بازدید 12988

«ماه عسل» مثبت است یا منفی؟

از آنجا که «ماه عسل» هیجانات و احساسات مردم را درگیر می‌کند، در جلب نظر مخاطبان بسیار موفق است. ولی پربیننده‌ یا کم‌بیننده بودن یک برنامه ضرورتاً نمی‌تواند تأیید کند که برنامه مورد نظر، تاثیرات مثبت یا منفی روی مخاطبان دارد.
کد خبر: ۵۹۸۹۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷ 19 June 2016
بیش از ۱۰ سال است که برنامه «ماه عسل» در ماه مبارک رمضان راهی آنتن می‌شود و طی این سال‌ها موافقان و مخالفان زیادی را با خود به همراه داشته است. عده‌ای بر این باورند که برنامه «ماه عسل» به دلیل فضایی که دارد تاثیرات منفی زیادی را روی مخاطبان می‌گذارد؛ از طرفی هم برخی معتقدند، این برنامه با معرفی افرادی که هر کدام قهرمان زندگی خودشان هستند، باعث ایجاد امید در جامعه می‌شود.

به گزارش ایسنا، بحث میان مخالفان و موافقان «ماه عسل» با ظهور شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده است. امروز هر کسی با حضور در این شبکه‌ها می‌تواند به تحلیل هر برنامه و موضوع دیگری بپردازد. به همین منظور این موضوع با یک روانشناس به بحث گذاشته شده است که تا چه اندازه می‌توان برآورد درستی از تاثیرات یک برنامه تلویزیونی مثل «ماه عسل» داشت.

حمید یعقوبی - روان‌شناس و استاد دانشگاه - در این زمینه اظهار کرد: از آنجا که «ماه عسل» هیجانات و احساسات مردم را درگیر می‌کند، در جلب نظر مخاطبان بسیار موفق است. پربیننده‌ یا کم‌بیننده بودن یک برنامه ضرورتاً نمی‌تواند تأیید کند که برنامه مورد نظر، تاثیرات مثبت یا منفی روی مخاطبان دارد.

او ادامه داد: این روزها مردم ما نیاز به شادی و تزریق امید دارند؛ از طرفی هم همان‌طور که ماه رمضان به مبارک بودن ملقب شده است، در این ایام مردم خوشحال هستند و لازم است که همه دستگاه‌های فرهنگی از جمله صداوسیما به این مطلب توجه بیشتری نشان دهند. مردم در ماه رمضان نیاز به تمدد اعصاب دارند و باید اوقات خوشی را پس از افطار سپری کنند.

یعقوبی با اشاره به برنامه «ماه عسل» یادآور شد: اینکه این برنامه بر روی مخاطبان چه تأثیری می‌گذارد نیاز به یک فرایند کارشناسی شده دارد؛ مثلا می‌توان از مخاطبان نظرسنجی کرد. اگر این برنامه مخاطبان را به تأمل وا می‌دارد و باعث ایجاد یک تغییر پایدار بر آن‌ها می‌شود، این اثر مثبت است؛ ولی اگر باعث ایجاد غم و غصه در مخاطبان می‌شود، طبیعتاً باید این اثر را منفی تلقی کرد.

این روان‌شناس خاطرنشان کرد: من به نوبه‌ی خودم مطمئن نیستم که برنامه‌ای که اساسش بر تحریک احساسات مخاطبان است، واقعاً می‌تواند آن‌ها را به تأمل وا دارد یا خیر؛ اگرچه این دست از برنامه‌ها را نمی‌توان همه آیتم‌ها و قسمت‌هایشان را با یک چوب راند و باید هر قسمت را به صورت جداگانه مورد تحلیل قرار داد.

یعقوبی در پایان گفت: «ماه عسل» حتما نقاط قوتی داشته است که توانسته این میزان از مخاطب را به خود جلب کند. من نیز پیشنهادم به این برنامه این است که چند روان‌شناس را به عنوان مشاور در کنار خودش داشته باشد؛ البته اگر تاکنون این کار را انجام نداده است، این پیشنهاد می‌تواند برای سایر برنامه‌های سازمان صداوسیما نیز کاربردی باشد؛ برنامه‌هایی که با روحیات مردم سروکار دارند، باید نقطه نظرات تخصصی علم روانشناسی را نیز در نظر بگیرند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱۸
انتشار یافته: ۴۱
مردم کم مشکل ندارند لذا دم افطاری به جسم کم رمق مردم غم و غصه هم اضاف کنیم زیاد هنر نیست .
بسیار برنامه ی خوبی هستش... اصلا ماه رمضون با ماه عسل و رینای استاد شجریان یه چیز دیگست
به نظر من که منفیه. این نظر منه. نمی بینم برنامه اش رو. ولی حتما چهر نفر نظرشون مثبت و دوست دارند و میبینند. هرکی خوشش نیاد نگاه نکنه. به نظر بنده این همه انتقاد و برخورد با این برنامه با چاشنی حسادت آغشته شده.
آقای علیخانی دست مریزاد.
من ماه عسل را زیاد ندیدم. شاید کلا به تعداد انگشتان یک دست هم نرسید. چیزی که فهمیدم اینست که این برنامه بیشتر با احساسات مردم بازی کرده و شبیه فیلم های هندی است. ببخشید خیلی رک گویی کردم.
برنامه فوق العاده ای هست.واقعا نشون میده که آدمیت نمرده و هر کسی در هر شغل و مکامی میتونه یه انسان و یه قهرمان باشه.
برنامه فوق العاده ای هست.واقعا نشون میده که آدمیت نمرده و هر کسی در هر شغل و مکامی میتونه یه انسان و یه قهرمان باشه.
من که هر وقت اسم ماه عسل رو میشنوم یا یاد سرطان و مریضی و مرگ و بدبخت پیچارگی و غم و غصه می افتم خیلیای دیگه رو هم دیدم که همین حس منو داشتن....
1-شوق به دیده شدن در قاب تلویزیون از سوی شرکت کنندگان میهمان در این برنامه با میزان اثر گذاری و مثبت بودن برنامه یکی گرفته شده است. در حالی که چگونه می توان پذیرفت بسیاری از این میهمانان به راحتی زوایای ناپیدای زندگی خود را برای شهرت یا ابراز شجاعت بازگوکنند، مواردی که در بسیاری از مواقع برای اولین بار دیگران حتی نزدیکان خانواده ها از این گونه افراد می شنوند. این پدیده(باز گو کردن شرح حال زندگی خصوصی برای دیگران به این وسعت، بسیار جای تردید دارد که باید ریشه های روانی- اجتماعی آن ها باز شناسی گردد که چیست؟)
2-چرا رسانه ای مانند تلویزیون به بهانه الگو سازی، در بیش تر یا بلکه همه ابعاد باز نمای طبقات محروم و پر مسأله جامعه است؟ اگر هدف ترویج حس هم دردی یا هم درکی بیش تر است، برای بیننده هایی که فقط نظاره گر و نه تصمیم گیرنده در این امورند، چه فایده ای دارد؟به ویژه که به تدریج شرایط کلی جامعه به سوی حذف طبقه متوسط و انتقال بخش محدودی به طبقه بالاتر و سرازیر کردن بخش وسیعی به طبقات پایین و محروم جامعه در پیش است. از شاخص های رو به افزایش فقر، قتل،سرقت،خودکشی، طلاق، بازماندن از تحصیل، مهاجرت های اجباری و مانند آن ها می توان این فرایند را شناخت. در چنین شرایطی تلویزیون توجیه گر این اوضاع بیش نیست. در بیش تر فیلم ها، فقط شرح اوضاع فریب کاری، کلاه برداری و یکایک این دست بدبختی ها قصه پردازی می شود که به جز تکرار همان سرشکستگی ها واقعی چیزی نخواهد بود. گویا خانواده سالم و موفق، جامعه سالم، و روابط انسانی عزت مند جای خود را به این همه مشکلات می دهد. شخصیت های مثبت فیلم ها هم از غم و غصه خانواده و روزگار اول سکته کرده و سپس می میرند و در نهایت پلیس در لباس منجی ظاهر می شود و ماجرا را به نفع خیر خواهان خاتمه می دهد. چرا به ساز و کارهای مختلفی اشاره نمی شود که بیننده ها با الگو سازی از آن ها جریان های منفی را تغییر دهند. حتما باید در بن بست پلیس یا دادگاه و زندان جرم و بزه کاری خاتمه پذیرد.
صددرصدمنفي مزخرف تر ازاين برنامه نميشه
ما که تو این ساعت تکرار تکرار تکرار پایتخت رو نگاه می کنیم که حداقل غمی به غم های خودمون اضافه نکنیم.
به نظر اینجانب این برنامه در تلطیف بیشتر روح و بهره مندی بیشتر از فواید روزه داری و به فکر سایرین نقش بسزایی دارد و این برنامه دارای عمق مفهومی بسیار بالایی است و من واقعا از این برنامه لذت می برم و درس می گیرم.
هرچی آدم سابقه دار دراین برنامه حضور پیدا میکنه می شود قهرمان
منکر بازگشت طبیعی حیات بنده خدا ها نمی شوم
هجوم وطوفانی کردن رفتارهای انسانی جوانان در چارچوب اخلاقی وقانونی جهت ساختن وسازندگی در تمام زمینه ها نیاز برنامه های یزرگ وحمایت های مالی وانسانی پیشرفته می باشد
ده سال دیگه کافیه،سال بعد یه برنامه دبگه رو بسازید.تنوع ایجاد کنید.
چه مثبت باشه چه منفی قطعا دم افطار بسیار بسیار اعصاب خورد کن است . آیا زمان این نرسیده که جامعه ای شاد داشته باشیم تا این ماه مبارک رو به شادی سر کنیم ؟
برنامه کاملا منفی
با سلام / برنامه های جناب علیخانی بسیار آموزنده و با محتواست . خواهشنا برنامه های زیادی برای به چالش کشیدن وجود دارد به ماه عسل گیر ندهید .
واقعا" باعث رخوت و نا امیدی در جامعه میشه
هيچيك از برنامه هاي رسانه ي ملي ما جز غم و اندوه و افسردگي براي بيننده
اثر ديگري ندارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
دقیقا
بیخود است
مثبت است ولی کاش از حالت انحصاری و تک مجری بودن خارج شده و کارشناسانی مرتبط با همان موضوع در برنامه حاضر باشند تا صحبت های مهمانان را بصورت علمی و کارشناسانه تجزیه تحلیل کنند علی خانی هرچند مجری توانایی است اما نمی تواند جایگاه خالی کارشناسان در برنامه را پر کند
کاملا و صد در صد منفی است
ماه رمضان ماه مهمانی پرودگار برای بندگانش ست پس بجای غم وغضه وگوش کردن گرفتاری های مردم وبیماری های آنها ونزدیک افطار غم وغضه واشک را به مردم هدیه دادن بهترست شاد باشیم وبرنامه های کمدی وموزیکال ببینیم واز خدای خود برای سلامتی خود وهمه انسانهای روی زمین از هر دین ومسلکی که هستند دعا کنیم .
من که با خیلی از قسمتهای این برنامه فکرم تازه به کار افتاده و از غر زدن به جون خودم و خدا خجالت کشیدم. اگه منظور کارشناسان از برنامه های شاد برای مردم همون برنامه های بعد از افطاره که دو تا مجری یه مهمون میارن و هی الکی میخندن و با هم شوخی می کنن متاسفم
مشکل عوامل این برنامه این که خیلی خجالتی هستند!
روشون نمیشه از یه زمین خوار دعوت کنن ازش بپرسن وقتی زمین خواری کردی چه حسی داشتی

یا از یه مدیر بانک بپرسن وقتی به زیر دستات حقوق ماهیانه چند ده میلیونی میدی چه حسی بهت دست میده

یا از یه دکتر فیزیوتراپ بپرسه هفته ای دو سه جلسه از مریضات که عمدتا سالخوردگان هستند مبالغ هنگهفتی بابت چهارتا حرکت ساده دست و پا میگیری. این پول رو کجا خرج میکنی

یعنی کلا صدا و سیما خیلی خجالتیه
یه آدم غرق در تباهی رو می ارن میگن که گل شده....
ولی اون 999 تای دیگه که غرق دربزهکاری به دیار باقی شتافته اند رو کی می بینه...
پیام چی میشه : سخت نگیرید برو جلو درستش می کنی برو برو .... راحت باش اگه پاش افتاد عصبانی شو بکش آدمو بکش موادو ....
با اینکه بسیار منفی هست ولی دارین دائم پخش می کنید .
هر سال با شور پای رنامه ماه عسل مینشستیم ولی دیگه امسال زیاد مایل به دیدن برنامه نیستیم چون به نظرم تکراری شده اقای علیخانی برای سال اینده باید یک برنام جدیدتری رو ارائه بدن باتشکر
برنامه اي كه دم افطار باعث بغض و گريه يك روزه دار مي شود نمي تواند برنامه مثبتي باشد .چرا اين قهرمانان همه قصه پر غصه دارند . تعدادي معدودي از اين مهمانان قهرمان بدئو قصه هستند بهتر غم و عجز و ناله اين برنامه كم شود تا موجب افسردگي نشود .
یاحق
قدر نعمت کسی داند ک به مصیبتی گرفتار آید!


در فرهنگ قران هم برای توجه به نعمتء مسلمانان به تفکر و تعمق در نعمت ها از طریق اندیشه در
«اضداد»
دعوت شده اند.


مثلا ؛
اگر روزگار بر شما تاریک شود کیست ک برایتان «روشنایی روز»را بارمغان آورد؟!
یا
اگر آب گوارا بر شما تلخ شود کیست ک آب گوارا برای شما بارمغان آورد؟!

بنظر میرید برنامه «ماه عسل»از این حیث ک افراد را به توجه به« اضداد »
وادار میکند برنامه


«بسیار بی نظیری»

باشد!
مردم افسرده هستن بیش از این نبایست روی اعصاب انها بود
دلیل مخاطبان زیاد نبود امید و دنبال جای کردن عقدها هست
تنها کاری که میکنه به غم و غصه مون اضافه میکنه علیخانی دلگیرم ازت
امسال خیلی بیمزه است
هيچ فايده اي نداشته ندارد و نخواهد داشت
اوقات خوش یعنی چی؟
مشکل اینجاست فکر میکنیم لزوما اگر بخندیم باعث شاد شدن میشه.
وقتی یک مادر و فرزند رو میبینید که بعد از 35 سال به هم میرسند یا یک زوج که با عشق به پای هم سوختند و ساختند گریه میکنید یا میخندید؟
مسلما گریه. ولی آیا در نهایت امید پیدا میکنید یا مایوس میشید؟
پس امید و شادی خنده و قهقه نیست. آدم سبک میشه.
در ضمن آقای روانشناس الان در کل دنیا میگن که مقلا دعا تاثیر مثبتی در روح و جسم میزاره و حتی در روند بهبودی موثره. تا حالا دیدید کسی موقع دعا بخنده و قهقه بزنه؟
پس شادی رو به سبک شدن و آرامش بدونیم. بعد اون خنده خودش ایجاد میشه.
در کل نظر بنده اینه که خنده شادی نمیاره ولی شادی خنده میاره. امید خنده میاره.
زندگی جدا از لحظات خوبی که داره پر از سختی و رنجه، دنیا جای شادی برای انسانها نیست، گاهی اوقات انسانها به تلنگر نیاز دارند، این برنامه جدا از غم و غصه به انسان بودن و انسان سازی توجه میکنه
وقتی یه خانواده معتادباشخص ترک کرده اش رامیاره واونهارابعنوان قهرمان معرفی میکنه خیلی حرص میخورم وواقعاعصبانی میشم چون شایدموجب شودافرادی رابه بهانه دیدن درتلویزیون به این راه کشیده شوند.
اتفاقاماه عسل امید واشتیاق مثبت وباورهای عقیدتی راتقویت می کنه .
ضمن عرض خسته نباشید به آقای علیخانی با برنامه خوبشان ولی اشکال نداره هر چند برنامه یه موضوعات شادی را هم مطرح کنند . والله نیاز به خنده داریم !!!!!1
مثبت است و همیشه نگاه می کنم.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی