بازدید 9134

90 درصد ایران روی كمربند زلزله است

عضو هیات علمی دانشگاه سيستان و بلوچستان گفت: كمربند زلزله 90 درصد خاك كشور ايران را در برگرفته و باید در ساخت و سازها دقت فراوانی کرد.
کد خبر: ۵۹۹۰۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱ 19 June 2016
عضو هیات علمی دانشگاه سيستان و بلوچستان گفت: كمربند زلزله 90 درصد خاك كشور ايران را در برگرفته و باید در ساخت و سازها دقت فراوانی کرد.

دكتر حسين نگارش در گفت‌وگو با ايسنا اظهار داشت: آنچه كه در اين ميان حائز اهميت است، وضعيت اسفبار شهرها و كلان‌شهرهاست كه بر روي گسل ها و يا در مجاورت آنها ساخته شده اند و در معرض خطر زلزله قرار دارند.

عضو هيات علمي دانشگاه سيستان وبلوچستان در ادامه افزود: ايران از جمله كشورهايي است كه از گسل هاي فراواني تشكيل شده و حركت اين گسل ها باعث رها شدن انرژي ذخيره شده و بروز زلزله هاي مكرر  مي‌شود.

به گفته نگارش، وقوع اين زمين لرزه ها تلفات جاني و خسارت هاي مالي فراواني را در مناطق شهري به دنبال داشته است.

وي بيان كرد: زلزله هاي مخرب و فاجعه آميز چند دهه اخير نشان داد كه ايران كشوري زلزله خيز است و هيچ نقطه اي از آن از خطر زلزله در امان نيست.

نگارش، همچنين به وجود گسل‌هاي زياد در سرزمين ايران اشاره كرد و اظهار داشت: حركت هاي افقي يا عمودي اين گسل ها در برخي از شهرهاي ايران، منجر به بروز زلزله در اين گونه شهرها يا نواحي پيرامون آنها شده كه از اين رو ضرورت پرداختن به علت وقوع زلزله و همچنين تاثير گسل ها بر شهرهاي كشور به خوبي احساس مي گردد.

وي تصريح كرد: در اين رابطه بايد به دو موضوع مهم در شهرها پرداخته شود كه مورد نخست بايد به مكان گزيني شهرها و شناخت گسل ها دقت بيشتري شود و دوم آنكه مقاوم سازي ساختمان ها با معيارهاي علمي فراموش نشود.

نگارش ادامه داد: ساختمان زمين شناسي فلات ايران و حواشي آن به سيستم كمربند چين خورده دوران زمين شناسي ارتباط دارد كه از نظر ذخائر معدني و اقتصادي يك عامل بالقوه و مثبت و از نظر تكان هاي لرزه خيزي يك عامل منفي است.

وی در پايان گفت: كشور ايران در قسمت مياني كمربند كوهزايي آلپي قرار گرفته و اين حركات هنوز به اتمام نرسيده و تعادل نهايي برقرار نشده است لذا با توجه به موقعيت ايران و واقع شدن در بين دو قاره قديمي و مقاوم يعني اورآسيا در شمال و آفريقا و عربستان در جنوب و گسل هاي فعال و فراوان و زلزله هاي متعدد دليل اين مدعا است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها