بازدید 2188
السفیر تحلیل کرد؛

آیا آمریکا سناریوی بی‌ثباتی در لبنان را کلید زده است؟

روزنامه السفیر لبنان از سیاست ماه‌های اخیر کاخ سفید در رابطه با لبنان خبر داد که در آن توجهی به اولویت‌های امنیتی در لبنان نشده است.
کد خبر: ۵۹۸۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸ 15 June 2016

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه لبنانی السفیر، از چند ماه پیش بیانیه‌های رسمی صادر شده در آمریکا از حمایت واشنگتن از ثبات لبنان حکایت داشت، قانون تحریم‌های آمریکا بر ضد حزب‌الله و کناره‌گیری تدریجی این کشور از پرونده‌های منطقه‌ای این سؤال را مطرح می‌کند که آیا تأثیرات حمایت آمریکا از ثبات لبنان به پایان رسیده است.

بعد از اینکه قانون آمریکایی برای اعمال تحریم‌های جدید بر ضد حزب‌الله لبنان و مؤسسات وابسته به آن صادر شد، برخی مسئولان لبنانی با سهل‌انگاری نسبت به این موضوع برخورد کردند، آنها به گونه‌ای رفتار می‌کردند که گویا این تحریم ها جدای از روند تحولات لبنان است و تنها حزب الله است که با این تحریم ها مواجه شده و مؤسسات آن در معرض هدف قرار گرفته است، در نتیجه منابع مالی این جریان خشک ‌شده و روند مذکور تأثیرات منفی بر جامعه شیعی لبنان و محیط مستقیم و غیرمستقیم حزب‌الله خواهد داشت.

این موضع ضعیف و نحوه تعامل آنها با تحریم‌های آمریکا به این علت بود که آنها تصور می‌کردند حزب‌الله در برابر این اقدام دست بسته باقی مانده و فوراً تسلیم مطالبات آمریکایی‌ها شده و برنامه‌های خود را از طریق بانک‌های لبنان دنبال کرده و هیچ یک از اهرم‌های خود برای دفاع از موجودیتش را به کار نخواهد گرفت.

بین این دو جریان افرادی بودند که فراموش کردند اتفاقات اخیر در چارچوب مجموعه ای از حلقه‌های مرتبط با واقعیت دولت آمریکا است که تا چند ماه دیگر روی کار نخواهد ماند، در همین چارچوب این دولت تدریجاً از برنامه‌های خود در خاورمیانه و لبنان عقب می‌کشد. یکی از عناصر مطلع و پیگیری‌کننده سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه اعتقاد دارد که مسئولان لبنانی این موضوع را فراموش کردند که واشنگتن در مرحله انتخاباتی قرار دارد که بر اساس رویکردهای متفاوت دو رقیب جمهوری‌خواه و دموکرات در نحوه تعامل با خاورمیانه ، سازمان‌های تروریستی، ایران، سوریه و عراق و دیگر پرونده‌های مرتبط با سیاست خارجی این کشور، سرنوشت‌ساز است.

البته پنج ماه آینده نیز می‌تواند به ویژه در زمینه منازعات کنونی از جمله در عراق و سوریه سرنوشت‌ساز باشد. این روند را به صورت ویژه می‌توان در اوضاع سوریه مشاهده کرد. همگرایی آمریکا و روسیه در ماه‌های اخیر نوعی از تفاهم را ایجاد کرده که منجر به رسیدن به راهکارهای مورد توافق برای تعامل اوضاع سوریه شده است. این اوضاع ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را تشویق می‌کند که همگرایی ‌ها با اوباما را جهت رسیدن به سازش زودهنگام قبل از پایان دوره رئیس‌جمهور فعلی آمریکا ادامه دهد. در این رابطه برخی سیگنالها و پیام‌های مستقیم و غیرمستقیم در زمینه اوضاع سوریه وجود دارد که نشان می‌دهد پوتین به دنبال تکمیل روند عادی سازی اوضاع سوریه و ایجاد توافق پیشرفته و سریع قبل از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا است که در صورت پیروزی دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان، رویکردهای آن در قبال سوریه و دولت این کشور کاملاً مشخص است.

البته حساب کردن بر روی دولت کنونی اوباما نیز ضرورتاً به معنی رسیدن به توافق‌های سریع نیست، چرا که مسئولان دولت‌های عربی از عقب‌نشینی مستقیم آمریکا در مرحله اخیر از پرونده‌های حیاتی در عراق و سوریه و عربستان خبر می‌دهند. به نظر می‌رسد آمریکا در حال حاضر تمایل ندارد نقشی تأثیرگذار و حیاتی در پرونده‌های موجود داشته باشد و می‌خواهد خود را از تأثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی این تحولات دور نگه دارد. این روند در زمینه نحوه تعامل آمریکا با اوضاع لبنان نیز قابل مشاهده است.

موضوع دیگر در رابطه با پایان مأموریت ریچارد جونز کاردار آمریکا در شرایط حساس کنونی ناشی از خلأ ریاست جمهوری و بحران کنونی و اعمال تحریم‌های آمریکا در کشور است. کنگره آمریکا اخیراً انتخاب الیزابت ریچارد را که اوباما در فوریه گذشته او را به عنوان سفیر جدید آمریکا در لبنان انتخاب کرده،  تأیید کرد. این در حالی است که به علت متغیرات مربوط به انتخابات آمریکا سفیر جدید هنوز پست خود را تحویل نگرفته و به نظر می‌رسد وی نیازمند زمان طولانی است تا خود را با شرایط لبنان وفق دهد.

این در حالی است که ریچارد در سخنان خود در برابر کنگره آمریکا که دهم مارس گذشته انجام داد، به موضوع حزب‌الله و مداخله آن در سوریه پرداخت و گفت که دولت آمریکا از قانون تحریم‌ها بر ضد حزب‌الله حمایت کرده و بر ضرورت رسیدن این تحریم‌ها به از هم پاشیدن شبکه مالی بین‌المللی این حزب تأکید دارد. وی مدعی شد که منافع لبنان و واشنگتن در این است که حزب‌الله به بخش مالی لبنان نفوذ نکند. این اظهارات به معنی تایید رویکرد جدید آمریکا در لبنان است که از پایان سال گذشته میلادی آغاز شده و به صورت تدریجی افزایش پیدا کرده و می‌تواند بار سنگین به اوضاع نابسامان کنونی لبنان تحمیل کند.

به این ترتیب با وجود تمامی هشدارهایی که مقامات آمریکایی نسبت به آن و پیامدهای اقدامات خود در عرصه داخلی لبنان اذعان دارند، اجرای سیاست‌های جدید در لبنان آغاز شده و این بدان معنا است که رویکرد آمریکا دیگر توجهی به ثبات لبنان ندارد.

مشکل اساسی در این جهت است که مقامات لبنان برای حفظ آنچه که چتر حمایتی آمریکا از لبنان برای جلوگیری از سرایت بحران سوریه می دانند، از تعامل با دولت آمریکا غایب هستند. از سوی دیگر مشکل بعدی در این است که دولت آمریکا نیز عملاً در روند تعامل با اوضاع سیاسی ، مالی و امنیتی لبنان حضور ندارد. به این ترتیب به نظر می‌رسد متغیرات سیاست‌های آمریکا در ماه‌های آینده تأثیرات منفی بر لبنان خواهد داشت ، این در حالی است که لبنانی‌ها نیز هیچ ابتکار عقلانی و به دور از انفعال در قبال تحریم‌های اعمال شده از خود نشان نمی‌دهند تا بتوانند اوضاع داخلی خود را سر و سامان داد و دست کم شرایط ثبات امنیتی که تاکنون معمول بوده را حفظ کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار