی با گونههایی مربوط به خود 100 درصد اثر پیشگیری كننده دارد.

دكتر یداللهی در پایان تاكید كرد: پیشگیری از ابتلا به سرطان نزد دختران امروز و مادران فردای كشور ما امری واجب است بنابراین فرزندان باید از 9 سالگی تحت واكسیناسیون قرار گیرند و افراد می توانند حتی تا 29 سالگی خود را در برابر این بیماری مرگبار واكسینه كنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی